handdator

Visa fullständig version : Bra drink ?

Fangface
2004-04-19, 16:38
Hejsan alla muskelberg ;)

Första gången jag skriver här inne....
Skulle vilja ha era synpunkter min drink jag tar efter avslutat träningspass...
Är inte så himla insatt i det hela, men den ser ut på följande sätt:

3 dl minimjölk
1 skopa Triple Whey/Twinfast
2 ägg
80g Dextropur

Är detta för lite direkt efter träning ?

Äter nästa måltid ca 1 timme senare, som i huvudsak består av grovt bröd och tonfisk.
Har dock en förkärlek till chili-nötter....brukar slinka ner sådär en 3-400g i veckan.......har förvisso hört att fettet i jordnötter är bra fett, så det kanske inte är så "farligt" ?

Väger 78kg fördelat på 178cm, "normal"- bygd, med mål att bygga på så mycket som möjligt inför sommaren.
Äter i övrigt bra måltider, och styrketränar 4-5 dagar i veckan.

Tacksam för tips och synpunkter !

:bow:

King Grub
2004-04-19, 16:53
Drinkens mängder ser helt okej ut. Vill du ha så snabbt upptag som möjligt av vassleproteinet skall du dock skippa mjölken: kasein koagulerar i magsäcken och saktar ner upptaget av allt annat protein rejält.

Har dock en förkärlek till chili-nötter....brukar slinka ner sådär en 3-400g i veckan.......har förvisso hört att fettet i jordnötter är bra fett, så det kanske inte är så "farligt" ?

Det är inte farligt alls. :eating:

Halib
2004-04-19, 17:35
Originally posted by King Grub
Drinkens mängder ser helt okej ut. Vill du ha så snabbt upptag som möjligt av vassleproteinet skall du dock skippa mjölken: kasein koagulerar i magsäcken och saktar ner upptaget av allt annat protein rejält.

Så proteinpulver med 50% kasein 50% vassle är inget att rekommendera efter träning eller?

King Grub
2004-04-19, 18:15
Originally posted by Halib

Så proteinpulver med 50% kasein 50% vassle är inget att rekommendera efter träning eller?

Bättre än att inte äta något, men annars... nej.

Jon
2004-04-19, 19:35
Fangface, jag hade skippat de där råa äggen. Det blir inget bättre upptag för att de är råa och salmonella vill du inte ha..

Sparrisen
2004-04-19, 19:53
Skippa de råa äggen!!!

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=22082&highlight=avidin

King Grub
2004-04-19, 20:10
Är det frågan om 2 råa ägg under dagen är det ingen som helst risk för biotinbrist. Kanske om det fanns en nolla till efter tvåan och det handlade om enbart vitorna. Hela råa ägg medför inte risk för biotinbrist.

Andyh
2004-04-19, 20:26
men stiger inte risken för salmonella om man äter råa ägg?

King Grub
2004-04-19, 20:27
Originally posted by Andyh

men stiger inte risken för salmonella om man äter råa ägg?

Jo... men varför quotade du mitt inlägg om biotin för det? Det har inget som helst samband.

Fangface
2004-04-19, 20:34
Ok, lite delade meningar om äggen ser jag ;)
Är det "enbart" pga av salmonella risken ?
Annars är det väl inget fel på ägg-protein ?

Tar jag bort både mjölken och äggen så blir det ju inte så mycket protte kvar
.....något annat man kan blanda i drinken ?

Tänkte på det här med mjölken; Det är bara i kombination med vassle som det blir "problem" ,eller ?
Proteinet i mjölk är väl fullvärdigt om jag förstått rätt. ?

Eller är det bara direkt efter träning, när man vill få så snabbt upptag som möjligt, man ska undvika kasein ?

Tack för alla svar

:D

z_bumbi
2004-04-19, 20:37
Originally posted by Fangface
Eller är det bara direkt efter träning, när man vill få så snabbt upptag som möjligt, man ska undvika kasein ?

Tack för alla svar

:D

Ja om du vill ha så snabbt upptag som möjligt så är kassien inte det bästa.
Om det sen har någon praktiskt skillnad för resultatet är ju en annan fråga. :)

Berry
2004-04-20, 07:41
Originally posted by Fangface
Ok, lite delade meningar om äggen ser jag ;)
Är det "enbart" pga av salmonella risken ?
Annars är det väl inget fel på ägg-protein ?

Tar jag bort både mjölken och äggen så blir det ju inte så mycket protte kvar
.....något annat man kan blanda i drinken ?

Vad sägs om mer vassle..?

Hela ägg är ingen höjdare, eftersom fettet i gulan fördröjer magsäckstömningen och saktar ner hela drinken ganska ordentligt. Vill du ha ägg i din efterträningsdrink bör du hålla dig till vitan.