handdator

Visa fullständig version : Nytt träningsupplägg, tankar?


Jimmy88
2016-05-25, 17:43
Hej alla träningskollegor.

Har fram tills nu kört PPL
3 dagar, vilar 1, 3 dagar, vilar 1, rullande schema.

Har funderat på att köra en ny variant enligt följande.

Mån: bröst
Tis: rygg
Ons: axlar
Tors: armar
Fre: ben, mage
Lör: push
Sön: pull
Mån: leg
Tis: vila
Ons: bröst
Tors: rygg

Etc. Med andra ord en 5 bro split följt av PPL och sedan 1 dags vila.

Vad tror ni?

pundi
2016-05-25, 17:55
Hej alla träningskollegor.

Har fram tills nu kört PPL
3 dagar, vilar 1, 3 dagar, vilar 1, rullande schema.

Har funderat på att köra en ny variant enligt följande.

Mån: bröst
Tis: rygg
Ons: axlar
Tors: armar
Fre: ben, mage
Lör: push
Sön: pull
Mån: leg
Tis: vila
Ons: bröst
Tors: rygg

Etc. Med andra ord en 5 bro split följt av PPL och sedan 1 dags vila.

Vad tror ni?
Träna 8 dagar i rad utan vilodag hade aldrig funkat för mig men känner du att du kan prestera 100% på alla 8 pass så kör!

Jimmy88
2016-05-25, 18:09
Det ska inte vara några problem :)
Bör även få tillräckligt med återhämtning på vatrje muskel.

Anders The Peak
2016-05-25, 18:14
Jimmy hur har dina resultat varit av programmet hitintills ?

Jimmy88
2016-05-25, 18:41
Jimmy hur har dina resultat varit av programmet hitintills ?

Jag började med mitt nya upplägg idag, så svårt att säga ännu. Men innan så körde jag ju PPL 2 ggr i veckan, det fungerade bra, men känner i vissa fall att det kan vara svårt att känna maximal uttröttning på en muskel då det är så många olika muskelgrupper som tränas.

Så därav testat jag den nya varianten. Det är dessutom kul med lite nytt.

Men jag har kört PPL, uppdelat i omgångar, 1 tung, 1 medel och en lätt. Sen börjar det om.

Idag började jag med bröst,

Körde 7 set bänk,
4 set lutande pressar uppåt,
3 set lutande neråt,
3 set flies med hantel och
3 set enhandsflies i cable.

Vi får se hur det går. :)

Anders The Peak
2016-05-25, 18:59
Jimmy nu är inte mer alltid bättre och jag hade halverat volymen på dagens pass för att kunna hålla rätt intensitet och låtit muskeln fortfarande vara frisk efter passet. Det lönar sig till nästa pass :)

4 set bänk
3 set decline
Räcker gott för att få tillräcklig stimulans.

Jimmy88
2016-05-25, 19:13
Håller inte med dig. Det är olika för alla. Dessutom har jag tränat såpass länge att 7 set på en muskel inte är tillräckligt. Stimulans, ja, men tillräckligt, nej. Inte med mina mått mätt. Nästa bröst pass är push om 4 dagar, så den är återhämtad tills dess.

smaken är som baken, 5 split med detta setantal har fungerat bra för mig tidigare.

Om man kör PPL / HALVKROPP etc.
Då kan jag hålla med om att du inte ska ligga på samma setantal. Men inte på en 5 split.

shogunr
2016-05-25, 19:29
Jag började med mitt nya upplägg idag, så svårt att säga ännu. Men innan så körde jag ju PPL 2 ggr i veckan, det fungerade bra, men känner i vissa fall att det kan vara svårt att känna maximal uttröttning på en muskel då det är så många olika muskelgrupper som tränas.

Så därav testat jag den nya varianten. Det är dessutom kul med lite nytt.

Men jag har kört PPL, uppdelat i omgångar, 1 tung, 1 medel och en lätt. Sen börjar det om.

Idag började jag med bröst,

Körde 7 set bänk,
4 set lutande pressar uppåt,
3 set lutande neråt,
3 set flies med hantel och
3 set enhandsflies i cable.

Vi får se hur det går. :)

Herrejävlar, 17 set bröst. Man undrar ju hur din rygg dag ser ut eller ben för den delen.

Hade jag kört detta tillsammans med ditt nya program så hade i alla fall jag bränt ut mig fortare än kvickt....

Personligen så tror jag ju inte att "more is better" per automatik. Men det är jag det...

Jimmy88
2016-05-25, 19:40
Herrejävlar, 17 set bröst. Man undrar ju hur din rygg dag ser ut eller ben för den delen.

Hade jag kört detta tillsammans med ditt nya program så hade i alla fall jag bränt ut mig fortare än kvickt....

Personligen så tror jag ju inte att "more is better" per automatik. Men det är jag det...

Rygg:

3 set mark,
2 set chins,
2 set lats,
2 set omvända lats, (omvänt grepp)
2 set smala lats,
2 rodd i vinkel uppåt,
2 rodd vanliga,
2 breda roddar.

Totalt 17 :D

Ben:

4 set benböj,
4 set benpressar,
4 set bakre lår i cable,
4 set vadpress.

16 set där.

Men det är ju ett exempel, varierar ju övningarna från pass till pass. Men så ser det ut under en 5 split.

5-8 reps på basövnnigarna, 8-12 på resten.
Kör alltid på en vikt så att jag landar däremellan, dvs failure.

Har tränat sedan 2010, med ett uppehåll på 1 år när sonen kom till livet.

Där är ett smakprov iaf. Finns nog ingen magisk gräns på vilket setantal som är optimalast. Gör det de så säg till :)

Det fungerar för mig iallafall.

knooox
2016-05-25, 19:43
Du verkar ju redan bestämt dig för vad som är bäst för dig, så jag tycker du ska testa och se.

Antewa
2016-05-25, 19:45
Tycker hela iden med typ "Bro split är ju kul, men ppl är ju också najs... Äch jag kör bådaa!" är så himla underbar.

Ser sen inget fel med längden på bröstpasset. Är väl ett helt vanligt standard 5-split pass, inget speciellt.

Jimmy88
2016-05-25, 19:47
Du verkar ju redan bestämt dig för vad som är bäst för dig, så jag tycker du ska testa och se.

Så är det ju. Men det är intressant med folks åsikter, självfallet tror jag det nu iochmed att det har jag mig resultat, men det behöver inte betyda att det är det bästa.

Jag kanske skulle få mer resultat av att ligga på ett lägre setantal. Får bli att testa det också senare, anders och shogun har ju inte fel i det dem säger.

Jimmy88
2016-05-25, 19:51
Tycker hela iden med typ "Bro split är ju kul, men ppl är ju också najs... Äch jag kör bådaa!" är så himla underbar.

Ser sen inget fel med längden på bröstpasset. Är väl ett helt vanligt standard 5-split pass, inget speciellt.

Ja, men precis. Lite så. :) kan vara kul att testa iallafall! Inte sett någon sådan split tidigare även om det garanterat finns.

Ser inte heller något problem med längden, smaken är som baken. Men jag tror heller inte att phil heath eller ronnie coleman skulle köra 7 set på bröst på bröstpasset, ett överdrivet exempel och de har andra förutsättningar, jag vet. Dessa monster ligger på runt 20 set. Iallafall enligt det som finns arkiverat.

Fliptones
2016-05-25, 20:17
Ja, men precis. Lite så. :) kan vara kul att testa iallafall! Inte sett någon sådan split tidigare även om det garanterat finns.

Ser inte heller något problem med längden, smaken är som baken. Men jag tror heller inte att phil heath eller ronnie coleman skulle köra 7 set på bröst på bröstpasset, ett överdrivet exempel och de har andra förutsättningar, jag vet. Dessa monster ligger på runt 20 set. Iallafall enligt det som finns arkiverat.

I de flesta fall är det muskelproteinsyntesen i kroppen man vill stimulera.
Det skapar ju i sin tur tillväxt. Att stimulera mps kräver en del arbete. Men på senare tid har jag förstått att man maximerar mps lättare än jag tidigare trott.
Kanske skulle du tjäna på att dra ner lite på volymen. Jag förutsätter att du kan träna, och således håller kvalité i arbetsseten.
Phil Heath och grabbarna är vanskligt att jämföra sig med... deras mediciner påverkar muskelproteinsyntesen bland annat.

Jimmy88
2016-05-25, 20:24
I de flesta fall är det muskelproteinsyntesen i kroppen man vill stimulera.
Det skapar ju i sin tur tillväxt. Att stimulera mps kräver en del arbete. Men på senare tid har jag förstått att man maximerar mps lättare än jag tidigare trott.
Kanske skulle du tjäna på att dra ner lite på volymen. Jag förutsätter att du kan träna, och således håller kvalité i arbetsseten.
Phil Heath och grabbarna är vanskligt att jämföra sig med... deras mediciner påverkar muskelproteinsyntesen bland annat.

Jag vet att jämförelsen var överdriven, de har andra förutsättningar. :)

Och det kan vara så att det krävs mindre setantal för att stimulera mps. Finns det några studier i ämnet på senare tid?

Kanske skulle dra ner lite på volymen. Känns dock tråkigt, men värt att testa. Många som verkar tycka att det är bättre. :)

shogunr
2016-05-25, 20:57
Testa kan man ju alltid göra. Frågan är om det är uthålligt att träna så mycket. Tar lång tid att bygga muskler oavsett hur mycket man tränar.

Nyland
2016-05-26, 03:08
Jag tror många (jag själv inkluderad) fastnar i tänket att man måste träna hårt och tungt varje pass. Det är liksom den bilden som ofta förmedlas inom träningsvärlden (no pain, no gain). När man sedan går lite mer på djupet och lär sig om träning (t.ex. från Kolozzeum) inser man att man inte måste, eller ens borde, köra 100% varje pass men det kan ändå vara svårt att hålla tillbaka eftersom man känner sig lat.

Anders The Peak
2016-05-27, 15:49
Håller inte med dig. Det är olika för alla. Dessutom har jag tränat såpass länge att 7 set på en muskel inte är tillräckligt. Stimulans, ja, men tillräckligt, nej. Inte med mina mått mätt. Nästa bröst pass är push om 4 dagar, så den är återhämtad tills dess.

smaken är som baken, 5 split med detta setantal har fungerat bra för mig tidigare.

Om man kör PPL / HALVKROPP etc.
Då kan jag hålla med om att du inte ska ligga på samma setantal. Men inte på en 5 split.

Hur förstärks en muskel av träning Jimmy? Det är bra att lära sig hur kroppen anpassar sig till träning.

Jag tror inte att du skulle klara av mer träning om jag hade coachat ditt bröstpass. Om du klarar mer har du inte tränat tillräckligt hårt utan lallar runt med halvtaskig intensitet i träningen :)