handdator

Visa fullständig version : räkna makron nödvändigt?


erinome
2016-06-01, 07:42
Jag har bulkat i någon månad nu. Jag har bara räknat kalorier. Jag dricker ca 2 dl vassleprotein (2 dl pulver) varje dag för att få tillräckligt med protein. Bör jag bry mig om hur fördelningen av makron i övrigt ser ut?

erinome
2016-06-01, 08:31
Jaså, inga svar.

Jag menar t.ex. om det är bra med massa olivolja och nötter när man bulkar, eller om man bör försöka pressa i sig frukt, juice, ris etc. under dagen istället? Jag kör typ lite mittemellan tror jag, ev. för lite frukt men inte jättemycket fett tror jag. Jag har dock märkt att jag jämt är på grönt på kolhydrater på myfitnesspal trots att jag äter flera hundra kalorier över det mål som står där, med andra ord äter jag nog en hel del fett, även protein kanske, men inte jättemycket kolhydrater eventuellt, vet ej. Jag dricker en hel del helmjölk, vet inte riktigt hur mycket men kanske ca 1,5-2 liter om dagen. Ca 20 g olja om dagen. Ibland typ 15 g nötter. En tomat, en kvarts gurka och en halv lök brukar jag äta typ varje dag, dock har jag varit lite dålig på frukt, mellan 0 och 2 frukter om dagen har det blivit.

1x0
2016-06-01, 11:33
Räkna ut makronutrienterna i några veckor och kolla?

2-3g protein kg/kv och ~1g fett kg/kv, resten kolhydrater (eller mer protein/fett, beroende vilka livsmedel du gillar att äta) för träffa kaloriplus-målet (svagt överskott).

nisse1976
2016-06-01, 11:55
Att halvräkna protein för att se till att man ligger tillräckligt högt där kan vara en idé.
I alla fall en kortare period så man får ett hum för hur man ligger till i proteinintag med den kostan man äter.
Att räkna fett och kolhydrat ser jag ingen mening med då det dels inte kommer ha någon direkt effekt om du inte äter väldigt ensidigt samt att jag tror inte det är så hållbart i längden.
Keep it simple

Beemel
2016-06-01, 12:17
Det finns inget, när det gäller räkning av kost, som är "nödvändigt"
Vill man vara på den "säkra optisidan" räknar man.

erinome
2016-06-01, 12:20
Räkna ut makronutrienterna i några veckor och kolla?

2-3g protein kg/kv och ~1g fett kg/kv, resten kolhydrater (eller mer protein/fett, beroende vilka livsmedel du gillar att äta) för träffa kaloriplus-målet (svagt överskott).

Att halvräkna protein för att se till att man ligger tillräckligt högt där kan vara en idé.
I alla fall en kortare period så man får ett hum för hur man ligger till i proteinintag med den kostan man äter.
Att räkna fett och kolhydrat ser jag ingen mening med då det dels inte kommer ha någon direkt effekt om du inte äter väldigt ensidigt samt att jag tror inte det är så hållbart i längden.
Keep it simpleJag kan ju se på myfitnesspal hur mycket protein/kolhydrater/fett jag äter, men jag menar om jag bör bry mig om det? Jag har brytt mig om protein. Jag körde på Mark Rippetoes siffra, äta minst lika många gram protein som kroppsvikten i pund och när jag drack lite drygt 2 dl vassleproteinpulver om dagen kom jag alltid upp i det så jag slutade kolla på siffran efter ett tag, kollar nu bara kalorier.

Min kost är rättså ensidig, eftersom jag är dålig på att laga mat. Kan typ bara laga lax med ris, äggröra, hackade grönsaker. Jag brukar äta ute också rätt ofta men då uppskattar jag bara kalorierna.

Det jag menade var egentligen hur viktigt det är med fördelningen mellan kolhydrater och fett. Protein tror jag att jag får en ok mängd av, men jag vet inte.

erinome
2016-06-01, 12:24
Det finns inget, när det gäller räkning av kost, som är "nödvändigt"
Vill man vara på den "säkra optisidan" räknar man.

Jag har också för mig att jag läste någon gång att folk som deffar brukar dra ned på kolhydrater, vet ej om detta stämmer. (Har inte deffat någon gång så inte brytt mig om deff) Jag tänkte att det kanske är viktigt att äta mycket kolhydrater när man bulkar då? (= relativt sett, jämfört med procenten som är fett)

erinome
2016-06-01, 12:49
Det finns inget, när det gäller räkning av kost, som är "nödvändigt"
Vill man vara på den "säkra optisidan" räknar man.

Som framgår av tråden syftar jag på nödvändigheten i att bry sig om fördelningen av makrona, inte nödvändigheten i att väga och räkna makron varje dag.

Rahf
2016-06-01, 14:17
Jag har också för mig att jag läste någon gång att folk som deffar brukar dra ned på kolhydrater, vet ej om detta stämmer. (Har inte deffat någon gång så inte brytt mig om deff) Jag tänkte att det kanske är viktigt att äta mycket kolhydrater när man bulkar då? (= relativt sett, jämfört med procenten som är fett)

Folk som redan har en rätt uppstramad kosthållning brukar dra ned på kolhydrater därför att fettfördelningen redan är statisk.

Grova riktlinjer är 2g protein per kg kroppsvikt och 1g fett per kg kroppsvikt. Därefter fördelar man resten på kolhydrater.

cero
2016-06-01, 14:21
Mycket kolhydrater är alltid bra när man tränar hårt, men de är också väldigt lättätna så det händer att man får dra ned en del på det under deff.

Detta är en bra tumregel:

2-3g protein kg/kv och ~1g fett kg/kv, resten kolhydrater (eller mer protein/fett, beroende vilka livsmedel du gillar att äta) för träffa kaloriplus-målet (svagt överskott).

Uppskatta lite snabbt så du kommer upp i målet för protein, resten behöver du inte tänka på så mycket. Ät enligt tallriksmodellen så blir det bra.

erinome
2016-06-01, 15:00
Grova riktlinjer är 2g protein per kg kroppsvikt och 1g fett per kg kroppsvikt. Därefter fördelar man resten på kolhydrater.

Mycket kolhydrater är alltid bra när man tränar hårt, men de är också väldigt lättätna så det händer att man får dra ned en del på det under deff.

Detta är en bra tumregel: Ok, tack, ska räkna på det och se.



Uppskatta lite snabbt så du kommer upp i målet för protein, resten behöver du inte tänka på så mycket. Ät enligt tallriksmodellen så blir det bra.


Vad menar du med "ät enligt tallriksmodellen"? Den säger väl halva tallriken grönsaker, en fjärdedel protein (fisk/kött), en fjärdedel kolhydrater (ris/potatis/pasta) om jag inte missminner mig? Jag vet inte om det betyder 50, 25 resp. 25% av vikten, men hursomhelst så säger det ganska lite om makrona, då det är omöjligt att veta hur mycket olja man har på t.ex., eller hur nötter eller mjölk påverkar... Men du kanske menar att man ska bry sig om hur mycket protein man äter och sen bara äta rätt normal mat, dvs inte dricka olja, i så fall ät det typ som jag gör.

Folk som redan har en rätt uppstramad kosthållning brukar dra ned på kolhydrater därför att fettfördelningen redan är statisk.förstår inte vad du menar

Rahf
2016-06-01, 18:03
Många tycker om att förhålla sig till 1g fett per kg/kv, oavsett om dom ligger på över- eller underskott.

erinome
2016-06-02, 00:22
138 g fett på 77,5 kg kroppsvikt blev det igår, onsdag. Men då hade jag dock precis höjt kaloriintaget med 200 kcal och ätit för lite under dagen så jag fick pressa i mig drygt 1600 kcal på natten. 34 g olja och 44 g jordnötter ingick i det målet, plus helmjölk, vassle och ägg. 222 g protein blev det. 77,5x2=155 g översteg jag. Kolhydrater blev 215 g.

Beemel
2016-06-02, 06:00
Som framgår av tråden syftar jag på nödvändigheten i att bry sig om fördelningen av makrona, inte nödvändigheten i att väga och räkna makron varje dag.

Och hur "bryr man sig om" makrofördelningen utan att räkna på den?

Visst man kan "tänka2 på att välja proteinrika produkter och försöka hålla nere på fettet etc. etc. Men någonstans i slutändan så blir det ändå siffror det handlar om.

erinome
2016-06-02, 08:15
Och hur "bryr man sig om" makrofördelningen utan att räkna på den?

Visst man kan "tänka2 på att välja proteinrika produkter och försöka hålla nere på fettet etc. etc. Men någonstans i slutändan så blir det ändå siffror det handlar om.

Du skrev "om man vill vara på den säkra sidan", därför trodde jag du menade att väga och räkna exakt. Jag menar om man har noll koll på hur mycket fett och kolhydrater man bör äta, om man då bör bry sig om det eller som sagt om det är framförallt protein och kalorier som spelar roll, inte fett och kolhydrater. Som jag skrev, jag har bara räknat kalorier och protein. Med andra ord, jag undrar om fördelningen mellan fett och kolhydrater är något att bry sig om, ev. även om man inte ska äta för mycket protein. Jag räknade protein, såg sedan att jag fick det jag skulle ha som minimum enligt Rippetoe om jag drack 2 dl vassle om dagen, därefter räknade jag enbart kalorier.

erinome
2016-06-02, 08:34
Vilken besvikelse att se att min viktuppgång nu bara är 0,3 kg/mån i snitt över hela perioden sedan jag började logga min vikt för ca 3 månader sedan. Jag siktar som sagt på 1,5 kg/mån. Jaja, jag får se det här lite långsiktigt, nu höjde jag från 3200 till 3400 kcal nyligen och jag ska försöka att enbart äta mat som jag vet hur många kalorier det har, sen får jag se om en vecka eller tio dagar hur det gick.

Beemel
2016-06-02, 08:56
Du skrev "om man vill vara på den säkra sidan", därför trodde jag du menade att väga och räkna exakt. Jag menar om man har noll koll på hur mycket fett och kolhydrater man bör äta, om man då bör bry sig om det eller som sagt om det är framförallt protein och kalorier som spelar roll, inte fett och kolhydrater. Som jag skrev, jag har bara räknat kalorier och protein. Med andra ord, jag undrar om fördelningen mellan fett och kolhydrater är något att bry sig om, ev. även om man inte ska äta för mycket protein. Jag räknade protein, såg sedan att jag fick det jag skulle ha som minimum enligt Rippetoe om jag drack 2 dl vassle om dagen, därefter räknade jag enbart kalorier.

Personligen skiter jag nuförtiden i fördelningen mellan fett och kolhydrater så länge jag får i mig minst 0,5g fett per kg kv.
Jag har genom åren käkat både högfett och högkolhydratskost och inte märkt någon som helst skillnad på vare sig på viktutveckling eller prestation (löpning och gym) baserat på fördelningen.

Alexton
2016-06-02, 10:02
Personligen skiter jag nuförtiden i fördelningen mellan fett och kolhydrater så länge jag får i mig minst 0,5g fett per kg kv.
Jag har genom åren käkat både högfett och högkolhydratskost och inte märkt någon som helst skillnad på vare sig på viktutveckling eller prestation (löpning och gym) baserat på fördelningen.

+1

Samma här. För min egen del har det fungerat bättre att ligga högre i fett för min då jag blir rätt slö när jag bulkar primärt från kolhydrater pga portionsstorleken.

Tror det är som du säger en smaksak.

Rahf
2016-06-02, 10:08
+1

Samma här. För min egen del har det fungerat bättre att ligga högre i fett för min då jag blir rätt slö när jag bulkar primärt från kolhydrater pga portionsstorleken.

Tror det är som du säger en smaksak.

Problemet är att TS verkar besluten att överanalysera varenda lilla variabel som möjligtvis kan påverka träning och resultat. Han skapar ju till och med nya trådar i cykler.

Diomedea exulans
2016-06-02, 10:40
Jaså, inga svar.

49 minuter utan svar, under en tid då de flesta precis har inlett sin arbetsdag, är knappast ovanligt.

erinome
2016-06-03, 20:55
Idag låg jag och var lite dålig i magen, som jag ofta är. Jag skulle träna så jag ville vara bra i magen innan. Dessutom har jag på senare tid börjat med att inte äta på flera timmar innan träningen, för jag hatar känslan av mat i magen när jag ska träna. Och det räcker inte med en timme så det hunnit passera magsäcken, jag snackar 2-3 timmar så man känner sig tom i magen. Tyvärr ledde detta till att jag vid 20-tiden eller nåt sånt fått i mig bara knappt 700 kcal. Jag åt precis en fet middag på 1925 kcal. Har ca 800 kcal kvar att äta som jag får försöka pressa i mig i natt. När jag höjde från 3200 till 3400 kcal fick jag en skarp spik uppåt i kroppsvikt direkt, men det brukar bli så av någon anledning när jag höjer. Ska köra på 3400 kcal i 7-10 dagar och sen utvärdera.

Rahf
2016-06-03, 20:57
Kom ihåg: Varje dag måste inte följa samma mönster till punkt och pricka. Låt det inte hindra dig från att leva ett vanligt liv.

cero
2016-06-03, 21:13
kom ihåg: Varje dag måste inte följa samma mönster till punkt och pricka. Låt det inte hindra dig från att leva ett vanligt liv.

+1

Don H
2016-06-04, 00:31
Och för guds skull glöm inte denna. Den funkar åt "Två Håll" om man vill.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

pepplez
2016-06-04, 06:57
erinome, du kan slappna av ett par nivåer. Det är långt ifrån nödvändigt att ha den fullständiga kontroll du verkar sträva efter. Jag har aldrig räknar kalorier eller makros bortsett från en väldigt övergripande koll på dagens proteinintag, och resultaten kommer ändå. Vill jag gå ner i vikt skippar jag nutellamackorna och äter lite mindre portioner, vill jag gå upp äter jag lite mer, svårare är det inte.

erinome
2016-06-04, 08:02
erinome, du kan slappna av ett par nivåer. Det är långt ifrån nödvändigt att ha den fullständiga kontroll du verkar sträva efter. Jag har aldrig räknar kalorier eller makros bortsett från en väldigt övergripande koll på dagens proteinintag, och resultaten kommer ändå. Vill jag gå ner i vikt skippar jag nutellamackorna och äter lite mindre portioner, vill jag gå upp äter jag lite mer, svårare är det inte.

För dig ja. Inte för mig. Räknar jag inte kalorier går jag ned i vikt. Sen frågade jag bara om det är nödvändigt att bry sig om fördelningen mellan fett och kolhydrater, det är inte detsamma som att sträva efter full kontroll, det är bara en fråga.

erinome
2016-06-04, 08:07
drack 48 g olivolja i natt innan jag gick och la mig (432 kcal)

Cykelcykel
2016-06-04, 09:41
drack 48 g olivolja i natt innan jag gick och la mig (432 kcal)

Inte godare med lite choklad istället?

pepplez
2016-06-04, 10:43
drack 48 g olivolja i natt innan jag gick och la mig (432 kcal)

Men vafan. Som sagt ät nåt gott istället.

erinome
2016-06-04, 10:54
Inte godare med lite choklad istället?

Men vafan. Som sagt ät nåt gott istället.

Jag var proppmätt och dålig i magen/illamående. Hade ätit en stor fet middag vid 20-21-tiden på nästan 2000 kcal, och typ 1,5 timme senare eller nåt drack jag 6-7 dl helmjölk. Detta var för att jag ätit för lite under dagen. Jag gick ut och tog en promenad på en timme, och sen drack jag resterande kalorier i form av olivolja för att det skulle ha så liten volym som möjligt.

pepplez
2016-06-04, 10:59
Jag var proppmätt och dålig i magen/illamående. Hade ätit en stor fet middag vid 20-21-tiden på nästan 2000 kcal, och typ 1,5 timme senare eller nåt drack jag 6-7 dl helmjölk. Detta var för att jag ätit för lite under dagen. Jag gick ut och tog en promenad på en timme, och sen drack jag resterande kalorier i form av olivolja för att det skulle ha så liten volym som möjligt.



Och illamåendet/magen blir bättre av att dricka deciliter med olivolja?

Du gör som du vill och behöver inte motivera några beslut för mig men du har hjärnspöken, och gör saker mycket svårare än de behöver vara. Punkt. Sen skiter jag egentligen fullständigt i om du fortsätter såhär eller inte, men nu har du iaf hört det.

erinome
2016-06-04, 11:11
Och illamåendet/magen blir bättre av att dricka deciliter med olivolja?

Du gör som du vill och behöver inte motivera några beslut för mig men du har hjärnspöken, och gör saker mycket svårare än de behöver vara. Punkt. Sen skiter jag egentligen fullständigt i om du fortsätter såhär eller inte, men nu har du iaf hört det.

Du överdriver. Jag har inga hjärnspöken. Du läser in saker som inte är där. Du har hjärnspöken. Jag vet inte om magen blev bättre än den blivit med någonting annat, men det är nog lättare att få ned några centimeter olivolja i ett glas än 7 dl mjölk om man har uppsvälld mage och egentligen inte vill äta eller dricka alls.

Rahf
2016-06-04, 11:53
Och återigen är vi tillbaka i Erinomes gamla spår.

Du hävdar att du inte behöver ha hårdkoll, men ändå visar du oss mer än en graf över din viktkurva, samt påminner oss att du kommer försöka kompensera dagens bristande matintag under natten. Allt detta är varningssignaler för oss andra.

Så, då var det dags att lämna tråden igen. Jag vet var detta bär.

Hanse
2016-06-04, 12:59
Du skrev "om man vill vara på den säkra sidan", därför trodde jag du menade att väga och räkna exakt. Jag menar om man har noll koll på hur mycket fett och kolhydrater man bör äta, om man då bör bry sig om det eller som sagt om det är framförallt protein och kalorier som spelar roll, inte fett och kolhydrater. Som jag skrev, jag har bara räknat kalorier och protein. Med andra ord, jag undrar om fördelningen mellan fett och kolhydrater är något att bry sig om, ev. även om man inte ska äta för mycket protein. Jag räknade protein, såg sedan att jag fick det jag skulle ha som minimum enligt Rippetoe om jag drack 2 dl vassle om dagen, därefter räknade jag enbart kalorier.

Fett lagras in som fett så därför äter de flesta ett minimum av fett oavsett om do är på bulk eller diet. 2-3G protein/kkv, 1g fett/kkv och resten kolisar är en bra tumregel oavsett om du ligger på över eller underskott.
Se till att kolisarna kommer från bra källor såsom råris, svart ris, fiberhavregryn eller liknande då fibrer är viktigt för magen/tarmarna.
Ät mängder med frukt och grönsaker för vitaminer, mineraler, antioxidanter och fibrer mm.
Drick vatten. Sov mycket.
Träna stenhårt och tungt.
Busenkelt faktiskt.:)