handdator

Visa fullständig version : Förkylningar


Peopeo
2016-05-29, 21:30
Hej, jag har ett stort problem.
Jag har tränat gym i stort sett hela mitt vuxna liv, men har alltid varit förföljd av förkylningar. Jag kan känna mig helt fräsch sen tränar jag och dagen efter blir jag förkyld. Håller sedan upp tills jag känner mig piggare, tränar igen och blir förkyld igen.
Det är så otroligt psykiskt jobbigt och jag har googlat mig blodig efter olika huskurer samt vitaminer, kost, börja träna lugnt osv.

Så nu gör jag ett desperat försök att få hjälp här igenom, är det någon som har varit med om liknande och har några bra tips?
Barn finns i familjen så förkylningar får man ju räkna med, men det finns en gräns. Jag måste kunna få träna!
Tack på förhand.

Bärsärk
2016-05-29, 21:31
Vila och ät mycket mat, ät mer mat än vad du tror att du skulle kunna klara av att göra och ät allt du kommer över. Ta helt ledigt från allt vad arbete och träning heter, total vila där du nästan ligger helt stilla i sängen.

Jag brukar gå upp och nosa runt 8-10 kkcal när jag är förkyld, det ger med sig efter 2-3 dagar.

King Grub
2016-05-29, 21:31
Undvik att bli smittad. Får du ett virus på en slemhinna så är risken att du insjuknar mycket mycket hög.

Det enda i kostväg som hjälper är en högkolhydratkost.

Bärsärk
2016-05-29, 21:36
Undvik att bli smittad. Får du ett virus på en slemhinna så är risken att du insjuknar mycket mycket hög.

Det enda i kostväg som hjälper är en högkolhydratkost.

Kan intyga, av mina extra 3-4 tusen kcal är nog 70% bröd, känner jag att en förkylning är på gång så brukar jag köpa 2 sånna grekiska lantbröd eller något annat gott bröd och sen lite ost och trycka i mig. En het köttfärssås med massa vitlök och chili i med tillhörande rejält tilltaget pasta + riven ost är en favorit också under förkylning.

Diet eller viktnedgång finns inte på kartan när man blir förkyld eller håller på och blir krasslig för mig.

Bob90
2016-05-29, 23:16
Hur/varför hjälper högt intag av kolhydrater en förkylning? *jorgen*

Rolfarsson
2016-05-30, 15:44
Undvik förkylda människor så gott du kan, se till att du får tillräckligt med sömn, tvätta dina händer ofta och pilla dig inte i ansiktet, speciellt inte om du har varit ute och tagit i saker som massa andra människor har tagit i, som t.ex. handtaget till en offentlig toalett.
Men om du har ett småbarn, speciellt som går på dagis, så kan du räkna med att din träning kommer att bli sjukt lidande, en som jag brukade prata med på gymmet gav upp och la sin träning på is efter att ungen började på dagis, då han har varit sjuk mer än vad han har varit frisk sedans dess.


Det enda i kostväg som hjälper är en högkolhydratkost.

Att få i sig tillräckligt med Zink har väll visats hjälpa till att motverka förkylningar och t.o.m. förkorta dom?

Alkro
2016-05-30, 15:55
Att få i sig tillräckligt med Zink har väll visats hjälpa till att motverka förkylningar och t.o.m. förkorta dom?

Nu var det ett par år sedan jag läste om detta, men jag tror den studien bara visade att det kunde förebygga och förkorta förkylningar hos barn.

Diomedea exulans
2016-05-30, 15:56
Hur/varför hjälper högt intag av kolhydrater en förkylning? *jorgen*

Nåt med att de vita blodkropparna får energi av glukos, har jag för mig?

revilo
2016-05-30, 20:12
Jag brukar gå upp och nosa runt 8-10 kkcal när jag är förkyld, det ger med sig efter 2-3 dagar.
Kollos svar på huskurer

Känner du dig lite krasslig? Dunka 700 g protte
Har du en hosta som aldrig vill ge sig? Se till att få i dig sju EAA-pulser varje förmiddag
Börjar näsan rinna? Smörj näsborrarna med ett tjockt lager flytande magnesium

Simonser
2016-05-30, 21:12
Har samma problem sen jag fick min son. Har haft flera förkylningar redan i år. Två som varit mer åt influensa hållet men vanligast är ju halsont och rinnande näsa. Jättedeppigt men man vänjer sig.
Min enda lösning som jag kan komma på som jag försöker hålla rutin i är ju naturligtvis att tvätta händerna ofta, rengöra handtag o lampknappar etc hemma. Och framförallt att inte pilla sig i ansiktet eller på vattenflaskans munstycke när man är på gymmet. Diska vattenflaskans utsida efter gymmet.

Donkens
2016-05-31, 00:41
Jag inbillar att kombinationen av zink, magnesium och omega 3 lindrat mina förkylningar.
(Tar aldrig nässprayer, alvedon, antibiotika och dylikt) - Föredrar att kroppen rustar upp sitt immunförsvar med rätt kost och optimal vila. Sedan jag började med det så har jag gått till att va sjuk maximalt 1 gång per.

Innan när jag använde alla tänkbara medel från apoteket så blev jag mer frekvent sjuk.

Hört dock att bara för att sympton inte visas så betyder det inte att infektionen lämnat kroppen, därför ska man ge det några dagar tills att sätter igång med hård träning igen.

cero
2016-05-31, 01:08
Jag tar bara uppehåll från träningen om jag får influensa-/feberliknande symptom. Lite hosta eller snorig näsa skiter jag i.

Jag brukar gå upp och nosa runt 8-10 kkcal när jag är förkyld, det ger med sig efter 2-3 dagar.

Haha, underbar ursäkt för att svulla. En vanlig mild förkylning ger sig väl alltid efter 2-3 dagar?

Bärsärk
2016-05-31, 06:02
Jag tar bara uppehåll från träningen om jag får influensa-/feberliknande symptom. Lite hosta eller snorig näsa skiter jag i.



Haha, underbar ursäkt för att svulla. En vanlig mild förkylning ger sig väl alltid efter 2-3 dagar?

Nej 7-14 dagar är standard för mig och har varit det så länge jag kan minnas.

Rolfarsson
2016-05-31, 16:28
En vanlig mild förkylning ger sig väl alltid efter 2-3 dagar?

Normalt så tar det 3 dagar att bli sjuk (från första symptom), 3 dagar som man är sjuk och sedan 3 dagar för att bli frisk.

Bandid0
2016-05-31, 17:05
Undvik att bli smittad. Får du ett virus på en slemhinna så är risken att du insjuknar mycket mycket hög.

Det enda i kostväg som hjälper är en högkolhydratkost.

*popcorn*

(Meta)