handdator

Visa fullständig version : Viktnedgång och orolig för löshud..?


skumpah
2016-05-20, 10:15
Hejsan, Väger idag 127 kilo med en längd på 1.94. Jag startade i början av april och vägde då 137.

Jag undrar om dessa 10 kilona på 7 veckor som de blir, är för snabbt för min vikt då jag läst här att man inte ska gå ner för fort för att skinnet ska hänga med?

Jag har lite bristningar mellan ryggen och magen. (sidan av magen eller vad man ska kalla det) Kommer detta påverka mig?

Mitt mål är väl att gå under 100 (95 kanske eller något sådant). Kan jag räkna med att få löshud då?

Jag kör igenom kroppen 1 gång i veckan på gymmet. Har varit på gymmet ett bra tag (till och från i några år) och anser väl att man har lite muskelmassa iallafall.

Springer och går 2-4 gånger i veckan.

King Grub
2016-05-20, 10:49
Ingen kan gissa din huds genetiska förutsättningar för saken i förväg. Risken är naturligtvis större än om du bara hade 5 kilos övervikt att gå ned och inga bristningar.

skumpah
2016-05-20, 10:54
Ingen kan gissa din huds genetiska förutsättningar för saken i förväg. Risken är naturligtvis större än om du bara hade 5 kilos övervikt att gå ned och inga bristningar.

Men bara för jag har bristningar är det inte omöjligt att det kommer dra ihop sig?

King Grub
2016-05-20, 10:58
Där bristningarna finns är elasticiteten borta, men det låter som om det är på en begränsad yta.

skumpah
2016-05-20, 11:06
Där bristningarna finns är elasticiteten borta, men det låter som om det är på en begränsad yta.

jo det är på sidorna dom är. Är det omöjligt för skinnet att dra ihop sig där då eller :) ?

King Grub
2016-05-20, 11:08
Mer eller mindre, ja.

skumpah
2016-05-20, 11:12
Mer eller mindre, ja.

okej tack för svar! :)

jivaro94
2016-05-20, 18:19
jo det är på sidorna dom är. Är det omöjligt för skinnet att dra ihop sig där då eller :) ?

Vad menar du med dra ihop sig? Jag har bristningar på sidorna har varit upp på närmre 100 och är på 78 nu, bristningarna blir mindre när du går ner i vikt och mindre synliga iaf i mitt fall, det är inte "slappare" på mina sidor bara för min hud brustit.

Vad gäller lös hud osv kan jag inte svara på, men jag tror man måste vägt 150+ för att ha lös hud som måste opereras, allt som oftast om man inte har varit väldigt överviktig så går ju huden tillbaks även om det tar tid.

Du skulle kunna länka en bild om du vill så kan man bedömma bättre, du säger att du tränat på gym en del också så lite muskler finns ju isåfall också på dom kilona.

Bossebäver
2016-05-21, 10:51
Vad menar du med dra ihop sig? Jag har bristningar på sidorna har varit upp på närmre 100 och är på 78 nu, bristningarna blir mindre när du går ner i vikt och mindre synliga iaf i mitt fall, det är inte "slappare" på mina sidor bara för min hud brustit.

Vad gäller lös hud osv kan jag inte svara på, men jag tror man måste vägt 150+ för att ha lös hud som måste opereras, allt som oftast om man inte har varit väldigt överviktig så går ju huden tillbaks även om det tar tid.

Du skulle kunna länka en bild om du vill så kan man bedömma bättre, du säger att du tränat på gym en del också så lite muskler finns ju isåfall också på dom kilona.


Det går inte att säga en given vikt eller "grad av fethet" innan lös hud är ett faktum. Det finns en enorm genetisk variation.

Tulork
2016-05-21, 23:52
Som sagt, det är högst individuellt om man får lös hud eller ej. Faktorer som grad av fethet, ålder och hur snabbt man går ner spelar också in tror jag. Själv har jag gått från ca 200kg till ca 130kg (192cm) på typ 1,5 år, och var lite besatt av ämnet i början av resan.

Men jag har än så länge inte någon märkbar mängd lös hud. Bristningar har jag i överflöd, men de bleknar mer och mer och syns på vissa ställen bara i vissa ljus.

Kolla på bilden, det är jag för några minuter sedan i sidoprofil (ursäkta min hårighet :naughty:). De inringade områdena är bristningar som tidigare var typ lila. Jag märker just nu ingen lös hud där och det känns inte som det kommer va så farligt just där heller. Jag har dock en del kvar att gå ner, och kommer garanterat ha lös hud, vilket jag accepterat för länge sen nu.I mitt fall kommer det sannolikt komma baksida lår, armar, mage och bröst. Där fettet har "hängt" liksom.

Om du kommer ha lös hud eller inte...who knows (ingen). Kör på, nå ditt mål i den fart du mår bra av och förlika dig med möjligheten att lös hud kan inträffa.

Jakobson
2016-05-22, 00:10
Gravida har kvar sina bristningar efter att de fött och gått ned gravidkilon, så det finns risk att du får dras med det, om du inte oljar in dig med mammaolja eller vad tjejer smörjer in magen med under graviditet

Cooks
2016-05-26, 01:31
Där bristningarna finns är elasticiteten borta, men det låter som om det är på en begränsad yta.

På tal om bristningar och lös hud, är det någonting man får "gratis" om nu en riktigt stor person t.ex lyckas tappa 90kg men huden går inte tillbaka? Själva operationen för att ta bort överflödig hud alltså.

BobaFett
2016-05-26, 08:39
Lös hud är rätt ovanligt om man inte har varit ordentligt tjock. Oftast är det löst fett som är problemet.

När du gått ner i vikt så tömmer du fettcellerna och de blir slappa. Fettet kommer att bli väldigt löst och dallrigt. Ungefär som på en gammal person.

Problemet löser du genom att gå ner tillräckligt mycket fett.