handdator

Visa fullständig version : Hemmagym - Plattform eller inte?


NineShallDie
2016-05-21, 17:23
Då jag och sambon nyss köpt hus går jag i tankarna att bygga mig ett litet gym i källaren. Jag kör i stort sett bara basövningar, så jag behöver egentligen bara ett rack, bänk, skivstång och vikter. Åtminstone till en början.
Har kollat runt lite och funderar på detta paket: http://www.traningsprodukter.se/paket/kraft-paketet-1.html Nån som har erfarenhet av Body Solids produkter? Är det bra eller dåligt?

Men nu till min egentliga fundering. Jag är ingen styrkelyftare utan tränar bara på hobbynivå och lyfter inte särskilt tungt. Men vill ändå vara säker på att inte skada golv och husgrund. Rummet är från början ett garage med betonggolv, men det ligger nu klinkers ovanpå. Jag behöver naturligtvis en gummimatta som skydd. Men behöver jag bygga en plattform? Jag kommer inte släppa stången från högre höjd än från knähöjd. Tänkte även köpa bumpervikter för att skona golvet.

svenbanan
2016-05-21, 17:47
Betonggolvet lär du inte förstöra ifall du har bumperplattor och gummimatta. Klinkers kan nog mycket väl må lite dåligt dock. Inget jag testat iofs så det kan ju hända de är tåligare än man tror. Hur som helst riskerar du inte att förstöra din husgrund.

VoDaresVins
2016-05-21, 19:20
Jag har en plywood skiva på golvet i mitt garage. Har järnvikter så misstänker nog det annars kommit urgröpningar under åren trots att jag inte släpper vikterna. Har du ändå gummi matta och bumpers finns det väl inget behov förutom som mera ljuddämpning då kanske.

Ristretto
2016-05-21, 19:46
Det kommer förmodligen att skaka i hela huset om du markar i källaren utan vettigt podium som dämpar.

DJJOHANSSON
2016-05-21, 21:29
Jag körde på betonggolvet med bumpers. Golvet är det ingen fara med men ljudet är så jävla jobbigt..


Golv kan man få för några hundringar. Finns många DIY 'weightlifting platform' videos på youtube..

Tillberg
2016-05-21, 21:32
Jag är eller rättare sagt var precis i samma situation som dig.

Jag har funderat fram och tillbaka på om jag ska bygga ett podium eller inte till mitt garage gym. Fick hem mina bumbpersvikter i veckan och blev förvånad över hur pass lite det lät när jag droppade stången vid marklyft, har en sportmatta på 8mm direkt på betonggolvet.

Jag tycker du ska börja med bumbpersvikter och en gummi/sportmatta innan du bygger dig ett podium.

NineShallDie
2016-05-22, 08:07
Jag är eller rättare sagt var precis i samma situation som dig.

Jag har funderat fram och tillbaka på om jag ska bygga ett podium eller inte till mitt garage gym. Fick hem mina bumbpersvikter i veckan och blev förvånad över hur pass lite det lät när jag droppade stången vid marklyft, har en sportmatta på 8mm direkt på betonggolvet.

Jag tycker du ska börja med bumbpersvikter och en gummi/sportmatta innan du bygger dig ett podium.

Ja man kanske skulle testa det först :) Blir det ändå för högljutt kan man ju alltid bygga ett podie sen. Vad är det för matta och vart har du köpt den?

svenbanan
2016-05-22, 08:41
Jag är eller rättare sagt var precis i samma situation som dig.

Jag har funderat fram och tillbaka på om jag ska bygga ett podium eller inte till mitt garage gym. Fick hem mina bumbpersvikter i veckan och blev förvånad över hur pass lite det lät när jag droppade stången vid marklyft, har en sportmatta på 8mm direkt på betonggolvet.

Jag tycker du ska börja med bumbpersvikter och en gummi/sportmatta innan du bygger dig ett podium.



Du skriver att du har en gummimatta direkt ovanpå betonggolvet, så jag är fundersam på om du verkligen har klinkersgolv?

Annars är det ju inte exakt samma läge som TS?

Minikubik
2016-05-22, 08:59
Har du kakel/klinkers bör du bygga plattform. Dom klarar inte av större påfrestningar av det slag en släppt skivstång ger, bumpers eller inte. Har du bara betong kan det uppstå sprickor samt urgröpningar med tiden. Oavsett vad för golv skulle jag nog bygga en plattform. Det är relativt enkelt, kostar inte särskilt mycket och sparar absolut på ytskiktet på golvet, samt ljudet

Ett Orm
2016-05-22, 09:47
Har man trä eller gummi direkt på betongen kan det uppstå problem med fukt under. Se till att det finns någon form av luftspalt och att det inte är organiskt material direkt mot golvet.

svenbanan
2016-05-22, 16:58
Har man trä eller gummi direkt på betongen kan det uppstå problem med fukt under. Se till att det finns någon form av luftspalt och att det inte är organiskt material direkt mot golvet.

Beror inte det lite på hur grunden ser ut? Ifall det är nån form av isolering under själva betongen så borde ju inte fukt kunna komma uppkrypandes tänker jag...

NineShallDie
2016-05-22, 18:09
Har du kakel/klinkers bör du bygga plattform. Dom klarar inte av större påfrestningar av det slag en släppt skivstång ger, bumpers eller inte. Har du bara betong kan det uppstå sprickor samt urgröpningar med tiden. Oavsett vad för golv skulle jag nog bygga en plattform. Det är relativt enkelt, kostar inte särskilt mycket och sparar absolut på ytskiktet på golvet, samt ljudet

Det är tydligen någon sorts garageklinker som är extra tåligt. Men det lutar nog ändå åt att jag bygger en plattform, för att vara på säkra sidan.

svenbanan
2016-05-22, 18:13
Lär ju vara billigare att göra en plattform "i onödan" än att bila bort en massa trasigt klinker och lägga nytt... ;)

Tillberg
2016-05-22, 18:21
Ja man kanske skulle testa det först :) Blir det ändå för högljutt kan man ju alltid bygga ett podie sen. Vad är det för matta och vart har du köpt den?

Jag fick tag på den genom ett golvföretag. Det finns väldigt många hemsidor som levererar gummiplattor i puzzel format och olika tjocklekar. Kolla annars med det lokala golvföretaget om dom har några stuvbitar av en sportmatta eller gummimatta till övers :)

NineShallDie
2016-05-22, 18:36
Har kollat på en del DIY videos och googlat en del på plattformsbygge. Funkar det här att bygga på? https://www.byggmax.se/skivmaterial/byggskivor/plywood-och-osb/konstruktionsplywood-p30-p1005 Jag är ganska novis på det här med att bygga saker överlag :P Tänkte mig 4 skivor i 2 lager och en skiva på mitten att stå på, limmat och skruvat. Sen tänkte jag lägga pusselmatta från biltema på sidorna, eftersom den också är 12 mm så blir det ju bra höjdmässigt. http://www.biltema.se/sv/Fritid/Sport/Traning/Traningsmatta-2000031674/

Bu eller bä? :P

z_bumbi
2016-05-22, 18:54
Pusselmattan från biltema håller inte för vikter eller ens lite större belastningar.

Det billigaste är troligen att köpa en gummimatta som är 120x180 (eller 120x150 om du har ont om plats) och sedan skära itu den så du får två halvor a 60 cm styck att lägga på varje sida om din "mittskiva". Sådana mattor kostar runt 1200 kr/st. Det blir ibland så att du ställer ner stången på mittskivan då 120 är på gränsen för brett men om du bara skruvar den så är den lätt att byta om några år. Vill man göra det lite snyggare så kapar man (bygghandeln gör det för typ 20 kr) mittskivan till ca 100 cm.

NickeSthlm
2016-05-22, 21:37
Jag har sedan ca 2 månader Largepaketet från samma ställe som du länkade till, men jag bytte till den Power Cage som ingår i Kraftpaketet som var i din länk. Är så här långt väldigt nöjd.

Gällande golvet så har jag kollat runt lite. Du har förvisso klinkers ovanpå betongen men för min del lutar det åt att jag lägger in sånt här:
https://www.jula.se/catalog/tradgard/utemiljo/golvplattor-och-mattor/golvplattor/golvplattor-374037/

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk