handdator

Visa fullständig version : Långvariga knäproblem, fått besked från MRT


KlopFer
2016-05-31, 12:21
Hej kolo!

Har dragit på knäproblem tillräckligt länge så det är dags att ta tag i detta. Jag har inte kunnat jogga, cykla eller knappt gå powerwalk på sistone pga diffus smärta som dyker upp i båda knäna. Det kan vara ömma punkter på utsidan eller så känns det som det strålar inne i knät. På kvällen blir det ofta stelt och "kexigt". Blir ibland små blåmärken på ovansidan/utsidan av knäna.

Jag fick iallafall brev hem idag där det står så här

"Menisker, korsband, kollateralligament, quadricepssena, patellarligament framträder normalt liksom ledbrosk och benmärg. Lätt hydrops med några små ganglier dorsalt. Hoffas fettkropp något uppsplittrad nedtill"

Sedan en liten förklaring på svenska att Hydrops innebär vätskeansamling i knäled tillföljd av irritation pga överbelastning. Att jag rekommenderas att kontakta sjukgymnast och få stödbandage.

Nu gäller mina symtom båda mina knän men fick bara MRT på ena. Mina tanke har alltid varit att problemet sitter i min höft som är väldigt stel och att IT-bandet skulle spöka ner på båda sidor.

Men finns det nu någon här på kolo som kan ge lite tips på vad jag kan göra åt detta? Är det bara vila som gäller? Jag har som sagt dragit på det i över 2,5år.

Tanken är att efter sommaren kontakta sjukgymnast när sommarsemester och allting är över och under sommaren nu bara vila och eventuellt köra lite rehab :)

Smklnn
2016-05-31, 12:49
Vila kan lindra symptom men löser inga problem, rehab ska ordineras av en sjukgymnast. Du har fått MRT och blev rekommenderad sjukgymnast. Du vänder dig till kolozzeum istället :D

Hallberg
2016-05-31, 12:55
Skönt att knäet är strukturellt helt.
Varför inte kontakta sjukgymnast innan semestern? Då kan du få anpassad rehab att göra över sommaren. Så kan ni utvärdera och följa upp efter semestern.

Istället för att gissa i ett par månader till menar jag.

KlopFer
2016-05-31, 14:20
Vila kan lindra symptom men löser inga problem, rehab ska ordineras av en sjukgymnast. Du har fått MRT och blev rekommenderad sjukgymnast. Du vänder dig till kolozzeum istället :D

Finns mycket kompetent folk på kolozzeum som är både sjukgymnaster, kiropraktorer osv. Varför inte få en input ifrån flera håll?


Skönt att knäet är strukturellt helt.
Varför inte kontakta sjukgymnast innan semestern? Då kan du få anpassad rehab att göra över sommaren. Så kan ni utvärdera och följa upp efter semestern.

Istället för att gissa i ett par månader till menar jag.

Jo, drar själv på semester om 2v så frågan är om man hinner få någon tid innan. Men jag ska plinga runt lite imorgon och se hur det ser ut :)

Smklnn
2016-05-31, 15:01
Finns mycket kompetent folk på kolozzeum som är både sjukgymnaster, kiropraktorer osv. Varför inte få en input ifrån flera håll?



Du har en poäng, kompetens finns, men du får säkrare och mer specifik hjälp IRL. En internet fysio är aldrig bättre.

KlopFer
2016-06-27, 19:56
http://www.skadekompassen.se/skador-sjukdomstillstand/pfss-patellofemoralt-smartsyndrom/

Verkar som det är detta jag åkt på. Kul att problemet hängt i flera år. Nu tar det väl flera att bli av med skiten.