handdator

Visa fullständig version : Muskler- belastning och anpassning? Styrka och utveckling?


azarr
2016-05-30, 21:13
Jo jag undrar om musklerna anpassar sig efter ju mer o hårdare man kör? Säg att du kör 5 set knäböj ibörjan av din träning 2-3 ggr i veckan , men sedan börjar du köra fler set varje pass och ökar först till 8 set sen till 10-12. Men hur blir det då om du ibland går o kör 5 set istället för 8-12 set när kroppen är van vid det? Kommer man få lika mycket eller liknande aktivering och styrke/muskel utveckling? Lika så om man under en längre period lägger sig lägre i antal set gentemot att köra 10 som man kanske gör?
Hoppas ni som läser förstår vad jag menar och har Några svar ! :)

King Grub
2016-05-30, 21:15
Volym är en av faktorerna som påverkar tillväxt. Ett pass här eller där med låg volym (eller intensitet gör varken till eller från), men att sänka volymen utan att göra några andra förändringar kommer att innebära mindre tillväxt.

Donkens
2016-05-31, 00:35
Volym är en av faktorerna som påverkar tillväxt. Ett pass här eller där med låg volym (eller intensitet gör varken till eller från), men att sänka volymen utan att göra några andra förändringar kommer att innebära mindre tillväxt.

Tack för välsignelsen. Skar ner på marklyft från 6 till 4 sets, på alla supersetta jag med stångrodd. Är det det du menar med att göra nån förändring för att kompensera det?

Bob90
2016-06-01, 06:37
Tack för välsignelsen. Skar ner på marklyft från 6 till 4 sets, på alla supersetta jag med stångrodd. Är det det du menar med att göra nån förändring för att kompensera det?

Tror han också menar att om du sänker till 4 set men behåller samma reps och vikt så blir det sämre tillväxt. Sänker du till 4 set men ökar reps eller vikten så får du samma eller bättre tillväxt. Att lägga till en övning och supersetta ger nog också samma eller bättre tillväxt än om du bara hade minskat antal set.