handdator

Visa fullständig version : Tips på AC?


Calleman
2016-05-30, 07:52
Söker en portabel AC som framför allt ska kunna kyla ner sovrummet på ovanvåningen. Har ni några tips?

Lipservice
2016-05-30, 09:03
De flesta portabla AC låter ju en hel del. Kanske inte är så kul att ha i sovrummet.
Finns ju split varianter, då du hänger själva insugsfläkten utomhus. Då kommer du ner i dB en hel del.
Men då ökar priset med nästan det dubbla.
Om du bor i en kåk rekommenderar jag att du investerar i en luftvärmepump när du ändå är igång.

r1kkie
2016-05-30, 12:51
Söker en portabel AC som framför allt ska kunna kyla ner sovrummet på ovanvåningen. Har ni några tips?

Jag har en sån här tror jag till mitt sovrum. Funkar helt ok för ädamålet, kyla ner sovrummet innan man ska sova. Har den inte på när jag sover.

https://www.netonnet.se/art/hemhushall/klimatac/luftkonditionering/andersson-arc-3-0/213396.9404/?gclid=CLXbz8Tdgc0CFQXicgodoNgFpA

Holmeros
2016-05-30, 13:05
Jag har en äldre variant som jag använde i lägenheten förut. Gjorde som ovanstående, körde den någon timme innan sänggång och stängde sen av den när det var dags att sova. De varmaste nätterna vaknade jag på nätterna av värmen och körde igång en stund.
Nu i radhuset hoppas jag slippa behöva använda den. Får se när det blir ännu varmare ifall jag behöver plocka fram den.

agazza
2016-05-30, 13:08
Jag köpte en rejäl variant för 6000kr på rea för att kyla sovrummet, jag ville att den skulle va tyst, det var den tystaste jag hittade som klarade ta ner rummet till en okej nivå.

Den lät som ett jetplan, använde den två tre gånger, när man stängde av den så var det varmt igen på en halvtimme.

Flytta istället, eller nöj dig med en tyst luftavfuktare, ett torrt sovrum kan upplevas svalare.

Ajemän
2016-05-30, 13:18
Jag köpte en rejäl variant för 6000kr på rea för att kyla sovrummet, jag ville att den skulle va tyst, det var den tystaste jag hittade som klarade ta ner rummet till en okej nivå.

Den lät som ett jetplan, använde den två tre gånger, när man stängde av den så var det varmt igen på en halvtimme.

Flytta istället, eller nöj dig med en tyst luftavfuktare, ett torrt sovrum kan upplevas svalare.

Jag har samma erfarenhet.

Calleman
2016-05-31, 10:04
Tråkigt att höra angående portabel AC. Luftvärme (som ger kyla också) har vi på nedervåningen, så där har vi inga problem. Det är på ovanvåningen det blir varmt när det är runt 25 grader ute.

Ingen som har någon positiv erfarenhet. Den ska absolut inte stå på när man sover. Tanken är att sätta på den 1-2h innan läggdags och att det sen ska hållas hyfsat.

Korash
2016-05-31, 10:24
Min låter också som ett jetplan, men genom att ha den i köket och sova med öronproppar var det bättre än ingen AC alls.

Kabuto
2016-05-31, 10:49
Går det inte att dra en extra enhet från luftvärmepumpen till övervåningen? Så skulle jag vilja ha hemma, låta den kyla lite nån timme per dag under heta sommardagar och på vintern köra värme på nedervåningen. Men har aldrig orkat ta tag i det.

agazza
2016-05-31, 18:55
Tråkigt att höra angående portabel AC. Luftvärme (som ger kyla också) har vi på nedervåningen, så där har vi inga problem. Det är på ovanvåningen det blir varmt när det är runt 25 grader ute.

Ingen som har någon positiv erfarenhet. Den ska absolut inte stå på när man sover. Tanken är att sätta på den 1-2h innan läggdags och att det sen ska hållas hyfsat.
Glöm det, spara någon extra månad och köp en till luftvärmepump.

Eller fixa cirkulation i huset

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk

Ajemän
2016-05-31, 19:14
Nåt sånt?
https://www.blocket.se/uppsala/Panasonics_minsta_inverter___CE9_Nordic_45820921.h tm?ca=10&w=1&last=1

Ajemän
2016-05-31, 19:29
Ingen som har någon positiv erfarenhet. Den ska absolut inte stå på när man sover. Tanken är att sätta på den 1-2h innan läggdags och att det sen ska hållas hyfsat.

Rummet brukar värmas upp väldigt fort när man slår av den tyvärr. Visst hjälper det lite, men det är fortfarande en ganska dålig lösning för pengarna.

Dreas
2016-05-31, 21:00
Tråkigt att höra angående portabel AC. Luftvärme (som ger kyla också) har vi på nedervåningen, så där har vi inga problem. Det är på ovanvåningen det blir varmt när det är runt 25 grader ute.

Ingen som har någon positiv erfarenhet. Den ska absolut inte stå på när man sover. Tanken är att sätta på den 1-2h innan läggdags och att det sen ska hållas hyfsat.Vi har en portabel AC och är mäkta nöjda. Får ner rummet till 20-21 grader, somnar svalt vilket är det viktiga.

Kaalle
2016-05-31, 21:48
Klen tröst men om ljudet är konstant så vänjer man sig rätt fort.

Dreas
2016-06-01, 06:15
Klen tröst men om ljudet är konstant så vänjer man sig rätt fort. De flesta har ju också timer så man får den att slå av sig efter ett tag.

r1kkie
2016-06-01, 06:46
Tråkigt att höra angående portabel AC. Luftvärme (som ger kyla också) har vi på nedervåningen, så där har vi inga problem. Det är på ovanvåningen det blir varmt när det är runt 25 grader ute.

Ingen som har någon positiv erfarenhet. Den ska absolut inte stå på när man sover. Tanken är att sätta på den 1-2h innan läggdags och att det sen ska hållas hyfsat.

Har en i sovrummet och tycker den funkar bra. Kyler rummet på ett par timmar innan man ska sova. Öpnnar fönstren under natten om tempraturen ligger under 20 grader ish.

agazza
2016-06-01, 10:50
allt över 20 grader är fan inte ett svalt somrum.

PureWhey
2016-06-01, 10:57
Bor i en etta, varmt som fan. Vilken ska man köpa?

shut teh face
2016-06-01, 11:20
Kan vara jobbigt med små lägenheter, annars är det bästa att öppna fönster och få ett korsdrag, släng på myggnät och ha öppet 24/7, och sätt en markis utanför så solen inte nuddar fönstret.

Bärsärk
2016-06-01, 15:59
Bor i en etta, varmt som fan. Vilken ska man köpa?

Se till så att det inte blir varmt från första början.

Köp gardiner om du inte redan har det.

r1kkie
2016-06-01, 19:07
Kan vara jobbigt med små lägenheter, annars är det bästa att öppna fönster och få ett korsdrag, släng på myggnät och ha öppet 24/7, och sätt en markis utanför så solen inte nuddar fönstret.

Har man inte möjlighet till korsdrag ska man hålla fönster å dörrar stängde sålänge ute tempraturen är högre än inne.

agazza
2016-06-01, 19:35
Problemet med lägenheter är att dom har ventilation som inte alltid är helt separat från resten av huset så det hjälper inte så bra mycket med vita mörkläggningsrullgardiner och annat man kan ha på hus för att slippa solenergin

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk