handdator

Visa fullständig version : Går upp i vikt på reverse diet


pundi
2016-05-20, 07:44
Hej!
Jag är inne på 6:e veckan av min reverse diet och har hittills varje vecka ökat med 30g c/dag och 5g fett/dag och har inte gått upp något i vikt förrens denna veckan då jag ökade till 60g fett/dag och 400g carbs/dag och har nu nästan gått upp 1.5 kilo på några dagar? Jag tittar mig i spegeln och ser inte mycket skillnad på min kropp och jag har mätt mig med måttband och min midja har knappt växt någonting alls. Så var kommer denna vikten från? Vätska?
Vet inte om det spelar någon roll men jag har börjat äta lite senare på kvällarna så det kanske påverkar morgonens invägning men inte så mycket tycker jag ju. Har ni någon erfarenhet av detta? Alla svar uppskattas!!

Ozziking
2016-05-20, 07:47
Vätska. Kolhydrater binder vätska.

pundi
2016-05-20, 07:54
Vätska. Kolhydrater binder vätska.

Absolut det har jag koll på men är det inte lite konstigt att innan denna veckan har jag inte gått upp någonting och nu helt plötsligt går jag upp såhär mycket? Borde inte viktökningen ha varit linjär om det är vätska? Det är detta som gör mig lite fundersam.

Ozziking
2016-05-20, 08:10
Absolut det har jag koll på men är det inte lite konstigt att innan denna veckan har jag inte gått upp någonting och nu helt plötsligt går jag upp såhär mycket? Borde inte viktökningen ha varit linjär om det är vätska? Det är detta som gör mig lite fundersam.



Nja, det brukar sällan vara det. Min vikt kan pendla +- 1-1,5 kg beroende på vad jag äter och när jag äter. Du sade dessutom att du börjat käka senare på kvällen, det kan absolut påverka.

pundi
2016-05-20, 09:01
Nja, det brukar sällan vara det. Min vikt kan pendla +- 1-1,5 kg beroende på vad jag äter och när jag äter. Du sade dessutom att du börjat käka senare på kvällen, det kan absolut påverka.

Okej, jag får väl helt enkelt vänta och se vad som händer. Antar att det iallafall är bra att min midja har samma mått?

Diomedea exulans
2016-05-20, 09:06
Antar att det iallafall är bra att min midja har samma mått?

Japp.

LunaSpice
2016-05-20, 09:15
https://www.youtube.com/watch?v=swrul81qco8

En väldigt bra diskussion om reverse diet. Gav mig mer förståelse kring begreppet.

Trunker
2016-05-20, 21:46
Hej!
Jag är inne på 6:e veckan av min reverse diet och har hittills varje vecka ökat med 30g c/dag och 5g fett/dag och har inte gått upp något i vikt förrens denna veckan då jag ökade till 60g fett/dag och 400g carbs/dag och har nu nästan gått upp 1.5 kilo på några dagar? Jag tittar mig i spegeln och ser inte mycket skillnad på min kropp och jag har mätt mig med måttband och min midja har knappt växt någonting alls. Så var kommer denna vikten från? Vätska?
Vet inte om det spelar någon roll men jag har börjat äta lite senare på kvällarna så det kanske påverkar morgonens invägning men inte så mycket tycker jag ju. Har ni någon erfarenhet av detta? Alla svar uppskattas!!

Ursäkta om jag förstår fel, men ökar du 400g carbs varje dag? :d
Antar att du menar att du ligger på 400g carbs och 60g fett?

Att öka med 30g carbs per dag är också ofattbart mycket.
Det är ju 120kcal per dag alltså 840kcals extra i veckan?

Själv ökar jag totalt med 40kcal var 7e dag...

pundi
2016-05-21, 08:47
Ursäkta om jag förstår fel, men ökar du 400g carbs varje dag? :d
Antar att du menar att du ligger på 400g carbs och 60g fett?

Att öka med 30g carbs per dag är också ofattbart mycket.
Det är ju 120kcal per dag alltså 840kcals extra i veckan?

Själv ökar jag totalt med 40kcal var 7e dag...

Hej!
Jag menar att jag nu ligger på 400g carbs/dag och 60g fett/dag.
Det jag menar är att Varje måndag ökar jag mitt intag med 30 carbs och 5 fett och så kör jag på det hela veckan och sen ökar jag igen nästa måndag.

oath5
2016-05-27, 16:54
Du kanske har spillt över din kaloribalans och ligger på överskott?

pundi
2016-05-27, 17:21
Du kanske har spillt över din kaloribalans och ligger på överskott?

Det konstiga är att jag nu har legat på den nya vikten och lite under stabilt ett bra tag. Måste vara vätska..