handdator

Visa fullständig version : Hur länge vila efter sträckning baksida lår?


svartakronan
2016-05-31, 13:08
När jag lirade fotboll i torsdags förra veckan så fick jag en sträckning i baksida lår. Det kändes knappt något idag så jag testade att köra ett lätt benpass här hemma. Det funkade bra med squats men sen när jag skulle köra utfall så högg det till....
Hur långt tid brukar det ta för en sträckning att läka? Finns det saker jag kan göra för att snabba på läkningen?
Tack på förhand.

Don H
2016-06-04, 00:19
Om du spelar fåppåll och är seriös med det elller tränar ben på gym så skulle jag säga: 6 månades vila oavsett, men svag upptrappning av ruschh träning för fåppållen

svartakronan
2016-06-04, 01:28
Om du spelar fåppåll och är seriös med det elller tränar ben på gym så skulle jag säga: 6 månades vila oavsett, men svag upptrappning av ruschh träning för fåppållen

Spelar ej fotboll, det var i skolan.
Skämtar du nu? 6 månaders vila från benträning på gymmet? Känner inte ens något längre i benet förutom att jag är stel i det, körde lugn löprunda igår och det kändes bara stelt men inte ont över huvud taget.

Don H
2016-06-04, 01:36
ok, du gör precis som du vill. Kom ihåg,,,, Detta är ett forum,,,ingen vårdcentral

svartakronan
2016-06-04, 05:15
ok, du gör precis som du vill. Kom ihåg,,,, Detta är ett forum,,,ingen vårdcentral



Haha absolut men tyckte det lät lite länge. Bör nämnas att det är förmodligen en sträckning då jag redan(en vecka) kan till exempel jogga utan att det ömmar, så det borde väl inte vara en ren bristning eller ?

Asterix89
2016-06-04, 07:23
Några 6 månader kan du glömma, det går betydligt fortare än så. Är det en sträckning eller bristning? En sträckning av muskeln i baksida lår tar betydligt kortare tid att återhämta sig från än en bristning. Det senare får du räkna med två månader innan du kan belasta som vanligt i fotbollsträning, inräknat upptrappningsträningen.

svartakronan
2016-06-04, 08:44
Några 6 månader kan du glömma, det går betydligt fortare än så. Är det en sträckning eller bristning? En sträckning av muskeln i baksida lår tar betydligt kortare tid att återhämta sig från än en bristning. Det senare får du räkna med två månader innan du kan belasta som vanligt i fotbollsträning, inräknat upptrappningsträningen.



Som jag skrev tidigare så kunde jag jogga i förrgår utan några problem och det var efter en vecka hade gått. Känner mig lite stel i den annars inte öm alls längre. Tänkte testa lite knäböj och marklyft idag. Bör jag vara försiktig?
Lirar ej fotboll i vanliga fall, det var i skolan.