handdator

Visa fullständig version : Helt plötsligt klibbigt golv


Lallle
2016-05-30, 00:04
Det startade för en veckan sen. Gick runt barfota som jag ofta gör och noterade hur golvet blivit äckligt klibbigt. Både i vardagsrummet med trägolv och kanske ännu mer i badrummet med kakel eller vad det är.

Har provat att dammsuga och skrubba rent med vatten och lite såpa (som jag gjort i 3-4 år), men när golvet torkat igen är det fortfarande lika klibbigt. Vad värre är verkar silverfiskar attraheras av det nya äckliga golvet.

Tips? Desperat.

svenbanan
2016-05-30, 00:16
Har du kanske nåt nytt märke på rengöringsmedlet (såpan) du har då du torkat golven?

Lallle
2016-05-30, 09:26
Har du kanske nåt nytt märke på rengöringsmedlet (såpan) du har då du torkat golven?

Nej, samma som jag använt i flera år.

nickke
2016-05-30, 09:32
Har du fönster öppna? Isåfall kanske det har kommit in pollen eller nåt, som sedan när det blir lite fuktigare luft framåt kvällen bildar en "klibbig" yta på golvet? Bara en tanke..

Jockefoten
2016-05-30, 09:37
Har du fönster öppna? Isåfall kanske det har kommit in pollen eller nåt, som sedan när det blir lite fuktigare luft framåt kvällen bildar en "klibbig" yta på golvet? Bara en tanke..

Tanken slog mig också, känns som exceptionellt mycket pollen i år.

Lallle
2016-05-30, 09:45
Har du fönster öppna? Isåfall kanske det har kommit in pollen eller nåt, som sedan när det blir lite fuktigare luft framåt kvällen bildar en "klibbig" yta på golvet? Bara en tanke..

Har ganska mycket öppet (skitvarmt). Men det är ju märkligt att det är insta-klibb även direkt efter att jag skrubbat golvet?

nickke
2016-05-30, 09:59
Det kanske inte försvinner när du bara torkar av det, prova med något lite starkare, annars vet jag inte riktigt :/

Gerdler
2016-05-30, 10:08
Med 99% säkerhet så hade inte golvet varit klibbigt om det var torrt i luften. Så om du verkligen bryr dig så stäng fönstren och skaffa en AC. Det kanske inte fångar upp vad som är grundorsaken till förändringen (om du nu verkligen inte hade det här fenomenet föregående somrar) men tar bort symptomet.

Lallle
2016-05-30, 10:13
Med 99% säkerhet så hade inte golvet varit klibbigt om det var torrt i luften. Så om du verkligen bryr dig så stäng fönstren och skaffa en AC. Det kanske inte fångar upp vad som är grundorsaken till förändringen (om du nu verkligen inte hade det här fenomenet föregående somrar) men tar bort symptomet.

Det låter vettigt. Får kolla upp fuktnedsättande utrustning.

svag74
2016-05-30, 10:46
Om plötsligt alla rum och olika typer av golv blivit klibbiga, så kan man ju undra om det inte är under dina fötter som klibbet sitter?
Vore ju enklaste förklaringen :laugh:

Lallle
2016-05-30, 11:11
Om plötsligt alla rum och olika typer av golv blivit klibbiga, så kan man ju undra om det inte är under dina fötter som klibbet sitter?
Vore ju enklaste förklaringen :laugh:

Har även jag slagits av den tanken, och tvättat mina fötter i samband med att jag skurat golvet - utan effekt :).

King Grub
2016-05-30, 11:13
Jag tror att du håller på att muteras till en gigantisk geckoödla.

shadowfire
2016-05-30, 11:41
... eller har en familj mördarsniglar som gömmer sig inomhus dagtid och kommer fram när du sover.

Diomedea exulans
2016-05-30, 11:43
... eller har en familj mördarsniglar som gömmer sig inomhus dagtid och kommer fram när du sover.

TS behöver skaffa ankor.

svag74
2016-05-30, 11:49
Har även jag slagits av den tanken, och tvättat mina fötter i samband med att jag skurat golvet - utan effekt :).

Du har skurat fötterna utan effekt, och du har skurat golvet utan effekt.
Som jag ser det kan du inte utesluta fötterna baserat på detta :hbang:

shut teh face
2016-05-30, 12:15
Du har inte doserat annorlunda med rengöringsmedlet? Har man för mycket i blir det klibbigt.

Eller så blir det annorlunda med torkningen för det är så varmt ute. Testa torka golvet torrt direkt efter.

Men troligtvis har du håriga spindlar, stora som mjölkpaket som kommer fram på natten och ollar ditt golv samt befruktar sig i din mun. Har du märkt av några ägg i avföringen?

Lallle
2016-05-30, 12:44
Jag tror att du håller på att muteras till en gigantisk geckoödla.

Jag sover på natten, så denna teori kan vi direkt kassera.

Du har skurat fötterna utan effekt, och du har skurat golvet utan effekt.
Som jag ser det kan du inte utesluta fötterna baserat på detta :hbang:

Skurar golvet, medan det torkar går jag in i duschen och noggrant tvättar fötterna. Det torkar. Jag kommer ut. Det klibbar.

Dessutom hade jag fölk på besök för några dagar sen som också kommenterade på golvets klibbighet.

Du har inte doserat annorlunda med rengöringsmedlet? Har man för mycket i blir det klibbigt.

Eller så blir det annorlunda med torkningen för det är så varmt ute. Testa torka golvet torrt direkt efter.

Men troligtvis har du håriga spindlar, stora som mjölkpaket som kommer fram på natten och ollar ditt golv samt befruktar sig i din mun. Har du märkt av några ägg i avföringen?

Det där med dosis av såpan har jag reflekterat över. Vid nästa skrubb kommer jag köra lite mindre.

Luca Brasi
2016-05-30, 13:46
Jag har för mig att jag har fått något skötselråd angående golv där man ville förbjuda mig ifrån att använda såpa eftersom det skulle göra golvet klibbigt.

Diomedea exulans
2016-05-30, 13:51
skitvarmt

Kan det vara värmen som gör att någon beläggning på golvet smälter? Då borde det inte gå att tvätta bort kladdet.

Lallle
2016-05-30, 17:16
Update: Har nu återigen skrubbat golvet, denna gång utan såpa.