handdator

Visa fullständig version : Behövs lats pulldown för rygg?


Torh
2016-05-22, 15:56
Jag gillar lats pulldown (rakt uppifrån), med en variation av grepp (smalt, brett, olika stänger etc.) men mina axlar verkar inte gilla detta längre. Måste man ha med dessa övningar för sin ryggutveckling? Förutom detta tränar jag kabelrodd men olika grepp, stångrodd, hantelrodd, Shrugs och en variation av lats pulldown, där jag drar ner handtagen från en kabelmaskin ca 45° snett upp framifrån, istället för rakt uppifrån (90°), då tar inte axlarna lika mycket stryk. Kan jag skippa lats pulldown 90° och ändå fortsätta min ryggutveckling, vad finns det för åsikter om detta?

Anders The Peak
2016-05-22, 16:01
Red ut vad som behövs för att bygga en bra ryggtavla.
En bra rygg innan syntholen kom med i bilden:
http://imgs.sthlmsfinest.com/blogEntryImages/1305966.jpg

En bra SL rygg:
http://www.t-nation.com/img/photos/07-085-training/image010.jpg

PureWhey
2016-05-22, 16:01
Red ut vad som behövs för att bygga en bra ryggtavla.
En bra rygg innan syntholen kom med i bilden:
http://imgs.sthlmsfinest.com/blogEntryImages/1305966.jpg

Vad anser du man behöver för övningsarsenal för en komplett rygg?

Anders The Peak
2016-05-22, 16:06
Troligen är rodd i olika former en mycket bra ryggbyggare samt en del marklyft.
När det handlar om övre delen av ryggen handlar det mycket om axelpartiet dvs hantellyft i olika former och stående rodd med stång eller hantlar.

Bärsärk
2016-05-22, 16:12
Om inte just den övningen så chins, något av det.

shogunr
2016-05-22, 19:08
Om inte just den övningen så chins, något av det.

Rätta mig om jag har fel men, om hans axlar inte gillar latsdrag/drag uppifrån i olika varianter så lär knappast hans axlar gillar chins heller...

Torh
2016-05-22, 19:09
Om inte just den övningen så chins, något av det.

Chins funkar inte så bra för axlarna, jag får ont, det är i princip samma som moment som lats pulldown ..

CapnMiler
2016-05-22, 19:28
Kan jag skippa lats pulldown 90° och ändå fortsätta min ryggutveckling, vad finns det för åsikter om detta?

Ja, skippa det. Gradantalet som du beskriver det är lite missvisande. Du skriver att det är "rakt uppifrån" men vanligast beskrivs det nog som 180° axelflektion.

Det är latsen som är den primära muskeln som pendlar armen bakåt (extension i axelleden) vilket innebär att latsen är väldigt aktiv i roddövningar (som också pendlar armen bakåt) och kan därför tänkas vara tillräcklig som övning (given tillräcklig volym och intensitet.)

Du kan ju ändå göra många övningar, t.ex:
- Rodd (Kabel, hantel, stång, osv)
- Högrodd (Kabel, hantel, osv)
- Shrugs (Kabel, hantel, stång, osv)
- Marklyft
- Reversed Flyes (Kabel, hantel, osv)
- Kan du göra Pullovers (Kabel, hantel, osv)? Eftersom ena ytterläget i den övningen också blir ca 180° axelflektion så tänker jag att den eventuellt också smärtar för dig, men du kan ju se efter.

Ett Orm
2016-05-22, 20:09
Ingen alls som reflekterar över att utförandet kanske inte är det bästa, utan bara övningens vara eller icke vara?

Bärsärk
2016-05-22, 20:09
Rätta mig om jag har fel men, om hans axlar inte gillar latsdrag/drag uppifrån i olika varianter så lär knappast hans axlar gillar chins heller...

När jag har haft problem med mina axlar så har chins funkat men inte om du går ner hela vägen och sträcker ut.

Decepticon
2016-05-22, 22:09
Ingen alls som reflekterar över att utförandet kanske inte är det bästa, utan bara övningens vara eller icke vara?

Vissa har sämre rörlighet i axlarna och då kan både press och drag över huvudet åsamka besvär, så jag är tämligen säker på att det är övningarna som inte är lämpliga för vederbörande, inte att han gör "fel".

Nu ska vi inte få detta till en tråd om pressar över huvudet, det finns alltid 2 läger, men detta passar inte alla.

Ozziking
2016-05-22, 22:51
Varför får du ont?

Ett Orm
2016-05-22, 23:22
Vissa har sämre rörlighet i axlarna och då kan både press och drag över huvudet åsamka besvär, så jag är tämligen säker på att det är övningarna som inte är lämpliga för vederbörande, inte att han gör "fel".

Nu ska vi inte få detta till en tråd om pressar över huvudet, det finns alltid 2 läger, men detta passar inte alla.

Det stämmer, men jag anser inte att byta övning är rätt ställe att börja leta sig fram till vad som är fel på.

Det kan mycket väl vara sättet TS gör övningen på som är problemet.

Torh
2016-05-23, 14:21
Varför får du ont?

Det kan man fråga sig, men det känns inte bra i axlarna vid övningar rakt uppifrån, jag får ont helt enkelt ..

Ozziking
2016-05-23, 15:04
Det kan man fråga sig, men det känns inte bra i axlarna vid övningar rakt uppifrån, jag får ont helt enkelt ..



Okej! Tänker rent spontant att du borde kolla upp och försöka åtgärda problemet och inte "gå runt" det för mycket, man vill ju ha en välfungerande kropp tänker jag. Vart gör det ont?

Torh
2016-05-23, 15:47
Okej! Tänker rent spontant att du borde kolla upp och försöka åtgärda problemet och inte "gå runt" det för mycket, man vill ju ha en välfungerande kropp tänker jag. Vart gör det ont?


Typ inne i axeln, men det brukar gå över efter ett tag när jag plockar bort övningar över huvudet.

Inte många som svarat på frågan, huruvida man behöver denna övning för sin ryggutveckling ..

Rolfarsson
2016-05-23, 18:00
Inte många som svarat på frågan, huruvida man behöver denna övning för sin ryggutveckling ..

Ja, för att träna lats effektivt (http://bayesianbodybuilding.com/3-reasons-rows-inferior-exercise-lats/) så behöver du en vertikal dragövning. Har du förresten provat att köra chins/latsdrag med ett neutralt (axelbrett) (https://youtu.be/ImATh1ZTffc) grepp?

Luca Brasi
2016-05-23, 18:49
Typ inne i axeln, men det brukar gå över efter ett tag när jag plockar bort övningar över huvudet.

Inte många som svarat på frågan, huruvida man behöver denna övning för sin ryggutveckling ..

Det beror på vilka mål du har med din träning.

shogunr
2016-05-23, 19:34
Typ inne i axeln, men det brukar gå över efter ett tag när jag plockar bort övningar över huvudet.

Inte många som svarat på frågan, huruvida man behöver denna övning för sin ryggutveckling ..

Vet inte om det är någon som kan svara på vad man "tjänar" eller vad man tappar på att inte köra dragövningar uppifrån.

Typ samma som "vad tjänar eller tappar man på att köra eller inte köra marklyft" inte lätt att svara på gissar jag...

Men ryggen är stor och oftast brukar man säga att man skall köra många olika typer av övningar för att få komplett träning, borde gälla ryggen mer än någonsin.

mangemani
2016-05-23, 20:07
nej, den behövs inte.
byggde upp rejäl med massa på latsen och ryggen i övrigt under årens gång med övningar där vikten enbart kom framifrån, byggde bra bredd och tjocklek. var mest som variation som jag senare började inkludera lats pulldown.

DJJOHANSSON
2016-05-23, 21:24
Prova pullovers med rak stång i kabelmaskin för latsen.


http://seannal.com/images/standing-cable-pullover.jpg

Torh
2016-05-23, 21:29
Prova pullovers med rak stång i kabelmaskin för latsen.


http://seannal.com/images/standing-cable-pullover.jpg

Det där är nog en axeldödare :)

Henke78
2016-05-23, 21:44
Det där är nog en axeldödare :)


Absolut inte! (Inte för mig iallafall) Mina axlarna är helt mongo i pressar och känns även i vissa drag vinklar men denna övning får jag minst ont i. Men alla har ju olika problem med axlarna så troligtvis svårt att säga bu eller bä för just en individ.

Torh
2016-05-23, 21:52
Absolut inte! (Inte för mig iallafall) Mina axlarna är helt mongo i pressar och känns även i vissa drag vinklar men denna övning får jag minst ont i. Men alla har ju olika problem med axlarna så troligtvis svårt att säga bu eller bä för just en individ.

Den ser ut som en axeldödare, men jag kan testa, den kanske känns bättre än vad den ser ut 😊

Rova
2016-05-24, 02:44
Värmer du upp rotatorkuffarna innan du tränar? Jag värmer alltid upp med 6 set per axel annars kan jag inte göra något...