handdator

Visa fullständig version : En gammal variant av 5*5 (Kenth-Jonnys 5*5)


filmjölk
2016-05-26, 16:01
Jag vill dela med mig till er av en gammal variant av 5*5 som jag fick lära mig någon gång i mitten på 90-talet, rutinen är sannolikt ännu äldre. Jag beskriver den som jag kommer ihåg den, det kan vara färgat av mitt minne och tyckande, men jag försöker undvika det. Det är inte på något sätt min metod, utan någon annans. Jag återberättar den enbart. Denna metod lärde jag mig av två äldre herrar på gymmet (som sannolikt är i 60-års åldern idag) som jag vill minnas heter/hette Jonny och Kenth. Så för enkelhetens skull kan vi kalla den Kenth-Jonnys 5*5.

Den stora skillnaden på denna varianten och mer populära varianter är att den är avsevärt tyngre. Man börjar för tungt, och tränar sig till att klara 5*5 på en vikt, när man klarat den vikten höjer man vikten och strävar efter att klara 5*5 på nästa vikt osv. Dvs man kommer faila en jäkla massa, så det är viktigt med pass. I deras version ingick inte benträning, men det är lätt att lägga till. magträning ingick inte heller, utan det kördes efter varje pass. (till skillnad från ben som inte kördes alls)

Du börjar alltså träningen med vikter du inte klarar 5*5 på, men förslagsvis skall du vara rätt nära det. Nån femma eller två och sedan fallande är nog lagom nivå.

Träningen är uppdelad på tre pass, med vilodagar emellan, eller inte, det kör man som det passar. Alla nämnda övningar försöker man köra 5*5 på.

Kenth-Jonnys 5*5

Pass 1: Bröst och triceps. 1) Bänkpress (med stång eller hantlar), 2) lutande bänkpress (med stång eller hantlar), 3) smal bänkpress (axelbrett grepp) eller dips, 4) liggande tricepspress med stång eller hantlar

Pass 2: Rygg och biceps. 1) Skivstångsrodd, 2) latsdrag eller chins, 3) enarms hantelrodd (5 set/arm), 4) curl (med stång eller hantlar)

Pass 3: Axlar. 1) Militärpress, 2) sittande axelpress med ryggstöd (stång eller hantlar 3) Drag till hakan 4) stångrodd fast dra högt med armbågarna rätt ut åt sidorna 5) shrugs.


(Om man vill lägga till ben så gör man förslagsvis det ett fjärde bass, med förslagsvis böj, benspark, mark och vadpress)

LångLars
2016-05-26, 16:38
Jag använder den metoden på bänk och militärpress. Funkar bra men skulle inte använda den på de "mindre" övningarna som curls etc.

Bärsärk
2016-05-26, 18:25
Vem vill lägga till ben? #Strand2016.

Stuffer
2016-05-27, 09:45
Kör man alltid 5 set per övning? Blir det inte lite dålig volym då om man t.ex bara skulle orka göra 3 reps eller slänger man in något extra set då för att hålla uppe volymen?

Det känns som att det kan bli en hel del fulreps och att man pressar sig till fail om man kör enligt detta så att köra med en träningskompis som passare är att rekommendera om man ska våga satsa på den där sista repetitionen?

Själv tränar jag till 99% själv och då känns SL 5x5 tryggare iom att man sakta smyger upp vikterna och sällan går till fail.

Klockrent namn på skaparen förresten. Snälla säg att han numera har ett dansband uppkallat efter sig själv? :)

filmjölk
2016-05-28, 07:06
Kör man alltid 5 set per övning? Blir det inte lite dålig volym då om man t.ex bara skulle orka göra 3 reps eller slänger man in något extra set då för att hålla uppe volymen?

Det känns som att det kan bli en hel del fulreps och att man pressar sig till fail om man kör enligt detta så att köra med en träningskompis som passare är att rekommendera om man ska våga satsa på den där sista repetitionen?

Själv tränar jag till 99% själv och då känns SL 5x5 tryggare iom att man sakta smyger upp vikterna och sällan går till fail.

Klockrent namn på skaparen förresten. Snälla säg att han numera har ett dansband uppkallat efter sig själv? :)

5 set/övning. Dålig volym kanske det blir, men det är ju mer än en övning/kroppsdel (för de större åtminstone) fulreps blir det ofta också, och ja, passare är viktigt, särskilt på bröstpasset. Namnet är två olika herrars namn, men ihop blir det ett fantastiskt dansbandsnamn:D