handdator

Visa fullständig version : Close grip bench?


n000b
2016-05-26, 01:43
Så, arbetar denna alla tre huvudena utav tricepsen?

Sansad
2016-05-26, 11:23
Så, arbetar denna alla tre huvudena utav tricepsen?

Ja, triceps alla tre huvuden utför en extension (utsträckning) i armbågsleden.

filmjölk
2016-05-26, 15:16
Rätt utförd (axelbrett, inte sådär handledsknäckande smalt som man ofta ser) är det en skitbra övning för både bröst och triceps.

n000b
2016-06-01, 01:07
Tack så mycket för svar. :) Uppskattas.

Sheogorath
2016-06-01, 11:03
Ja, triceps alla tre huvuden utför en extension (utsträckning) i armbågsleden.

Dock utför långa huvudet också extension i axelleden. I pressövningar sker en flexion i axelleden. Det innebär att man inte får samma förlängning/förkortning av triceps' långa som man får i laterala och mediala tricepshuvudena. Det i sin tur innebär att arbetat mer liknar statiskt arbete, och om dynamiska kontraktioner är det som effektivt bygger styrka och massa (vilket det råder koncensus om) så är inte pressövningar fullgoda övningar för triceps' långa huvud. :)

PureWhey
2016-06-01, 11:23
Dock utför långa huvudet också extension i axelleden. I pressövningar sker en flexion i axelleden. Det innebär att man inte får samma förlängning/förkortning av triceps' långa som man får i laterala och mediala tricepshuvudena. Det i sin tur innebär att arbetat mer liknar statiskt arbete, och om dynamiska kontraktioner är det som effektivt bygger styrka och massa (vilket det råder koncensus om) så är inte pressövningar fullgoda övningar för triceps' långa huvud. :)

A'men

dodie
2016-06-01, 11:43
Dock utför långa huvudet också extension i axelleden. I pressövningar sker en flexion i axelleden. Det innebär att man inte får samma förlängning/förkortning av triceps' långa som man får i laterala och mediala tricepshuvudena. Det i sin tur innebär att arbetat mer liknar statiskt arbete, och om dynamiska kontraktioner är det som effektivt bygger styrka och massa (vilket det råder koncensus om) så är inte pressövningar fullgoda övningar för triceps' långa huvud. :)

Älskar dina inlägg sheo, tack för att du finns och att du gillar att sprida din kunskap till oss dödliga *hug*

Sansad
2016-06-01, 13:02
Dock utför långa huvudet också extension i axelleden. I pressövningar sker en flexion i axelleden. Det innebär att man inte får samma förlängning/förkortning av triceps' långa som man får i laterala och mediala tricepshuvudena. Det i sin tur innebär att arbetat mer liknar statiskt arbete, och om dynamiska kontraktioner är det som effektivt bygger styrka och massa (vilket det råder koncensus om) så är inte pressövningar fullgoda övningar för triceps' långa huvud. :)

Absolut jag är helt med dig, gjorde inget annat än att svara på TS fråga bara.
För komplett utveckling och stimulans utav långa huvudet så hade jag självklart lagt in en tricepsövning med en aktiv extension i axelleden jag med :)

Sheogorath
2016-06-01, 13:16
Absolut jag är helt med dig, gjorde inget annat än att svara på TS fråga bara.
För komplett utveckling och stimulans utav långa huvudet så hade jag självklart lagt in en tricepsövning med en aktiv extension i axelleden jag med :)

:thumbup:

Förmodligen så klarar man sig bra utan aktiv extension (i axelleden) också - bara man inte flekterar! Typ så funkar nog sittande french press lika bra som liggande extensioner runt huvudet osv.

Sansad
2016-06-01, 14:45
:thumbup:

Förmodligen så klarar man sig bra utan aktiv extension (i axelleden) också - bara man inte flekterar! Typ så funkar nog sittande french press lika bra som liggande extensioner runt huvudet osv.

Ja jo. Är dock lite kluven när det kommer till om man ska hålla en statisk position i axelleden eller en aktiv pendling(extension i axelleden) samtidigt som man utför extensionen i armbågsleden.

Min magkänsla säger att pendligen ska med så man får ett dynamiskt arbete både i axeln och armbågen. Om målet nu skulle vara hypertrofi, men jag har inget att grunda det på :)

Peter.B
2016-06-01, 21:59
:thumbup:

Förmodligen så klarar man sig bra utan aktiv extension (i axelleden) också - bara man inte flekterar! Typ så funkar nog sittande french press lika bra som liggande extensioner runt huvudet osv.
Hur är det med vänliga pushdowns, rekommenderar du att pendla överarmarna där också? Så att man börjar med händerna högre upp "än vanligt", kanske i höjd med pannan, och sedan simultant pendlar överarmarna bakåt och pressar nedåt till slutläget på en pushdown?

Rolfarsson
2016-06-01, 23:20
Sheo förklarade det bra, och jag är stensäker på att du kommer att få ut mer av en övning där triceps långa tränas genom en längre rörelsebana, som t.ex. extension ovanför huvudet eller liggande runt det, då dom två andra huvudena får mer än nog i bröst/axelpressar.

Sansad
2016-06-02, 10:32
Sheo förklarade det bra, och jag är stensäker på att du kommer att få ut mer av en övning där triceps långa tränas genom en längre rörelsebana, som t.ex. extension ovanför huvudet eller liggande runt det, då dom två andra huvudena får mer än nog i bröst/axelpressar.

Tror jag med om vi snackar triceps endast.

Sheogorath
2016-06-02, 10:44
Hur är det med vänliga pushdowns, rekommenderar du att pendla överarmarna där också? Så att man börjar med händerna högre upp "än vanligt", kanske i höjd med pannan, och sedan simultant pendlar överarmarna bakåt och pressar nedåt till slutläget på en pushdown?

Ja, i så fall. Själv kör jag inte pushdowns eftersom jag inte tycker det finns någon indikation för övningen. Mediala och laterala triceps tränas effektivt i pressar och i alla tricepsövningar medan långa huvudet tränas bättre med andra övningar än pushdowns, även om man pendlar med överarmarna. Kanske om man känner ett behov av att "krama ur det sista" och vill köra någon slags dropset eller liknande. Då är det smidigt att bara kunna flytta upp pinnen några snäpp istället för att krångla med viktplattor.

Edit: Rolfarsson sa det bra.

pezrulezhaakon
2016-06-03, 01:25
Hur är det med vänliga pushdowns, rekommenderar du att pendla överarmarna där också? Så att man börjar med händerna högre upp "än vanligt", kanske i höjd med pannan, och sedan simultant pendlar överarmarna bakåt och pressar nedåt till slutläget på en pushdown?

Det funkar bra att göra så.

Eftersom lats utför samma rörelse i axelleden som triceps långa, så är det väldigt svårt att inte låta lats arbeta. Man bör undvika kraftig pendling med överarmarna, eller helst helt undvika pendlingen för att göra det så bra som möjligt för hela triceps i pushdowns.

Peter.B
2016-06-03, 06:17
Ja, i så fall. Själv kör jag inte pushdowns eftersom jag inte tycker det finns någon indikation för övningen. Mediala och laterala triceps tränas effektivt i pressar och i alla tricepsövningar medan långa huvudet tränas bättre med andra övningar än pushdowns, även om man pendlar med överarmarna. Kanske om man känner ett behov av att "krama ur det sista" och vill köra någon slags dropset eller liknande. Då är det smidigt att bara kunna flytta upp pinnen några snäpp istället för att krångla med viktplattor.

Edit: Rolfarsson sa det bra.



Det funkar bra att göra så.

Eftersom lats utför samma rörelse i axelleden som triceps långa, så är det väldigt svårt att inte låta lats arbeta. Man bör undvika kraftig pendling med överarmarna, eller helst helt undvika pendlingen för att göra det så bra som möjligt för hela triceps i pushdowns.

Okej, jag förstår att pushdowns inte är optimalt för att träna alla triceps huvuden. Min favoritövning för triceps är egentligen liggande tricepsextensioner runt huvudet, men jag tycker att denna är lite krånglig att sätta upp. Jag kör ett ganska avskalat program med nästan uteslutande basövningar och brukar avsluta med två snabba superset pushdowns och curls i kabel för armarna. Liggande extensioner tar för lång tid och är för bökigt. Har ni några förslag på bättre övningar för alla triceps huvuden, som helst kan genomföras i kabel? Detta är de ända två kabelövningar jag gör, just för att det är så smidigt, enkelt och tidseffektivt att bränna av supersetten i slutet av ett pass med press- och dragövningar. Men jag vill ändå inte missa triceps långa huvud, för det är ju det jag missar med pressövningarna...

Sheogorath
2016-06-03, 07:09
Några förslag:

https://bcntraining.files.wordpress.com/2012/09/triceps-extension-cable.jpeg

https://www.jefit.com/images/exercises/800_600/909.jpg

http://workoutlabs.com/wp-content/uploads/watermarked/Cable_Rope_Overhead_Triceps_Extension.png

(sittande eller knästående funkar också)

Denna övning ("french press") med hantel är lätt att sätta upp. Lutande mot Scott-curl-bräda är skönt.

Grahn
2016-06-03, 07:16
Tricepsövningar för långa huvudet, ett säkert kort för en ordentlig träningsvärk för mig iaf.

Nästan så man känner det bara man ser bilderna! :D

Sheogorath
2016-06-03, 07:23
Min kropp har ovanan att ge mig brutal träningsvärk även av pullovers och eftersom jag gillar den övningen av flera andra anledningar också förlitar jag mig nu mera på pressövningar + pullovers för triceps. Kör bara styrka 1-2 dagar i veckan p.g.a. en massa kampsportande, så man får prioritera. :)

Grahn
2016-06-03, 07:28
Min kropp har ovanan att ge mig brutal träningsvärk även av pullovers och eftersom jag gillar den övningen av flera andra anledningar också förlitar jag mig nu mera på pressövningar + pullovers för triceps. Kör bara styrka 1-2 dagar i veckan p.g.a. en massa kampsportande, så man får prioritera. :)

Hmmmm tja varför inte! Har inte kört pullovers på evigheter, kanske man borde testa igen....

svenbanan
2016-06-03, 09:45
Liggande tricepssträck tyckte jag också var lite råddigt att få till tidigare. Men sen insåg jag att man kan ha racket vänt åt andra hållet (jämfört med bänkpress) och bänken inskjuten lite längre. Då kan man ligga på rygg och lyfta av stången ungefär som vid bänkpress fast man istället tar av den närmare magen till. Det blir även enkelt att lägga tillbaka stången så.

Det kanske inte var det du tyckte var meckigt utan helt uppenbart.

Sheogorath
2016-06-03, 09:59
Liggande tricepssträck tyckte jag också var lite råddigt att få till tidigare. Men sen insåg jag att man kan ha racket vänt åt andra hållet (jämfört med bänkpress) och bänken inskjuten lite längre. Då kan man ligga på rygg och lyfta av stången ungefär som vid bänkpress fast man istället tar av den närmare magen till. Det blir även enkelt att lägga tillbaka stången så.

Det kanske inte var det du tyckte var meckigt utan helt uppenbart.

Nu kanske detta är vad du försökte beskriva, men:

Ett alternativ är att köra liggande extensioner som "man" (jag m.fl) kör pullovers d.v.s. korsliggande med skulderbladen i men ryggen fri. Kräver ett flyttbart rack men en stor fördel (för mig) är att jag kan placera härket så att jag kan se mig själv i spegeln medan jag gör övningen. Ett bra sätt att hålla koll på att inte ena armbågen pekar åt fanders, stången lutar etc. Dessutom slipper jag känslan av att behöva sträva emot att tippa baklänges.

Peter.B
2016-06-03, 10:13
Några förslag:

https://bcntraining.files.wordpress.com/2012/09/triceps-extension-cable.jpeg

https://www.jefit.com/images/exercises/800_600/909.jpg

http://workoutlabs.com/wp-content/uploads/watermarked/Cable_Rope_Overhead_Triceps_Extension.png

(sittande eller knästående funkar också)

Denna övning ("french press") med hantel är lätt att sätta upp. Lutande mot Scott-curl-bräda är skönt.

Första känns spontant smidigast! Den gör jag gärna. Och då helst med aktiv pendling av överarmen?

Min kropp har ovanan att ge mig brutal träningsvärk även av pullovers och eftersom jag gillar den övningen av flera andra anledningar också förlitar jag mig nu mera på pressövningar + pullovers för triceps. Kör bara styrka 1-2 dagar i veckan p.g.a. en massa kampsportande, så man får prioritera. :)

I vanliga fall när jag kör mer kampsport kör jag inget isolerat för triceps alls, bara pressövningar. Men nu har jag (på grund av skada) mer tid till styrketräning så då kan jag passa på att piska alla tricepshuvuden tänkte jag.

Liggande tricepssträck tyckte jag också var lite råddigt att få till tidigare. Men sen insåg jag att man kan ha racket vänt åt andra hållet (jämfört med bänkpress) och bänken inskjuten lite längre. Då kan man ligga på rygg och lyfta av stången ungefär som vid bänkpress fast man istället tar av den närmare magen till. Det blir även enkelt att lägga tillbaka stången så.

Det kanske inte var det du tyckte var meckigt utan helt uppenbart.

Jag fattar. Och ja, brukar tycka att det är meckigt och gjort liknande upplägg själv. Men det känns dumt att ockupera en bänkpress för två snabba pumpset triceps samtidigt som jag gärna supersettar med biceps. Då känns oftast kabeln smidigare.

Nu kanske detta är vad du försökte beskriva, men:

Ett alternativ är att köra liggande extensioner som "man" (jag m.fl) kör pullovers d.v.s. korsliggande med skulderbladen i men ryggen fri. Kräver ett flyttbart rack men en stor fördel (för mig) är att jag kan placera härket så att jag kan se mig själv i spegeln medan jag gör övningen. Ett bra sätt att hålla koll på att inte ena armbågen pekar åt fanders, stången lutar etc. Dessutom slipper jag känslan av att behöva sträva emot att tippa baklänges.

Aldrig testat detta. Kanske är värt att testa. Och kanske kan använda en hantel då?

PureWhey
2016-06-03, 10:20
Den översta, den jag kör. Orkar inte krångla med fria vikter till tricepsextensionen :D

Sheogorath
2016-06-03, 13:03
Första känns spontant smidigast! Den gör jag gärna. Och då helst med aktiv pendling av överarmen?

Behövs inte göras aktivt. Triceps långa är i ett utsträckt läge och kommer aktiveras bra bara av positionen i sig. En liten pendling brukar man få på köpet.

Aldrig testat detta. Kanske är värt att testa. Och kanske kan använda en hantel då?

Ja, om smidigheten är en faktor är nog hantel bäst. Poängen med att sitta i en Scott-curl är att hanteln/stången inte smäller emot ryggstödet, samtidigt som man kan vara lite bakåtlutad så att det blir lättare att hålla överarmarna stilla.

Thus:

https://i.ytimg.com/vi/L4l-QWT5HiY/maxresdefault.jpg

Peter.B
2016-06-03, 13:25
Behövs inte göras aktivt. Triceps långa är i ett utsträckt läge och kommer aktiveras bra bara av positionen i sig. En liten pendling brukar man få på köpet.



Ja, om smidigheten är en faktor är nog hantel bäst. Poängen med att sitta i en Scott-curl är att hanteln/stången inte smäller emot ryggstödet, samtidigt som man kan vara lite bakåtlutad så att det blir lättare att hålla överarmarna stilla.

Thus:

https://i.ytimg.com/vi/L4l-QWT5HiY/maxresdefault.jpg
Kanon, tack för svar! Den första känns spontant enklast att få till och passar mina behov bäst.

pezrulezhaakon
2016-06-03, 14:38
Den övre varianten av stående tricepssträck i kabel, kan man hellre köra med trissan i omkr höfthöjd. Bättre belastningskurva och svårare att fuska i.

Ado2000
2016-06-03, 14:48
Dock utför långa huvudet också extension i axelleden. I pressövningar sker en flexion i axelleden. Det innebär att man inte får samma förlängning/förkortning av triceps' långa som man får i laterala och mediala tricepshuvudena. Det i sin tur innebär att arbetat mer liknar statiskt arbete, och om dynamiska kontraktioner är det som effektivt bygger styrka och massa (vilket det råder koncensus om) så är inte pressövningar fullgoda övningar för triceps' långa huvud. :)

varför ska du va sådär vettig för hela tiden :D

Peter.B
2016-06-03, 15:07
Den övre varianten av stående tricepssträck i kabel, kan man hellre köra med trissan i omkr höfthöjd. Bättre belastningskurva och svårare att fuska i.

Uppfattat, ska testas.

svenbanan
2016-06-03, 15:53
Nu kanske detta är vad du försökte beskriva, men:

Ett alternativ är att köra liggande extensioner som "man" (jag m.fl) kör pullovers d.v.s. korsliggande med skulderbladen i men ryggen fri. Kräver ett flyttbart rack men en stor fördel (för mig) är att jag kan placera härket så att jag kan se mig själv i spegeln medan jag gör övningen. Ett bra sätt att hålla koll på att inte ena armbågen pekar åt fanders, stången lutar etc. Dessutom slipper jag känslan av att behöva sträva emot att tippa baklänges.

Nej. Jag menade att ligga vanligt på bänken, men flytta racket så man kan lyfta av stången framför ansiktet liksom. Troligtvis gör alla redan så eftersom alternativet är att släppa stången bakom nacken ner på golvet efter varje set...

Sarco
2016-06-03, 15:55
Den övre varianten av stående tricepssträck i kabel, kan man hellre köra med trissan i omkr höfthöjd. Bättre belastningskurva och svårare att fuska i.

Låter klokt men får man inte vajern i huvudet då? Eller är jag bara dum? :-)

pezrulezhaakon
2016-06-03, 23:08
Låter klokt men får man inte vajern i huvudet då? Eller är jag bara dum? :-)

Nä, det händer inte om du står ett par fotlängder ifrån viktstativet, och håller upp armbågarna tillräckligt. Det är ju inte tänkt att pendla med överarmarna i den övningsvarianten.
Undvik även att inåtrotera överarmarna i övningen. Håll dem helst omkring normalroterat. Armbågarna bör hellre peka mer framåt/uppåt än åt sidorna.
(det gäller såklart även den varianten med trissan i fothöjd)