handdator

Visa fullständig version : Vad gör en bra arbetsplats/arbete


Minikubik
2016-05-26, 05:56
Undrar lite vad ni anser gör en bra arbetsplats, yrket spelar mindre roll, utan mer vad som gör att ni trivs/inte trivs. Är det lönen, kläderna eller att chefen bjuder på fika? Är det möjlighet till flextid eller kanske att kollegorna är schyssta?
Själv skulle jag ranka bra kollegor och en öppen kommunikation inom företaget högre än lönen

Bärsärk
2016-05-26, 06:01
Att företaget är generöst, och att man märker att det går bra. Ibland står det en tårta i kylen, det finns inga problem att hämta ut de verktyg som man behöver och så vidare.

J.V
2016-05-26, 06:08
Kollegorna och flextid skulle jag saga. Det ar verkligen guldvart att kunna komma in sent/sticka tidigt ibland och chefen/cheferna litar pa att man jobbar ikapp vid ett annat tillfalle.

Tolkia
2016-05-26, 06:16
Bra stämning mellan arbetskamraterna i det stora hela; d.v.s. inte mycket av konkurrens och avundsjuka mellan olika arbetsgrupper ("vi mot dom"), gamla konflikter som vårdas och vidmakthålls, hemlighållande och ryktesspridning. Rimligt tydlig kommunikation; att man pratar direkt med varandra när saker inte fungerar istället för att gnälla bakom stängda dörrar; att man pratar om arbetsplatsen och verksamheten konkret och som den är, istället för med en massa klyschor som inte betyder någonting. Chefer som inte detaljstyr sådant de inte begriper, utan håller sig till att fatta de stora besluten och överlåter åt professionerna att fatta de små, t.ex. hur arbetet skall läggas upp i detalj, vilka verktyg och material som är bäst att använda osv., samt som inhämtar information från de som jobbar praktiskt inför ändringar, omorganisationer etc.

Vinter
2016-05-26, 06:55
Bra arbetskamrater och mänskliga arbetsförhållanden är det största skillnaden mellan att trivas och att leta nytt. För mig personligen.

shut teh face
2016-05-26, 07:04
Bra stämning mellan arbetskamraterna i det stora hela; d.v.s. inte mycket av konkurrens och avundsjuka mellan olika arbetsgrupper ("vi mot dom"), gamla konflikter som vårdas och vidmakthålls, hemlighållande och ryktesspridning. Rimligt tydlig kommunikation; att man pratar direkt med varandra när saker inte fungerar istället för att gnälla bakom stängda dörrar; att man pratar om arbetsplatsen och verksamheten konkret och som den är, istället för med en massa klyschor som inte betyder någonting. Chefer som inte detaljstyr sådant de inte begriper, utan håller sig till att fatta de stora besluten och överlåter åt professionerna att fatta de små, t.ex. hur arbetet skall läggas upp i detalj, vilka verktyg och material som är bäst att använda osv., samt som inhämtar information från de som jobbar praktiskt inför ändringar, omorganisationer etc.
Håller med om detta.
Chefen är viktig, i bästa fall är det en chef som skapar förutsättningar och är tillåtande och modig och plöjer vägen för ens medarbetare. I sämsta fall är det en byråkrat som bryr sig mer om sig själv och hur det ser ut uppåt. Mellantinget är en chef som inte tillför något men som inte heller hjälper medarbetare på något sätt.

mini
2016-05-26, 07:22
Möjlighet att påverka sitt arbete gällande tider, uppgifter osv. Möjlighet till utveckling. Bra kollegor och positiv stämning i gruppen. God fysisk arbetsmiljö. Chef som både lyssnar och leder.

eternallord
2016-05-26, 07:29
Håller med om detta.
Chefen är viktig, i bästa fall är det en chef som skapar förutsättningar och är tillåtande och modig och plöjer vägen för ens medarbetare. I sämsta fall är det en byråkrat som bryr sig mer om sig själv och hur det ser ut uppåt. Mellantinget är en chef som inte tillför något men som inte heller hjälper medarbetare på något sätt.

Idealet är att inte ha någon chef (och nej, det betyder inte att man är någon själv, men det finns organisationsstrukturer som är självstyrande och lämnar allt till eget ansvar/tillit till sina anställda).

shut teh face
2016-05-26, 07:47
Idealet är att inte ha någon chef (och nej, det betyder inte att man är någon själv, men det finns organisationsstrukturer som är självstyrande och lämnar allt till eget ansvar/tillit till sina anställda).
Det fungerar också, men sådana organisationer du pratar om växer ju inte på träd.
Min erfarenhet är kring stora företag, där det finns massa hinder för medarbetare att göra sitt jobb på ett effektivt sätt, processer, modeller och annan gegga som diverse konsulter och päckel (tänk gartner) implementerat. Och medarbetare behöver en chef som kan flyga under alla dessa. :d

agazza
2016-05-26, 07:51
Att man lyckas göra företaget roligt och arbetsuppgiften i sig drivande.

Yes
2016-05-26, 08:01
Idealet är att inte ha någon chef (och nej, det betyder inte att man är någon själv, men det finns organisationsstrukturer som är självstyrande och lämnar allt till eget ansvar/tillit till sina anställda).
Kollektivt självstyre utan någon utpekad ledare? Det låter som ett riktigt mardrömsscenario hämtar ur Maos lilla röda...

SannedTempos
2016-05-26, 08:11
Kollegorna, lönen, bra personalpolitik (t.ex. möjligheter till utveckling/utbildning), tydligt och vettigt ledarskap

Ignatius72
2016-05-26, 08:48
Idealet är att inte ha någon chef (och nej, det betyder inte att man är någon själv, men det finns organisationsstrukturer som är självstyrande och lämnar allt till eget ansvar/tillit till sina anställda).

Det tar väl ungefär en kvart innan man har en inofficiellt ledare.
En annan sak att tänka på vad en chef gör är att denne har ett annat perspektiv.
När man står nere på planen så ser man vissa saker, men för att få ett övergripande perspektiv så behöver man ha sin utkikspunkt någonannanstans.
För att inte prata om personalfrågor, ekonomiska, strategiska osv frågor.

Mantus
2016-05-26, 09:33
Idealet är att inte ha någon chef (och nej, det betyder inte att man är någon själv, men det finns organisationsstrukturer som är självstyrande och lämnar allt till eget ansvar/tillit till sina anställda).

Låter dysfunktionellt. Det gäller att man har väldigt bra kontroll över sina prioriteringar och är expert inom sitt eget område för att det skulle kunna fungera alternativt att man har väldigt enkla uppgifter.

Gerdler
2016-05-26, 09:58
Kollegorna och styret spelar stor roll, mer än jag skulle anat innan mitt första jobb. Har aldrig haft några större problem med chefer. De jag har nu har inte riktigt samma syn på vissa saker som jag men det brukar lösa sig och det känns som vi vill i ungefär samma riktning i vart fall.

Kollegorna är mitt i särklass största problem med de flesta arbeten(6st) jag provat på. Fast samtidigt är vissa av kollegorna sådana som man kanske inte träffat annars och som man har mycket glädje av både på jobbet och utanför, kanske även efter man/de bytt arbetsplats. Det finns individer som är dryga, bakåtsträvande eller bara går in för att sänka andra. Det är när jag jobbat i akademin. När jag jobbat i arbetarled i fabrik så har det varit hot, knivhot, folk som med uppsåt sabbar för andra för att de själva ska se bättre ut eller för att det ska behövas jobbas mer övertid för att uppnå produktivitetsmålet. Jag jobbade på en färgfabrik och då var det nån som stoppat en sko i ventilen på en 3 m3 tank så att den inte skulle stänga så när bottenpluggen skulle bytas mot ett rör så forsade det färgkoncentrat på en stackars sommarjobbare (ingen fara med honom men han fick byta kläder och duscha och fick lite kortvarigt ögonsved, färgen är ganska harmlös nuförtiden) och täckte golvet i fabrikslokalen så att alla fick jobba övertid med att städa upp. Han som gjorde det fick i ett svep sätta dit en sommarjobbare som var mer produktiv än han själv samt fick jobba övertid med OB och få fet lön för det. En sann arbetarhjälte vid namn Kiro stod för denna bravaden. Working class hero is something to be.

När man ansvarar för en linje på en fabrik och det finns flera parallella linjer så mäts man mot dem andra, vilket betyder att man kan räkna med att om någon går förbi som har en dålig dag så kommer de dra ut en kabel, välta produkten så att det blir stopp senare eller göra något annat som sätter käppar i hjulen. Svågerpolitik är är vanligt. Om arbetsledaren gillar någon så får hen enkla produkter men om den ogillar någon så får hen stå och göra produktbyten halva dagen. Detsamma gäller reparationer. Ibland kör någon iväg ens pall och gömmer den så att man inte kan arbeta. Men egentligen är detta bara en liten del av problemet, det stora problemet är att hoten och hatet på dessa arbetsplatser är så allmänt förekommande. #malmö2007-2008: motivation till att plugga så att man slipper dessa vidriga människor. Det kan vara annorlunda nu. Jag ser det som en möjlighet, precis som jag ser det som en möjlighet att krig, korruption och diktatur försvinner för alltid 2016.

Min tid i arbetarled har gjort mig övertygad om att fackens makt måste inskränkas, arbetarlönerna är för höga och att de som kan bör utbilda sig eller på annat vis fly de svagas kollektiv.

OnT: Jag skulle säga att allt spelar roll men att lönen är det viktigaste. Det är lönen som gör det andra värt det. För i slutändan så spenderar man bara runt 1/5-1/3 av sin tid på jobbet, och är lönen bra så kan man stå ut med det mesta. Dock så av egen erfarenhet så kommer jobb med högre lön att också vara bättre på andra sätt då företaget inte har råd med att högkvalitativ arbetskraft går och oroar sig över att kollegorna ska hugga ner dem med kniv eller förstöra för varandra, utan det sträcker sig till beska kommentarer i fikarummet och någon professionell meningsskiljaktighet lite då och då. Cheferna blir bättre när man är högutbildad eller så har man bättre möjlighet att byta jobb till ett med bättre chef. Kollegorna är den faktorn som har störst inverkan på arbetsmiljön, men de blir bättre i takt med att lönen och den generella utbildningsnivån stiger.

Ladugårdsdörr
2016-05-26, 10:27
Matrisorganisation med stor andel kvinnor i chefsposition.

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/0b/15/a8/0b15a8923f57cfccec49232c25000f04.jpg

sabenada
2016-05-26, 12:47
Tror att det är väldigt vanligt att man saknar en traditionell chef i kunskapsintensiva jobb. Jag har jobbat med mjukvaruutveckling i olika former i många år nu och har inte någon gång haft en särskilt chefande chef. Min nuvarande chef är i princip någon jag pratar med var sjätte månad för att reglerna säger att vi måste diskutera prestation och lön då.

Har svårt att se hur det skulle kunna funka på något annat sätt. Det finns ingen annan som kan "leda" mitt arbete eftersom det är jag som kan min del bäst. Projektledaren är en jämlike som i princip har en helt administrativ roll. Han håller reda på hur mycket jobb som är kvar och diskuterar fakturering och annat med kunden, men han chefar inte och skulle inte heller kunna chefa över oss.

Traditionella chefer funkar bara för enkla uppgifter typ trädgårdsskötsel eller för situationer där man har många personer med ungefär samma uppgift och uppgifterna är ungefär likadana från år till år, typ sjuksköterskor.

Mantus
2016-05-26, 13:02
Tror att det är väldigt vanligt att man saknar en traditionell chef i kunskapsintensiva jobb. Jag har jobbat med mjukvaruutveckling i olika former i många år nu och har inte någon gång haft en särskilt chefande chef. Min nuvarande chef är i princip någon jag pratar med var sjätte månad för att reglerna säger att vi måste diskutera prestation och lön då.

Har svårt att se hur det skulle kunna funka på något annat sätt. Det finns ingen annan som kan "leda" mitt arbete eftersom det är jag som kan min del bäst. Projektledaren är en jämlike som i princip har en helt administrativ roll. Han håller reda på hur mycket jobb som är kvar och diskuterar fakturering och annat med kunden, men han chefar inte och skulle inte heller kunna chefa över oss.

Traditionella chefer funkar bara för enkla uppgifter typ trädgårdsskötsel eller för situationer där man har många personer med ungefär samma uppgift och uppgifterna är ungefär likadana från år till år, typ sjuksköterskor.

Vad är en traditionell chef? Någon med sekreterare som de dikterar brev för?

bigtraps
2016-05-26, 13:05
Tror att det är väldigt vanligt att man saknar en traditionell chef i kunskapsintensiva jobb. Jag har jobbat med mjukvaruutveckling i olika former i många år nu och har inte någon gång haft en särskilt chefande chef. Min nuvarande chef är i princip någon jag pratar med var sjätte månad för att reglerna säger att vi måste diskutera prestation och lön då.

Har svårt att se hur det skulle kunna funka på något annat sätt. Det finns ingen annan som kan "leda" mitt arbete eftersom det är jag som kan min del bäst. Projektledaren är en jämlike som i princip har en helt administrativ roll. Han håller reda på hur mycket jobb som är kvar och diskuterar fakturering och annat med kunden, men han chefar inte och skulle inte heller kunna chefa över oss.

Traditionella chefer funkar bara för enkla uppgifter typ trädgårdsskötsel eller för situationer där man har många personer med ungefär samma uppgift och uppgifterna är ungefär likadana från år till år, typ sjuksköterskor.

Ja trädgårdsarbetare bör verkligen styras upp;)

sabenada
2016-05-26, 13:10
Vad är en traditionell chef?

Det som de flesta andra inläggen i tråden beskriver. Ett par belysande fraser från tidigare poster:

"Chef som både lyssnar och leder. "
"tydligt och vettigt ledarskap"

Jockefoten
2016-05-26, 13:19
Min arbetsplats blev hundra gånger roligare när jag fick börja jobba med intern företagsutveckling.

Gerdler
2016-05-26, 14:06
Tror att det är väldigt vanligt att man saknar en traditionell chef i kunskapsintensiva jobb. Jag har jobbat med mjukvaruutveckling i olika former i många år nu och har inte någon gång haft en särskilt chefande chef. Min nuvarande chef är i princip någon jag pratar med var sjätte månad för att reglerna säger att vi måste diskutera prestation och lön då.

Har svårt att se hur det skulle kunna funka på något annat sätt. Det finns ingen annan som kan "leda" mitt arbete eftersom det är jag som kan min del bäst. Projektledaren är en jämlike som i princip har en helt administrativ roll. Han håller reda på hur mycket jobb som är kvar och diskuterar fakturering och annat med kunden, men han chefar inte och skulle inte heller kunna chefa över oss.

Om du håller på med mjukvaruutveckling så borde du väl arbeta med SCRUM eller Agile eller något liknande projektledningssytem och då skulle jag definiera din Scrum master eller din projektledare alternativt er kund/projektägare som din chef. Att det sedan inte är en traditionell chef som basar över en fabrik eller ett gäng hysteriska sjuksköterskor är en helt annan sak.

Kan någon säga åt dig att prioritera om dina arbetsuppgifter? Kan någon dela ut nya arbetsuppgifter till dig och välja vad just du skall göra? Har någon andra befogenheter över dig eller ditt team/arbetsgrupp?

Yes
2016-05-26, 14:46
Det som de flesta andra inläggen i tråden beskriver. Ett par belysande fraser från tidigare poster:

"Chef som både lyssnar och leder. "
"tydligt och vettigt ledarskap"
Och vad är det som beskrivs?

filmjölk
2016-05-26, 15:06
Bra stämning mellan arbetskamraterna i det stora hela; d.v.s. inte mycket av konkurrens och avundsjuka mellan olika arbetsgrupper ("vi mot dom"), gamla konflikter som vårdas och vidmakthålls, hemlighållande och ryktesspridning. Rimligt tydlig kommunikation; att man pratar direkt med varandra när saker inte fungerar istället för att gnälla bakom stängda dörrar; att man pratar om arbetsplatsen och verksamheten konkret och som den är, istället för med en massa klyschor som inte betyder någonting. Chefer som inte detaljstyr sådant de inte begriper, utan håller sig till att fatta de stora besluten och överlåter åt professionerna att fatta de små, t.ex. hur arbetet skall läggas upp i detalj, vilka verktyg och material som är bäst att använda osv., samt som inhämtar information från de som jobbar praktiskt inför ändringar, omorganisationer etc.

Kalla mig fördomsfull och negativ, men jag tror du just beskrev alla vård- och omsorgsinrättningar i hela Sverige.

sabenada
2016-05-26, 15:18
Om du håller på med mjukvaruutveckling så borde du väl arbeta med SCRUM eller Agile eller något liknande projektledningssytem och då skulle jag definiera din Scrum master eller din projektledare alternativt er kund/projektägare som din chef. Att det sedan inte är en traditionell chef som basar över en fabrik eller ett gäng hysteriska sjuksköterskor är en helt annan sak.


Då gissar jag att du aldrig varit med om ett Scrum-projekt i verkligheten. En Scrum Master är långt ifrån en chef. En gång hade vi en tjej som i princip var en praktikant och varken hade koll på domänen vi arbetade inom eller på programmering.

Min nuvarande projektledare är som sagt en jämlike och har en helt administrativ roll. Jag berättar för honom vad som behöver göras och hur lång tid det kommer att ta, så lägger han in det i ett spreadsheet och frågar kunden om de vill betala för det.


Kan någon säga åt dig att prioritera om dina arbetsuppgifter? Kan någon dela ut nya arbetsuppgifter till dig och välja vad just du skall göra? Har någon andra befogenheter över dig eller ditt team/arbetsgrupp?

Kunden kan prioritera om, men kunden är inte min chef.
Jag har såklart en formell chef, det är bara det att han har bättte saker för sig än att detaljstyra mig. Får han höra att det är problem så är det såklart en annan femma.

sabenada
2016-05-26, 15:26
Och vad är det som beskrivs?

Ordet leda förekommer två gånger i olika former. Dra dina egna slutsatser.

Yes
2016-05-26, 15:35
Ordet leda förekommer två gånger i olika former. Dra dina egna slutsatser.
Det finns inget att dra slutsatser ifrån eftersom det är så vagt. Vad du gör är att dra slutsatser utifrån dina associationer.

sabenada
2016-05-26, 15:37
Det finns inget att dra slutsatser ifrån eftersom det är så vagt. Vad du gör är att dra slutsatser utifrån dina associationer.

Säger man "Chef som både lyssnar och leder" eller "tydligt och vettigt ledarskap" så är det glasklart att personen ifråga efterfrågar en ledare. Det är inte det minsta vagt.

Yes
2016-05-26, 16:05
Säger man "Chef som både lyssnar och leder" eller "tydligt och vettigt ledarskap" så är det glasklart att personen ifråga efterfrågar en ledare. Det är inte det minsta vagt.
Ja, och sen är frågan vad för typ av ledarskap som efterfrågas utöver "tydligt och vettigt". Du associerar det uppenbarligen till ett sätt. Lite oklart vilket, annat än att du ogillar detaljstyrning.

sabenada
2016-05-26, 16:11
Ja, och sen är frågan vad för typ av ledarskap som efterfrågas utöver "tydligt och vettigt". Du associerar det uppenbarligen till ett sätt. Lite oklart vilket, annat än att du ogillar detaljstyrning.

Nej, jag pratar inte om något särskilt sätt att leda. Min formella chef leder inte mitt arbete över huvud taget. Det kan han inte. Jag kan inte ens förklara för honom vad det är jag gör på någon meningsfull detaljnivå. Han vet att jag löser problem, att jag kostar pengar, att jag behöver fakturera för att vara lönsam, och att ingen klagat på mig. Det räcker.

Yes
2016-05-26, 16:50
Nej, jag pratar inte om något särskilt sätt att leda. Min formella chef leder inte mitt arbete över huvud taget. Det kan han inte. Jag kan inte ens förklara för honom vad det är jag gör på någon meningsfull detaljnivå. Han vet att jag löser problem, att jag kostar pengar, att jag behöver fakturera för att vara lönsam, och att ingen klagat på mig. Det räcker.
Samtidigt lär du återigen ha någon som styr verksamheten, planerar strategiskt, fördelar resurser, mäter resultat och hanterar personalfrågor.

Nelli
2016-05-26, 16:52
Håller med om detta.
Chefen är viktig, i bästa fall är det en chef som skapar förutsättningar och är tillåtande och modig och plöjer vägen för ens medarbetare. I sämsta fall är det en byråkrat som bryr sig mer om sig själv och hur det ser ut uppåt. Mellantinget är en chef som inte tillför något men som inte heller hjälper medarbetare på något sätt.

Som nybliven chef (it) i en medarbetardriven /självdrivande organisation där jag är gruppchef för ett mindre team med ett definierat ansvarsområde, eller snarae det är det vi arbetar mot..

är jag nyfiken på vad du anser tillåtande, modig är och vad du anser att plöja vägen för något är?

Försöker ta bort brus som påverkar teamets arbetsfokus, driva igenom saker som teamet vill ha och behöver hjälp med mot resten av organisationen, som se till att servrar kommer på plats och att vi har allt vi behöver för att nå vårt mål, ta små saker, uppgifter som kantbollar och kan lösas lätt men ändå ger en context switch.

Verkligen intresserad av vad en bra arbetsplats anses vara då det är en viktig punkt speciellt i en marknad som skriker efter kompetent personal och vi vill såklart behålla de vi har.

Sohlsken
2016-05-26, 16:52
Bra arbetskamrater, en ledning som bryr sig om sina anställda (och i mitt fall elever), omhändertagna lokaler, att ha tillgång på nödvändig materiel.

Minikubik
2016-05-26, 18:44
Verkligen intresserad av vad en bra arbetsplats anses vara då det är en viktig punkt speciellt i en marknad som skriker efter kompetent personal och vi vill såklart behålla de vi har.

Exakt anledning till att jag startade tråden :d

Yes
2016-05-26, 19:06
För mig är en bra arbetsplats ett ställe där alla drivs av att skapa/producera, med gemensamma målsättningar. Korta beslutsvägar, transparent organisation och ett hälsosamt mått av prestigelöshet (dvs. varken självförintande eller egorunkande).

En bra ledning är extremt viktig. Från närmsta chef till högst upp i näringskedjan. Kollegorna du ska spendera dagarna med är också en oerhört viktig del.

Vettig lönesättning, bra utvecklingsmöjligheter och karriärsvägar behövs också.

filmjölk
2016-05-26, 19:28
Exakt anledning till att jag startade tråden :d

Ah du söker alltså tips för att behålla din personal?

* Friskvårdsbidrag! Betala en tusenlapp/anställd/år mot kvitto på ett gymkort. Ännu hellre, gym på företaget.
* Om arbetets art medger så låt dina anställda ta med sig barnen till jobbet någon gång. Det låter fånigt, men små ungar uppskattar ofta det och gladare ungar ger gladare föräldrar. Då känner sig dina anställda sedda och det känns som att du bryr dig om dem och deras familj.
* Bjud på catering- lunch på företagets bekostnad. "På fredag nästa vecka har vi gemensam lunch. Företaget bjuder på lasagne/veg. alternativ samt dessert"
* Riktigt julbord. Inte nån sån där skit att man får alkoholfritt till maten och bekostar ölen själv eller ännu värre att julbordet kostar i kombination med en känsla av att man måste gå dit på obetald arbetstid. Man skall se fram emot det.

ThunderRoad
2016-05-26, 19:33
Den bästa arbetsplatsen är den arbetsplats som ej existerar ty allt arbete är av ondo

Minikubik
2016-05-26, 20:18
Ah du söker alltså tips för att behålla din personal?



Nja, lite så. Vill hitta dom punkter jag som arbetsledare kan påverka för att grabbarna ska trivas, då jag anser att trivs man på jobbet så jobbar man bättre samtidigt letar jag efter vad som kan locka in nya i firman.
Är ständigt på jakt efter sätt att förbättra mig själv, i alla avseende

För övrigt är det vara jag på firman som tränar, men friskvårdsbidrag är något jag absolut vill ha in
För övrigt 2 så har vi rejäla julbord på bra restaurang, sist hette det att alla fick 4 valfria(öl, snaps, vin osv) slutade nog med att de flesta hade minst 10 valfria :d

Nelli
2016-05-27, 21:17
För mig är en bra arbetsplats ett ställe där alla drivs av att skapa/producera, med gemensamma målsättningar. Korta beslutsvägar, transparent organisation och ett hälsosamt mått av prestigelöshet (dvs. varken självförintande eller egorunkande).

En bra ledning är extremt viktig. Från närmsta chef till högst upp i näringskedjan. Kollegorna du ska spendera dagarna med är också en oerhört viktig del.

Vettig lönesättning, bra utvecklingsmöjligheter och karriärsvägar behövs också.

Mycket bra punkter :)