handdator

Visa fullständig version : Börja varje pass med knäböj? (För volym)


Grusväg
2016-05-30, 12:28
Jag har funderat lite över att börja cirkus 5 pass med ungefär 5-6 set knäböj (8-12 reps) och sedan börja med det jag tänkt träna just den dagen, har sökt och sökt men inte hittat något vettigt svar så nu vänder jag mig hit!

Tränar mellan 5-7 dagar i veckan med mål att bygga volym, benen hänger lite på efterkälken och då funderar jag om det jag tänkte på kommer att fungera som volymbyggnad eller om det är helt onödigt? Kommer såklart att köra ett ordentligt benpass i veckan utöver det..

Vad säger ni?

Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk

Rahf
2016-05-30, 12:49
Öka volymen långsamt. Gå alltså inte på 5 pass omedelbart, utan lägg till ett extra pass i början, känn efter under två veckor, sen ett till, osv.

Att gå på stenhårt direkt kan leda till oönskade bekymmer i lederna. Trappa upp istället.

Grusväg
2016-05-30, 13:08
Öka volymen långsamt. Gå alltså inte på 5 pass omedelbart, utan lägg till ett extra pass i början, känn efter under två veckor, sen ett till, osv.

Att gå på stenhårt direkt kan leda till oönskade bekymmer i lederna. Trappa upp istället.
Tack för svaret!
Kommer det ge någon märkbar skillnad i volymökningar av att köra ett benpass + extra knäböj vissa dagar då?
Givetvis börjar jag med en dag med extra knäböj och ökar därefter hur jag känner själv, men som sagt kommer det ge mig bättre volym än att bara körs ett köttigt benpass i veckan?

Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk

Rahf
2016-05-30, 13:14
Ja, tveklöst kommer benen stimuleras mer. Men stegra snällt i början, så att alla brosk- och mjukdelar får en chans att stärka sig.

Ett annat alternativ är att skära ned en aning på volymen under dina andra pass, och verkligen låta benträningen dominera under ett par månader.

Grusväg
2016-05-30, 13:19
Ja, tveklöst kommer benen stimuleras mer. Men stegra snällt i början, så att alla brosk- och mjukdelar får en chans att stärka sig.

Ett annat alternativ är att skära ned en aning på volymen under dina andra pass, och verkligen låta benträningen dominera under ett par månader.
Tackar och bockar! Ska testa mig fram med olika metoder och se vad jag tycker om bäst, såklart börjar jag lugnt och försiktigt för att minimera skaderisken!

Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk

Gerdler
2016-05-30, 13:45
Börja hellre med färre reps och set men alla pass och sen öka dessa när kroppen vant sig vid det. Sen tycker jag volymen du siktar på är lite hög... Jag gjorde som du fast för styrka. Så jag körde 5-7 pass i veckan där jag böjde tunga 3or-1or som mest men volymen var mycket lägre än du tänker. Typ 1/3. Å andra sidan med större intensitet.

Pepz
2016-05-30, 13:49
Jag skulle börjat varje pass med böj, fast i lite olika former.
plus att jag ,precis som många säger, skulle välja att börja med kanske tre set om dagen till en början och en mysig vikt.

BobaFett
2016-05-30, 14:25
Du kommer att få ont i knäna.

Börja med kanske ett till två arbetsset 5 ggr i veckan och se hur det känns. Dvs du värmer upp genom att stega upp till den vikten du tänkt köra med kanske tre set. Det är ju lätt att lägga till set om man märker att man kan köra mer.

Variera med pausböj och frontböj okså. Jag hade lagt in en del mark/rakmark för att träna mer baksida också.

Det kommer definitivt att ge nåt för volymen.