handdator

Visa fullständig version : Stephes sommarprojekt - Blir stark som fan! (och lite snygg)


Stephe
2016-05-27, 17:57
Hallåj!

Efter att ha testat en drös olika program och PT:s har jag landat i en sak gällande träningsprogram. Det finns fan inte en enda röd tråd i någonting. Det ena hade högre volym än en viss Arnold på 70-talet och det andra var så minimalistiskt att det räckte att titta på entrédörren till gymmet. Så min tes är att hitta en struktur jag tycker är kul och fyll det med rätt övningar så är man typ hemma.

Så efter att fått svart på vitt att ryggen är helt hundra tänkte jag återgå till det enda programmet jag verkligen tyckte var kul och gjorde framsteg på, nämligen 5x5!

Men det vore så klart kul att få lite feedback på detta då jag efter 30 år insett att jag faktiskt inte vet allt=P

Kort om mig:
- 30 bast
- Stark som en späd räka (typ 90 i bänk, 100 i böj, 130 i mark, har tagit 155 men ryggen rök då så räknar inte)
- Noll rörlighet (skall jobbas på omedelbart!)
- Envis som synden
- Pearl Jam är bäst

Programmet

- Före varje pass> Dynamisk stretch
- Efter varje pass> Statisk stretch
- Progression: När klarar reps/set-målet öka med 2,5 kg (standard)

Pass 1:
Knäböj: 5x5
Bänkpress: 5x5
Pendlay rodd: 5x5

Bicepscurl Z-stång: 3x10
Mage AB wheel: 3xMaxreps

Pass 2:
Marklyft: 5x5
Militärpress: 5x5
Chins (handflator ifrån mig). 5x5

Triceps pushdowns: 3x10
Ländrygg/vadpress: 3x10/3x20

Pass 3 - Hypotrofi/Accessory-pass:
Knäböj: 3x10
Sned hantelpress: 3x10
Kabelrodd med smalt grepp/hantelrodd: 3x10

Sidolyft hantlar (lateral raises): 3x10
Bicepscurl hantlar: 3x10
Mage - benlyft: 3xMaxreps

Förklaring:
Första två passet är väldigt vanligt 5x5 med extra/accessoryövningar både för att stärka det som jag är svag i (magen) men även sånt som är bra att vara stark i för att skydda sig (ländrygg). Sen är det så klart lite fåfängeövningar också (bi/tri-övningar)

Sista passet är mer för att få in volym men även frekvens för muskelgrupperna samt även kunna köra lite mer teknikfokuserat. Där tänker jag mer 2-3 sekunders negativa, mind-muscle connection och sånt. Många kanske känner att det är ett jäkla småduttande och är något onödigt så säg för bövelen till men vad jag lärt mig så är en viss volym ändock bra då jag så klart vill växa. Med ovan nämnt program landar volymen per muskelgrupp på (sett till primär kontakt. Många används så klart även sekundärt i andra övningar):

Ben (exkl vader): 8 set och om man räknar marklyft 13 set
Rygg (inkl marklyft): 21 set
Bröst: 8 set
Axlar: 8 set
Biceps: 6 set
Triceps: 3 set
Mage: 6 set

Något sånt i alla fall. Det borde väl räcka tänker jag.

Vad tror det goda folket där ute?

Om man vill bli större, starkare och snyggare (ni vet vad jag menar). Tror ni ovan kommer hjälpa eller ska jag fixa något?

Peace!

/S

unsuspected
2016-05-27, 23:35
Bättre kanske att starta en träningsjournal?

Peter.B
2016-05-28, 09:58
Varför dubbelt så mycket biceps som triceps? Iaf i renodlade set. Varför kör du inte bara vanliga 5x5? Med det sagt tror jag absolut att det där kan funka.

Stephe
2016-05-30, 10:56
Haha ja varför lite extra biceps;) Egentligen 2 svar. 1 det ytliga som du säkert redan räknat ut. 2 jag får ett jäkla tryck i triceps vid militären och bänken men i dragövningarna är jag rätt duktig på att "koppla" bort biceps och fokusera på ryggen om du förstår vad jag menar. Så lite extra kräm där skadar inte.

Vet inte riktigt vad du menar med vanlig 5x5? Om du menar det strikta med enbart 3 övningar med 5x5 och inga isoleringsövningar så känner i alla fall jag personligen att det är lite väl minimalistiskt. Visst styrkemässigt är det bra men att slänga in lite sidolyft för bredare axlar eller bålövning (ab wheel) för att stärka en svaghet är väl inte helt dumt. Däremot tar jag till mig det du skriver och om jag ska köra rent 5x5 (alltså även sista passet och köra ett A/B-schema) så kan jag köra som nedan:

Pass A:
Knäböj: 5x5
Bänkpress: 5x5
Stångrodd: 5x5
Bicepscurl: 3x10
Maghjul/vadpress superset: 3x20

Pass B:
Marklyft: 5x5
Militärpress: 5x5
Chins: 5x5
Triceps pushdowns: 3x10
Sidolyft hantlar/underarmar superset: 3x10

Här får både biceps och triceps samma fokus och jag kör ett mer klassisk 5x5-upplägg med vartannat A vartannat B-pass.
Varför underarmar och vader varannan gång kanske du undrar. Det är ren yta, de är fasen helt obefintliga. Men Reg Park körde vader och underarmar i sitt nybörjarschema så varför inte;)

Peter.B
2016-05-30, 18:35
Jag vill egentligen inte kritisera ditt program, frågar mest av nyfikenhet. Alltid intressant att veta varför folk vill ändra befintliga beprövade program, jag gör också det nämligen.

Ditt sista förslag här tror jag är jättebra, men jag är knappast någon expert egentligen.

Ado2000
2016-05-31, 20:50
Bättre kanske att starta en träningsjournal?

håller med detta borde helt klart vara i jounal delen