handdator

Visa fullständig version : Muskelnedbrytning och muskelaktivering av superset


King Grub
2016-06-01, 12:11
In strength training (ST), muscle activity is often analyzed by surface electromyography (EMG) and muscle damage through indirect markers, such as plasma concentrations of creatine kinase (CK) after exercise. However, there is little information about the influence of the strength exercises order on these parameters.

OBJECTIVE:

To analyze the effect of strength exercises order (supersets) in muscle activity and indirect markers of muscle damage.

METHODS:

Twenty (20) men were randomly assigned to one of the strength training sessions (TS). Each TS (5 sets x 8-10RM) consisted of two exercises for the knee extensor muscles and two exercises for the horizontal shoulder flexors performed in a different order: exercises for the same muscle group grouped (GE: n=10; 26.6±3.4 years; 17.4±3.4 body fat) or separated (SE: n=10; 24.9±2.6 years; 15.4±5.9 body fat). Muscle activity was analyzed by surface EMG (vastus lateralis (VL), vastus medialis (VM), rectus femoris (RF), pectoralis major (PM) and anterior deltoid (AD)) and the main indirect marker of muscle damage was the CK, evaluated immediately before and after the first five days of each training session.

RESULTS:

There was a higher EMG activity of GE in the RF (GE: 88.4% x SE: 73.6%) and AD (GE: 176.4% x SE: 100.0%); in addition to greater concentration of CK (GE: 632.4% x SE: 330.5%) after exercise.

CONCLUSION:

Our findings suggest that, in physically active men, implementing supersets with grouped exercises promotes greater muscle effort and muscle damage, wherein five days are not enough to recover the trained muscle groups.

J Strength Cond Res. 2016 May 25. Muscle Damage And Muscle Activity Induced By Strength Training Super-Sets In Physically Active Men.

exevision
2016-06-01, 18:50
Hur står sig superset mot studien om setvila?
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=226368

King Grub
2016-06-01, 19:07
Vad menar du?

Tree Fiddy
2016-06-01, 20:20
Studien om setvila gäller ju samma muskelgrupp. Vid superset så vilar muskelgruppen ju vartannat set.

Sohlsken
2016-06-01, 20:22
Hur står sig superset mot studien om setvila?
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=226368

De verkar bekräfta eller stärka varandra. Superset innebär ofta kortare vila.

Om jag inte är helt seg i skallen så har båda studierna negativt resultat, alltså bör man vila relativt länge och undvika supersets?

exevision
2016-06-02, 15:36
Vad menar du?

Om det är negativt att köra superset av samma anledning som att det skulle vara negativt med kort setvila.

King Grub
2016-06-02, 15:38
Det är inte negativt med superset i sig. Tvärtom.

exevision
2016-06-02, 16:15
Det är inte negativt med superset i sig. Tvärtom.

Om man jämför med att köra samma volym med traditionella set med lite längre setvila?

HenrikJ
2016-06-02, 16:26
Om det är dåligt med superset så hade det väl dåligt med vanliga set med över en repetition också? Om du går över direkt från en övning till en annan som aktiverar samma muskel så borde det rimligen "tolkas" av muskeln som samma set och inte som en för kort vila.

Sarco
2016-06-02, 18:32
Studien om setvila gäller ju samma muskelgrupp. Vid superset så vilar muskelgruppen ju vartannat set.

Här är det väl supersets av samma muskelgrupp som avses i och för sig om jag läser rätt. Man kan supersetta antagonister eller köra på samma muskel.

Jag förstår det som att superset av samma muskel innebär större muskelaktivering men också större skada och kräver längre återhämtning än att köra "vanligt".

Donkens
2016-06-02, 22:44
Så vadå, räknas det inte som ett superset om jag kör skullcrushers och därefter "smal bänkpress"?

Sarco
2016-06-02, 23:17
Jo?

Klein
2016-06-02, 23:37
Det är väl tveksamt att mer muskelskada och längre återhämtningstid alltid är något positivt. Det är väl som med det mesta en U-kurva där lagom är bäst.

Ett Orm
2016-06-03, 00:39
Här är det väl supersets av samma muskelgrupp som avses i och för sig om jag läser rätt. Man kan supersetta antagonister eller köra på samma muskel.

Jag förstår det som att superset av samma muskel innebär större muskelaktivering men också större skada och kräver längre återhämtning än att köra "vanligt".

Är det nått magiskt som händer om man supersetar bicepscurl och bamsecurls som gör att muskeln tar mer skada?

Klein
2016-06-03, 00:59
Fördelen som jag ser det med superset är att det är tidseffektivt och det är ju samma resonemang som motiverar tunga basövningar. Dock tveksamt om man pallar att supersetta tunga basövningar med varandra. Känns mest som att det blir konditionsträning då. Vilket kanske också förklarar muskelskadan då uthållighetsträning är associerat med högre proteinflux än traditionell styrketräning. Att superseta en tung basövning med isoleringsövningar för andra muskelgrupper som inte är särskilt involverade i basövningen förefaller ju dock vettigt och det finns väl egentligen ingen ursäkt för att inte göra det.

Sarco
2016-06-03, 08:26
Är det nått magiskt som händer om man supersetar bicepscurl och bamsecurls som gör att muskeln tar mer skada?

Knappast magiskt men tolkar du studien på något annat sätt?

Jag förstår det som att supersets (i det här fallet två övningar i direkt följd som belastar samma muskel) ger större muskelaktivering och större slitage än "vanlig träning". Läser du det på något annat sätt? Ärligt menad fråga alltså.

Ett Orm
2016-06-03, 11:24
Knappast magiskt men tolkar du studien på något annat sätt?

Jag förstår det som att supersets (i det här fallet två övningar i direkt följd som belastar samma muskel) ger större muskelaktivering och större slitage än "vanlig träning". Läser du det på något annat sätt? Ärligt menad fråga alltså.

Ja det ja ifrågasätter är ju skillnade mellan att superseta två muskulärt likvärdiga övningar med att köra samma övning lika många set med samma vila mellan.

Jag ser baa mer eller mindre belastning och/eller mer eller mindre ROM mm. Att det skulle gör någon skillnad bara för att det är ett superset låter osannolikt.

Sarco
2016-06-03, 12:58
Njae, skillnad borde det väl bli eftersom man i praktiken dubblar reps mellan vila per muskel. Det är ju en rätt stor skillnad.

T.ex. bänkpress 8 reps superset lutande hantelpress 8x5 = 16 reps utan vila mellan (annat än några sekunder för byte av bänk).

Jämfört med det mer klassiska bänkpress 5x8, lutande hantelpress 5x8

Men, jag postade mer för att diskutera studien och resultaten. Så jag släpper "sannolikhetsdiskussionen" här.