handdator

Visa fullständig version : Att läka en sträckning

Ado2000
2016-05-20, 15:52
Sträckte min baksidan av höger lår förra veckan å trodde att det skulle läka rätt snabbt av sig självt. Man ser det ständigt i fotbollsmatcher, spelaren får ont hans medspelare stretchar det lite å sen så spelar han igen. Trodde inte det var något allvarligt iaf, efter att jag insåg att det var en sträckning.

Men försökte köra lite knäböj idag å det började göra ont nästan direkt. Å nu så gör det fortfarande ont efter passet. Har även ont i knävecket.

Nån som har något råd på hur jag fixar detta. Är det standard proceduren som gäller att sänka vikterna å börja rehaba och om så vad är det för övningar jag ska köra för att rehaba.

Tack på förhand

Xtreme-G
2016-05-20, 16:13
Du menar inte att det är kramp du ser? En sträckning spelar man inte vidare med, det är ju en bristning.

Ado2000
2016-05-20, 16:37
Kramp har jag haft innan å vet hur det känns det med men det brukar ju gå över dagen efter eller en stund efteråt. Detta hände när jag körde raka mark å känslan var som att muskeln hade gått av på sitt fäste.

Rolfarsson
2016-05-20, 18:52
Som sagts, en sträckning är en grad 1 (mild) bristning, hur lång tid det tar för den att läka beror på dess storlek och vart den är, men 4-8 veckor är rätt normalt om man rehabiliterar den rätt.
Och "standard proceduren" vid en bristning är att använda sig av PRICE dom första dagarna och sedan försiktigt arbeta sig tillbaka (endast rörlighetsträning dom första veckorna, stretcha EJ).
Det bästa är om du besöker ej sjukgymnast för att få en rehabplan, för om du går på det för snabbt så är det lätt att det brister igen och det hela kan bli väldigt långvarigt.

Termy
2016-05-20, 19:11
Som sagt, PRICE är viktigt i början ffa kompressionen för att få ned så mycket svullnad som möjligt.
Har du kvar svullnad kan du applicera kyla t.ex. 10 minuter per dag (påse frysta ärter eller dylikt).
Enkla cirkulatoriska rörelser så som fottramp, ev. släpcykling (ligg på rygg, "släpa" benet mot dig så att knäet böjs men med foten i backen), beroende på grad av skada.
Som nämnts ovan, stretcha inte överhuvudtaget förrän du kan använda muskeln smärtfritt.
Cirkulatoriska behandlingar så som tvärfriktionsmassage eller NMES kan vara behjälpligt för att påskynda läkningen och förhindra ärradherenser i muskeln.

Gå till en fysioterapeut som kan bedöma graden av bristning.

svenbanan
2016-05-20, 19:16
Sträckte min baksidan av höger lår förra veckan å trodde att det skulle läka rätt snabbt av sig självt. Man ser det ständigt i fotbollsmatcher, spelaren får ont hans medspelare stretchar det lite å sen så spelar han igen. Trodde inte det var något allvarligt iaf, efter att jag insåg att det var en sträckning.

Fotbollsspelare som ligger på rygg mot slutet av matchen och grimaserar har kramp i vaden/hamstrings. Då hjälper det ifall polaren stretchar ut benet.

Fotbollsspelare som tar sig åt ljumsken/baklåret efter en glidtackling e.dyl och sedan vinkar på byte en halv minut senare och haltar av, de har en sträckning.

Ado2000
2016-05-20, 23:57
Men för helvete detta var ju mycket värre än vad jag trodde att det var. Uppskattar svaren, måste bara fråga, vad är PRICE förnågot ?

Rolfarsson
2016-05-21, 00:00
Men för helvete detta var ju mycket värre än vad jag trodde att det var. Uppskattar svaren, måste bara fråga, vad är PRICE förnågot ?

Nedan kan du läsa om det.

http://traningslara.se/rice-basta-sattet-att-behandla-en-akut-skada/

Ado2000
2016-05-21, 00:06
Tack!

Men förutom dessa grejer ska jag rehaba benet på nåt sätt också eller räcker det med vila ?

Rolfarsson
2016-05-21, 10:33
Tack!

Men förutom dessa grejer ska jag rehaba benet på nåt sätt också eller räcker det med vila ?

Vart exakt är den placerad? Gör det ont när du går? Finns det något blåmärke i området?
Jag tycker hur som helst att du ska besöka en sjukgymnast för att få en rehabplan, gärna en som är vidareutbildad inom idrottsmedicin.
Skulle jag ha gjort det den första gången som jag fick en mild bristning i min ena hamstring så skulle den förmodligen inte ha gått upp 2 gånger till efteråt.
Jag kunde tack och lov fortfarande träna framsidan av mina ben och den ena hamstringen via ensidiga övningar under min läketid, så det var inte hela världen :p

Termy
2016-05-21, 11:03
Tack!

Jag svarade ju på det. Och nej, enbart vila är ett bra sätt att få en ev. 2-3 månaders läkningstid på en måttlig sträckning till att bli 2-3 års meckande med en dåligt läkt muskel med ärrbildning som ligger och stör.