Visa fullständig version : Insulin / mjölk
ensammast
2004-04-19, 16:53
Högt GI frigör insulin heter det. Men varför är inte det fallet med mjölk? Min biologilärare kunde inte förklara fenomenet.
Kanske kan man inte säga att intaget GI är proportionell mot blodsockernivåerna?
Har sökt runt lite och det verkar som om det beror på aminosyrorna? Vilka i så fall, och kan någon ge mig en mer utförlig beskrivning av fenomenet. :confused:
King Grub
2004-04-19, 16:57
Mjölkprodukters II är högt, och det har inte med GI/kolhydraterna att göra, utan mycket riktigt med aminosyreprofilerna, som stimulerar bukspottkörteln.
Läs igenom den här tråden så finns svaren på dina frågor där:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=19404
ensammast
2004-04-19, 17:04
Okej... det är alltså II som är högt i mjölken. När II-tabellerna färdigställs, kommer man fortfarande att kika efter GI? Jag menar vad spelar GI för roll, om man vet II? Det är väl ändå insulinpåslaget som är det väsentliga?
Vet du någonting om aminosyrauppbyggnaden förresten?
King Grub
2004-04-19, 17:09
Okej... det är alltså II som är högt i mjölken. När II-tabellerna färdigställs, kommer man fortfarande att kika efter GI? Jag menar vad spelar GI för roll, om man vet II? Det är väl ändå insulinpåslaget som är det väsentliga?
GI är ett mått på hur mycket ett intag av 50 gram kolhydrater påverkar blodsockret.
II är ett mått på hur mycket ett intag av 1000 kj av något påverkar insulinutsöndringen, inte bara kolhydrater.
Koll på blodsockret har du med GI, inte II. Båda fyller sin funktion.
Vet du någonting om aminosyrauppbyggnaden förresten?
Det diskuteras också på någon sida i tråden ovan.
Koll på blodsockret har du med GI, inte II.
Det är väl inte helt rätt.
Får man högt II pga man ätit något protein så höjjs ju blodsockret även efter den måltiden. Man kan ju egentligen säga att II stegringar även är blodsockerhöjjande.
Jag förstår vad du menar men man ska nog inte glömma att II stegringar från proteiner även höjjer blodsockret, särskilt om det redan är lågt.
King Grub
2004-04-20, 06:15
J Nutr. 1996 Nov;126(11):2807-12. Related Articles, Links
Prediction of glucose and insulin responses of normal subjects after consuming mixed meals varying in energy, protein, fat, carbohydrate and glycemic index.
Wolever TM, Bolognesi C.
Department of Nutritional Sciences, Faculty of Medicine, University of Toronto, Ontario, Canada.
To see if both the amount and source of carbohydrate consumed determined postprandial glucose and insulin responses of mixed meals, eight nondiabetic subjects took five different mixed meals containing variable energy (1650-2550 kJ), fat (8-24 g), protein (12-25 g) carbohydrate (38-104 g) and glycemic index (43-99). Incremental glucose and insulin responses for the five meals varied over a 2.3-fold range. Amount of carbohydrate alone was not significantly related to the mean glucose and insulin responses. However, using previously derived equations, amount of carbohydrate and glycemic index explained approximately 90% of the variability of the observed mean glucose and insulin responses (P = 0.01). We conclude that both amount and source of carbohydrate determine the glucose and insulin responses of lean, young, nondiabetic subjects after different mixed meals with variable glycemic index. Variation in protein and fat intake, over the range tested here, appears to have a negligible effect on postprandial glucose and insulin.
ensammast
2004-04-20, 07:09
"Variation in protein and fat intake, over the range tested here, appears to have a negligible effect on postprandial glucose and insulin."
Det är mjölkproteinet som ger insulinförhöjning, således inte negligerbar? Förutom beträffande blodsockret?
King Grub
2004-04-20, 07:12
Originally posted by ensammast
"Variation in protein and fat intake, over the range tested here, appears to have a negligible effect on postprandial glucose and insulin."
Det är mjölkproteinet som ger insulinförhöjning, således inte negligerbar? Förutom beträffande blodsockret?
De testade livsmedlen inkluderade inte mjölkprodukter. Protein från kött, fisk, fågel och skaldjur ger inte insulintoppar, bara "normal" insulinutsöndring.
Får man högt II pga man ätit något protein så höjjs ju blodsockret även efter den måltiden. Man kan ju egentligen säga att II stegringar även är blodsockerhöjjande.
... man ska nog inte glömma att II stegringar från proteiner även höjjer blodsockret, särskilt om det redan är lågt.
Alltså, hallå i hålet ...
GI (glykemiskt index) och II (insulinindex) är MÅTT som BESKRIVER ett livsmedels effekter på blodsockernivå och insulinutsöndring efter att man har ätit det. Ungefär som meter beskriver längd och kilo beskriver vikt. GI/II är alltså något MATEN HAR inte något MAN FÅR när man äter maten. Något sådant som "II-stegringar" existerar inte vad jag vet; ett födoämnes index beror ju på dess sammansättning och torde därför inte kunna ändras (däremot index för hela måltider, beroende på vad som ingår). Det som stiger är blodsockernivån och/eller insulinnivån, och med ledning av GI/II kan man gissa sig till om de kommer att stiga mycket eller lite.
Inte för att jag vill mästra någon, men jag tycker att det verkar som om det finns en del oklarheter kring vad GI och II egentligen står för... (no offense). Det kan vara så att jag har fel och det bara är som folk uttrycker sig slarvigt. Fast I SÅ FALL tycker jag definitivt att folk skall börja tänka på hur de uttrycker sig - inte BARA för att skona mina känsliga språknerver, utan också för att inte lura någon ovetande stackare. Slarvpellar där! ;)
ensammast
2004-04-20, 11:20
Men vad är egentligen skillnaden mellan insulinnivån och blodsockernivån?'
King Grub
2004-04-20, 11:29
Insulin är ett hormon. Blodsockret är mängden glukos i blodet. Högt blodsocker stimulerar insulinutsöndring. Insulinutsöndring kan dock även stimuleras av andra faktorer, varför både GI och II har sin plats.
Originally posted by cali
Jag förstår vad du menar men man ska nog inte glömma att II stegringar från proteiner även höjjer blodsockret, särskilt om det redan är lågt.
Vad snackar du om? Högt II borde väl leda till hög insulinutsöndring som borde lagra in sockret och därför ge LÄGRE blodsocker?
Originally posted by ensammast
Men vad är egentligen skillnaden mellan insulinnivån och blodsockernivån?'
Vet inte om det grub skrev blev förstårligt om man inte har koll på orden.
Äter du mat som innehåller socker eller stärkelse kommer kroppen göra om dessa näringsämnen till en enkel sockerart som sedan går ut i blodet. Detta leder till att du får ett högre blodsocker. Även proteiner kan brytas ner till denna sockerart tror jag.
Nåja, insulin däremot är ett hormon som kroppen sänder ut när kroppen anser att det är lämpligt att lagra in näringen i kroppen (muskler och fettceller). Således om du har ätit väldigt kolhydratrik mat som höjer ditt blodsocker eller en produkt med högt II så kommer kroppen skicka ut mer insulin. Detta leder till att blodsockernivån minskar allteftersom sockret tas upp av olika delar av kroppen. Medans insulinnivån är hög försämras fettförbränningen eftersom kroppen vet att det finns mycket energi i omlopp och det finns därför ingen anledning att hämta fett från fettcellerna för att förbränna detta vid det aktuella tillfället.
ensammast
2004-04-20, 17:25
Tack, nu tror jag att jag förstår. :hbang:
Angående mjölk. Min kära mor har alltid rekommenderat mig när jag var liten att dricka ett stort glas mjölk om jag hade svårt att somna.
Kan denna förklaring stämma?
Mjölk innehåller mjölksocker som höjer blodsockernivån långsamt. Men mjölkens höga II medför att insulin utsöndras som i sin tur sänker blodsockernivån.
Nettoeffekt: Du får lägre blodsockernivå än innan du drack mjölken vilket gör dig trött.
Har jag fattat det rätt?
Jag läste någonstans att mjölkdrickande minskar risken för diabetes. Men om man dricker mycket mjölk som har högt II så borde det väl snarare öka risken för diabetes. ELLER?
Vad snackar du om? Högt II borde väl leda till hög insulinutsöndring som borde lagra in sockret och därför ge LÄGRE blodsocker?
Nä det ligger inte till så.
Efter du druckit en massa mjölk tex så kommer kroppen att motverka att blodsockret sjunker när nu insulinet stiger genom
stimulerar levern till att utsöndra socker till blodet.
Sen kommer även mjölkproteinerna att omvandlas till kolhydrater så kroppens blodsocker inte blir för lågt av insulintoppen från mjölken.
Man kommer således inte få lägre blodsocker av en Insulin höjjning från exempelvist mjölk utan kroppen kommer sköta det där bra och hålla det på en jämn och bra nivå alternativt höjja blodsockret om det var lågt innan intaget av mjölken.
Jag tror man ska ta ganska lätt på det här med II och att vissa proteiner höjjer insulinet i kroppen. Vore det så dramatiskt skulle det uppkomma individer med diabetes typ I av stor mjölk konsumtion. Det existerar inte, man får inte diabetes av proteiner och jag drar därmed slutsatsen att det inte är så dramatikst med dessa insulintoppar man kan få av vissa proteiner :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.