handdator

Visa fullständig version : Hur lär man sig marklyft???


erinome
2016-05-30, 18:49
Jag har hållt på i månader nu och försökt. Att posta formchecks hjälper inte så mycket.

Hur ska jag lära mig marklyft?

Diomedea exulans
2016-05-30, 18:50
Låt någon som vet hur man gör visa dig i verkligheten.

HenrikJ
2016-05-30, 19:32
I all välmening tror jag att det är en bra början att lyssna på de råd man får...
Annars som sagt sök upp någon i verkligheten som du känner att du litar på och som kan lära dig i realtid.

Illustrerade mannen
2016-05-30, 19:42
Be någon som kan visa dig!
Jag "lärde" mig själv för lääääänge sedan, långt innan internet... Trodde i många år att jag gjorde rätt. En dag tränade jag på att gym i en annan stad. En äldre man stod och tittade på mig... Han frågade vem som lärt mig... Jag själv svarade jag... Jag ser det svarade han buttert. Sen ägnade vi ett antal träningspass, men lättare vikter, åt marklyft. Det visade sig att han var gammal världsmästare, flerfaldig tom. Iofs i tyngdlyftning, men han kunde marka också! 😈 Så underskatta inte möjligheten att be om hjälp. Ibland verkar folk sura och griniga, men jag gissar att nästan alla uppskattar att få visa hur duktiga de är... Men förvissa dig om att den du frågar kan sin sak...

Alkro
2016-05-30, 20:38
Jag försökte i åratal att lära mig att göra vanliga marklyft bra, kändes alltid fel och konstigt. Ungefär som att jag försökte tränga ihop mig i en liten resväska. För något år sedan gick jag över till sumomarklyft, passar mina proportioner alldeles perfekt. Om du inte får till tekniken i vanliga marklyft kan det vara att den stilen inte passar din kropp, sen kan det ju givetvis vara så att du bara behöver öva och få råd.

broman
2016-05-30, 22:18
Lär dig böja i höftleden först och främst, dvs en rumänsk marklyft.

Rahf
2016-05-30, 22:26
I all välmening tror jag att det är en bra början att lyssna på de råd man får...
Annars som sagt sök upp någon i verkligheten som du känner att du litar på och som kan lära dig i realtid.

Jag försökte i åratal att lära mig att göra vanliga marklyft bra, kändes alltid fel och konstigt. Ungefär som att jag försökte tränga ihop mig i en liten resväska. För något år sedan gick jag över till sumomarklyft, passar mina proportioner alldeles perfekt. Om du inte får till tekniken i vanliga marklyft kan det vara att den stilen inte passar din kropp, sen kan det ju givetvis vara så att du bara behöver öva och få råd.

Jag tror att HenrikJ, likt mig själv, är lite försiktig med råd. Särskilt med tanke på TS historia och tidigare beteende i liknande trådar.

cero
2016-05-30, 22:29
Lär dig böja i höftleden först och främst, dvs en rumänsk marklyft.

Håller med, och se till att stången hela tiden har kontakt med benen. När du fått in den rörelsen är det väldigt lätt att i slutpositionen böja på benen och då utföra ett vanligt marklyft.

Till TS: Tittade precis på klippet där du marklyfter från en annan tråd, så illa var det inte. Försök hitta någon som kan visa IRL.

erinome
2016-05-31, 07:59
Håller med, och se till att stången hela tiden har kontakt med benen. När du fått in den rörelsen är det väldigt lätt att i slutpositionen böja på benen och då utföra ett vanligt marklyft.

Till TS: Tittade precis på klippet där du marklyfter från en annan tråd, så illa var det inte. Försök hitta någon som kan visa IRL.

Jag körde rumänska marklyft ett tag, tror jag, dvs tog stången från krokar och vände lite innan golvet. Ryggen såg jättebra ut då av någon anledning. Sedan sänkte jag bara stången en liten bit till tills den tog i golvet, men då blev ryggen sämre. Och av någon anledning blir ryggen ännu sämre än det om jag börjar från golvet, fattar inte varför. Jag fattar inte hur någon centimeter kan göra sån stor skillnad, och jag fattar inte varför ryggen böjer sig.

Smklnn
2016-05-31, 09:41
d5eGGZXb0Is

shogunr
2016-06-01, 16:14
Jag körde rumänska marklyft ett tag, tror jag, dvs tog stången från krokar och vände lite innan golvet. Ryggen såg jättebra ut då av någon anledning. Sedan sänkte jag bara stången en liten bit till tills den tog i golvet, men då blev ryggen sämre. Och av någon anledning blir ryggen ännu sämre än det om jag börjar från golvet, fattar inte varför. Jag fattar inte hur någon centimeter kan göra sån stor skillnad, och jag fattar inte varför ryggen böjer sig.

Har samma problem. Just sista decimetern som gör att övre ryggen böjer sig lite.

Vill ogärna börja knäna till 90 grader då mitt vänsterknä är rätt trasigt sen tidigare. En lösning hade varit att köra med stången lite upphöjd. Som Elliot Hulse sa i en video så är inte det viktigaste att man gör helt på marken (om man är lång och har svårt att få till utförandet), utan att man gör den överhuvudtaget.

Annars borde väl raka mark där man går hyggligt långt ner vara en skaplig ersättare och ta rätt bra på ryggen den med. Är ju i princip samma rörelse bara att man inte böjer på bena.