Visa fullständig version : Behöver hjälp med att få in alla nödvändiga vitaminer - Vitaminshake?
Oerfaren
2016-05-25, 18:46
Kortfattat så är min kost inte så allsidig. Består endast utav ris kyckling och broccoli. Jag känner att det är dags att börja få i mig lite mer. Funderat på att göra en smoothie/shake för att få i mig allt jag behöver. Tänkt att det ska bestå utav frukter där apelsinjuice blir basen. Har försökt googla o hitta något "recept" men inte lyckats. Någon här som har en bra? Gärna låg på kalorier med! Det viktigaste är dock att jag får i mig alla nödvändiga vitaminer.
Flygplan
2016-05-25, 19:03
Med bara frukt kommer du inte täcka upp din vitaminbrist på ett bra sätt. Speciellt inte om du vill att den ska vara energisnål. Rena fruktsmoothies är för tjockisar som vill känna sig nyttiga.
Man brukar säga att hälften grönsaker och hälften frukt blir en bra smoothie både för smak och vitaminer. Spenat, grönkål, jordgubbar, banan och blåbär brukar vara populärt. Man brukar tillsätta mjölk eller yoghurt.
Finns hur mycket recept som helst om du googlar "green smoothie". Det krävs dock en ganska kraftfull blender om du tänker ha mycket fryst frukt/grönt.
Oerfaren
2016-05-25, 19:18
Med bara frukt kommer du inte täcka upp din vitaminbrist på ett bra sätt. Speciellt inte om du vill att den ska vara energisnål. Rena fruktsmoothies är för tjockisar som vill känna sig nyttiga.
Man brukar säga att hälften grönsaker och hälften frukt blir en bra smoothie både för smak och vitaminer. Spenat, grönkål, jordgubbar, banan och blåbär brukar vara populärt. Man brukar tillsätta mjölk eller yoghurt.
Finns hur mycket recept som helst om du googlar "green smoothie". Det krävs dock en ganska kraftfull blender om du tänker ha mycket fryst frukt/grönt.
Det visste jag faktiskt inte! Så om jag kör på de saker du nämnde så kommer jag få i mig det som behövs? Har en kraftfull blender så det är inga problem. Tål ju egentligen inte mjölk så det var mer därför jag tänkt ha apelsinjuice som bas. Skulle kunna prova nån mild yoghurt med få kalorier och se om det går. Jobbar på arla och de släppte nyligen en ny vaniljyoughurt som är lågsockrad. 60 kalorier per 100g
Oerfaren
2016-05-25, 19:34
Glömde även tillägga att jag tänkt att ta ett blodprov och eventuellt få konkreta svar på vad för vitaminer som jag inte får i mig tillräckligt utav
Med ris, kyckling och broccoli bör du snarare fundera på essentiellt fett och mineraler som järn.
Oerfaren
2016-05-25, 19:54
Med ris, kyckling och broccoli bör du snarare fundera på essentiellt fett och mineraler som järn.
Jo medveten om det med fett. Dock så har jag aldrig tidigare känt någon skillnad på när jag utesluter fett och inte. Just nu har jag ingen fett då jag äter väldigt lite kalorier. Jag äter ju en del kyckling så det borde täcka järnbehovet?
Edit: Såg att kyckling innehåller väldigt lite järn
Dock så har jag aldrig tidigare känt någon skillnad på när jag utesluter fett och inte.
Det mesta som händer på insidan känner man inte av.
Sök dina livsmedel på matkalkyl.se så ser du snabbt vad dom innehåller.
T ex: http://matkalkyl.se/se-kycklinglarmskinnra.php
Flygplan
2016-05-25, 21:06
Ett annat tips är https://cronometer.com/
Skriv in vad du äter en dag och se vad du du kanske borde äta mer av.
Rena fruktsmoothies är för tjockisar som vill känna sig nyttiga.
Ja, alla frukterianer är ju så feta.
Själv är jag lite mer av en frukt- än grönsaksentusiast, så frukt brukar vara övervägande delen av mina smoothies (föredrar dock oftast att äta de hela). Banan som bas är trevligt, två till fyra stycke. Banan (hälften frusna!) + valfria bär + lite grönkål eller spenat är ganska standard, ibland med ingefära i och eller lite citron i. Slänger ibland i frön men oftast blir det i muslin.
Broccoli är en fin och ganska billigt grönsak, men bra att få in lite andra också. Några frukter är också (väldigt) bra och hälsofrämjande.
Diomedea exulans
2016-05-25, 23:34
Kan du inte börja äta lite mer allsidigt? Det ska vara hyfsat lätt att få i sig alla nödvändiga mikronutrienter från mat, har jag förstått...
Oerfaren
2016-05-26, 00:12
Det mesta som händer på insidan känner man inte av.
Sök dina livsmedel på matkalkyl.se så ser du snabbt vad dom innehåller.
T ex: http://matkalkyl.se/se-kycklinglarmskinnra.php
Ett annat tips är https://cronometer.com/
Skriv in vad du äter en dag och se vad du du kanske borde äta mer av.
Tack ska kolla in dessa!
Oerfaren
2016-05-26, 00:15
Kan du inte börja äta lite mer allsidigt? Det ska vara hyfsat lätt att få i sig alla nödvändiga mikronutrienter från mat, har jag förstått...
Handlar väl lite om lathet. Sparar mycket tid på det. Riset har jag riskokare för. Kycklingen är köpt färdiglagad. Broccoli micras bara. En smoothie hade varit Nice med. Bara att slänga in i mixern!
Ozziking
2016-05-26, 08:02
Spenat kompis! Spenat!
Kan vara värt att tänka på att av en extremt ensidig diet får du över tid höga nivåer av det som ev är dåligt i de livsmedlen.
Annars kan du lägga till fler frysta grönsaker, om du ändå kör broccoli i micro kan du väl köra blomkål, ärter, brysselkål och annat man kan köpta fryst samtidigt?
Nötter, banan och avokado är lätt att "förbereda", så får du mer fett och mineraler (zink järn, magnesium, koppar).
Ex från cronometer som det tipsades om tidigare.
http://s33.postimg.org/65h6cxxf3/Foods.png
http://s33.postimg.org/bv2gud9wv/Nutrients.png
Jag brukar köra spenat, rödbetor och blåbär. Ibland Avokado när jag orkar.
Oerfaren
2016-05-26, 18:22
Spenat kompis! Spenat!
Kan vara värt att tänka på att av en extremt ensidig diet får du över tid höga nivåer av det som ev är dåligt i de livsmedlen.
Annars kan du lägga till fler frysta grönsaker, om du ändå kör broccoli i micro kan du väl köra blomkål, ärter, brysselkål och annat man kan köpta fryst samtidigt?
Nötter, banan och avokado är lätt att "förbereda", så får du mer fett och mineraler (zink järn, magnesium, koppar).
Jag brukar köra spenat, rödbetor och blåbär. Ibland Avokado när jag orkar.
Tack så mycket! ska kolla igenom hela tråden imorgon och även ta en titt på matkalkyl sidorna. Ska se till att göra en shake där jag får i mig allt nödvändigt! Har för mig att sojamjölk eller havremjölk innehåller kalcium. Sedan är det bara var jag ska få järn ifrån. Kollar på vad för produkter som innehåller mest järn... Tycker det är lite roligt hur kakao och lever verkar vara de som innehåller mest. Blir väl att ha lite kakao i shaken med. Tack åter igen för alla svar. Postar mitt "recept" när det är klar och ett smaktest är gjort!
CoolHandLuke
2016-05-27, 18:48
Snygg spridning. E-vitamin är dock alltid tjurig. Svårt att få i sig RDI utan att få i sig för mycket O6 och fett/energi. Fast det kan vara någon tradeoff grej där. Dvs man behöver mer om man äter saker som egentligen ska innehålla E-vitamin. Dvs fröoljor.
Till OP:
Brukar jag försöka tänka i matgrupper istället för att fokusera på vissa mikronutrienter och vissa matvaror. Typ ligger man lågt i K så finns det vissa grönsaksgrupper och vissa frukter som kan täcka det. Annan frukt och grönsaker täcker A-vitamin-ekvivalenter. Vissa har massor av båda (spenat!). Annat exempel är jod. Har man lucka där så är mat från havet som gäller. Tror inte på supplementering då man inte får balansen som finns färdig i maten. Förrutom D-vitamin som är komplicerat för oss på våra breddgrader. Men jag försöker ta D-vitamin ihop med mat som kommer naturligt med D för att få synergieffekter.
Litar inte på mikronutrient-prover heller. Det verkar vara fyllt av snårskog. Dvs det kan se ut som man har brist på något när man egentligen har brist på något annat. Även gentester som visar på konverteringsproblem etc är antagligen korrekta men det kanske finns bättre sätt att kompensera än att megasupplementera med någon enstaka vitamin.
Tänker att det är bättre att gå från andra hållet och köra Cronometer, Fitday eller nått kan ge en fingervisning om var man kan ha för luckor. Men jag tror inte det man behöver se sig blind på RDI osv. Så mycket oförädlad mat som man orkar ordna med och inte spåra ur åt något håll. Man lär sig då att mer av något som verkar bra är inte bättre. Lite av varje är bättre.
Finns det någon bra sida som inte bara visar vitaminer och mineraler, men även antioxidanter och vad det nu mer kan finnas för nyttigheter?
Oerfaren
2016-05-28, 03:11
Nu har jag provat på att göra ett recept för en grön smoothie. Inte hundra på om jag kommer att ha avokado dock. De hade tärnade frysta avokadon på willys hemsida men inte säker på om de har det i min butik...
200ml garant havredryck 100kcal,
100g spenat
50g broccoli
50g avokado
100g jordgubbar
20g hasselnötter
Landar på 387 kalorier. Tror ni denna blir bra? Här är även en bild på min cron o meter med endast kyckling ris och broccoli. Näringsvärdena stämmer dock inte överrens med min kyckling och ris. Speciellt kycklingen. Kycklingen på cron o meter är runt 500 kalorier mer än den jag köper.
https://i.imgur.com/l2B4sPd.png
https://i.imgur.com/8pIH5qJ.png
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.