Visa fullständig version : Linfrön i vatten
Om man dricker ett glas vatten med svällda linfrön i precis innan men äter frukosten...sänker det GI:n då?
King Grub
2004-04-19, 18:45
Om linfröna är krossade, ja. Även hela i viss mån, men inte alls i samma utsträckning. Obs att du inte bör äta mer än 2 matskedar krossade per dag, eftersom de innehåller vätecyanidproducerande ämnen.
omdu nu redan äter en bra frukost bestående av t ex havregrynsgröt..varför ens sänka GI:t ytterligare?
Ett lite högre GI är bara bra på morgonen.. och att sänka det skadar bara :nono:
Det rockar för att hålla igång magen :hbang:
. Obs att du inte bör äta mer än 2 matskedar krossade per dag, eftersom de innehåller vätecyanidproducerande ämnen.
Vet du om detsamma gäller för psylliumfrön?
Jag har försökt att luska fram det men aldrig fått några klara svar men det verkar vara specifikt för linfrön, eller?
Ämnet amygdalin bryts ned i den sura magsaften till cyanid.
Finns främst i bittermandel och äpplekärnor.
Ifall det finns i psylliumfrön vet jag inte.
Men eftersom det är populärt att äta psylliumfrön så skulle säkert kvällstidningarna larma högt och ljudligt.
King Grub
2004-04-20, 06:16
Originally posted by Sverker
Ifall det finns i psylliumfrön vet jag inte.
Jag har fått uppgifterna att glykosiderna i psyllium inte är av den cyanogeniska typen. Dessutom "slipper" man energin man får från krossade linfrön.
Energin från Linfrön är iofs väldigt bra och med mycket Omega-3 fetter så det kanske är mer till nackdel då och inget man kanske vill slippa :)
Ska gå över till psylliumfrön. Psylliumfröskal finns ju i ett flertal livsmedel redan så det borde inte vara giftigt i längden som linfrön är.
Originally posted by cali
Psylliumfröskal finns ju i ett flertal livsmedel redan så det borde inte vara giftigt i längden som linfrön är.
Är linfrön giftigt i längden? Trodde det var giftigt vid överkonsumtion, dvs mer än 2 msk per dag.
King Grub
2004-04-20, 10:07
Originally posted by karrl
Är linfrön giftigt i längden?
Nej. Inte utan överdosering.
Du får nog dra i dig minst 100g för att det ska vara någon risk. Om du sedan börjar må dåligt så är det inte heller säkert att det är vätecyaniden du mår dåligt av. ;)
2 tsk är säkerhetsmarginal så det räcker och blir över, som sagt, ingen fara på vare sig kort eller lång sikt.
Jag har hela linfrön i gröten på morgonen och har blandat i dem innan jag micrar gröten.
Är det bättre att göra det efter eller spelar det ingen roll?
King Grub
2004-04-20, 14:49
Originally posted by karrl
Jag har hela linfrön i gröten på morgonen och har blandat i dem innan jag micrar gröten.
Är det bättre att göra det efter eller spelar det ingen roll?
Först - varför använder du hela linfrön? Är det för tarmfunktionens skull spelar det ingen roll. Är det för den GI-sänkande effektens skull spelar det heller ingen roll... och dessutom är den effekten liten med hela frön. Är du efter GI-sänkning är det krossade som gäller.
King Grub
2004-04-20, 14:51
Originally posted by Droog
2 tsk är säkerhetsmarginal så det räcker och blir över, som sagt, ingen fara på vare sig kort eller lång sikt.
Matskedar. ;)
Kan passa på att fråga en sak angående psylliumfrön. Fibrer ska ju suga upp en liten del fett och ta det med sig ut? (säger Paulún, vad jag förstått)
Måste röra sig om små mängder, men jag tänkte på om man det finns anledning att undvika ta sin omega3 just i samband med psylliumfrön?
Originally posted by King Grub
Matskedar. ;)
Haha, same same but different. :D Andemeningen består, helt ofarlig mängd på kort och lång sikt och väl under någon "farlig" dos.
Först - varför använder du hela linfrön? Är det för tarmfunktionens skull spelar det ingen roll.
Jag förstår inte vad du menar?
Ska du äta linfrön för tarmfunktion kan du gott äta de hela. Det är ju växtfiberna eller slemmet som omger fröna man vill åt. Innehållet i fröna har ju ingen tarmreglerande effekt.
Originally posted by Örjan
Kan passa på att fråga en sak angående psylliumfrön. Fibrer ska ju suga upp en liten del fett och ta det med sig ut? (säger Paulún, vad jag förstått)
Måste röra sig om små mängder, men jag tänkte på om man det finns anledning att undvika ta sin omega3 just i samband med psylliumfrön?
Växtfibrer är mycket dåliga på att binda till sig fett. Någon % av fibervikten binder de till sig.
Fettet som binds till de gelbildande fibrerna är mer mättat. Fleromättat fett binds knappt alls. FIskfettet är det mest fleromättade fettet som finns.
King Grub
2004-04-21, 10:03
Originally posted by cali
Jag förstår inte vad du menar?
Ska du äta linfrön för tarmfunktion kan du gott äta de hela. Det är ju växtfiberna eller slemmet som omger fröna man vill åt. Innehållet i fröna har ju ingen tarmreglerande effekt.
Frågan var om det spelade någon roll om fröna var med i tillagningen.
Aha jag förstår.... jag misstolka dej :)
:cheers:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.