handdator

Visa fullständig version : Fungerar ämnen som ska ge Pump & "Tryck" i t ex PWO?


Maximal
2016-05-18, 13:24
Finns det bevis på att ingredienser i PWO eller som enskilda tillskott, som påstås ska ge Pump osv fungerar?
Många upplever ju detta, men kan det mer bero på koffein och placebo som gör att man blir mer taggad och tränar hårdare, vilket resulterar i bättre pump?

Chok Dee
2016-06-13, 22:20
så jag har uppfattat hela grejen med PWOs
så ska du bli maxxad i stim, o ha fete pump o allt annat super häftigt, med tanke på de coola namnen och glittrande färgerna på förpackningarna...

koffein = "stim" ( eller vad man nu ska kalla det )
kreatin = "pump"

du kan lika gärna dricka kreatin o ta en kopp kaffe eller två så får du nog samma effekt ;)

Klein
2016-06-14, 01:19
Ämnen som akut ökar tryck och/eller prestationsförmåga:

L-citrullinmalat 6-8 gram
Agmatine 1 gram
Nitrat 1 gram
GPLC (GLycine Propionyl L carnitine) 3-5 gram.
Tyrosin 8-12 gram
Koffein 400+ mg
kolhydrater typ maltodextrin
Glycerol (dopingklassat vid höga koncetrationer vid tävling men tröskelvärde ej fastställt)


Annat som ingår i PWOs skulle jag säga är ganska bortkastat att ta innan träning såsom kreatin, betain, beta-alanin, arginin, magnesium osv. Bättre att ta kreatin, betain, beta-alanin, och magnesium efter träning och skippa arginin. Som jag förstått det iaf.

Med andra ord, bygg din egen PWO.

bigjepp
2016-06-14, 06:34
så jag har uppfattat hela grejen med PWOs
så ska du bli maxxad i stim, o ha fete pump o allt annat super häftigt, med tanke på de coola namnen och glittrande färgerna på förpackningarna...

koffein = "stim" ( eller vad man nu ska kalla det )
kreatin = "pump"

du kan lika gärna dricka kreatin o ta en kopp kaffe eller två så får du nog samma effekt ;)

Kreatin har inget med pump att göra..
De har även ingen akut effekt utan kan intas när som på dagen.

Luca Brasi
2016-06-14, 20:41
Jag körde migrän medicin som PWO vid ett tillfälle och pumpen var vedervärdig.
Det var som att ha cement i musklerna.

Nixon
2016-06-16, 19:51
Jag körde migrän medicin som PWO vid ett tillfälle och pumpen var vedervärdig.
Det var som att ha cement i musklerna.

:D

Skulle jag prova det skulle nog jag hittas sovandes i böjracket.

RobbanColeman
2016-06-17, 07:29
Väldig skillnad på olika pwo för mig men de som fungerar, fungerar tveklöst. De hjälper mig att träffa rätt och pumpen kommer tidigare och blir värre. Det är absolut inte att jämföra med endast kaffe och kreatin för mig.

Många tror när jag pratar om pwo att jag klarar tyngre vikter och fler reps men det är exakt motsatsen jag vill åt och får.

Om jag missköter min kost hjälper inte ens den för mig bästa pwo:n ett skit!

RassK
2016-06-17, 08:03
Jag körde migrän medicin som PWO vid ett tillfälle och pumpen var vedervärdig.
Det var som att ha cement i musklerna.

Menar du.. Migrän Medicin (http://reset.me/story/psilocybin-and-lsd-the-only-effective-treatment-known-for-cluster-headaches/)? :D

Kolhydrat, salt och glycerol är väl det som funkat bäst för mig i pre-wo/pump-syfte.

cero
2016-06-17, 08:54
Många tror när jag pratar om pwo att jag klarar tyngre vikter och fler reps men det är exakt motsatsen jag vill åt och får.

Du vill bli svagare? :confused:

RobbanColeman
2016-06-17, 10:12
Du vill bli svagare? :confused:

Jag ser ingen vits med att det står en större siffra på magasin eller vikter bara för sakens skull. Jag vill ha bra träning bara. :)

Stefanski
2016-06-17, 10:34
Menar du.. Migrän Medicin (http://reset.me/story/psilocybin-and-lsd-the-only-effective-treatment-known-for-cluster-headaches/)? :D

Kolhydrat, salt och glycerol är väl det som funkat bäst för mig i pre-wo/pump-syfte.

Kör du apotekets glycerol då? Hur doserar du under dagen du ska köra isf? :)

PureWhey
2016-06-17, 14:21
Menar du.. Migrän Medicin (http://reset.me/story/psilocybin-and-lsd-the-only-effective-treatment-known-for-cluster-headaches/)? :D



Kolhydrat, salt och glycerol är väl det som funkat bäst för mig i pre-wo/pump-syfte.



Haha *hug*

Har inte köpt på mig glycerol ännu :-(

Starvation
2016-06-17, 16:15
Det enda som jag har fått en uppenbar effekt av är DMAA.

Allt annat är tveksamt.

Sverker
2016-06-17, 16:49
Eftersom DMAA inte är tillåtet så slutar all diskussion om det här.

Luca Brasi
2016-06-17, 18:03
Menar du.. Migrän Medicin (http://reset.me/story/psilocybin-and-lsd-the-only-effective-treatment-known-for-cluster-headaches/)? :D

Kolhydrat, salt och glycerol är väl det som funkat bäst för mig i pre-wo/pump-syfte.

Ergotamin använde jag förr när det inte fanns triptaner, visserligen så drar de väl snarare ihop blodkärlen,vilket även simulanter gör,vilket borde ge oss en hint om hur värdefullt det är med L-arginin och andra substanser som ska vidga blodkärlen i en PWO med koffein och eventuella andra simulanter.

Klein
2016-06-18, 02:19
Inte lagligt, det är korrekt.

Det finns väl inget bekräftat angående taurins påverkan? Men det bör finnas en anledning till varför det används i energidrycker och Pwo? Kanske är ett försäljningsknep?

Jag läste på lite nu och den data som finns kring taurin som är relevant inom ramarna för en PWO för friska människor är:


Supplementering med taurin minskar oxidativ stress till följd av träning
Taurin förbättrar blodgenomströmning utan att påverka blodtrycket.
Taurin understödjer transport av natrium, kalium och kalcium över cellmembranen vilket motverkar kramp till följd av hård träning och bruk av stimulantia.
Taurin verkar ångestdämpande i djurförsök genom aktivering av glycinreceptorn. Ångest är ju en bieffekt av att överdosera på stimulantia så kanske har någon form av poäng.


Vid diabetes, hjärtsjukdom och brist så finns det även aspekter som:


Folk med hjärtsvikt får kraftigare och effektivare hjärtslag vid supplementering med taurin.
Vid total brist på taurin hos möss så är arbetskapaciteten mindre än 20% jämfört med kontroll (Har man brist på något är lösningen dock inte PWO)
Råttor med diabetes ser en 30% sänkning av serumglukos vid supplementering med taurin och möjligen en viss antidepressiv effekt.



Vad gäller effekt på minnesförmågan så verkar det vara frågan om supplementering över lång tid snarare än som PWO.

Allt går att läsa om nedan:

https://en.wikipedia.org/wiki/Taurine
https://examine.com/supplements/taurine/

wilhelmblomgren
2016-06-18, 04:35
Jag läste på lite nu och den data som finns kring taurin som är relevant inom ramarna för en PWO för friska människor är:


Supplementering med taurin minskar oxidativ stress till följd av träning
Taurin förbättrar blodgenomströmning utan att påverka blodtrycket.
Taurin understödjer transport av natrium, kalium och kalcium över cellmembranen vilket motverkar kramp till följd av hård träning och bruk av stimulantia.
Taurin verkar ångestdämpande i djurförsök genom aktivering av glycinreceptorn. Ångest är ju en bieffekt av att överdosera på stimulantia så kanske har någon form av poäng.


Vid diabetes, hjärtsjukdom och brist så finns det även aspekter som:


Folk med hjärtsvikt får kraftigare och effektivare hjärtslag vid supplementering med taurin.
Vid total brist på taurin hos möss så är arbetskapaciteten mindre än 20% jämfört med kontroll (Har man brist på något är lösningen dock inte PWO)
Råttor med diabetes ser en 30% sänkning av serumglukos vid supplementering med taurin och möjligen en viss antidepressiv effekt.



Vad gäller effekt på minnesförmågan så verkar det vara frågan om supplementering över lång tid snarare än som PWO.

Allt går att läsa om nedan:

https://en.wikipedia.org/wiki/Taurine
https://examine.com/supplements/taurine/

Intressant morgonläsning! cofffee

Sverker
2016-06-18, 06:03
Inte lagligt, det är korrekt.

Alla har läst forumreglerna

§1. När det gäller narkotika, doping och/eller läkemedelsklassade substanser/preparat är diskussioner om användande och försäljning av dessa förbjudet. Undantag gäller bl.a. koffein, astmamediciner och liknande. Använd sunt förnuft. Moderatorerna har rätt att ta bort tvivelaktiga inlägg utan förklaring. På Kolozzeum tillåter vi ej heller diskussioner som rör så kallade gråzons-preparat - tillskott eller substanser vars syfte är förändringar av hormonproduktionen och/eller ger utslag på dopingtest.

Håll er till dem. Punkt.

RassK
2016-06-18, 07:16
Jag läste på lite nu och den data som finns kring taurin som är relevant inom ramarna för en PWO för friska människor är:


Supplementering med taurin minskar oxidativ stress till följd av träning
Taurin förbättrar blodgenomströmning utan att påverka blodtrycket.
Taurin understödjer transport av natrium, kalium och kalcium över cellmembranen vilket motverkar kramp till följd av hård träning och bruk av stimulantia.
Taurin verkar ångestdämpande i djurförsök genom aktivering av glycinreceptorn. Ångest är ju en bieffekt av att överdosera på stimulantia så kanske har någon form av poäng.


Vid diabetes, hjärtsjukdom och brist så finns det även aspekter som:


Folk med hjärtsvikt får kraftigare och effektivare hjärtslag vid supplementering med taurin.
Vid total brist på taurin hos möss så är arbetskapaciteten mindre än 20% jämfört med kontroll (Har man brist på något är lösningen dock inte PWO)
Råttor med diabetes ser en 30% sänkning av serumglukos vid supplementering med taurin och möjligen en viss antidepressiv effekt.



Vad gäller effekt på minnesförmågan så verkar det vara frågan om supplementering över lång tid snarare än som PWO.

Allt går att läsa om nedan:

https://en.wikipedia.org/wiki/Taurine
https://examine.com/supplements/taurine/

I tillägg minskar taurin dessutom bieffekterna av alkoholkonsumtion och beta-alanin supplementering! Dessutom blir man vad man äter - en Taurus (tjur)!

RassK
2016-06-18, 07:30
Kör du apotekets glycerol då? Hur doserar du under dagen du ska köra isf? :)

Optimal dosering är ~0,5g/g kroppsvikt ~1h före träning. Dock är det väldigt sällan jag använder det och i de mängderna ö.h.t. Skulle endast använda det vid viktiga tillfällen! Och det har jag sällan nu för tiden..


Har inte köpt på mig glycerol ännu :-(

Synd ju.

wilhelmblomgren
2016-06-18, 23:36
Alla har läst forumreglerna

§1. När det gäller narkotika, doping och/eller läkemedelsklassade substanser/preparat är diskussioner om användande och försäljning av dessa förbjudet. Undantag gäller bl.a. koffein, astmamediciner och liknande. Använd sunt förnuft. Moderatorerna har rätt att ta bort tvivelaktiga inlägg utan förklaring. På Kolozzeum tillåter vi ej heller diskussioner som rör så kallade gråzons-preparat - tillskott eller substanser vars syfte är förändringar av hormonproduktionen och/eller ger utslag på dopingtest.

Håll er till dem. Punkt.

Efedrin Mylan, är ju luftrörsvidgande och används som en beta-2-stimulerare av astmatiker.

Sverker
2016-06-19, 06:20
Ja. Det föreskrivs av läkare. Tråden handlar om kosttillskott för pump och tryck.

exevision
2016-06-19, 10:06
I tillägg minskar taurin dessutom bieffekterna av alkoholkonsumtion och beta-alanin supplementering! Dessutom blir man vad man äter - en Taurus (tjur)!

Taurin konkurrerar med beta-alanin om upptaget. Så effekten av beta-alanin borde ju minska bara av det.

Paulus
2016-06-19, 11:41
Optimal dosering är ~0,5g/g kroppsvikt ~1h före träning.
Klämmer in en liten fråga. Jag är mer eller mindre retarderad när det kommer till siffror, så om man köper en sådan där 300ml flaska på apoteket som innehåller 15% vatten. Hur många gram glycerol är det per 100ml?! Så man inte riskerar att dosera galet...

RassK
2016-06-20, 09:18
Taurin konkurrerar med beta-alanin om upptaget. Så effekten av beta-alanin borde ju minska bara av det.

Japp.

Klämmer in en liten fråga. Jag är mer eller mindre retarderad när det kommer till siffror, så om man köper en sådan där 300ml flaska på apoteket som innehåller 15% vatten. Hur många gram glycerol är det per 100ml?! Så man inte riskerar att dosera galet...

Jag tänker inte skriva några rekommendationer så att någon riskerar att överdosera på en gråzonssubstans. Be your own guide! Men följ denna principen: ta alltid mindre än vad du tror du behöver. Jag är alltid ute efter minimum effective dose, vilket har hållt mig flytande längre än andra i många sammanhang!

Klein
2016-06-20, 09:36
Klämmer in en liten fråga. Jag är mer eller mindre retarderad när det kommer till siffror, så om man köper en sådan där 300ml flaska på apoteket som innehåller 15% vatten. Hur många gram glycerol är det per 100ml?! Så man inte riskerar att dosera galet...

Jag hoppas du inser att det ska vara 0.5g/kg kroppsvikt i Rassks inlägg :)

Maximal
2016-06-20, 16:33
Ämnen som akut ökar tryck och/eller prestationsförmåga:

L-citrullinmalat 6-8 gram
Agmatine 1 gram
Nitrat 1 gram
GPLC (GLycine Propionyl L carnitine) 3-5 gram.
Tyrosin 8-12 gram
Koffein 400+ mg
kolhydrater typ maltodextrin
Glycerol (dopingklassat vid höga koncetrationer vid tävling men tröskelvärde ej fastställt)


Annat som ingår i PWOs skulle jag säga är ganska bortkastat att ta innan träning såsom kreatin, betain, beta-alanin, arginin, magnesium osv. Bättre att ta kreatin, betain, beta-alanin, och magnesium efter träning och skippa arginin. Som jag förstått det iaf.

Med andra ord, bygg din egen PWO.

Kan man få källor till detta? Med doseringen osv:)