handdator

Visa fullständig version : tips på mat att äta ute om man vill veta kalorier


erinome
2016-05-31, 08:12
Jag är trött på att jag inte går upp i vikt tillräckligt snabbt. Det är för ofta jag grovt uppskattar kalorimängd för att det ska vara särskilt givande att räkna kalorier så nu tänkte jag försöka undvika mat jag inte vet hur många kalorier det har. Men om man är ute eller trött eller nåt och man vill äta ute, vad kan man äta då? Nu är det ju sommar så i regel kan man sitta på en bänk och äta. Kom med tips på vad man kan äta ute om man vill veta hur många kalorier man äter.

Här är några jag kommit på själv:

subway (lite krångligt, men infon på hemsidan och myfitnesspal för dressingar etc. gör att man borde komma rätt nära sanningen)

salladsbar, ta typ 2-3 ingredienser, som bulgur/couscous, kyckling, dressing. väg på vågen varje ingrediens för sig. har vågen ingen tara-funktion så använd miniräknare. (eventuellt lite dyrt, vet ej)

tonfisk/makrill på burk och bröd. brödet kan man ev. väga. Man måste kanske ha en gaffel dock, vilket kan vara en nackdel. Makrill kanske man kan äta utan gaffel, med fingrarna eller med brödet, eller hälla på brödet.

arogen
2016-05-31, 08:15
Jag är trött på att jag inte går upp i vikt tillräckligt snabbt. Det är för ofta jag grovt uppskattar kalorimängd för att det ska vara särskilt givande att räkna kalorier så nu tänkte jag försöka undvika mat jag inte vet hur många kalorier det har. Men om man är ute eller trött eller nåt och man vill äta ute, vad kan man äta då? Nu är det ju sommar så i regel kan man sitta på en bänk och äta. Kom med tips på vad man kan äta ute om man vill veta hur många kalorier man äter.

Här är några jag kommit på själv:

subway (lite krångligt, men infon på hemsidan och myfitnesspal för dressingar etc. gör att man borde komma rätt nära sanningen)

salladsbar, ta typ 2-3 ingredienser, som bulgur/couscous, kyckling, dressing. väg på vågen varje ingrediens för sig. har vågen ingen tara-funktion så använd miniräknare. (eventuellt lite dyrt, vet ej)

tonfisk/makrill på burk och bröd. brödet kan man ev. väga. Man måste kanske ha en gaffel dock, vilket kan vara en nackdel. Makrill kanske man kan äta utan gaffel, med fingrarna eller med brödet, hälla på brödet...

Max, BK, MCD, Pizzahut har ju alla näringtabeller som stämmer ungefär. Annars är det ju inte jättesvårt att uppskatta det mesta. En burgare ser du ju hur mycket kött, ost och dressing som används tex.

Jag gillar asiatiskt, men det kan vara svårt att uppskatta då de brukar ösa på olja och olika kryddblandningar.

erinome
2016-05-31, 08:20
Max, BK, MCD, Pizzahut har ju alla näringtabeller som stämmer ungefär. Annars är det ju inte jättesvårt att uppskatta det mesta. En burgare ser du ju hur mycket kött, ost och dressing som används tex.

Jag gillar asiatiskt, men det kan vara svårt att uppskatta då de brukar ösa på olja och olika kryddblandningar.

Jag glömde säga att jag hatar Max, Burger King och McDonald's. Även pizza är jag sjukt trött på, åt det igår och svor att typ aldrig mer äta det. Pizzahut har jag för mig är lite godare än andra dock, och dyrare. Jag tycker personligen att det är svårt att uppskatta kalorier i mat. Jag uppskattade pizza med cola, sallad och bröd igår till ~1500 kcal, ändå gick jag ned i vikt.

arogen
2016-05-31, 08:25
Jag glömde säga att jag hatar Max, Burger King och McDonald's. Även pizza är jag sjukt trött på, åt det igår och svor att typ aldrig mer äta det. Pizzahut har jag för mig är lite godare än andra dock, och dyrare. Jag tycker personligen att det är svårt att uppskatta kalorier i mat. Jag uppskattade pizza med cola och bröd igår till ~1500 kcal, ändå gick jag ned i vikt.

Pizza kan variera extremt. Men okej. Andra burgarställen borde funka, fast det är ju dyrt. Köpa bröd och salladsbar går ju, men lite tråkigt tycker jag. Ska du upp i mycket kalorier blir salladen också rejält dyr har jag en erfarenhet av :D

erinome
2016-05-31, 08:27
Pizza kan variera extremt. Men okej. Andra burgarställen borde funka, fast det är ju dyrt. Köpa bröd och salladsbar går ju, men lite tråkigt tycker jag. Ska du upp i mycket kalorier blir salladen också rejält dyr har jag en erfarenhet av :D

Vad menar du för andra burgarställen, som redovisar kalorier?

erinome
2016-05-31, 08:50
Köpa bröd och salladsbar går ju, men lite tråkigt tycker jag.

Det är en nackdel, ja. Det får inte vara för tråkigt, för då är risken att man struntar i det och går och äter nåt man inte vet kaloriinnehåll i istället.

Jag kollade pastasallader och wraps i en coopbutik, men ingen hade kaloriinnehåll redovisat.

Aliaas
2016-05-31, 09:23
Ät va du vill, ta sedan en rejäl efterrätt eller godis efter?

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

arogen
2016-05-31, 10:28
Vad menar du för andra burgarställen, som redovisar kalorier?

Inte redovisar, men du ser ju på en burgare ungefär hur mycket där är. Hur mycket kött, ost, dressing och bröd. Så att uppskatta en burgare tycker jag inte är så svårt.

shut teh face
2016-05-31, 10:33
Jag glömde säga att jag hatar Max, Burger King och McDonald's. Även pizza är jag sjukt trött på, åt det igår och svor att typ aldrig mer äta det. Pizzahut har jag för mig är lite godare än andra dock, och dyrare. Jag tycker personligen att det är svårt att uppskatta kalorier i mat. Jag uppskattade pizza med cola, sallad och bröd igår till ~1500 kcal, ändå gick jag ned i vikt.
Du kan ju inte sitta och räkna kalorier ena dagen och tro att du gått upp eller ned dagen efter.

Jag kan äta 5000 kalorier wienerbröd idag och väga mindre imorgon om jag går ut och springer i värmen och skiter i att dricka vatten. Det säger ingenting.

Bmwtwinturbo
2016-05-31, 10:49
Tycker man kan läsa mellan raderna: Problem med att gå upp i vikt men vill väga sallader och liknande? Det är ju svårt att gå upp i vikt av sallad. Du måste leta efter mat med större kolhydratskällor. Dagens att ta med eller korvkioskmat. Alternativt ät sallladen men gå in på ica och köpa extra mellanmål för att få i dig mer.

Beemel
2016-05-31, 10:52
Du vill gå upp i vikt, tycker inte du gör det snabbt nog, så du tänker undvika saker som du inte vet kaloriinnehållet i?!?

erinome
2016-05-31, 11:21
Du vill gå upp i vikt, tycker inte du gör det snabbt nog, så du tänker undvika saker som du inte vet kaloriinnehållet i?!?

Ja. När jag inte räknar kalorier brukar jag gå ner i vikt eller ligga på samma vikt. Dock har det hänt när jag försökt äta extra mycket att jag gått upp för snabbt i vikt, och det vill jag också undvika. Jag har försökt gå upp i vikt i några månader. Ibland har jag räknat kalorier där jag vetat ganska bra hur många kalorier det var, ibland uppskattat, och ibland inte räknat alls. Jag har bara gått upp 0,5 kg/mån i snitt men vill gå upp 1,5 kg/mån. Dessutom var det så att jag räknade kalorier ett tag men gick ned i vikt så jag ökade antalet kalorier. Det verkar vara ganska känsligt med 200 kcal upp eller ned så jag vill inte sabba allt genom att att inte få rätt antal kalorier.

EnergiÖverskott
2016-06-01, 05:53
Byt ut en del av salladen mot coleslaw, välj fetare varianter av allt, ät pasta istället för potatis. Ät några skivor bröd med smör till maten och drick juice etc till maten.

Finns ju hur mycket saker som helst du kan göra utan att behöva sitta och räkna.

erinome
2016-06-01, 07:39
Byt ut en del av salladen mot coleslaw, välj fetare varianter av allt, ät pasta istället för potatis. Ät några skivor bröd med smör till maten och drick juice etc till maten.

Finns ju hur mycket saker som helst du kan göra utan att behöva sitta och räkna.

Du verkar inte ha läst vad jag skrev ovan. Jag kan gå upp i vikt om jag äter mycket, problemet är att jag inte vill gå upp 10 kg i månaden heller. Jag vill inte gå ner eller ligga på samma vikt, och inte gå upp 10 kg i månaden. För mig är det jättesvårt att höfta för att träffa 1.5 kg per månad, därför räknar jag kalorier.

exevision
2016-06-01, 07:50
Väg dig regelbundet direkt på morgonen så lär du dig tillslut hur du kan äta utan att räkna.
Dock varierar vikten varje dag utan att det betyder så mycket. Det är på sikt som det är intressant.

arogen
2016-06-01, 08:00
Du verkar inte ha läst vad jag skrev ovan. Jag kan gå upp i vikt om jag äter mycket, problemet är att jag inte vill gå upp 10 kg i månaden heller. Jag vill inte gå ner eller ligga på samma vikt, och inte gå upp 10 kg i månaden. För mig är det jättesvårt att höfta för att träffa 1.5 kg per månad, därför räknar jag kalorier.

Då är det väl bara att du lär dig se på ett ungefär hur mycket en tallrik utemat går på. Alternativt att du som de flesta andra planerar mycket så du ändra kan äta käket hemma trots att du nu är trött.

erinome
2016-06-01, 08:06
Alternativt att du som de flesta andra planerar mycket så du ändra kan äta käket hemma trots att du nu är trött.

Vad menar du? Laga mycket och frysa in? Min frys är pytteliten så det går inte, om du menar det. Har heller inte plats för en till frys i lägenheten.

arogen
2016-06-01, 08:11
Vad menar du? Laga mycket och frysa in? Min frys är pytteliten så det går inte, om du menar det. Har heller inte plats för en till frys i lägenheten.

Matlådor kan förvaras i kylskåp också. Alternativt att du storhandlar på helgen och bara har att slänga ihop maten snabbt hemma när du kommer hem från skola/jobb/gym.

Luca Brasi
2016-06-01, 08:19
Ät buffe och sluta räkna.
Sluta äta innan du kräks.
Att kräkas är kontraproduktivt nämligen.

erinome
2016-06-01, 08:19
Matlådor kan förvaras i kylskåp också. Alternativt att du storhandlar på helgen och bara har att slänga ihop maten snabbt hemma när du kommer hem från skola/jobb/gym.

Kylen är rätt liten den också.

Jag hade 3200 kcal som mål i 8 dagar, vilket var efter en höjning med ca 200 kcal. Men jag har haft en genomsnittlig nedgång i vikt. Dock vet jag inte om 3200 var för lite eller om jag uppskattat fel de gånger jag uppskattat. Jag bestämde mig idag för att dels höja till 3400 kcal och dels försöka undvika mat jag inte vet hur många kalorier det har. Eventuellt är 3400 för mycket, men då får jag väl sänka lite efter ett tag. Jag ska snart börja på ett nytt jobb, så eventuellt kommer jag inte ha tid att räkna kalorier längre, då testar jag kanske att enbart väga mig varje morgon istället, trots att jag redan testat det och det inte gick bra, men man kanske som sagt lär sig efter ett tag att äta rätt mängd.