handdator

Visa fullständig version : Löparskor (litar ej på försäljarna)


Scrubby
2016-05-23, 11:28
Jag behöver nya löparskor och har ingen möjlighet att gå till någon ordentlig butik (typ löplabbet). Förmodligen finns det fler kunniga här än i någon sportbutik.

Pratade med några på stadium och XXL och båda råder mig till att köpa en stabil sko med hög dropp, tvärt emot vad jag känner att jag behöver. Just nu har jag Asics kayano 21 med 8 mm drop som jag inte alls tycker om. Det känns som det är så mycket dämpning att min fot inte ens får jobba naturligt. En kompis som är fysioterapeut tyckte jag skulle skaffa en neutral sko som nästan helt saknar drop, och istället jobba upp en stark fot med en del övningar. Han sa att det är vad ACSM (American College of Sports Medicine) rekommenderar och att det verkar vettigast. Ska jag strunta i vad försäljarna säger och skaffa en neutral sko eller vad är det som gäller?

Jag är relativt ny inom löpning och jobbar mycket med att inte landa på hälen, högre stegfrekvens etc. Jag tycker mig ha lite överpronation men mina fotsulor är ganska jämt slitna ändå. Värt att notera är kanske att jag väger 78 kg på 174 cm, springer bara grusväg/elljusspår och aldrig över 5-6 km, tycker det är roligare att springa snabbt än långt. Det kanske inte har någon betydelse men ändå.

svenbanan
2016-05-23, 11:39
Såvitt jag vet så finns det i princip inget koncensus kring detta. Jag tror man i princip landat i att det lönar sig lika bra (eller bättre) att köpa den sko som man helt enkelt tycker är skönast. Då menar man nog inte bara skönast i affären, utan att man upplever att den är skön att springa i.

Jag tror inte ens det finns klara riktlinjer för när man pronerar såpass mycket att det möjligen kan vara skadligt. Så det är mycket mumbojumbo i skobusinessen.

Har du inga problem med hälsenor, hålfot, knä eller liknande så borde du inte behöva bekymmra dig för att skaffa skor med några särskilda "finesser".

Det är min "take" på hela skohärvan i alla fall.

dmoller
2016-05-23, 12:15
I min lokala intersport kan man scana fötterna gratis och så plockar personalen fram ett gäng skor utifrån resultatet och vad du letar efter. har funkat galant för mina senaste 4 skoköp

ARMSTARK
2016-05-23, 12:32
En gammal maratonlöpare sa till mig angående diverse ilägg i skorna för att avhjälpa pronation m.m.; "Om du bryter ryggen, syr du upp kläder som passar din krokiga rygg eller försöker du fixa ryggen?" Med detta menade han att man ska ha neutrala löparskor så rättar sig kroppen efter detta, istället för att förstärka ett fel.

Alkro
2016-05-23, 12:39
En gammal maratonlöpare sa till mig angående diverse ilägg i skorna för att avhjälpa pronation m.m.; "Om du bryter ryggen, syr du upp kläder som passar din krokiga rygg eller försöker du fixa ryggen?" Med detta menade han att man ska ha neutrala löparskor så rättar sig kroppen efter detta, istället för att förstärka ett fel.

Det låter väl ganska korkat med tanke på att våra fötter inte är gjorda för att springa på platt underlag. Vinklar i fotled, knäled och höftled är ju till stor del genetiskt, känns som att man bara tvingar fram skador genom att försöka ändra på dessa.

dmoller
2016-05-23, 13:01
Det är nog det sista jag skulle göra, springer hellre barfota än med platta skor isf.

J.V
2016-05-23, 13:10
Det låter väl ganska korkat med tanke på att våra fötter inte är gjorda för att springa på platt underlag. Vinklar i fotled, knäled och höftled är ju till stor del genetiskt, känns som att man bara tvingar fram skador genom att försöka ändra på dessa.Jag tror inte fotterna ar gjorda for att springa i skor heller...

Om man borjar smått, jobbar pa sitt lopsteg och sakta jobbar sig upp i volym sa gar det nog bra oavsett om man kor barfota, platt sula, superdampat eller nagot daremellan.

For min del fungerar Converse bast.

delta_mats
2016-05-23, 13:14
Kan inget om löpning eller skor. Men de senaste löpskorna jag haft har varit ett par Saucony Kinvara, vilka har ett ganska litet drop från häl till tå.

King Grub
2016-05-23, 14:18
För min del är det Asics. Så pass att jag kan beställa över nätet utan att prova överhuvudtaget sedan 15 år tillbaka.

Termy
2016-05-23, 17:51
För min del är det Asics. Så pass att jag kan beställa över nätet utan att prova överhuvudtaget sedan 15 år tillbaka.

Lite offtopic: kör du dem för crosstraining också eller bara löpning? Tycker själv det är svårt att hitta bra crosstrainingskor som inte vill glida på fotplattorna (vilket i ffa cybexmaskinerna gör att tårna trycker i framkanten så får köra med antiglid på för att hålla skorna på plats).

svenbanan
2016-05-23, 17:55
Lite offtopic: kör du dem för crosstraining också eller bara löpning? Tycker själv det är svårt att hitta bra crosstrainingskor som inte vill glida på fotplattorna (vilket i ffa cybexmaskinerna gör att tårna trycker i framkanten så får köra med antiglid på för att hålla skorna på plats).

Du får köra med det gamla handbollsknepet:

Ha en handuk indränkt i läskeblask som man kliver på bredvid avbytarbänken. Då blir fötterna härligt klibbiga när man springer runt på planen sedan. Borde väl kunna funka på crosstrainern också kanske... :D

Termy
2016-05-23, 18:04
Du får köra med det gamla handbollsknepet:

Ha en handuk indränkt i läskeblask som man kliver på bredvid avbytarbänken. Då blir fötterna härligt klibbiga när man springer runt på planen sedan. Borde väl kunna funka på crosstrainern också kanske... :D

Låter mysigt ^^ Men antiglid funkar bra annars, dock ej optimalt, så man får korrigera fotpositionen då och då. Ett par skor som sitter som klister vore optimalt, men samtidigt vill jag ha skor med brett med tåutrymme likt de Merrellskor jag har och då blir utbudet lite snävare.

Scrubby
2016-05-23, 18:10
Tack för så många svar. Det ser helt enkelt ut som att de får bli ett par neutrala skor som helt enkelt bara är sköna, verkar som att det är svårt att säga att något är rätt eller fel.

Tarahumara
2016-05-23, 18:59
Springer grub?

Sohlsken
2016-05-23, 20:49
Jag har sprungit i Saucony, Mizuno, och mina nya, mest seriösa, löparskor är Nike. Se detaljer i min journals första inlägg.

Har du breda fötter, behöver du stöd för utsida fot eller hålfot? Hur ofta springer du, och hur långt vill du springa? Har du problem med knä, höfter, rygg?

Alla dessa bör man veta för att bäst rekommendera skor. Jag har breda fötter och behöver stödför hålfoten, så jag har skor som passar mina behov. Min make har knäproblem, så alla hans skor har extra stöd i hälen.

replacement
2016-05-27, 15:22
Springer grub?

Det skulle kunna förklara varför han beställt löparskor online de senaste 15 åren!

Tanman
2016-06-08, 07:11
Köp 2 par skor:
1 st "distanssko", neutral vikt 250-270g, droppar 4-6, att använda på distanspass och när du har slitna ben.
Tänk Asics DS Trainer.
1st tävlings/intervaller, neutral, inget/litet dropp, vikt 170-230g. Tänk Salming Speed el Puma Roadracer.

Växla mellan de olika skorna så bygger du starka fötter/hälsenor.

Wain
2016-06-08, 08:09
Köp 2 par skor:
1 st "distanssko", neutral vikt 250-270g, droppar 4-6, att använda på distanspass och när du har slitna ben.
Tänk Asics DS Trainer.
1st tävlings/intervaller, neutral, inget/litet dropp, vikt 170-230g. Tänk Salming Speed el Puma Roadracer.

Växla mellan de olika skorna så bygger du starka fötter/hälsenor.

Löpsandaler, neutral, inget dropp, vikt 100-130g. Tänk Luna Sandals el Unshoes.
*cupid*