handdator

Visa fullständig version : RIO 2016: 31 athletes test positive for doping


Sidor : [1] 2

Agitator
2016-05-18, 10:55
Rio 2016: 31 athletes test positive for doping and face bans after 2008 Olympics samples re-tested

Samples from total of 31 athletes, competing in six different sports


http://www.independent.co.uk/sport/general/athletics/rio-2016-31-athletes-test-positive-for-doping-and-face-bans-after-2008-olympics-samples-re-tested-a7033956.html

Någon som har sett listan någonstans?

itzhakskenstrom
2016-05-18, 11:03
* Please note, that for legal reasons the IOC cannot give more detailed information on the cases. They will follow in due course.

http://www.olympic.org/news/the-ioc-takes-decisive-action-to-protect-the-clean-athletes-doped-athletes-from-beijing-london-and-sochi-all-targeted/249221

Gerdler
2016-05-18, 11:05
Detta är faktiskt lite intressant för det verkar som att det blir en hel hop till atleter från Peking och London som blir fällda och blir av med sina medaljer samt platser i Rio. Det kan mycket väl vara så att vi får ett av de renaste OS:en på ett halvt sekel nu. Nu ska de bara rulla tillbaka världsrekorden från 80-talet och framåt.

Sen skulle det vara kul om det fanns ett OS för dopade också. Men framförallt så bör alla tävla på lika villkor vilket inte på lång väg är fallet idag med vissa länder som praktiskt taget tvingar sina atleter att dopa sig och använder sin underrättelsetjänst för att byta ut proven innan de analyseras. I samma stund så är dopingkontrollen i andra länder mycket hård och de atleterna har därför ingen chans i vissa sporter.

Cletus
2016-05-18, 11:27
Detta är faktiskt lite intressant för det verkar som att det blir en hel hop till atleter från Peking och London som blir fällda och blir av med sina medaljer samt platser i Rio. Det kan mycket väl vara så att vi får ett av de renaste OS:en på ett halvt sekel nu. Nu ska de bara rulla tillbaka världsrekorden från 80-talet och framåt.

Sen skulle det vara kul om det fanns ett OS för dopade också. Men framförallt så bör alla tävla på lika villkor vilket inte på lång väg är fallet idag med vissa länder som praktiskt taget tvingar sina atleter att dopa sig och använder sin underrättelsetjänst för att byta ut proven innan de analyseras. I samma stund så är dopingkontrollen i andra länder mycket hård och de atleterna har därför ingen chans i vissa sporter.

Ett OS för dopade och ett OS för icke-dopade? Då är man tillbaka i exakt samma situation som idag. Det enda rätta är tillåta doping. Alla tävlar ändå på samma villkor, alla har inte samma gener etc.

stridis
2016-05-18, 12:01
Ett OS för dopade och ett OS för icke-dopade? Då är man tillbaka i exakt samma situation som idag. Det enda rätta är tillåta doping. Alla tävlar ändå på samma villkor, alla har inte samma gener etc.

Vad säger du om farhågan att det skulle bli ett dopingrace där den som dopar sig mest vinner och de som inte pallar det kanske dör?

Cletus
2016-05-18, 12:05
Vad säger du om farhågan att det skulle bli ett dopingrace där den som dopar sig mest vinner och de som inte pallar det kanske dör?

Man får ju se till att folk dopar sig vettigt, genom information och utbildning. Om det ändå finns idioter som dopar sig till dom dör, så hade dom antagligen gjort det oavsett legalt status.

Detsamma gäller t ex legalisering av droger. Om heroin blev lagligt idag så hade antaglien ingen av oss här börjat skjuta heroin. Dom som börjar med det och dom som dör av överdoser hade med största sannolikhet gjort det ändå. Det handlar liksom inte om huruvida något är lagligt eller inte, folk som fastnar i drogträsk gör det på grund av deras personligheter som dom inte kan styra över (eftersom ingen har fri vilja).

stridis
2016-05-18, 12:17
Detsamma gäller t ex legalisering av droger. Om heroin blev lagligt idag så hade antaglien ingen av oss här börjat skjuta heroin. Dom som börjar med det och dom som dör av överdoser hade med största sannolikhet gjort det ändå. Det handlar liksom inte om huruvida något är lagligt eller inte, folk som fastnar i drogträsk gör det på grund av deras personligheter som dom inte kan styra över (eftersom ingen har fri vilja).

Heroinliknelsen haltar på grund av skillnaden i incitament. I vissa sporter blir du mångmiljonär med ära och berömmelse om du är bäst men bara om du inte testar positivt som det ser ut idag. Då blir du en Ben Johnson istället ifall du blir påkommen. De som dopar sig lagom kommer bara lagom högt på resultatlistorna ifall inget stoppar galningarna.

Alexton
2016-05-18, 12:23
Vad säger du om farhågan att det skulle bli ett dopingrace där den som dopar sig mest vinner och de som inte pallar det kanske dör?

Det är redan ett doping race. Kolla sprinters, cyklister, tynglyftare osv.

stridis
2016-05-18, 12:43
Det är redan ett doping race. Kolla sprinters, cyklister, tynglyftare osv.

Till viss del ja. Jag fruktar att det skulle bli värre om det släpps fritt.
Det sänder också signaler till unga idrottsmän att man skall dopa sig annars så har du inget där att göra.

Jag hade inte brytt mig om att börja tävla i så fall (nu blev jag spöad för att jag sög men ändå).

cero
2016-05-18, 13:00
Det är redan ett doping race. Kolla sprinters, cyklister, tynglyftare osv.

Fast Usain Bolt är ju ren. ;)

Alexton
2016-05-18, 13:07
Till viss del ja. Jag fruktar att det skulle bli värre om det släpps fritt.
Det sänder också signaler till unga idrottsmän att man skall dopa sig annars så har du inget där att göra.

Jag hade inte brytt mig om att börja tävla i så fall (nu blev jag spöad för att jag sög men ändå).

Bara för att man vill att världen ska se ut på ett visst sätt betyder det inte att den är så.
Man måste vara skapligt naiv för att inte förstå att doping är väldigt vanligt ju högre upp man kommer i listorna.
Om vi säger att du är sprinter då har du nog några idoler i toppen. När 9/10 av toppen åkt fast, de som anses de bästa av de bästa så borde nog poängen gå hem.

Doping är inte trevligt och borde inte finnas men fram till att man hittar en säker metod att testa alla så blir det svårt att stoppa.
De länder som systematiskt dopar sina idrottare kommer ha ett stort övertag i tester också.


Fast Usain Bolt är ju ren. ;)

Sorry :em:

Gerdler
2016-05-18, 13:41
Ett OS för dopade och ett OS för icke-dopade? Då är man tillbaka i exakt samma situation som idag. Det enda rätta är tillåta doping. Alla tävlar ändå på samma villkor, alla har inte samma gener etc.
Hur menar du att det är samma situation som det är idag? Var har du ditt rena OS? Var har du ditt OS där alla är dopade? Jag hoppas det inte finns någon som tror ens i sin vildaste fantasi att alla i OS är rena eller att alla är dopade. Det finns liksom inte på kartan någotdera. Så problemet är det det alltid var att folk inte tävlar på lika villkor.

Hade DOS(dopat OS) och ROS (rent OS) funnits och man lyckades säkerställa att ROS var rent så kunde folk tävla på lika villkor. Med hjälp av obligatoriska dagliga dopingtester flera månader innan och under som sparades i 50 år och straffet för dopingbrott var att en elefant skulle våldta en offentligt(kanske på invigningen eller avslutningen) om man blev påkommen. Då kanske man troligen som dopad atlet välja DOS istället för ROS.

0x5f3759df
2016-05-18, 13:55
Inte om pengarna fanns i ROS.

Cletus
2016-05-18, 13:57
Hur menar du att det är samma situation som det är idag? Var har du ditt rena OS? Var har du ditt OS där alla är dopade? Jag hoppas det inte finns någon som tror ens i sin vildaste fantasi att alla i OS är rena eller att alla är dopade. Det finns liksom inte på kartan någotdera. Så problemet är det det alltid var att folk inte tävlar på lika villkor.

Hade DOS(dopat OS) och ROS (rent OS) funnits och man lyckades säkerställa att ROS var rent så kunde folk tävla på lika villkor. Med hjälp av obligatoriska dagliga dopingtester flera månader innan och under som sparades i 50 år och straffet för dopingbrott var att en elefant skulle våldta en offentligt(kanske på invigningen eller avslutningen) om man blev påkommen. Då kanske man troligen som dopad atlet välja DOS istället för ROS.

Att man måste dopingtesta alla som tävlar på det icke-dopade OS. Eller ska man gå på heder och samvete? "Nej jag har absolut inte dopat mig, och ska därför tävla på icke-dopat OS"

Obligatoriska dagliga dopingtester, hahaha, ja okej. Det funkar ju i verkligheten.

PureWhey
2016-05-18, 14:54
Att man måste dopingtesta alla som tävlar på det icke-dopade OS. Eller ska man gå på heder och samvete? "Nej jag har absolut inte dopat mig, och ska därför tävla på icke-dopat OS"

Obligatoriska dagliga dopingtester, hahaha, ja okej. Det funkar ju i verkligheten.

Haha. Så löjligt naivt.

juckeyy
2016-05-18, 15:00
Trist att det skall behöva vara såhär.

Många friidrottare också, tappar förtroendet för min idrott lite varje gång liknande nyheter kommer ut.

Hoppas att topp 5 på 100 & 200m iallafall inte är dopade i Rio. Vore Sjukt trist.

PureWhey
2016-05-18, 15:12
Trist att det skall behöva vara såhär.

Många friidrottare också, tappar förtroendet för min idrott lite varje gång liknande nyheter kommer ut.

Hoppas att topp 5 på 100 & 200m iallafall inte är dopade i Rio. Vore Sjukt trist.

:laugh:

Teres minor
2016-05-18, 15:22
När det finns en person som är avstängd för doping i Sverige som utövar Boule, kanske det inte borde komma som en chock.

Cletus
2016-05-18, 15:49
Trist att det skall behöva vara såhär.

Många friidrottare också, tappar förtroendet för min idrott lite varje gång liknande nyheter kommer ut.

Hoppas att topp 5 på 100 & 200m iallafall inte är dopade i Rio. Vore Sjukt trist.

Dom som kommer på 5-10 sista platserna och åker ut i första omgången. Dom är möjligtvis inte dopade. Resten är det. Kan ju upplysa om att Victor Conte gissar att Bolt går på 8-9 olika preparat. Om ni inte vet vem Victor Conte är, så googla. Han bör rimligtvis ha top 5 bäst koll i världen på doping.

PureWhey
2016-05-18, 15:54
Dom som kommer på 5-10 sista platserna och åker ut i första omgången. Dom är möjligtvis inte dopade. Resten är det. Kan ju upplysa om att Victor Conte gissar att Bolt går på 8-9 olika preparat. Om ni inte vet vem Victor Conte är, så googla. Han bör rimligtvis ha top 5 bäst koll i världen på doping.



Jöpp

Wain
2016-05-19, 08:59
http://i67.tinypic.com/35bb97t.png

Mats J
2016-05-19, 09:50
Trist att det skall behöva vara såhär.

Många friidrottare också, tappar förtroendet för min idrott lite varje gång liknande nyheter kommer ut.

Hoppas att topp 5 på 100 & 200m iallafall inte är dopade i Rio. Vore Sjukt trist.

Haha hur sjukt naiv är du? Som någon skrev kan du möjligen hoppas att de 1-10 sämsta är rena.

filmjölk
2016-05-19, 10:45
Att tappa förtroendet för just friidrott är ju dumt. Det är säkert lika illa i de flesta sporter, så gillar man friidrott så kan man med gott samvete fortsätta gilla det, trots personligt ställningstagande mot doping.

Doping förtar ju inte hela prestationen, bara en del av den.

Gerdler
2016-05-19, 10:46
Problemet är att det är beroende på vilket land man kommer ifrån en vild chansning som troligen skiter sig men kan gå hem men som kommer stå en mycket dyrt (Skandinavien och Västeuropa, Oceanien) om man failar eller så är det ganska troligt att man lyckas komma igenom och om man inte lyckas så tror alla ens landsmän att det är nåt annat land som hällt dopingen i provet eller manipulerat testerna eller vad som (Syd och Östeuropa, Asien, Afrika, syd och Mellanamerika). Sen har vi länder där idrottarna har så mycket resurser att de kan ta hjälp av läkare och analyslabb för att få till en dopning som inte går att upptäcka och det ges även möjlighet att använda steroider som inte ännu utvecklats metodik/regler för(USA).

När de testar Usain Bolts urin så hittar de om han tagit testo, turinabol, nadrolone, drostanolone, stanozolol och ca 50 andra av de vanligaste substanserna som också oftast har mest verkan. Det går i princip inte att lura en IRMS(dyr) på de substanser vi har endogent och de som endast finns exogent hittar de direkt med vanlig GC(billig) på 3-10 minuters analys. Använder du diuretika eller maskningssubstanser så hittar analysen dem. Det var förr man kunde komma undan genom att dricka mycket, men de ändrade reglerna nån gång efter Johann Mühlegg. Det var inte det att det var svår att analysera utan det att proven var ogiltiga enligt reglerna för dopingkontrollen.

Säg mig hur man ska dopa Bolt så det hjälper och så att det fortfarande inte finns någon risk att åka dit. För åker han dit så gör det riktigt ont finansiellt och statusmässigt så det riskerar man inte, dessutom testas han ofta och retroaktivt. Om det inte förekommer hot och mutor av Lance Armstrong proportioner så går det inte att dopa konsekvent och effektivt om man är en sån stor världsstjärna i en sån stor sport. Alla preparat som inte är dopingklassade är inte doping. Hur dopa?

hurril
2016-05-19, 11:00
Vad är det du frågar efter Gerdler? Ber du oss beskriva hur vi skulle dopa en atlet så som Bolt och om vi inte kan det så har du rätt och vi fel? Jamaica hade under lång tid _inga_ dopingkontroller värda namnet och andra i hans klass har åkt dit. Klubbkamrater alltså.

Lance lyckades hålla sig undan _länge_ och där fanns väldigt mycket pengar inblandat. Precis som för Bolt.

Guckenn
2016-05-19, 11:12
Säg mig hur man ska dopa Bolt så det hjälper och så att det fortfarande inte finns någon risk att åka dit. För åker han dit så gör det riktigt ont finansiellt och statusmässigt så det riskerar man inte, dessutom testas han ofta och retroaktivt. Om det inte förekommer hot och mutor av Lance Armstrong proportioner så går det inte att dopa konsekvent och effektivt om man är en sån stor världsstjärna i en sån stor sport. Alla preparat som inte är dopingklassade är inte doping. Hur dopa?

Varför skulle det inte förekomma hot och mutor i samma grad som med Lance Armstrong? Jag säger inte att han är dopad, men Usain Bolt är en av världens största atleter, om det är någon som har möjlighet att dölja sitt bruk så är det han.

Alexton
2016-05-19, 11:13
Varför skulle det inte förekomma hot och mutor i samma grad som med Lance Armstrong? Jag säger inte att han är dopad, men Usain Bolt är en av världens största atleter, om det är någon som har möjlighet att dölja sitt bruk så är det han.

Ja och det finns ett intresse av att han inte åker fast för att han är ett sådant ansikte för landet,sporten och genererar mycket pengar.

Precis som för Armstrong.
Dessutom pengar, pengar pengar.

filmjölk
2016-05-19, 11:19
Gerdler tror kanske att vi är dopingexperter? De som dopar sig här har inga avancerade grejer och en läkarstab i ryggen. Det är en annan sak. När vi dopar oss, så syns det på ett dopingprov. Skulle vi tävla, så åker vi dit förutsatt att vi inte har tur och det inte tas några prover.

Rahf
2016-05-19, 11:47
Gerdler tror kanske att vi är dopingexperter? De som dopar sig här har inga avancerade grejer och en läkarstab i ryggen. Det är en annan sak. När vi dopar oss, så syns det på ett dopingprov. Skulle vi tävla, så åker vi dit förutsatt att vi inte har tur och det inte tas några prover.

Eller att man dopat sig under grundträningen och hoppas att all skit är ute ur systemet innan tävling.

Cletus
2016-05-19, 12:46
Problemet är att det är beroende på vilket land man kommer ifrån en vild chansning som troligen skiter sig men kan gå hem men som kommer stå en mycket dyrt (Skandinavien och Västeuropa, Oceanien) om man failar eller så är det ganska troligt att man lyckas komma igenom och om man inte lyckas så tror alla ens landsmän att det är nåt annat land som hällt dopingen i provet eller manipulerat testerna eller vad som (Syd och Östeuropa, Asien, Afrika, syd och Mellanamerika). Sen har vi länder där idrottarna har så mycket resurser att de kan ta hjälp av läkare och analyslabb för att få till en dopning som inte går att upptäcka och det ges även möjlighet att använda steroider som inte ännu utvecklats metodik/regler för(USA).

När de testar Usain Bolts urin så hittar de om han tagit testo, turinabol, nadrolone, drostanolone, stanozolol och ca 50 andra av de vanligaste substanserna som också oftast har mest verkan. Det går i princip inte att lura en IRMS(dyr) på de substanser vi har endogent och de som endast finns exogent hittar de direkt med vanlig GC(billig) på 3-10 minuters analys. Använder du diuretika eller maskningssubstanser så hittar analysen dem. Det var förr man kunde komma undan genom att dricka mycket, men de ändrade reglerna nån gång efter Johann Mühlegg. Det var inte det att det var svår att analysera utan det att proven var ogiltiga enligt reglerna för dopingkontrollen.

Säg mig hur man ska dopa Bolt så det hjälper och så att det fortfarande inte finns någon risk att åka dit. För åker han dit så gör det riktigt ont finansiellt och statusmässigt så det riskerar man inte, dessutom testas han ofta och retroaktivt. Om det inte förekommer hot och mutor av Lance Armstrong proportioner så går det inte att dopa konsekvent och effektivt om man är en sån stor världsstjärna i en sån stor sport. Alla preparat som inte är dopingklassade är inte doping. Hur dopa?

För att göra en lång historia kort, så tror du alltså att Bolt är ren?

Jag tror dessutom att Bolt redan har åkt dit på tester som mörkats. Det har hänt förut och kommer med största sannolikhet hända igen.

Gerdler
2016-05-19, 12:56
Jag säger varken eller om Bolt skulle vara dopad. Det enda jag säger är att om han ska dopa sig så att det hjälper och så att det inte går att upptäcka det så är det jävligt svårt. Om det finns någon ny substans som inte är definierad än men är en steroid så finns det chans att komma undan ett tag. Tills WADAs testmetoder ändrats, och då testar de säkert prover retroaktivt.

Bolts prover från 2008 och 2012 har säkert redan testats retroaktivt. Dessutom kör Bolt galor och internationella tävlingar där också dopingtester är frekventa.

Men sen är det fullt möjligt att den nationella organisationen är helrutten och hjälper honom genom att i förväg varna om tester och att byta ut prov osv osv. Men tekniken och proceduren, om den följs är svårlurad i dagsläget.

Eller att man dopat sig under grundträningen och hoppas att all skit är ute ur systemet innan tävling.
Ja, absolut. Men när man inte tävlar i bordshockey utan i en OS-sport så har IOC samt nationella sportförbund rätt att komma till din träningslokal och testa dig på ett slumpvis datum. Det är något man gör mer och mer för att stoppa just denna typen av upplägg.

2013 gjordes togs till exempel 207k prover av WADA varav 176500 var i olympiska sporter. Tror du alla dessa var under internationella tävlingar?

Massa intressant data:
https://wada-main-prod.s3.amazonaws.com/wada_2013_anti-doping_testing_figures_report_en.pdf

Rahf
2016-05-19, 13:05
Ja, absolut. Men när man inte tävlar i bordshockey utan i en OS-sport så har IOC samt nationella sportförbund rätt att komma till din träningslokal och testa dig på ett slumpvis datum. Det är något man gör mer och mer för att stoppa just denna typen av upplägg.

2013 gjordes togs till exempel 207k prover av WADA varav 176500 var i olympiska sporter. Tror du alla dessa var under internationella tävlingar?

Massa intressant data:
https://wada-main-prod.s3.amazonaws.com/wada_2013_anti-doping_testing_figures_report_en.pdf

Visst, men nu hakade jag på Filmjölks inlägg och diskussionsmaterialet kring det resonemanget. Att det testas året runt för eliten är jag fullt medveten om.

0x5f3759df
2016-05-19, 13:10
Även om de testar retroaktivt så antar jag att deras mål inte är att sätta fast för typ designer steroids utan främst bättre metoder att testa för redan kända preparat.

filmjölk
2016-05-19, 13:24
Även om de testar retroaktivt så antar jag att deras mål inte är att sätta fast för typ designer steroids utan främst bättre metoder att testa för redan kända preparat.

Jag är paranoid, och väljer att tro att målet är att sätta dit de atleter man av någon anledning vill sätta dit. Jag tror att alla är dopade.

delta_mats
2016-05-19, 15:32
Jag tror att Bolt är ren, därför att hans kropp är skapt för sprint. Jag tror inte idrottarna kan tokdopa sig som förut och därför endast få små fördelar av att dopa sig. Bolts genetiska anlag tror jag smäller högre än de fördelar en sämre sprinter får med doping, Gatlin exempelvis.

Men ja, jag är hellre naiv och blir besviken än cynisk som många andra.

Riddle
2016-05-19, 15:52
Jag tror att Bolt är ren, därför att hans kropp är skapt för sprint. Jag tror inte idrottarna kan tokdopa sig som förut och därför endast få små fördelar av att dopa sig. Bolts genetiska anlag tror jag smäller högre än de fördelar en sämre sprinter får med doping, Gatlin exempelvis.

Men ja, jag är hellre naiv och blir besviken än cynisk som många andra.

Du tror alltså att Bolt är så pass överlägset "skapt för sprint" att han springer 14 hundradelar snabbare än Gatlin som är en av världens mest talangfulla sprinter och vi vet tryckt en hel del?

Cletus
2016-05-19, 15:54
Jag tror att Bolt är ren, därför att hans kropp är skapt för sprint. Jag tror inte idrottarna kan tokdopa sig som förut och därför endast få små fördelar av att dopa sig. Bolts genetiska anlag tror jag smäller högre än de fördelar en sämre sprinter får med doping, Gatlin exempelvis.

Men ja, jag är hellre naiv och blir besviken än cynisk som många andra.

:D:D:D:D

Bara för att förtydliga, du tror alltså att en ren människa fullständigt krossar alla tidigare rekord, som gjorts av dopade människor? :laugh:

Det finns för övrigt grader mellan naiv och cynisk. Man kan t ex vara realist.

svenbanan
2016-05-19, 16:08
:D:D:D:D

Bara för att förtydliga, du tror alltså att en ren människa fullständigt krossar alla tidigare rekord, som gjorts av dopade människor? :laugh:

Det finns för övrigt grader mellan naiv och cynisk. Man kan t ex vara realist.

Menar du att det är omöjligt att springa som Bolt gör utan att vara dopad?

Eller menar du att det är osannolikt att han är ren, och du tycker det verkar troligt att han är dopad?

Om det är det förstnämda får du gärna visa vad du stödjer det på. Är det det sistnämnda tycker jag du kan tona ner dina smileys som verkar vilja förmedla att alla som inte tycker som du är naiva. Eller så kan du ju visa exakt hur osannolikt det är att Bolt är ren.

cero
2016-05-19, 16:15
Menar du att det är omöjligt att springa som Bolt gör utan att vara dopad?

Eller menar du att det är osannolikt att han är ren, och du tycker det verkar troligt att han är dopad?

Om det är det förstnämda får du gärna visa vad du stödjer det på. Är det det sistnämnda tycker jag du kan tona ner dina smileys som verkar vilja förmedla att alla som inte tycker som du är naiva. Eller så kan du ju visa exakt hur osannolikt det är att Bolt är ren.

Detta är rätt suspekt:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f4/Usain_Bolt_Progression_100m.jpg

-0.3 sekunder på ett år..

svenbanan
2016-05-19, 17:28
Hur suspekt är det egentligen? Det är väl inte helt ovanligt att man fastnar på en platå och så förbättrar sig väldigt mycket på en gång?

Ska man lyssna på folk i denna tråden så verkar det ju som om det är suspekt redan att delta i ett mästerskap på 100m. Gud förbjude om man skulle råka vara riktigt bra, eller kanske rent av bäst genom tiderna. Jag antar att Jesse Owen var dopad också eftersom han ju sprang brallorna av alla på trettiotalet och satte ett världsrekord i längdhopp som stod sig i 25 år.


Här är Bolts resultatutveckling på 200m från juniortiden och framåt. Han verkar inte ha sprungit så mycket på 100m som junis.

http://www.sportsscientists.com/wp-content/uploads/2008/08/bolt-2.png

Saxat ur denna artikel. http://sportsscientists.com/2008/08/beijing-2008-discovering-usain-bolt/

itzhakskenstrom
2016-05-19, 17:52
Jag ser fram emot den dagen det kommer ett fungerande test för bloddoping. Då jävlar kommer det bli svettigt för många.

svenbanan
2016-05-19, 17:55
Jag ser fram emot den dagen det kommer ett fungerande test för bloddoping. Då jävlar kommer det bli svettigt för många.

Finns inte det då? Vad satte de dit Lance för?

Cletus
2016-05-19, 18:16
Menar du att det är omöjligt att springa som Bolt gör utan att vara dopad?

Eller menar du att det är osannolikt att han är ren, och du tycker det verkar troligt att han är dopad?

Om det är det förstnämda får du gärna visa vad du stödjer det på. Är det det sistnämnda tycker jag du kan tona ner dina smileys som verkar vilja förmedla att alla som inte tycker som du är naiva. Eller så kan du ju visa exakt hur osannolikt det är att Bolt är ren.

Mänskligheten idag kan inte springa så snabbt som Bolt odopad nej.

Riddle
2016-05-19, 18:33
Jag antar att Jesse Owen var dopad också eftersom han ju sprang brallorna av alla på trettiotalet och satte ett världsrekord i längdhopp som stod sig i 25 år.


Ingen har påstatt att jesse owens var dopad? Fanns väl knappast tillgängligt med steorider 1936. Att springa 10.2 är definitivt möjligt.
Men att gå från 10.03 som PB 2007 till att året därefter slå världsrekord (9.76) och sen (9.69) är jävligt suspekt

Alexton
2016-05-19, 18:49
Sen kan man lägga till att Steve Mullings, Nesta Carter, Yohan Blake som kommer från samma land och kör i samma träningsgrupp som bolt ALLA åkt dit för doping.

svenbanan
2016-05-19, 18:56
Mänskligheten idag kan inte springa så snabbt som Bolt odopad nej.

Mänskligheten springer inte öht? Bevisa att ingen människa kan springa så snabbt istället.

Ingen har påstatt att jesse owens var dopad? Fanns väl knappast tillgängligt med steorider 1936. Att springa 10.2 är definitivt möjligt.
Men att gå från 10.03 som PB 2007 till att året därefter slå världsrekord (9.76) och sen (9.69) är jävligt suspekt

Nej ingen har påstått det. Men det borde ni väl göra tycker jag. Han var ju också helt överlägsen. Hur kunde hans världsrekord stå sig i 25 år? Jo han måste ha varit dopad såklart. Det är ju ungefär samma logik som folk använder om Bolt...

EDIT: Har för mig att jag läst nånstans att Bolt hade ett par år med en hel del skador och en utplanande kurva där han inte förbättrade sig så mycket strax innan han satte de där världsrekorden. Det skulle kanske kunna få dig att inte tycka allt var så suspekt.


Sen kan man lägga till att Steve Mullings, Nesta Carter, Yohan Blake som kommer från samma land och kör i samma träningsgrupp som bolt ALLA åkt dit för doping.

Jaha? Och alla män är våldtäktsmän också eller?

Alexton
2016-05-19, 18:57
Jaha? Och alla män är våldtäktsmän också eller?

Nej men umgås du bara med våldtäktsmän så är du fan bra suspekt själv.

svenbanan
2016-05-19, 19:07
Nej men umgås du bara med våldtäktsmän så är du fan bra suspekt själv.

Hur vet man om de man umgås med är våldtäktsmän?

Mycket snack om att vara "suspekt" här förövrigt.

Varför säger ni inte att han är dopad om det är det ni menar? Att vara "suspekt" är ju rimligtvis inget brott. Det är ju bara massa subejktivt tyckande. Jag antar du menar att det är högre sannolikhet att det finns fler än en dopad i samma stall?

Väldigt lösa grunder för att kategorisk säga att "han är garanterat dopad, tycker man inte det är man löjligt naiv" som ni ju faktiskt säger...

Alexton
2016-05-19, 19:10
Hur vet man om de man umgås med är våldtäktsmän?

Mycket snack om att vara "suspekt" här förövrigt.

Varför säger ni inte att han är dopad om det är det ni menar? Att vara "suspekt" är ju rimligtvis inget brott. Det är ju bara massa subejktivt tyckande. Jag antar du menar att det är högre sannolikhet att det finns fler än en dopad i samma stall?

Väldigt lösa grunder för att kategorisk säga att "han är garanterat dopad, tycker man inte det är man löjligt naiv" som ni ju faktiskt säger...

Därför att alla de som är hans stallkompisar har blivit dömda för doping. Även Bolts närmaste träningspartner som var den som folk trodde skulle ta över.

Sannolikheten att fler är dopade under samma tränare är högre om ett par åker fast, ja. Det har varit så i väldigt många år nu och det är därför de ofta ligger på hårdare när ett par åker fast. Ofta har de samma kontakter och läkare för gruppen som tränar tillsammans, samma huvudtränare, samma support-team.

Men du är säkert en sådan där kille som också tror att Olympia är utan doping så jag tänker inte ens fortsätta, det är bara så extremt absurt.

svenbanan
2016-05-19, 19:13
Om det nu är högre sannolikhet för att Bolt dopat sig för att hans lagkamrater gjort det, så har han ju rimligtvis använt samma typ av preparat och metoder eller hur?

Varför skulle det annars vara högre sannolikhet?

Men varför har då inte Bolt åkt fast, då de uppenbart kunnat spåra de preparaten?

Ren ock skär bonntur, eller en global konspiration? Bägge alternativen tycker jag verkar långsökta. Det verkar troligare att han inte dopat sig på samma sätt som Blake mfl. Så hur skulle då Bolts eventuella doping (med superpreparat som de andra inte fått tillgång till) hänga ihop med lagkamraternas doping?

Riddle
2016-05-19, 19:23
Nej ingen har påstått det. Men det borde ni väl göra tycker jag. Han var ju också helt överlägsen. Hur kunde hans världsrekord stå sig i 25 år? Jo han måste ha varit dopad såklart. Det är ju ungefär samma logik som folk använder om Bolt...

EDIT: Har för mig att jag läst nånstans att Bolt hade ett par år med en hel del skador och en utplanande kurva där han inte förbättrade sig så mycket strax innan han satte de där världsrekorden. Det skulle kanske kunna få dig att inte tycka allt var så suspekt.



Jag tror inte du förstår hur stor jävla utveckling en sänkning med 44 hundradelar är på två år. På den nivån dessutiom
Procentuellt är det som att gå från att hoppa 2,30 till 2,50 i höjdhopp

Blomkål
2016-05-19, 19:34
Verkar ändå en del här i tråden som med deras logik även borde förutsätta att Jay Cutler, Ronnie Coleman och Rich Piano är rena. Så vitt jag vet har ingen av de torskat på tester heller.

För övrigt är jag ganska säker på att OS-atleterna inte bryr sig så mycket om dopingen. Alla har ett hyfsat hum om vad som pågår och det är först när någon nation studsar som folk blir avis, vill åt samma sak och gnäller. Nu pratar jag förstås inte om alla sporter, (svensk)styrkelyft verkar exempelvis vara hyfsat skonat från doping, men jag minns hur det var när jag övervägde proffsdebut, det var liksom inget snack om saken. Nu har jag än så länge inte blivit proffs och ej heller dopat mig men jag skulle definitivt gjort det då och skulle göra det om jag bestämde mig för att gå för det.

Har man tävlat på hög amatörnivå inom sporter där doping är vanligt så kommer snacket förr eller senare och då blir det också ganska meningslöst att krypa hem från träningar, skippa fester, kompisar, brudar och akademisk karriär men ändå bli omkörd bara för att man inte tillför det lilla sista.

svenbanan
2016-05-19, 19:35
Jag tror inte du förstår hur stor jävla utveckling en sänkning med 44 hundradelar är på två år.
Procentuellt är det som att gå från att hoppa 2,30 till 2,50 i höjdhopp

Klart jag förstår det.

Om du lägger manken till kan du säkert hitta massor av atleter som gjort lika stora procentuella förbättringar och satt personbästa, men inte världsrekord.

Ifall nu Bolt är ren, och helt enkelt bara ett strå vassare än alla andra så är det ju bara naturligt att det skulle kunna se ut just så ifall han hade ett tyngre år och sedan "tog ett skutt".

Med andra ord tycker jag inte det "skuttet" tillför särskilt mycket i form av "bevis".

Antingen var han en av de mest lovande någonsin som plötsligt dopade sig och blev ännu bättre. Eller så var han en av de mest lovande någonsin vars utvecklingskurva planade ut ett tag innan han tog "två trappsteg i taget" och nådde sin fulla potential.

Det finns ingen mer information i den kurvan än att han just "tog två trappsteg i taget". Inget som säger nåt om han tog de trappstegen naturligt eller ej...

delta_mats
2016-05-19, 19:42
Du tror alltså att Bolt är så pass överlägset "skapt för sprint" att han springer 14 hundradelar snabbare än Gatlin som är en av världens mest talangfulla sprinter och vi vet tryckt en hel del?

Ja precis. Jämför Bolts fysik med resten av världseliten, han är unik.

:D:D:D:D

Bara för att förtydliga, du tror alltså att en ren människa fullständigt krossar alla tidigare rekord, som gjorts av dopade människor? :laugh:

Det finns för övrigt grader mellan naiv och cynisk. Man kan t ex vara realist.

Självklart. Utvecklingen går ju framåt inom alla idrotter. Man kan inte tokdopa sig idag utan att åka fast, inte i en sån testad idrott som friidrott, endast små fördelar kan ges vilket inte nödvändigtvis betyder att man blir bäst.

Riddle
2016-05-19, 19:46
Ja precis. Jämför Bolts fysik med resten av världseliten, han är unik.


Så unik som många vill tro är han inte...

delta_mats
2016-05-19, 19:46
Sen kan man lägga till att Steve Mullings, Nesta Carter, Yohan Blake som kommer från samma land och kör i samma träningsgrupp som bolt ALLA åkt dit för doping.

Konstigt då att Bolt inte åkt fast då han rimligtvis borde använt samma preparat. Men sen ser Bolt inte ut som en typiskt kort liten sprinter, kanske därför han är bäst genom tiderna?

svenbanan
2016-05-19, 19:51
Så unik som många vill tro är han inte...

Om Bolt är dopad så är han ändå ett unikum. Annars har han dopat sig på ett sällan skådat sätt som kunnat göra honom så vansinnigt mycket bättre än alla andra som ni också är stensäkra på är dopade.

Adamantiumfjädrar inopererade i fötter och knän som hjälper till kanske?

Old Nick
2016-05-19, 19:53
Som jag ser det är det samma lika i alla sporter. Någon gång tog någon klivet över till att dopa sig och sedan var alla andra tvungna att följa efter för att ha en chans. Sen har det bara blivit mer och mer nödvändigt att dopa sig.

Det är väl kanske möjligt att en ren kroppsbyggare hade en sportslig chans i Mr Olympia 1965. Sen har det bara barkat iväg och ingen vid sina sinnens fulla bruk tror väl att Phil Heath eller Kai Greene är rena.

Samma i alla sporter.

Riddle
2016-05-19, 19:54
Om Bolt är dopad så är han ändå ett unikum. Annars har han dopat sig på ett sällan skådat sätt som kunnat göra honom så vansinnigt mycket bättre än alla andra som ni också är stensäkra på är dopade.

Adamantiumfjädrar inopererade i fötter och knän som hjälper till kanske?

Nej. Det jag menade var att han inte är så unik att han som odopad sopar banan med dopade

delta_mats
2016-05-19, 19:55
Så unik som många vill tro är han inte...

Ser du många andra sprinters med en kropp som honom? Mig veterligen har det inte funnits någon inom toppen någonsin med hans kroppstyp.

cero
2016-05-19, 19:57
Ser du många andra sprinters med en kropp som honom? Mig veterligen har det inte funnits någon inom toppen någonsin med hans kroppstyp.

Du syftar på längden?

delta_mats
2016-05-19, 19:57
Som jag ser det är det samma lika i alla sporter. Någon gång tog någon klivet över till att dopa sig och sedan var alla andra tvungna att följa efter för att ha en chans. Sen har det bara blivit mer och mer nödvändigt att dopa sig.

Det är väl kanske möjligt att en ren kroppsbyggare hade en sportslig chans i Mr Olympia 1965. Sen har det bara barkat iväg och ingen vid sina sinnens fulla bruk tror väl att Phil Heath eller Kai Greene är rena.

Samma i alla sporter.

Fast gör skillnad på idrotter där du kan dopa dig hur du vill hur mycket du vill och hårt testade idrotter.

delta_mats
2016-05-19, 20:00
Du syftar på längden?

Hela kroppen.

Agitator
2016-05-19, 21:25
Om Bolt är dopad så är han ändå ett unikum. Annars har han dopat sig på ett sällan skådat sätt som kunnat göra honom så vansinnigt mycket bättre än alla andra som ni också är stensäkra på är dopade.

Adamantiumfjädrar inopererade i fötter och knän som hjälper till kanske?

Lance Armstrong var också ett "unikum". Bara en tanke.

Ifall det någonsin sker att Bolt råkar visa sig vara dopad så kan vi ju uppdatera den här tråden med nyheten.

Han har dock en kroppsbyggnad som möjligör en intressant kombo som vi inte är van vid att se hos sprinters.

Men men. Klart han kan vara ren. Men hur ofta vinner man över dopade som ren i valfri sport?

Fast räcker ju med att det hänt en gång visserligen, och att det är Bolt så är ju den saken utagerad.

Gerdler
2016-05-19, 21:40
Eliten på Jesse Owens tid kanske utgjordes av ett urval av de 50 miljoner på jorden som levde i ett område välbärgat nog för att bli upptäckt. Och på 80-talet när dopingen var som värst så var urvalet kanske 500 miljoner. Idag kan du nog kallt räkna med en större än 50% chans att den människa som föds med bäst gener för sprint kommer bli upptäckt och få bra träning och komma till OS. När välståndet ökar så blir de rena idrottarna bättre. Vi blir också fler, fast inte lika snabbt.

Om ni tycker vi är så jävla naiva för att vi inte rakt ut säger att Bolt är dopad så att ni på fullaste allvar kan jämföra det med att tro att otestade atleter som Phil Heath, Kai Greene, Jay Cutler och Ronnie Coleman(som mig veterligen finns på video där han berättar om några av sina kurer) då måste jag få ställa en motfråga till er. Är ni så jävla naiva till testmetoder och historia att ni påstår att dopingen är mer avgörande idag än den var på 80-talet? För vissa rekord särskilt på damsidan står sig än idag från den tiden och de kvinnorna var manligare än alla er. Vissa rekord av dessa manliga kvinnor är också slagna av kvinnligare kvinnor. Hur går det ihop sig om det inte är som delta mats och jag säger att den dopingen man kan komma undan med idag är mycket begränsad i sin omfattning så länge man är i en vältestad sport?

Old Nick
2016-05-19, 21:48
Fast gör skillnad på idrotter där du kan dopa dig hur du vill hur mycket du vill och hårt testade idrotter.

Försöker du säga att man helt enkelt inte lyckats dopa sig i vissa sporter?

Jag är helt övertygad att det är likadant i alla idrotter. Deltagarna kommer närmare och närmare vad som är fysiskt möjligt. Någon tar preparat och gör ett stort hopp framåt. Nästa rekordhållare tar någonting ännu bättre. Till slut passerar man gränsen och toppositionerna blir därmed vikta för dem som fuskar. Mr Olympia är bara ett extremt exempel.

Låt gå för att en ren atlet sedan kanske kan klå de första som dopade sig. Men sen? Ju längre tiden går och ju fler preparat som uppfinns desto omöjligare blir det. I sporter som funnits hur länge som helst och där man haft problem med doping i årtionden. Hur kan man ens tro att det är något annat än dopade människor i toppen. Jag fattar det inte.

Guckenn
2016-05-19, 22:40
Försöker du säga att man helt enkelt inte lyckats dopa sig i vissa sporter?

Jag är helt övertygad att det är likadant i alla idrotter. Deltagarna kommer närmare och närmare vad som är fysiskt möjligt. Någon tar preparat och gör ett stort hopp framåt. Nästa rekordhållare tar någonting ännu bättre. Till slut passerar man gränsen och toppositionerna blir därmed vikta för dem som fuskar. Mr Olympia är bara ett extremt exempel.

Låt gå för att en ren atlet sedan kanske kan klå de första som dopade sig. Men sen? Ju längre tiden går och ju fler preparat som uppfinns desto omöjligare blir det. I sporter som funnits hur länge som helst och där man haft problem med doping i årtionden. Hur kan man ens tro att det är något annat än dopade människor i toppen. Jag fattar det inte.

Jag håller med, alla som är bättre än mig är dopade och antidopingrörelsen sitter bara och dricker kaffe.

PureWhey
2016-05-20, 07:55
Lika intressant varje gång detta diskuteras att en liten skara envisas med att vara så naivt blåögda. Blir nästan lite gulligt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Gerdler
2016-05-20, 08:40
Lika intressant varje gång detta diskuteras att en liten skara envisas med att vara så naivt blåögda. Blir nästan lite gulligt.

Det blir så sjukt fånigt när folk blandar ihop sin erfarenhet från kraftsporter och hur uppenbart det blir med folk med skyhöga FFMI att de är dopade när de talar om testade idrottare i sporter som kräver mycket mer finess än råstyrka. Det enda ni går på är resultat och att det har funnits dopade som var sämre.

Är doping den enda faktorn? Har inte gener, skador, diet och träning nån påverkan längre? Har analysmetodiken blivit bättre eller sämre?

Faktum är att tekniken inte längre gör det möjligt att komma undan med de effektivaste preparaten. Om du sätter dig in i analysmetodiken som WADA tillämpar så förstår du det. Kvar finns att ha insiders på WADA som bytar ut prover antingen mot att man ger dem pengar eller att man inte dödar deras familj. Den dopingen som går att göra utan dessa tilltag är antingen en stor risktagning eller en klen hjälp. Det är faktum. Om du läst lite analytisk kemi så hade du vetat det.

Sen säger jag varken bu eller bä om utifall Bolt är dopad, men att oavsett vilket så är han mindre dopad än vad man kunde komma undan med problemfritt på 80-talet och 90-talet, och då hade han även som ren varit den snabbaste genom tiderna.

svenbanan
2016-05-20, 08:41
Lika intressant varje gång detta diskuteras att en liten skara envisas med att vara så naivt blåögda. Blir nästan lite gulligt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Kom med nåt bättre bevis än "Sådär bra kan man inte vara utan att vara dopad" och "hans klubbkamrater är dopade, så han måste också vara dopad" då.

bigtraps
2016-05-20, 09:08
Är Sara Sjöström dopad? Det måste hon ju vara eftersom hon slaktar både tider och medtävlande.

itzhakskenstrom
2016-05-20, 09:38
Är Sara Sjöström dopad? Det måste hon ju vara eftersom hon slaktar både tider och medtävlande.

Har Sverige en fungerande anti-dopingverksamhet?

Wain
2016-05-20, 09:39
Är Sara Sjöström dopad? Det måste hon ju vara eftersom hon slaktar både tider och medtävlande.

Förmodligen.

Gerdler
2016-05-20, 09:56
Ingen som tänkt på att tekniksporter som simning och till viss del även sprint har man mindre nytta av dopning än i sporter där råstyrka är den viktigaste faktorn?

Diomedea exulans
2016-05-20, 10:01
Jag tror att Carolina Clüft var dopad. Jag gillar att jag har den åsikten, för den är kontroversiell, impopulär och ovanlig. Jag har inte så många såna åsikter, så jag vårdar den ömt, och är ovillig att byta ut den, även om folk presenterar ganska starka motargument.

Rahf
2016-05-20, 10:04
Ingen som tänkt på att tekniksporter som simning och till viss del även sprint har man mindre nytta av dopning än i sporter där råstyrka är den viktigaste faktorn?

Du skojar va?

Jag köper att simning är mer teknikkrävande, men att hävda sprint som övervägande en tekniksport är jag inte med på.

kaer
2016-05-20, 10:14
Jag tror att Carolina Clüft var dopad. Jag gillar att jag har den åsikten, för den är kontroversiell, impopulär och ovanlig. Jag har inte så många såna åsikter, så jag vårdar den ömt, och är ovillig att byta ut den, även om folk presenterar ganska starka motargument.

Att tycka illa om och racka ner på Carolina Klüft var väl tvärtom högsta mode bland alla möjliga obstinata grupper på den tiden det begav sig.

Ame
2016-05-20, 10:22
Du skojar va?

Jag köper att simning är mer teknikkrävande, men att hävda sprint som övervägande en tekniksport är jag inte med på.

Det är mer teknik i sprint än vad folk tror. Självklart är de fysiska egenskaperna nödvändiga och kan aldrig kompenseras genom teknik men det betyder inte att tekniken inte är viktigt.

Diomedea exulans
2016-05-20, 10:23
Att tycka illa om och racka ner på Carolina Klüft var väl tvärtom högsta mode bland alla möjliga obstinata grupper på den tiden det begav sig.

Oh fan, så det var inte så hipster av mig ändå? Isåfall överväger jag starkt att tro att hon var ren.

kaer
2016-05-20, 10:26
Oh fan, så det var inte så hipster av mig ändå?
Ledsen att komma med så dåliga nyheter.

Diomedea exulans
2016-05-20, 10:28
Ledsen att komma med så dåliga nyheter.

Det är inte lätt att hinna göra grejer innan det är coolt. Möjligen kan jag hävda att jag är för sen med grejer innan det hunnit bli coolt.

Macroman
2016-05-20, 10:30
Detta är rätt suspekt:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f4/Usain_Bolt_Progression_100m.jpg

-0.3 sekunder på ett år..

Han tävlade väl knappt på 100 m (200 m var specialgrenen) innan 2008 då det blev full satsning? Tror iofs att han är dopad men diagrammet är lite missvisande för 2007 och 2008.

Macroman
2016-05-20, 10:32
Jag ser fram emot den dagen det kommer ett fungerande test för bloddoping. Då jävlar kommer det bli svettigt för många.

Det finns redan plus att man infört blodpass där blodvärdena inte får avvika alltför mkt. Tiderna på långdistans har försämrats märkbart efter att det infördes.

Macroman
2016-05-20, 10:41
Är Sara Sjöström dopad? Det måste hon ju vara eftersom hon slaktar både tider och medtävlande.

Nej, det är ett enormt stigma att åka fast för doping i Sverige. Du blir ju persona non grata direkt. Se bara på Ludmila Engkvist som var oerhört hyllad men som är totalt ignorerad idag. Och hon var inte ens svensk...

Jag tror därför att det är oerhört få som dopar sig av svenskarna och då helt på eget initiativ. Afrikanska importer etc räknas inte.

Vore iofs intressant om ngn av de stora etniskt svenska stjärnorna åkte fast. Jag talar om Sara Sjöström, Johan Olsson, Charlotte Kalla eller Sanna Kallur om hon tar sig till OS. Wow då talar vi nationellt trauma...

Macroman
2016-05-20, 10:43
Oh fan, så det var inte så hipster av mig ändå? Isåfall överväger jag starkt att tro att hon var ren.

Du är så mainstream min vän... ;)

Gerdler
2016-05-20, 10:57
Oh fan, så det var inte så hipster av mig ändå? Isåfall överväger jag starkt att tro att hon var ren.
Grejen är ju att Hipster är inne, och är du inte Hipster så är du normal. Det är tämligen svårt att vara ovanlig idag.

Rahf
2016-05-20, 11:05
Det är mer teknik i sprint än vad folk tror. Självklart är de fysiska egenskaperna nödvändiga och kan aldrig kompenseras genom teknik men det betyder inte att tekniken inte är viktigt.

Återigen, jag köper att alla grenar inom friidrott innefattar teknik som vanliga dödliga inte märker, men jag vidhåller att sprint är en kraftgren av rang.

PureWhey
2016-05-20, 11:14
Kom med nåt bättre bevis än "Sådär bra kan man inte vara utan att vara dopad" och "hans klubbkamrater är dopade, så han måste också vara dopad" då.



Behöver jag bevisa att Jay Cutler och Big Ramy är dopade då också eller? Nädu.

svenbanan
2016-05-20, 11:18
Återigen, jag köper att alla grenar inom friidrott innefattar teknik som vanliga dödliga inte märker, men jag vidhåller att sprint är en kraftgren av rang.

Det är det ju såklart. Men det är ju också en teknikgren av rang.

Ta till exempel spjutkastning där det ju ska vara så erbarmligt svårt att få till "träffen" och få till ett tekniskt perfekt kast. Vissa kan ju ha fått till ett "perfekt" kast under hela karriären, som är 10-15m längre än deras näst bästa nånsin. Detta hindrar ju inte att man är tvungen att ha monstermycket muskler och vara explosiv som en tjur för att kunna hävda sig.

svenbanan
2016-05-20, 11:21
Behöver jag bevisa att Jay Cutler och Big Ramy är dopade då också eller? Nädu.

Jag kan inte minnas att jag bett om bevis för dessa herrar. Jag hänger inte med för fem öre på vad som förigår i byggarvärlden. Är inget som intresserar mig.

Svara på det andra istället för att fäktas mot väderkvarnar.

PureWhey
2016-05-20, 11:22
Jag kan inte minnas att jag bett om bevis för dessa herrar. Jag hänger inte med för fem öre på vad som förigår i byggarvärlden. Är inget som intresserar mig.



Svara på det andra istället för att fäktas mot väderkvarnar.



Tycker sunt förnuft räcker. Hur skall rena, om än genetiskt begåvade atleter, kunna tävla emot genetiskt begåvade atleter som dopar sig? Det går ej.

svenbanan
2016-05-20, 11:37
Tycker sunt förnuft räcker. Hur skall rena, om än genetiskt begåvade atleter, kunna tävla emot genetiskt begåvade atleter som dopar sig? Det går ej.

Okej. Så vilka tider hade Bolt sprungit på som ren då, om vi utgår från att han varit dopad sen 2007 eller nåt?

Det går ju inte att svara på en sån fråga, eller hur?

Hur vet du att han inte bara är superbegåvad? Det kan du inte veta.

Dessutom vet du väl inte exakt vilka som varit dopade av övriga eliten heller, och hur mycket bättre dessa tider är jämfört med ifall de varit dopade.

Min poäng är att du (och alla andra som hävdar att dopingen är så uppenbar) bara sysslar med gissningslekar där default är att "alla" är dopade. Fast ni har egentligen inget substantiellt att komma med, förutom en allmän känsla av att rent spel och sportsmananda är helt bortblåsta sen tjugo år tillbaka.

För att vara tydlig så har inte de som med bestämdhet hävdar att Bolt (och andra atleter) är rena, mycket mer att komma med heller.

Största skillnaden är i om man väljer att se det optimistiskt eller pessimistiskt.

Blir lite patetisk med den där "alla som inte tycker som jag är naiva" attityden då man inte har nåt annat än subjetivt tyckade att komma med.

Riddle
2016-05-20, 12:25
Dessutom vet du väl inte exakt vilka som varit dopade av övriga eliten heller

Gatlin
Gay
Powell
Blake
Carter
Mullings osv osv

Gerdler
2016-05-20, 12:29
Behöver jag bevisa att Jay Cutler och Big Ramy är dopade då också eller? Nädu.
Det argumentet är så lågt att jag inte finner ord. De är inte testade och de tävlar i en sport som tillåter och förutsätter doping. Naturell bodybuilding är närmare men den sporten är för liten och har för små [ekonomiska] muskler för att testa atleterna utanför tävling så de flesta är dopade även där.

Sen än en gång. Det finns ingen som är så säker som du. Du säger att han är dopad, jag och ett gäng andra säger att det inte alls är säkert. Då är det ju för fan du, och inte vi, som ska tala för trovärdigheten av din tes och inte genom att säga att vi är naiva och andra personangrepp som din falang tar till.

Det klyftigaste din sida sagt hittils kan sammanfattas så här:
AMEN så fårt kanja int springa, dopade djevla romdrickare!

Kom med nåt bättre.

cero
2016-05-20, 13:19
Han tävlade väl knappt på 100 m (200 m var specialgrenen) innan 2008 då det blev full satsning? Tror iofs att han är dopad men diagrammet är lite missvisande för 2007 och 2008.

Full satsning eller inte, han måste nästan ha suttit i rullstol 2007 för att det där diagrammet ska kännas sannolikt. :D

delta_mats
2016-05-20, 13:45
Ni som anser att man inte kan bli bäst i världen utan att dopa sig. Antar att ni är säker på att Freddi Smulter är dopad då?

G.W
2016-05-20, 13:53
Stefan Holm måste ju utan tvivel vara dopad i och med hans längdmässiga handikapp i grenen. Det är väl inget annat än sunt förnuft?

När ska han åka dit? Vadslagningen är igång.

Macroman
2016-05-20, 14:08
Full satsning eller inte, han måste nästan ha suttit i rullstol 2007 för att det där diagrammet ska kännas sannolikt. :D

Har för mig att han inte ens sprang 100 på flera år dvs 2007s pb var flera år gammalt.

cero
2016-05-20, 14:23
Detta känns också suspekt:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/46/BoltSB200m.png/500px-BoltSB200m.png

Agitator
2016-05-20, 15:15
Ni som anser att man inte kan bli bäst i världen utan att dopa sig. Antar att ni är säker på att Freddi Smulter är dopad då?

Diskutera ämnet känns ju ok, men inte dra in medlemmar från forumet i det.
Du borde veta bättre, lågt. Men inte lika lågt somglocalnet.

Gerdler
2016-05-20, 15:31
Diskutera ämnet känns ju ok, men inte dra in medlemmar från forumet i det.
Du borde veta bättre, lågt. Men inte lika lågt somglocalnet.
En kan ju hoppas att du skämtar. Här flyger anklagelser till höger och vänster här, varför skulle en atlet som skriver här vara fredad av den anledningen? Logiken som används är den samma. Man blir inte bäst i världen om man inte dopar. Då är anklagelsen redan gjord. Det som i varje fall jag säger är att det är ett mycket svagt resonemang. Men som sagt, varken ja eller nej. Det är den andra sidan som tycker vi är naiva för att vi kan tro att det i vissa sporter finns möjlighet att bli världsmästare utan doping. Inte nog med att de anklagar Smulter och Bolt för doping, de anklagar oss för att vara naiva för att vi inte accepterar det som ett faktum rätt av.

Så jag vill påstå att det är personangrepp i två dimensioner. Det är substansen som saknas.

Agitator
2016-05-20, 16:13
Ni som anser att man inte kan bli bäst i världen utan att dopa sig. Antar att ni är säker på att Freddi Smulter är dopad då?

En kan ju hoppas att du skämtar. Här flyger anklagelser till höger och vänster här, varför skulle en atlet som skriver här vara fredad av den anledningen? Logiken som används är den samma. Man blir inte bäst i världen om man inte dopar. Då är anklagelsen redan gjord. Det som i varje fall jag säger är att det är ett mycket svagt resonemang. Men som sagt, varken ja eller nej. Det är den andra sidan som tycker vi är naiva för att vi kan tro att det i vissa sporter finns möjlighet att bli världsmästare utan doping. Inte nog med att de anklagar Smulter och Bolt för doping, de anklagar oss för att vara naiva för att vi inte accepterar det som ett faktum rätt av.

Så jag vill påstå att det är personangrepp i två dimensioner. Det är substansen som saknas.

Därför att forumet har en riktlinje att inte prata om medlemmar när det kommer till den frågan. Svårare än så är det inte.

TranceII
2016-05-20, 17:00
Ni som anser att man inte kan bli bäst i världen utan att dopa sig. Antar att ni är säker på att Freddi Smulter är dopad då?

Det är en ganska stor skillnad på sporten där också. Bänkpress är inte den mest prestigefyllda OS-grenen med hundratals miljoner i sponsorpengar och där åtskilliga generationer har dedikerat sina liv till att slå rekord.

Man and Machine
2016-05-20, 17:14
Det är en ganska stor skillnad på sporten där också. Bänkpress är inte den mest prestigefyllda OS-grenen med hundratals miljoner i sponsorpengar och där åtskilliga generationer har dedikerat sina liv till att slå rekord.

Jag vet om bänkpress är det bästa exemplet men klart som fan man kan bli bäst i en del idrotter utan att dopa sig. Däremot är 100 m är inte en av dessa idrotter av just dom anledningar du nämner.

cero
2016-05-20, 17:20
Däremot är 100 m är inte en av dessa idrotter av just dom anledningar du nämner.

Tror snarare det har att göra med att sprint är en extremt fysisk sport där man pressar kroppen till det allra yttersta under en väldigt kort tid, till skillnad från tekniksporter som fotboll som också passar in på det som Trance säger.

svenbanan
2016-05-20, 17:36
Ni säger att "man inte kan" och att "det inte går" fast ni egentligen menar "jag tror inte man kan" och "jag tror inte det går".

Ni behöver gå i skolan lite till...

Man and Machine
2016-05-20, 17:46
Ni säger att "man inte kan" och att "det inte går" fast ni egentligen menar "jag tror inte man kan" och "jag tror inte det går".

Ni behöver gå i skolan lite till...

Skillnaden är alltså att ni säger "jag tror jag kan", "jag tror det går", och båda sidor lutar sig på sitt eget sunda förnuft? Jag skulle inte betrakta det som en vinst.

svenbanan
2016-05-20, 18:06
Skillnaden är alltså att ni säger "jag tror jag kan", "jag tror det går", och båda sidor lutar sig på sitt eget sunda förnuft? Jag skulle inte betrakta det som en vinst.

Betrakt vad som en vinst?

Säger man att något är helt säkert bör man rimligen ha mer kött på benen än sin magkänsla. Eller i alla fall ha vett nog att inte kalla de som tror nåt annat för naiva.

Jag kan inte erinra mig att jag påstått att nån är garanterat ren.

Agitator
2016-05-20, 18:17
http://www.cbc.ca/sports/doping-cheats-culture-1.3312294

'You think you've closed a loophole and then they find another one,' says Canadian anti-doping expert

Anti-doping agencies will forever be stuck taking one step forward and two steps back as long as athletes and their governments are willing to take extreme measures to win, a Canadian pioneer in sports doping regulation says.

"It's like chasing your tail, frankly. You think you've closed a loophole and then they find another one," he said. "I mean, they have their own scientists. There's so much money involved in these things. And if it's a political thing, it's a country behind you trying to do it."

In recent years, drug testers have taken a different approach, adopting something called the Athlete Biological Passport. They regularly monitor an athlete over time and map their unique physiology so that doping-related abnormalities can be flagged.But already, some athletes have started injecting smaller amounts of drugs over longer periods of time, a process called micro-dosing. Then there's the growing field of gene-doping, transferring genes directly into human cells to blend into an athlete's own DNA.

"So again, you work at it and you work at it and you come up with another technique," Gledhill said.

delta_mats
2016-05-20, 18:19
Det är en ganska stor skillnad på sporten där också. Bänkpress är inte den mest prestigefyllda OS-grenen med hundratals miljoner i sponsorpengar och där åtskilliga generationer har dedikerat sina liv till att slå rekord.

Det behöver inte betyda att alla väljer att fuska. Kanske enbart några av de som inte når hela vägen fram ren. Desto fler utövare i en idrott desto större chans att någon som har de perfekta anlagen för just den idrotten dyker upp.

svenbanan
2016-05-20, 18:23
http://www.cbc.ca/sports/doping-cheats-culture-1.3312294

Ja, det är onekligen uppförsbacke.

Man and Machine
2016-05-20, 18:28
Betrakt vad som en vinst?

Säger man att något är helt säkert bör man rimligen ha mer kött på benen än sin magkänsla. Eller i alla fall ha vett nog att inte kalla de som tror nåt annat för naiva.

Jag kan inte erinra mig att jag påstått att nån är garanterat ren.

Din retorik är ungefär: Posta ett positivt test från WADA eller stfu.

Vi pratar om en superstjärna i en spekulativ tråd på internet du får ha överseende med att bevisningen är lite svag. Jag drar en slutsats av det som skrivits här, du drar en annan. Jag skulle påstå att ingen av oss har mer kött på benen än den andra. Det sista får du rikta till någon annan.

svenbanan
2016-05-20, 18:55
Din retorik är ungefär: Posta ett positivt test från WADA eller stfu.

Vi pratar om en superstjärna i en spekulativ tråd på internet du får ha överseende med att bevisningen är lite svag. Jag drar en slutsats av det som skrivits här, du drar en annan. Jag skulle påstå att ingen av oss har mer kött på benen än den andra. Det sista får du rikta till någon annan.

Bevisningen är inte svag. Den är obefintlig. Det enda jag hört är subjektivt tyckande och luddiga sannolikheter.

Du får gärna tro Bolt är dopad. Okej?

Men påstår du att det är bortom allt tvivel att han är dopad och att det är patetiskt och naivt att tro nåt annat så ser jag gärna lite mer kött på benen än ett diagram som visar att han blev väldigt mycket snabbare mellan 2007 och 2008, samt en hänvisning till att "alla andra är ju dopade" och "hans lagkamrater är ju dopade".

Det är väl rimligtvis så att den som påstår något får lov att backa upp det, eller?

Vad är det jag ska rikta till nån annan?

Agitator
2016-05-20, 19:12
Alla har ju en åsikt oftast och den bygger ju på olika underlag och fundament.

Merparten som diskuterar det här anser väl att de flesta sporter och rekord har rekord och utövare som dopar sig. Om man är på den här nivån så är atleterna knappast dålig och har man då utövare som åker dit titt som tätt så bygger man ju sina antaganden på slutsatser från denna "cirkel".

Det är uppenbarligen så mycket problem att man bannar ett helt landslag från att ställa upp i nästa OS. Samt att man har extremt mycket kontrollverksamhet eftersom dopingen är så utbredd. Men det hjälper ändå inte. Någonstans står någon på pallen och har dopat sig för att lyckas placera sig bättre än andra. Någonstans är nivån hela tiden höjd. Och alla gamla rekord från förr var fulla med doping, det är liksom inget man ens behöver ifrågesätta.

För att inte tala om folk som dopat sig systematiskt innan de satsar på en proffssatsning med mera.

Alexton
2016-05-20, 19:44
Bevisningen är inte svag. Den är obefintlig. Det enda jag hört är subjektivt tyckande och luddiga sannolikheter.

Du får gärna tro Bolt är dopad. Okej?

Men påstår du att det är bortom allt tvivel att han är dopad och att det är patetiskt och naivt att tro nåt annat så ser jag gärna lite mer kött på benen än ett diagram som visar att han blev väldigt mycket snabbare mellan 2007 och 2008, samt en hänvisning till att "alla andra är ju dopade" och "hans lagkamrater är ju dopade".

Det är väl rimligtvis så att den som påstår något får lov att backa upp det, eller?

Vad är det jag ska rikta till nån annan?


Alla hans lagkamrater i samma stall på samma nivå har åkt dit.

Statistik över extremt stora hopp i prestation som absolut inte är normalt på den nivån.

De senaste 20 åren har toppen åkt dit. I princip alla ur den absoluta toppen.

Jamaicas har hög korruption, JAAA (Jamaica Athletics Administrative Association) är inte ett undantag.
Som när deras drug testing slutade fungera i 6 månader 2012. Året efter tar de helt plötsligt 12 individuella guldmedaljer.

Sen de ökade antalet kontroller har jamaicanska sprinter helt plötsligt börjat springa långsammare. Bolt faller av 3 år tidigare än vad som är normal peak.

Bolt blir "skadad" när testarna börjar igen.


Och det som talar emot.

1 person har inte åkt fast.


Tänk även på detta. De misstänkte Armstrong 4 år innan han åkte fast i ett test.

mottat
2016-05-20, 20:28
Tänk även på detta. De misstänkte Armstrong 4 år innan han åkte fast i ett test.

Armstrong har väl aldrig åkt fast i ett test?

Man and Machine
2016-05-20, 20:31
Bevisningen är inte svag. Den är obefintlig. Det enda jag hört är subjektivt tyckande och luddiga sannolikheter.

Du får gärna tro Bolt är dopad. Okej?

Men påstår du att det är bortom allt tvivel att han är dopad och att det är patetiskt och naivt att tro nåt annat så ser jag gärna lite mer kött på benen än ett diagram som visar att han blev väldigt mycket snabbare mellan 2007 och 2008, samt en hänvisning till att "alla andra är ju dopade" och "hans lagkamrater är ju dopade".

Det är väl rimligtvis så att den som påstår något får lov att backa upp det, eller?

Vad är det jag ska rikta till nån annan?

Alexton listar en del, lägg därtill ekonomiska och fysiska incitament. Utifrån det drar jag min slutsats. Det är ingen absolut sanning utan min personliga åsikt. Tycker du åsikten är så kontroversiell att jag behöver mer bevis?

Om jag tolkar dig rätt, så länge man inte bränner ett test så är man ren?

Jag har varken kallat någon naiv eller patetisk så det får du rikta till någon annan.

PureWhey
2016-05-20, 20:45
Haha... :-)

Ett Orm
2016-05-20, 21:21
Jag är helt säker på att han är dopad, men jag kan ha fel.

bigtraps
2016-05-20, 21:57
PreppSara simmade hem ännu en guldmedalj
Denna gång på favoritdistansen 100 fjäril

Alexton
2016-05-20, 22:02
Armstrong har väl aldrig åkt fast i ett test?

Nej det är sant de fick för mycket annat bevis, vittnesmål etc. Sen kom han ut och sa att det var sant.
Det var ju brutalt många som åkte fast i den vevan. Top 10 eller till och med högre fanns inte end när de skulle leta den som skulle överta guldet.

svenbanan
2016-05-20, 22:32
Alexton listar en del, lägg därtill ekonomiska och fysiska incitament. Utifrån det drar jag min slutsats. Det är ingen absolut sanning utan min personliga åsikt. Tycker du åsikten är så kontroversiell att jag behöver mer bevis?

Om jag tolkar dig rätt, så länge man inte bränner ett test så är man ren?

Jag har varken kallat någon naiv eller patetisk så det får du rikta till någon annan.

Nyss skrev jag att du får ha vilken åsikt och tro vad du vill. Det går väl inte att misstolka?

Det är då man påstår att man med säkerhet vet hur det ligger till som man behöver skaka fram nåt mer substantiellt.

Så länge man inte åkt dit i test, eller liknande så har man inte åkt dit och då betraktar i alla fall jag de flesta som oskyldiga. Det ska i alla fall till bra mycket mer än vad jag sett er anföra mot bolt.

Huruvida någon är ren beror ju på om hen tryckt i sig doping eller inte.

Det är såklart fullt möjligt att någon har dopat sig men inte (ännu) åkt dit. Eftersom det då är fullt möjligt att den personen är ren så är den personen oskyldig i mina ögon.

Jag tror inte jag påstått att just du sagt nåt om att de som inte tror bolt är dopad är naiva. Men det var en hel del sådant i tråden tidigare. Detta föranledde mitt inlägg om att folk här skriver som om de vet nåt med säkerhet, fast de i själva verket bara tror det är på ett visst sätt. Det var detta inlägg du citerade och svarade på...

Agitator
2016-05-20, 22:51
Om vi jämför tankebanorna lite.

Är det "lite" mer ok att säga bodybuilder X är dopad, för det förstår man för att han matchar sina medtävlandes som erkänt att de dopat någon gång. Medans X aldrig åkt fast i några test eller haft något samröre med doping.

Medans om flera av världens bästa atleter är dopade och har rekord som står i flera år innan ens någon är nära dom, då när en person krossar rekorden men som inte fastat i ett dopingtest eller haft samröre med doping (Just fan, hela hans landslag och land verkade ju skita i dopingkontrollerna samt har sina vänner brevid sig som dopat sig, så jo, samröre existerar ju visst). Är det inte lite naivt?

Varför hade Usain Bolt en "näringsfysiolog expert" knuten till sig som tidigare arbetat med Victor Conte? I samma period som han helt plötsligt blev mycket bättre? Denna inhyrda expert hade inte ens någon utbildning med sin så kallade titel att göra. Enda expertisen han troligen bidrog med var kunskap från Victor Contes knowhows.

Nu är jag ifs inte helt insatt i hur det hela har utagerat sig. Men om man tittar på helheten, tittar på allt runt en sådan prestation. Rimligt att han är dopad? Högst troligt ja. Vet vi med 100 procent, absolut inte. Men det är mycket som pekar mot det.

svenbanan
2016-05-20, 23:20
Om vi jämför tankebanorna lite.

Är det "lite" mer ok att säga bodybuilder X är dopad, för det förstår man för att han matchar sina medtävlandes som erkänt att de dopat någon gång. Medans X aldrig åkt fast i några test eller haft något samröre med doping.

Medans om flera av världens bästa atleter är dopade och har rekord som står i flera år innan ens någon är nära dom, då när en person krossar rekorden men som inte fastat i ett dopingtest eller haft samröre med doping (Just fan, hela hans landslag och land verkade ju skita i dopingkontrollerna samt har sina vänner brevid sig som dopat sig, så jo, samröre existerar ju visst). Är det inte lite naivt?

Varför hade Usain Bolt en "näringsfysiolog expert" knuten till sig som tidigare arbetat med Victor Conte? I samma period som han helt plötsligt blev mycket bättre? Denna inhyrda expert hade inte ens någon utbildning med sin så kallade titel att göra. Enda expertisen han troligen bidrog med var kunskap från Victor Contes knowhows.

Nu är jag ifs inte helt insatt i hur det hela har utagerat sig. Men om man tittar på helheten, tittar på allt runt en sådan prestation. Rimligt att han är dopad? Högst troligt ja. Vet vi med 100 procent, absolut inte. Men det är mycket som pekar mot det.

Jag har ingen koll på bb, och hur det funkar med tester och allt sådant. Hade jag brytt mig skulle jag nog betraktat ickefällda som oskyldiga. Men det är klart att det kan finnas omständigheter som gör att man tvivlar mer på vissa (gäller i alla sporter såklart).

Den där näringsfysiologen låter ju som en potentiellt svårförklarad historia. Inget jag känner igen sedan tidigare.

Jag vet inte vad du baserar uttalandet att Jamaica som land, och jamaicanska landslaget skiter i dopingkontroller.

Guilt by association tror jag inte mycket på. Men eftersom du tog upp det kan du få förklara hur blakes mfl doping gör det troligare att bolt dopat sig? Varför har inte bolt åkt fast på samma preparat som blake? Om de preppat på olika preparat, hur hänger deras doping ihop med varandra?

Jag tycker det mest verkar vara det faktum att bolt är snabbast nånsin som är "misstänkt". Kanske den näringsfysiolog-historien kan kasta lite skugga. Men så länge det inte finns riktiga bevis för att jamaicanska landslaget ägnat sig åt systematisk doping under flera år tycker jag inte att övriga jamaicaners doping ska fälla bolt.

jaglosarsomfan
2016-05-20, 23:31
Hej alla!

Jag har blivit anklagad för dopning hundratals gånger.
Dopingtestats 10 gånger trots mina 22-år.
Jag har länge känt mig kränkt pga detta. Hört att kränkning är ett brott enligt svensk lag.

Jag har ingen aning om vad jag ska ta mig till. Det slutar inte.
Fastän polisen gjort husrannsakan. Vänt upp och ner på rummet.
Jag vänder mig nu till er för hjälp.

Vad hade ni gjort? :)

Brosef McMuscle
2016-05-20, 23:38
Hej alla!

Jag har blivit anklagad för dopning hundratals gånger.
Dopingtestats 10 gånger trots mina 22-år.
Jag har länge känt mig kränkt pga detta. Hört att kränkning är ett brott enligt svensk lag.

Jag har ingen aning om vad jag ska ta mig till. Det slutar inte.
Fastän polisen gjort husrannsakan. Vänt upp och ner på rummet.
Jag vänder mig nu till er för hjälp.

Vad hade ni gjort? :)

Vad har det här med tråden att göra?


OT: Jag tycker det är rätt märkligt att det är så pass många som ändå tror att Bolt är ren här på kolozzeum. Det känns som att ni borde veta bättre.

jaglosarsomfan
2016-05-20, 23:40
Det är precis det Bolt blir anklagad för så som jag blir. Hjälp denna unga man att må bättre istället! Hjälp hjälp!
Är det bara för att man är grym eller?

Brosef McMuscle
2016-05-20, 23:49
Det är precis det Bolt blir anklagad för så som jag blir. Hjälp denna unga man att må bättre istället! Hjälp hjälp!
Är det bara för att man är grym eller?

Eh, nej det är det inte? Så du har också totalt krossat alla rekord som slagits av dopade människor?

jaglosarsomfan
2016-05-20, 23:54
Du har iofs en poäng där! Bolt är ett unikt "case" han tävlar ingenting först VM och OS då slår han världsrekord. :) skumt, Bolt skulle behöva få en husis på off-season

Teres minor
2016-05-20, 23:59
Mår du bra svenbanan, allvarligt? Du verkar ha bestämt dig för en åsikt inte långt ifrån att världen styrs av reptiler, och du verkar inte eller ha mycket till aning om vad du pratar om. Usain Bolt är dopad och det är något de flesta skulle kunna sätta sitt liv på, det finns inget snack om saken och du borde allvarligt talat ha bättre saker för dig än att försöka veva mot väderkvarnar för dig själv.

jaglosarsomfan
2016-05-21, 00:03
Sa aldrig att att han inte var det. Jag sa att han bör testas off season..
Bolt tar stanozolol(stavning?) ser det klart och tydligt. Men alla världselite som krossar rekord är inte dopade.
Phelps och sjöström t.ex

Brosef McMuscle
2016-05-21, 00:27
*rolleyes*

svenbanan
2016-05-21, 00:28
Mår du bra svenbanan, allvarligt? Du verkar ha bestämt dig för en åsikt inte långt ifrån att världen styrs av reptiler, och du verkar inte eller ha mycket till aning om vad du pratar om. Usain Bolt är dopad och det är något de flesta skulle kunna sätta sitt liv på, det finns inget snack om saken och du borde allvarligt talat ha bättre saker för dig än att försöka veva mot väderkvarnar för dig själv.

Är du inte heller läskunnig? Undrar vem som vevar mot väderkvarnar...

Är folk verkligen så korkade att de inte förstår skillnaden på "oskyldig till bevisats skyldig" och "han är ren"?

Teres minor
2016-05-21, 00:35
Är du inte heller läskunnig? Undrar vem som vevar mot väderkvarnar...

Är folk verkligen så korkade att de inte förstår skillnaden på "oskyldig till bevisats skyldig" och "han är ren"?

Han är med 100% sannolikhet dopad, det är omöjligt att han är ren. Det fattar varenda kotte som har någon slags koll.

Brosef McMuscle
2016-05-21, 01:12
Är du inte heller läskunnig? Undrar vem som vevar mot väderkvarnar...

Är folk verkligen så korkade att de inte förstår skillnaden på "oskyldig till bevisats skyldig" och "han är ren"?

Varför ska du envisas med att hålla fast vid en sådan princip bara för att? Man kan veta att en person har mördat en annan utan att kunna bevisa det, man kan veta att Bolt är dopad utan att kunna bevisa det. Han kanske lämnar rena prover, men han är inte ren för det. Som folk redan har sagt, vem som helst med lite koll fattar att han är dopad.

Toni Radanov
2016-05-21, 01:49
den här tråden... cofffee


*popcorn*

svenbanan
2016-05-21, 07:13
Varför ska du envisas med att hålla fast vid en sådan princip bara för att? Man kan veta att en person har mördat en annan utan att kunna bevisa det, man kan veta att Bolt är dopad utan att kunna bevisa det. Han kanske lämnar rena prover, men han är inte ren för det. Som folk redan har sagt, vem som helst med lite koll fattar att han är dopad.

Dels är jag inte alls säker på att bolt är dopad. Jag ser inte någon 100% sannolikhet.

Dels föredrar jag att se de som tävlar som förmodat rena (dvs oskyldiga) ifall de inte är dömda eller motsvarande. Jag skulle inte alls tycka det var lika intressant att kolla på sport ifall jag var övertygad om att alla dopar sig.

Än så länge har jag inte hört tillräckligt mycket för att vågskålen ska tippa över vad gäller bolt. Dvs jag betraktar honom som potentiellt ren, än så länge.

För alla svagbegåvade så betyder detta alltså inte att jag är övertygad om att han är ren. Det betyder att jag inte är övertygad om att han är dopad.

Det är nog det sista jag kommer yttra mig i just den frågan. Börjar lessna på att folk kastar in halmgubbar överallt.

Däremot vore det intressant att höra mer om den där näringsfysiologen ifall nån har koll....

Arne Persson
2016-05-21, 07:39
Mår du bra svenbanan, allvarligt? Du verkar ha bestämt dig för en åsikt inte långt ifrån att världen styrs av reptiler, och du verkar inte eller ha mycket till aning om vad du pratar om. Usain Bolt är dopad och det är något de flesta skulle kunna sätta sitt liv på, det finns inget snack om saken och du borde allvarligt talat ha bättre saker för dig än att försöka veva mot väderkvarnar för dig själv.

Om du hade dopat dig lite mer så hade du kunnat heta Teres major istället...

Rahf
2016-05-21, 09:14
Djävulens Advokat.

Ja, vi alla snackar om att just Usain Bolt är dopad. Men ingen av oss vet utöver dom sannolikheter vi ser. Hade någon officiell instans krävt konkreta bevis skulle vi stå handfallna och säga, "Men alltså, det fattar väl alla!? Klart som korvspad, eller hur?"

delta_mats
2016-05-21, 09:31
Hur snabbt kan människan springa utan doping då?

Diomedea exulans
2016-05-21, 09:36
Hur snabbt kan människan springa utan doping då?

Var det inte på tapeten för några år sedan att man hittat uråldriga fotspår från forna tiders aboriginer som visade att de sprang fortare än Usain Bolt?

Toni Radanov
2016-05-21, 11:18
Var det inte på tapeten för några år sedan att man hittat uråldriga fotspår från forna tiders aboriginer som visade att de sprang fortare än Usain Bolt?

yep, över 40km/h på dem och det är helt utan träning för att optimera tekniken eller utan fokus på extremt kort distans.....

krävs bara lite uråldriga gener med modern kunskap! Är inte så osannolikt i mina ögon. cofffee

Brosef McMuscle
2016-05-21, 12:17
Ni som anser att man inte kan bli bäst i världen utan att dopa sig. Antar att ni är säker på att Freddi Smulter är dopad då?

Fast Smulter är inte starkast i världen i bänkpress.

Ame
2016-05-21, 12:24
Var det inte på tapeten för några år sedan att man hittat uråldriga fotspår från forna tiders aboriginer som visade att de sprang fortare än Usain Bolt?

Verkar ha varit en väldigt oseriös författare som låg bakom det. A Lennart Julin har lite att säga om ämnet :d http://www.friidrott.se/nyheter/statanalys/artikel09/mantropologi09.aspx

Agitator
2016-05-21, 12:45
Hur snabbt kan människan springa utan doping då?

Har inte människan under de senaste 100 åren lyckats få fram en perfekt teknik som krävs för att springa så snabbt?

Och hur många årtioenden har rekord satts med doping? Och när dessa rekord slås, är det då av någon som är ren? Som har en klubb/förbund med doping och inga kontroller under en viss period?

Jag medger helt klart att Bolt är en helt ny typ av löparatlet med tanke på hans längd. Men alla de gamla rekorden på doping är svåra att bortse ifrån.

Tankarna som uppstår: För bra för att vara sant.

delta_mats
2016-05-21, 13:30
Svara på frågan istället. Hur snabbt kan man springa utan doping?

delta_mats
2016-05-21, 13:31
Fast Smulter är inte starkast i världen i bänkpress.

Han är världsmästare.

cero
2016-05-21, 13:31
Han är världsmästare.

Fast det finns väl starkare dopade bänkpressare?

filmjölk
2016-05-21, 13:44
Fast det finns väl starkare dopade bänkpressare?

Ja. De klår honom med 20-40kg raw.

Arne Persson
2016-05-21, 13:48
Fast det finns väl starkare dopade bänkpressare?

Dom är nog inte så roade att möta Freddi på lika villkor... dessutom innehar exempelvis Freddi Smulter och Stefan Jamroz mfl RENA lyftare en oerhörd STYRKA som dom trots allt har TRÄNAT sig till!

derko
2016-05-21, 14:03
Dom är nog inte så roade att möta Freddi på lika villkor... dessutom innehar exempelvis Freddi Smulter och Stefan Jamroz mfl RENA lyftare en oerhörd STYRKA som dom trots allt har TRÄNAT sig till!
Nu avser jag inte att nedvärdera Freddie eller Stefans fenomenala prestationer, men likväl som du klankar ner på att dopade fått sin styrka gratis så kan man inte bortse från att dessa två herrar fått otroligt mycket gratis med sina fantastiska gener.

delta_mats
2016-05-21, 14:15
Fast det finns väl starkare dopade bänkpressare?

Ja i förbund där det inte testas.

Brosef McMuscle
2016-05-21, 15:45
Han är världsmästare.

Ja, och han är fortfarande inte den som lyfter mest vikt i världen. Att du använder det som argument är helt otroligt.:laugh:

Diomedea exulans
2016-05-21, 16:14
Verkar ha varit en väldigt oseriös författare som låg bakom det. A Lennart Julin har lite att säga om ämnet :d http://www.friidrott.se/nyheter/statanalys/artikel09/mantropologi09.aspx

Haha, vilken jävla tomte som påstod det där med de supersnabba aboriginerna.

delta_mats
2016-05-21, 16:19
Ja, och han är fortfarande inte den som lyfter mest vikt i världen. Att du använder det som argument är helt otroligt.:laugh:

Vad skrattar du åt pajas. Han har satt världsrekord och vunnit VM i ett förbund där doping är förbjudet och där dopingtester görs, till skillnad från andra förbund där man kan preppa hur mycket man vill med vad man vill.

Brosef McMuscle
2016-05-21, 16:31
Vad skrattar du åt pajas. Han har satt världsrekord och vunnit VM i ett förbund där doping är förbjudet och där dopingtester görs, till skillnad från andra förbund där man kan preppa hur mycket man vill med vad man vill.

Oerhört komiskt att du kallar mig pajas. Det jag skrattar åt är att du använder argumentet "Han har vunnit vm" som ett argument för att han lyfter tyngst bänkpress i världen. :laugh:

Jag skrattar inte åt hans prestationer eller styrka men det var tydligen lite för svårt för dig att förstå. Inte konstigt att du tror att Bolt är ren när man tänker efter.

leo1
2016-05-21, 19:09
Oerhört komiskt att du kallar mig pajas. Det jag skrattar åt är att du använder argumentet "Han har vunnit vm" som ett argument för att han lyfter tyngst bänkpress i världen. :laugh:

Jag skrattar inte åt hans prestationer eller styrka men det var tydligen lite för svårt för dig att förstå. Inte konstigt att du tror att Bolt är ren när man tänker efter.

Är Bolt dopad? Det måste jag missat totalt. Eller känner du honom personligen och har varit med när han tagit förbjudna substanser? När blev det legimt att häva ur sig att en atlet är dopad utan att själv ha en aning om vad du pratar om?

Då antar jag att du helt bestämt är säker på att Sanna Kallur också är dopad då hon har världsrekord på 60 meter häck eller är det skillnad för att hon är tjej?

Teres minor
2016-05-21, 19:28
Är Bolt dopad? Det måste jag missat totalt. Eller känner du honom personligen och har varit med när han tagit förbjudna substanser? När blev det legimt att häva ur sig att en atlet är dopad utan att själv ha en aning om vad du pratar om?

Då antar jag att du helt bestämt är säker på att Sanna Kallur också är dopad då hon har världsrekord på 60 meter häck eller är det skillnad för att hon är tjej?

Allvarligt talat, han är dopad han är dopad han är dopad HAN ÄR D O P AD
D
O
P
A
D.
Ni retar gallfeber på mig, är ni sånna människor som hävdar att det inte går att hävda med tvärsäkerhet att det låter om ett träd faller i skogen och ingen är där? Jag sätter mitt eget liv på att han är dopad, det finns ingen tvekan om saken.

leo1
2016-05-21, 19:33
Allvarligt talat, han är dopad han är dopad han är dopad HAN ÄR D O P AD
D
O
P
A
D.
Ni retar gallfeber på mig, är ni sånna människor som hävdar att det inte går att hävda med tvärsäkerhet att det låter om ett träd faller i skogen och ingen är där? Jag sätter mitt eget liv på att han är dopad, det finns ingen tvekan om saken.

Då tar jag för givet att du är lika tvärsäker på att Michael Johnson var dopad? Och Sanna Kallur? Eller var drar du gränsen?

delta_mats
2016-05-21, 20:47
Kunde Jesse Owens springa 100 m på 10,2 under mitten av 30-talet utan startblock, på jordbana tror jag faktiskt det finns en chans att det några årtionden senare i en idrott med flerfaldigt många fler utövare kommer fram en talang som som Bolt. Som dessutom är ren innan motsatsen bevisats.

delta_mats
2016-05-21, 20:50
Oerhört komiskt att du kallar mig pajas. Det jag skrattar åt är att du använder argumentet "Han har vunnit vm" som ett argument för att han lyfter tyngst bänkpress i världen. :laugh:

Jag skrattar inte åt hans prestationer eller styrka men det var tydligen lite för svårt för dig att förstå. Inte konstigt att du tror att Bolt är ren när man tänker efter.

Du är rolig för du läser dåligt. Jag har aldrig påstått att Smulter lyft tyngst i världen. Jag har skrivit att han tagit världsrekord och vunnit VM, i ett testat förbund.

Väldigt många på kolo hyllar honom som en ren utövare, men tydligen kan man inte bli bäst när det alltid finns någon med samma förutsättningar fast som även dopar sig.

Teres minor
2016-05-21, 21:13
Kunde Jesse Owens springa 100 m på 10,2 under mitten av 30-talet utan startblock, på jordbana tror jag faktiskt det finns en chans att det några årtionden senare i en idrott med flerfaldigt många fler utövare kommer fram en talang som som Bolt. Som dessutom är ren innan motsatsen bevisats.

Meh 10,2 hit, 9,6 dit bara några tiondels sekunder. Är du på riktigt? Det finns ingen motsats att bevisa, varför förstår du inte det?

delta_mats
2016-05-21, 21:18
Meh 10,2 hit, 9,6 dit bara några tiondels sekunder. Är du på riktigt? Det finns ingen motsats att bevisa, varför förstår du inte det?

Var går gränsen då experten?

leo1
2016-05-21, 21:25
Meh 10,2 hit, 9,6 dit bara några tiondels sekunder. Är du på riktigt? Det finns ingen motsats att bevisa, varför förstår du inte det?


Jag hade gärna sett dig i en debatt med Michael Johnson där du lagt fram dina anledningar till varför Bolt är dopad, vilka är dom förresten?

oXcFlTj8mIUf

Wain
2016-05-21, 21:36
Väldigt många på kolo hyllar honom som en ren utövare, men tydligen kan man inte bli bäst när det alltid finns någon med samma förutsättningar fast som även dopar sig.

Precis, han är inte bäst.

Om han är ren eller inte är svårt att sia om. Liten sport med minimala pengar och uppmärksamhet, där de bästa tävlar i annat förbund, möjligheten finns ju iaf.

Brosef McMuscle
2016-05-21, 21:41
Du är rolig för du läser dåligt. Jag har aldrig påstått att Smulter lyft tyngst i världen. Jag har skrivit att han tagit världsrekord och vunnit VM, i ett testat förbund.

Väldigt många på kolo hyllar honom som en ren utövare, men tydligen kan man inte bli bäst när det alltid finns någon med samma förutsättningar fast som även dopar sig.

Nu börjar det bli svårt att se om du trollar eller bara helt enkelt tillhör begåvningsreserven. Du säger emot dig själv i ditt inlägg, om Smulter inte har lyft tyngst i världen då är han ju de facto inte bäst i världen. Men ja just det, han har vunnit VM-guld och då är han ändå bäst av någon anledning, även fast han inte har gjort det tyngsta lyftet. Det är som att påstå att den som vinner OS-guldet utan att slå världsrekordet är snabbast i världen även fast det finns någon som är snabbare.

Med din logik är också australiensaren som låg sist i både semifinalen och finalen i skridskor den snabbaste skridskoåkaren i världen. Att han låg sist och vann för att dom andra ramlade är irrelevant, eftersom han vann guld. Då är man bäst. *rolleyes*

Teres minor
2016-05-21, 21:43
Ni mår verkligen inte bra, stackars människor.
http://www.newstalk.com/content/000/images/000010/11208_60_news_hub_multi_630x0.jpg
Inget nytt under solen, tänker inte skriva ett inlägg till i den här sorgliga tråden. Snart är både Coleman och Yates rena då ingen personligen sett dom trycka nålen i skinkan, ge er bara.

poppen11
2016-05-21, 21:52
Ni mår verkligen inte bra, stackars människor.
http://www.newstalk.com/content/000/images/000010/11208_60_news_hub_multi_630x0.jpg
Inget nytt under solen, tänker inte skriva ett inlägg till i den här sorgliga tråden. Snart är både Coleman och Yates rena då ingen personligen sett dom trycka nålen i skinkan, ge er bara.

Asafa & Green har väl aldrig testat positivt för steroider?

Diomedea exulans
2016-05-21, 21:53
Asafa & Green har väl aldrig testat positivt för steroider?

Det är inte heller vad bilden säger.

poppen11
2016-05-21, 21:58
Det är inte heller vad bilden säger.

Vad säger bilden då? Förstår inte riktigt vad "implicated to have..." innebär.

Teres minor
2016-05-21, 21:58
https://www.theguardian.com/sport/2013/jul/20/tyson-gay-asafa-powell-doping


[implicated to have taken steroids] mao inte mycket till bevis, men de flesta där har torskat.

http://www.heraldsun.com.au/sport/all-sydney-100m-finalists-doped/story-fn9dheyx-1226172423938?nk=144d532b3fe8cb73c329c49da370bcaa-1463864154

FORMER doping guru Victor Conte has claimed that all eight 100 metre finalists at the Sydney Olympics were cheats.

Conte, the former mentor to disgraced track star Marion Jones, was the brains behind the Bay Area Laboratory Co-Operative (BALCO) which produced and supplied once-undetectable designer steroids to many top sports stars.


Tror Conte har lite bättre koll än lolmats och lolbanan

http://www.idrottenskungorelser.se/Bestraffningarantidoping

Sverige har en person avstängd för doping från SEGLARFÖRBUNDET och här påstår två opålästa tjommar att Bolt är ren; för att motsatsen inte är bevisad?

Ah jo så var det, skulle inte skriva nå mer.

delta_mats
2016-05-21, 22:00
Ni mår verkligen inte bra, stackars människor.
http://www.newstalk.com/content/000/images/000010/11208_60_news_hub_multi_630x0.jpg
Inget nytt under solen, tänker inte skriva ett inlägg till i den här sorgliga tråden. Snart är både Coleman och Yates rena då ingen personligen sett dom trycka nålen i skinkan, ge er bara.

Det är ju det jag säger, Bolt är ren.

Diomedea exulans
2016-05-21, 22:02
Tänkte vara neutral i diskussionen, men jag kan inte hålla mig från att citera gamla Bertrand:

http://matznerd.com/wp-content/uploads/2012/12/Bertrand-Russell-the-whole-problem-with-the-world-is-that-fools-and-fantatics-are-always-so-certain-of-themselves-wiser-pepole-so-full-of-doubts.jpeg

Guckenn
2016-05-21, 22:05
https://www.theguardian.com/sport/2013/jul/20/tyson-gay-asafa-powell-doping


[implicated to have taken steroids] mao inte mycket till bevis, men de flesta där har torskat.

http://www.heraldsun.com.au/sport/all-sydney-100m-finalists-doped/story-fn9dheyx-1226172423938?nk=144d532b3fe8cb73c329c49da370bcaa-1463864154






Tror Conte har lite bättre koll än lolmats och lolbanan

http://www.idrottenskungorelser.se/Bestraffningarantidoping

Sverige har en person avstängd för doping från SEGLARFÖRBUNDET och här påstår två opålästa tjommar att Bolt är ren; för att motsatsen inte är bevisad?

Ah jo så var det, skulle inte skriva nå mer.

Har du övervägt att sälja dina tjänster till WADA? Jag är säker på att de skulle betala stora summor för att få tillgång till din oändliga visdom.

delta_mats
2016-05-21, 22:10
https://www.theguardian.com/sport/2013/jul/20/tyson-gay-asafa-powell-doping


[implicated to have taken steroids] mao inte mycket till bevis, men de flesta där har torskat.

http://www.heraldsun.com.au/sport/all-sydney-100m-finalists-doped/story-fn9dheyx-1226172423938?nk=144d532b3fe8cb73c329c49da370bcaa-1463864154






Tror Conte har lite bättre koll än lolmats och lolbanan

http://www.idrottenskungorelser.se/Bestraffningarantidoping

Sverige har en person avstängd för doping från SEGLARFÖRBUNDET och här påstår två opålästa tjommar att Bolt är ren; för att motsatsen inte är bevisad?

Ah jo så var det, skulle inte skriva nå mer.

Svara bara på frågan. Var går gränsen för hur snabbt man kan springa utan doping.

poppen11
2016-05-21, 22:21
Svara bara på frågan. Var går gränsen för hur snabbt man kan springa utan doping.

Intressant fråga!

Det enda som finns att gå på är väl vem som sprungit snabbast hittills - som ej varit dopad. Otroligt svårt. Om jag får gissa så skulle jag tro de 25 bästa tiderna, åtminstone, är satta med steroider. Så vem har gjort den bästa tiden utan?

mottat
2016-05-21, 22:41
Om ni vill höra mer från Conte:

azzhD2QJ8B0


44min in snackar om han olympisk testing / Bolt.

Rahf
2016-05-21, 22:43
Hela den intervjun är allmänt fascinerande, och Conte framstår som sympatisk nog att man sugs in i historierna.

mottat
2016-05-21, 22:52
Runt 2 timmar och 43min in så snackar om han sprinters och Jamicas lag / deras Coach Glen mills. Och ska man lyssna på Conte så låter det ganska omöjligt och öka så mycket som Bolt gjorde.

Arne Persson
2016-05-21, 23:51
Nu avser jag inte att nedvärdera Freddie eller Stefans fenomenala prestationer, men likväl som du klankar ner på att dopade fått sin styrka gratis så kan man inte bortse från att dessa två herrar fått otroligt mycket gratis med sina fantastiska gener.

Samt kanske främst en enorm träningsinsats...

Klein
2016-05-21, 23:57
Samt kanske främst en enorm träningsinsats...

+1. Att i princip aldrig skippa ett träningspass verkar vara den minsta gemensamma nämnaren för framgång i idrottsvärlden.

derko
2016-05-22, 00:09
Samt kanske främst en enorm träningsinsats...
Eliten i de oreglerade förbunden tränar lika hårt som dem i de reglerade förbunden.

ViktorC
2016-05-22, 00:21
http://www.idrottenskungorelser.se/Bestraffningarantidoping

Sverige har en person avstängd för doping från SEGLARFÖRBUNDET och här påstår två opålästa tjommar att Bolt är ren; för att motsatsen inte är bevisad?

Ah jo så var det, skulle inte skriva nå mer.


Haha Pontus åkte dit för han drog koks på fest dock :laugh:
Inte riktigt värt att missa OS för.

Agitator
2016-05-22, 01:04
Kunde Jesse Owens springa 100 m på 10,2 under mitten av 30-talet utan startblock, på jordbana tror jag faktiskt det finns en chans att det några årtionden senare i en idrott med flerfaldigt många fler utövare kommer fram en talang som som Bolt. Som dessutom är ren innan motsatsen bevisats.

Du är medveten om att folk sedan början av 1900-talet har tagit någon form av PED's va?

Redan på romartiden så käkade de olika delar av kött och råa djurtestiklar för att bli mer aggressiva på arenan när de fightades, finns det beskrivet iaf.

Mitten av 1800-talet så börjas testosteorne kartläggas och synthiserade under 30-talet.

Har för mig jag läste någonstans att en finsk olympier tog något som hette Rejuven och tyckte det var fantastiskt, han kunde träna mycket mer och prestera bättre typ 1931 var det här vill jag minnas. Paavo eller hur hans namn nu var stavades var född på 1800talet och tävlade under 20 och 30talet och har flertalet guld osv.

Vad får dig att tro Jesse inte använt sig av PED's så som de flesta gjort sedan olympics startades 1896? Jesse föddes långt efter Paavo som tydligen tyckte rejuven var toppen och bra för träningen.

Alltså, alla har alltid försökt få i sig något som gett dem ett övertag, så har det varit konstant när man börjar granska resultat och listor. Är det inte bedövande saker så är det uppiggande saker, är det inte dem så är det steroider, är det inte det så är det något annat fusk. Konstant har fusk skett i OS.


Du frågar hur snabbt människan kan springa? Troligen inte snabbare än de som hittills haft alla snabbaste tider och sedan visat sig haft något med doping att göra.

Det förekommer ju redan mikrodoping för att fixa lite bättre värden inför kommande registrering mot blodpassen som införts. Så när Bolts rekord slås så behöver du inte oroa dig, du har fortfarande möjlighet att försvara individer som aldrig åkt fast i något test som har ett blodpass i ryggen, så länge nivåerna inte är för höger eller avvikit för mycket från början i blodpassen så är allt lugnt.

Arne Persson
2016-05-22, 05:49
Eliten i de oreglerade förbunden tränar lika hårt som dem i de reglerade förbunden.

Panikförsvar är också ett försvar...:laugh::laugh::laugh:

svenbanan
2016-05-22, 06:18
Även fast jag inte håller med om Agitators slutsatser så uppskattar jag inläggen.

Argumentationstekniken som går ut på att bara upprepa "Han är ju dopad. Hör ni inte vad jag säger, han är DOPAD. Det vet jag, för jag kan mina grejer! Men jag tänker inte komma med något konkret som rättfärdigar mina uttaladen." känns lite trist.

Sverker
2016-05-22, 06:29
Svara bara på frågan. Var går gränsen för hur snabbt man kan springa utan doping.

Helt klart lite fortare än idag. Det finns så mycket som påverkar resultaten. Vi är alla mäniskor och påverkas av vår omgivning. Träna med de bästa, ha en bra tränare som ser dig, var öppen och nyfiken för att pröva nya metoder och tränare, tillräckligt med pengar för att slippa bry sig om dem, ha en familj som stöttar osv, osv. Det finns massor att vinna.

Vad man bör undvika är alla som skriver att det är kört, alla dopar sig, måste bara dopa sig. Helt enkelt undvika denna negativa miljö som ändå inte leder någon vart.

Sparven från Minsk
2016-05-22, 07:17
Svara bara på frågan. Var går gränsen för hur snabbt man kan springa utan doping.

Dopingen i sig gör ju inte att du springer snabbare så det är omöjligt att svara på.

Agitator
2016-05-22, 13:19
Dopingen i sig gör ju inte att du springer snabbare så det är omöjligt att svara på.

Det är därför när de bästa i världen i sin sport förbättra sin tid med 3-5 meter på bara ett år från ingenstans när de tagit steroider.

Victor Conte pratar om fenomet här i slutet av videon, djuplänkning direkt dit.

https://youtu.be/azzhD2QJ8B0?t=9791

Här pratar de om Bolt och Jamaicas lag.

https://youtu.be/azzhD2QJ8B0?t=2478

TranceII
2016-05-22, 13:22
Panikförsvar är också ett försvar...:laugh::laugh::laugh:

Jag skulle gissa att de tränar hårdare eftersom de har såpass mycket bättre återhämtning och kapacitet.

Agitator
2016-05-29, 20:46
Meanwhile hos IAAF

https://twitter.com/MichaelBultheel/status/736876915353628672

http://i.imgur.com/aQ8xupZ.png

PureWhey
2016-05-29, 21:18
Hahaha


Skickat från min iPhone med Tapatalk

0x5f3759df
2016-05-29, 23:40
Om man läser runt lite bland hans tweets så kan man även se att han länkar till artiklar om Caster Semenya. Varför hon är intressant är för att hon har någon sorts åkomma som gör att hon producerar "för mycket testosteron" och efter att det var så mycket uppmärksamhet angående hennes status som kvinna/man etc så sattes någon sorts regel som gjorde att hon fick ta någon sorts "hormondämpande preparat" för att få ner testosteronet på mer normala "kvinnliga" nivåer. Detta beslut har sett rivits upp av CAS och hon (och andra med samma åkomma) får återigen tävla utan att sänka testosteronet. Skillnaden på hennes tider mellan när hon var tvungen att sänka och nu när det är naturligt är 2:02 vs väldigt lugnt sprungna 1:58 på 800m nu senast. Det är alltså 4sekunder (och mer eftersom hon inte tog ut sig + hade sprungit lopp endast 50min innan). Då kan man nog börja gissa vilket skillnader "riktig" doping kan göra på en kropp.

Luca Brasi
2016-05-30, 07:00
Om man läser runt lite bland hans tweets så kan man även se att han länkar till artiklar om Caster Semenya. Varför hon är intressant är för att hon har någon sorts åkomma som gör att hon producerar "för mycket testosteron" och efter att det var så mycket uppmärksamhet angående hennes status som kvinna/man etc så sattes någon sorts regel som gjorde att hon fick ta någon sorts "hormondämpande preparat" för att få ner testosteronet på mer normala "kvinnliga" nivåer. Detta beslut har sett rivits upp av CAS och hon (och andra med samma åkomma) får återigen tävla utan att sänka testosteronet. Skillnaden på hennes tider mellan när hon var tvungen att sänka och nu när det är naturligt är 2:02 vs väldigt lugnt sprungna 1:58 på 800m nu senast. Det är alltså 4sekunder (och mer eftersom hon inte tog ut sig + hade sprungit lopp endast 50min innan). Då kan man nog börja gissa vilket skillnader "riktig" doping kan göra på en kropp.
Hon är en man?
Kanke inte bästa materialet för en en personsstudie hur testosteron påverkar kvinnors prestation.

0x5f3759df
2016-05-30, 12:13
Hon är en man?
Kanke inte bästa materialet för en en personsstudie hur testosteron påverkar kvinnors prestation.

Jag förstår inte riktigt vad du menar jag bryr mig inte så mycket om frågan om hon är en kvinna eller man utan pekade bara på hur skillnaden i hormonnivåerna påverkade tiderna för den individen. Samma person med olika hormonnivåer gjorde en skillnad på 4-5 sekunder på 800m och då är det fortfarande "naturligt producerat mängd" testosteron.

Luca Brasi
2016-05-30, 13:51
Jag förstår inte riktigt vad du menar jag bryr mig inte så mycket om frågan om hon är en kvinna eller man utan pekade bara på hur skillnaden i hormonnivåerna påverkade tiderna för den individen. Samma person med olika hormonnivåer gjorde en skillnad på 4-5 sekunder på 800m och då är det fortfarande "naturligt producerat mängd" testosteron.
Mer konventionellt konfigurerade kvinnor tappar nog mindre om de ligger normala kvinnonivåer av testosteron till skillnad ifrån denna person eftersom de är känsligare för testosteron så jag vet inte riktigt.

0x5f3759df
2016-05-30, 14:46
Mer konventionellt konfigurerade kvinnor tappar nog mindre om de ligger normala kvinnonivåer av testosteron till skillnad ifrån denna person eftersom de är känsligare för testosteron så jag vet inte riktigt.

Ja och då borde de rimligtvis öka mer med testosteron också? Och samma borde väl gälla för män att om de nu har lägre nivåer normalt så är de känsligare och "extra testosteron" har större effekt. Det är ju även intressant att det är två kvinnor med dessa ovanliga medicinska åkommor som orsakar extra testosteron är i princip outstanding i världen om nu inte sådant skulle påverka så mycket.

Old Nick
2016-05-30, 15:27
Ja och då borde de rimligtvis öka mer med testosteron också?

Man kan ju knappast dra några slutsatser av hur mycket testosteron påverkar utav detta. Det är ju möjligt att de "hormondämpande preparaten" är prestationshämmande på fler sätt än bara genom testosteronsänkningen. Tappade hon 4 sekunder på grund av testosteronet? Eller tappade hon 0.5 på grund av testosteronet och 3.5 sekunder på grund av att något annat också påverkades? Omöjligt att veta.

Det är ju inte direkt så att droger man skjuter in i kroppen fungerar som små strömbrytare som bara verkar precis där man vill. De kan ha massvis med biverkningar.

Agitator
2016-06-16, 21:06
Vad händer med dopades atleters medaljer från tidigare OS ifall de åker fast efteråt?


Nåja, nu drar vi fram ett gäng atleter som fastnat i omtester från 2012, inom IFW.

The IWF reports that as a consequence of the IOC’s reanalyses of samples from the 2012 London Olympic Games, the samples of the following Athletes have returned Adverse Analytical Findings:
http://www.iwf.net/2016/06/15/public-disclosures/


Ilya Ilyin är ju ett känt namn iaf :)

Och är man förvånad? Inte ett dugg. Går ju åt rätt riktning iaf, frågan är hur medaljer hanteras, någon som är insatt?

um4VxiI2Ng0

gu8aK-S4Gfo

kDObL47sDyo

_31Mn1H4MyM

ev3Sg_X651E

Agitator
2016-06-16, 21:06
K76V7-55q7Q

qpllourStrg

VTBvDz_OkMU

YWCvx8nVP_8

Rahf
2016-06-16, 21:16
Såvitt jag förstår det behåller dom alla medaljer som inte innefattas av dopingtestet. Jag har ingen källa som bestrider Liao Huis resultat (http://library.la84.org/6oic/OfficialReports/2008/2008Results_Book2.pdf) från OS 2008, efter att han pissat brunt under VM 2010.

svenbanan
2016-06-16, 23:18
Jag tror inte dopade blir av med medaljer från mästerskap som varit före det positiva provet tagits.

Frågan är vad som händer med medaljer från mästerskap som varit efter positivt prov? Tex om man skulle gå tillbaka till OS i Peking och köra nya avancerade tester och hitta dunderhonung i Bolts (eller nån annans) prov. Skulle han då också kunna bli av med medaljer från OS i London?

Rahf
2016-06-16, 23:27
Dom kör nog på "oskyldig tills motsatsen bevisats". Att det kan vara enormt hyckleri får stå för dom.

svenbanan
2016-06-16, 23:39
Dom kör nog på "oskyldig tills motsatsen bevisats". Att det kan vara enormt hyckleri får stå för dom.

Menar du för mitt exempel på positivt test från 2008 och eventuellt återkalla medaljer från 2012 nu? Om detta skulle ske så är ju atleten ifråga inte oskyldig. Hade man upptäckt dopingen på plats 2008 så skulle ju en avstängning hindrat deltagande 2012 om det var ett såpass allvarligt fall. Vissa dopingpreparat har ju långvariga effekter och då är ju vederbörande kanske inte oskyldig 2012 heller...

Agitator
2016-06-17, 00:08
Nu tog ju Ilya Ilyin guld 2012 i london.

The IWF reports that as a consequence of the IOC’s reanalyses of samples from the 2012 London Olympic Games, the samples of the following Athletes have returned Adverse Analytical Findings.

F Ultra
2016-06-17, 00:38
Du är medveten om att folk sedan början av 1900-talet har tagit någon form av PED's va?

Redan på romartiden så käkade de olika delar av kött och råa djurtestiklar för att bli mer aggressiva på arenan när de fightades, finns det beskrivet iaf.

Mitten av 1800-talet så börjas testosteorne kartläggas och synthiserade under 30-talet.

Har för mig jag läste någonstans att en finsk olympier tog något som hette Rejuven och tyckte det var fantastiskt, han kunde träna mycket mer och prestera bättre typ 1931 var det här vill jag minnas. Paavo eller hur hans namn nu var stavades var född på 1800talet och tävlade under 20 och 30talet och har flertalet guld osv.

Vad får dig att tro Jesse inte använt sig av PED's så som de flesta gjort sedan olympics startades 1896? Jesse föddes långt efter Paavo som tydligen tyckte rejuven var toppen och bra för träningen.

Alltså, alla har alltid försökt få i sig något som gett dem ett övertag, så har det varit konstant när man börjar granska resultat och listor. Är det inte bedövande saker så är det uppiggande saker, är det inte dem så är det steroider, är det inte det så är det något annat fusk. Konstant har fusk skett i OS.


Du frågar hur snabbt människan kan springa? Troligen inte snabbare än de som hittills haft alla snabbaste tider och sedan visat sig haft något med doping att göra.

Det förekommer ju redan mikrodoping för att fixa lite bättre värden inför kommande registrering mot blodpassen som införts. Så när Bolts rekord slås så behöver du inte oroa dig, du har fortfarande möjlighet att försvara individer som aldrig åkt fast i något test som har ett blodpass i ryggen, så länge nivåerna inte är för höger eller avvikit för mycket från början i blodpassen så är allt lugnt.

1934 var första gången som man lyckades syntetisera en liten mängd testosteron och 1937 påbörjades kliniska tester på människor. Låter inte sannolikt att Owens vid tiden för sitt världsrekord 1935 redan skulle ha kunna ha tillgång till syntetiskt testosteron. Lycka till med att höja dina testonivåer nämnvärt genom att käka tjurtestiklar (1931 lyckades man få fram 15ml androstenone från tiotusentals liter med tjururin).

Man må ha provat både det ena och det andra men vad hjälper det när doserna som man behöver för att få verkan är skyhögt högre än vad du kan få i dig utan att syntetisera koncentrerade hormoner?

Agitator
2016-06-20, 15:28
1934 var första gången som man lyckades syntetisera en liten mängd testosteron och 1937 påbörjades kliniska tester på människor. Låter inte sannolikt att Owens vid tiden för sitt världsrekord 1935 redan skulle ha kunna ha tillgång till syntetiskt testosteron. Lycka till med att höja dina testonivåer nämnvärt genom att käka tjurtestiklar (1931 lyckades man få fram 15ml androstenone från tiotusentals liter med tjururin).

Man må ha provat både det ena och det andra men vad hjälper det när doserna som man behöver för att få verkan är skyhögt högre än vad du kan få i dig utan att syntetisera koncentrerade hormoner?

Ja det är ju det som är frågan. Hade varit kul att läsa vad de provade och utvecklade och vad resultaten blev av det då. Undrar vart man kan hitta informationen ifall den finns tillgänglig. Hade varit intressant.

Frågan är vad de hittade på vägen som fungerade innan de lyckades få fram en billig metod genom syntetisera fram det. Verkar ju finnas en del saker som påverkar kroppen prestationsmässigt. Skulle vara kul som sagt att läsa deras rapporter och resultat från den tiden. Någon som vet om det finns tillgängligt ens?


The First Injectable Anabolic Steroid Product

The testes have been known to be responsible for male-typical characteristics and behaviors since ancient times but it was not until 1849 that scientists learned how this happened. German scientist Arnold Adolf Berthold discovered that the testes influenced masculine behavior by secreting an unknown substance into the bloodstream.



The First Athlete to Use Steroids

Athletes looking for an edge have often looked to science as a means to improve their athletic abilities. Brown-Séquard’s hormone research intrigued future Major League Baseball pitcher and Hall of Famer “Pud” Galvin. Galvin wondered if injections of the Brown-Séquard Elixir would enhance baseball performance.

Since the extract undoubtedly contained trace amounts of as-of-yet-unidentified androgenic steroids, Galvin became the first known athlete to inject a steroid-based product when he became a regular user of the rejuvenating Brown-Sequard Elixir. The year was 1889. Galvin’s use of “steroids” preceded the recent steroids in baseball scandal by over 100 years.

Brown-Séquard’s research inspired several scientists to build on his research with testicular extracts.



In 1927, University of Chicago chemistry professor Fred Koch and research assistant Lemuel McGee derived 20 mg of a substance from 40 pounds of bovine testicles obtained from the Chicago Stockyards. The testicular extract re-masculinized castrated roosters, pigs and rats.


Re-masculinizied. Haha, humpday så länge extraktet varade typ eller vad?

Agitator
2016-06-20, 15:30
Dibabas tränare gripen i dopningsrazzia

Den somaliska löpningstränaren Jama Aden har gripits på ett hotell i Spanien. Enligt tidningen El Pais har polisen hittat det dopningsklassade preparatet Epo på Adens rum.

Jama Aden leder en träningsgrupp med flera av världens topplöpare, bland andra Genzebe Dibaba som är regerande världsmästare och världsrekordhållare på 1.500 meter.

Aden greps av polis på ett hotell i Sabadell i nordöstra Spanien, norr om Barcelona, på måndagen. Även en av gruppens fysioterapeuter greps, enligt El Pais. Utöver Epo ska även andra förbjudna preparat ha hittats på de gripnas rum.

Tidningen skriver också att 20 elitlöpare från olika länder ingår i Adens träningsgrupp och flera av dem, inklusive etiopiskan Dibaba, bor på samma hotell.

Polisens utredning har pågått i några veckor, skriver El Pais, och har haft stöd av den spanska antidopningsbyrån.

http://www.dn.se/sport/dibabas-tranare-gripen-i-dopningsrazzia/

Tree Fiddy
2016-06-20, 16:00
Bolt lär ju vara ren i alla fall.





:D

Agitator
2016-06-29, 03:56
Delar ut kritik med humor. Älskade den ärliga reklamen för övrigt.
Lite lång men den var bra hela vägen.

BgyqAD5Z6_A

Agitator
2016-06-29, 15:40
Delar ut kritik med humor. Älskade den ärliga reklamen för övrigt.
Lite lång men den var bra hela vägen.

BgyqAD5Z6_A

Hahaha

Cat dick, dog dick, lizard dick, rhino dick, badger balls, muskrat anuses, chipmunks fist, moose face, a five hour energy shot straight into his eyeball. One time I put a tampoon with jet fuel up his ass, PUUSSSSH IT. Another time I got Regis Philbin screaming into a jar and had him inhale it. All of this to get that EDDDGHEEE.

Coach Clarks strict regim of excuses:
I slipped and felled onto liquide amphetamines
I was walking down this back alley and a guy came up and stabbed me with a syringe full with EPO; SWEEETER SWEETEERRR;
I ate my own twin in the womb; I DONT BELIVEV YOU!
An uncastrated boar spit in my mouth; POSSSIBLE I LIKE IT;
Last nigth I drank five beers and fucked everyone

G.W
2016-07-14, 13:54
Abeba Aregawi friad från dopingmisstankar, någon som har koll på varför?

http://www.dn.se/sport/abeba-aregawis-avstangning-aterkallas-kan-fa-tavla-i-os/

0x5f3759df
2016-07-14, 13:57
Abeba Aregawi friad från dopingmisstankar, någon som har koll på varför?

http://www.dn.se/sport/abeba-aregawis-avstangning-aterkallas-kan-fa-tavla-i-os/

Jag har för mig att det är för att det är relaterat till osäkerhet om halveringstiden i kroppen för meldonium och därför inte kan säga att hon använde det efter att det blev förbjudet.

bigtraps
2016-07-14, 15:40
Låt henne inte åka till Rio

Wain
2016-07-22, 12:21
Nu är de uppe i 98 stycken bevisade fuskare...

https://www.olympic.org/news/second-wave-of-reanalysis-reveals-banned-substances-in-45-athletes-from-beijing-and-london

Verkar vara ungefär 8% av de omtestade proverna som tillhör fuskare.

Agitator
2016-08-24, 13:47
http://www.sydsvenskan.se/2016-08-24/tyngdlyftare-frantas-os-medaljer

Elva medaljörer i tyngdlyftning fråntas sina medaljer från OS i Peking 2008 efter att omtester av deras dopningsprov visat spår av förbjudna medel som tillväxthormon och anabola steroider.

Ytterligare fyra finns med på listan över dopade Peking-lyftare som Internationella tyngdlyftningsförbundet lagt ut på sin webbplats.

De kinesiska guldmedaljörerna Cao Lei, Liu Chunghong och Chen Xiexia testades positivt för tillväxthormonet GHRP-2. Kinesiskorna vann sina klasser överlägset i hemma-OS.

De övriga som blir av med medaljerna kommer från Ryssland, Kazakstan, Azerbajdzjan, Ukraina och Vitryssland. Bland dem finns världsrekordhållaren i ryck i 85-kilosklassen, vitryssen Andrej Rybakou.
TT

kaer
2016-08-24, 13:59
Lite intressant att bläddra igenom:
https://en.wikipedia.org/wiki/2008_Summer_Olympics_medal_table#Changes_in_medal_ standings

Agitator
2016-08-24, 14:13
Lite intressant att bläddra igenom:
https://en.wikipedia.org/wiki/2008_Summer_Olympics_medal_table#Changes_in_medal_ standings

Du tänkte på svensken :)

Rahf
2016-08-24, 14:18
Du tänkte på svensken :)

Ara Abrahamian åkte väl inte dit för doping?

the_PL_man
2016-08-24, 22:17
Ara Abrahamian åkte väl inte dit för doping?

* Ara Abrahamian won the bronze medal, but later disqualified and stripped off his medal after a protest during the medal ceremony. He stepped off the podium and put the medal on the floor and walked off, before the gold and silver medals had been awarded. His action was in protest at a controversial penalty call in his semifinal against Italy's Andrea Minguzzi. The medal, however, was awarded to another athlete. The International Olympic Committee (IOC) said the Swede was punished for violating the spirit of fair play during the medal ceremony.[5]

Wain
2016-08-25, 07:38
Ara är stenhård :D

kaer
2016-08-25, 07:49
Du tänkte på svensken :)

Nej, Ara har jag koll på. Tänkte mer att det passade in i tråden, kul att se hur medaljerna omfördelas.

Totalt sett känns ju hela olympiaden rätt pajasmässig vid det här laget.
Om 20-år har vi slutresultatet för årets olympiska spel.
Antagligen får Sverige alla medaljer vid det laget för vi är de enda som inte dopar oss.
Eller Qatar, de kommer muta alla i efterhand.

Agitator
2016-09-16, 09:06
Internationella tyngdlyftningsförbundet har bestämt att alla nationer som kommer upp i tre dopade lyftare från tidigare OS blir avstängt i ett år. Hittills har nio nationer blivit avstängda.

Går bra nu :)

http://www.dn.se/sport/os/dopad-polack-far-os-brons/

http://img03.dn.se/remote/d1.dn-static.se/UploadedImages/2016/9/15/09897369-bf27-47f3-bc8d-042d406c1938/bigOriginal.jpg

Den polske tyngdlyftaren Tomasz Zielinski slutade nia i OS 2012. Då sex av lyftarna före honom nu åkt fast sedan det gjorts omtester av deras dopningsprov tilldelas Zielinski bronset.

Till saken hör att 94-kiloslyftaren Tomasz Zielinski själv är dopningsavstängd just nu. Han blev hemskickad från OS i Rio de Janeiro sedan han åkt fast i ett test före spelen.

Sedan IOK, Internationella olympiska kommittén, har börjat med att testa dopningsprover från tidigare OS, med nya metoder, har många tyngdlyftare åkt fast.

Internationella tyngdlyftningsförbundet har bestämt att alla nationer som kommer upp i tre dopade lyftare från tidigare OS blir avstängt i ett år. Hittills har nio nationer blivit avstängda.

TT-Reuters

ceejay
2016-09-16, 09:53
hahaha vilken fuckad situation.

leee
2016-09-16, 10:15
Hur skulle styrkesporterna inkl. Kast se ut utan doping alla dopar sig.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

z_bumbi
2016-09-16, 14:30
Internationella tyngdlyftningsförbundet har bestämt att alla nationer som kommer upp i tre dopade lyftare från tidigare OS blir avstängt i ett år. Hittills har nio nationer blivit avstängda.

Vilket innebär uppbyggnadsträning fram till VM 2019 och sen är det OS igen 2020.
Om IWF verkligen skulle vilja så har de nu chansen att ta tag i problemet då de får så många positiva test på en gång men det verkar inte som de har ändrat ståndpunkt i frågan.

trädgårdsmöbel
2016-09-16, 15:06
Vilket innebär uppbyggnadsträning fram till VM 2019 och sen är det OS igen 2020.
Om IWF verkligen skulle vilja så har de nu chansen att ta tag i problemet då de får så många positiva test på en gång men det verkar inte som de har ändrat ståndpunkt i frågan.

Vilket kanske är smart ur resultatsynpunkt? Jag har en mer än lovligt paranoid konspirationsteori om att de egentligen inte bryr sig och även vill att atleterna skall dopa sig, men de vill ge sken av att de tar tag i problemet.

therunningman
2016-09-17, 11:44
Jag har nog högre blodvärden än 99% av konditionsidrottarna som ställde upp i Rio. Det måste ju betyda att jag också intar epo eller får upp mina värden på annat sätt?

z_bumbi
2016-09-17, 13:48
Sådana avvikelser ser man i biologiska passet. Speciellt om du tävlat i en idrott med fungerade testverksamhet och dessutom ingår i ADAM:s dvs måste vara tillgänglig flera dagar i veckan för testning.

Luca Brasi
2016-09-17, 15:36
http://edition.cnn.com/2016/09/15/sport/wada-hacking-craig-reedie/

Ryssland borde avstängas ifrån all internationell idrott.

WHITEFOLKS
2016-09-17, 15:48
http://edition.cnn.com/2016/09/15/sport/wada-hacking-craig-reedie/

Ryssland borde avstängas ifrån all internationell idrott.

Varför det? För att några som påstår sig vara ryska har hackat sig in? Även om de är ryska så är det ju inte samma sak som att "ryssland har ansvar för det". Så om man inte lyckas bevisa att det är ryssland som nation som ligger bakom det så tycker jag det verkar hårt att stänga av en hel nation från idrottande.

z_bumbi
2016-09-19, 09:57
Varför det? För att några som påstår sig vara ryska har hackat sig in? Även om de är ryska så är det ju inte samma sak som att "ryssland har ansvar för det". Så om man inte lyckas bevisa att det är ryssland som nation som ligger bakom det så tycker jag det verkar hårt att stänga av en hel nation från idrottande.

Jag tror snarare det syftar på den organiserade dopingen och frånvaron av godkänd testverksamhet. Det är inte ett nytt problem men nu finns det bevis.

therunningman
2016-09-20, 09:54
Sådana avvikelser ser man i biologiska passet. Speciellt om du tävlat i en idrott med fungerade testverksamhet och dessutom ingår i ADAM:s dvs måste vara tillgänglig flera dagar i veckan för testning.
Menar du att världens idrottare testas så regelbundet att det inte finns en rimlig chans att bloddoping kan utföras utan att man åker fast?

Vet du hur testverksamheten är uppbyggd kan du styra så det inte syns i blodprover utan förändringar faller inom felmarginal. Om man ens letar efter och hittar spårämnen av epo så beror det ju på hur ärligt förbundet är?

Helt klart är det i många nationer och idrotter svårare att bloddopa sig och skillnaderna mellan de som fuskar och de som fuskar är i de fallen avsevärt mindre vilket ju är väldigt bra och roligt för de sporterna.

PureWhey
2016-09-20, 10:06
Vilket kanske är smart ur resultatsynpunkt? Jag har en mer än lovligt paranoid konspirationsteori om att de egentligen inte bryr sig och även vill att atleterna skall dopa sig, men de vill ge sken av att de tar tag i problemet.



Knappast paranoidt... Alla elitidrottare på pallplats dopar sig i grenarna där det hjälper att dopa sig. Man vill se personer som är helt sjukt snabba osvosv. En dålig med ändå någorlunda relevant jmf är väl naturell BB och "riktig" BB. Ingen skulle betala för att se mig på scen utan man vill se Phil Heath, Kai Grön osv. Samma gäller såklart i OS, man vill se "omänskliga" resultat.

Imo


Skrivet slarvigt med telefonen

hurril
2016-09-20, 11:39
Menar du att världens idrottare testas så regelbundet att det inte finns en rimlig chans att bloddoping kan utföras utan att man åker fast?

Vet du hur testverksamheten är uppbyggd kan du styra så det inte syns i blodprover utan förändringar faller inom felmarginal. Om man ens letar efter och hittar spårämnen av epo så beror det ju på hur ärligt förbundet är?

Helt klart är det i många nationer och idrotter svårare att bloddopa sig och skillnaderna mellan de som fuskar och de som fuskar är i de fallen avsevärt mindre vilket ju är väldigt bra och roligt för de sporterna.

Med vissa undantagsfall är det inte epo:t i sig man söker utan snarare blodvärdet och aspekter av ditt blods olika livscykler och frisättande hormoner. Helt klart finns det givetvis mängder av sätt för en fuskare att komma runt stora delar av detta men det biologiska passet gör det väldigt svårt att dopa sig "effektivt."

FilipLindstr
2016-09-20, 11:45
Man vill se personer som är helt sjukt snabba osvosv. En dålig med ändå någorlunda relevant jmf är väl naturell BB och "riktig" BB. Ingen skulle betala för att se mig på scen utan man vill se Phil Heath, Kai Grön osv. Samma gäller såklart i OS, man vill se "omänskliga" resultat.

Och det gör man. De hade varit omänskliga även utan doping.

Ingen hade tyckt att sprintfinalen var en mindre imponerande gren att kolla på om vinnaren sprang 20 hundradelar långsammare. Man hade blivit precis lika imponerad.

Det faktum att de allra flesta fullständigt saknar personliga referensramar kring hur snabbt en sprinter springer, hur högt en höjdhoppare hoppar gör att det knappast hade varit annorlunda. Och hade man tagit bort den lilla tanken i baksidan av huvudet som säger att "den här idrottaren är nog dopad" så hade det nog varit mer imponerande även om man la till en sekund på resultatet.

Agitator
2016-09-26, 10:10
http://www.svtplay.se/video/10306265/dopningsjakten/dokument-utifran-dopningsjakten-avsnitt-1

leee
2016-09-26, 11:08
faktum är att utan doping så blir det lika intressant som att titta på finnkampen.

hurril
2016-09-26, 11:12
faktum är att utan doping så blir det lika intressant som att titta på finnkampen.

Det är väldigt intressant nu när Ryssland klockar in etta, tvåa och trea i alla sporter. Vansinnigt intressant.

z_bumbi
2016-09-26, 19:55
Menar du att världens idrottare testas så regelbundet att det inte finns en rimlig chans att bloddoping kan utföras utan att man åker fast?

Nej men det skrev jag inte heller något om. Du skrev att du hade högre testvärde än x procent av de tävlande i Rio och sådana avvikelser från normalfördelningen syns alltså i det biologiska passet.

therunningman
2016-09-27, 08:25
Nej men det skrev jag inte heller något om. Du skrev att du hade högre testvärde än x procent av de tävlande i Rio och sådana avvikelser från normalfördelningen syns alltså i det biologiska passet.

Absolut, i mitt fall skulle ett blodpass fungera fint även om jag testas utan att vara beredd på det. Dock kan man kringgå ett blodpass om förbunden sluter upp bakom atleten och tyvärr görs det.

Mitt första inlägg skrev jag kryptiskt för att visa att man aldrig vet fullt ut om någon är dopad baserad på prestation eller testvärden tills de åker fast i kontroll.

Misstänka och spekulera går ju men jag har alltså bättre värden än de flesta som är seriösa med bloddoping. När jag var aktiv hade jag vo2max därefter. Genetik är viktigare än doping och i vissa fall antagligen så överlägsen att man kan vinna på bara genetik utan doping.



Med vissa undantagsfall är det inte epo:t i sig man söker utan snarare blodvärdet och aspekter av ditt blods olika livscykler och frisättande hormoner. Helt klart finns det givetvis mängder av sätt för en fuskare att komma runt stora delar av detta men det biologiska passet gör det väldigt svårt att dopa sig "effektivt."

Precis, blodvärdet är ju ett blodprov :). Epo är nog fortfarande urinprov. Håller med, i seriösa länder kan man inte alls få samma försprång från bloddoping nuförtiden vilket är roligt. Vore intressant med siffror på skillnader över hur blodvärden förändrats från start till slut på ex Tour de France och Tour de ski från år till år, 90-tal till nu.

Drfg
2016-09-27, 08:38
Vore intressant med siffror på skillnader över hur blodvärden förändrats från start till slut på ex Tour de France och Tour de ski från år till år, 90-tal till nu.

Har för mig de hade grafer över det i avsnittet av uppdrag granskning som handlade om doping inom skidsporten.

Drfg
2016-09-27, 08:40
Har för mig de hade grafer över det i avsnittet av uppdrag granskning som handlade om doping inom skidsporten.

Kommer inte ihåg några värden men har för mig det hade gått ner till precis under den nu tillåtna gränsen :)

therunningman
2016-09-27, 11:48
Har för mig de hade grafer över det i avsnittet av uppdrag granskning som handlade om doping inom skidsporten.

Jag tror att man bara tittade på siffror fram tills blodpasset introducerades i uppdrag granskning?

Tänker att det kunde vara kul att följa upp idrottare under ex tour de ski med ett blodtest och urinprov varje dag under hela touren och se på avvikelser i värden för att sedan jämföra med 90-talet, efter man börja testa för epo (kanske runt 2000?) och sedan efter blodpasset infördes.

Det handlar nog mer om rimliga avvikelser snarare än en magisk gräns. Jag ligger en bra bit över den magiska gränsen. Skillnaden är att testar du en person som mig under ett helt år med både blod och urinprov kommer avvikelserna vara normala vilket är det som speglas i blodpasset.

hurril
2016-09-27, 21:55
Precis, blodvärdet är ju ett blodprov :). Epo är nog fortfarande urinprov. Håller med, i seriösa länder kan man inte alls få samma försprång från bloddoping nuförtiden vilket är roligt. Vore intressant med siffror på skillnader över hur blodvärden förändrats från start till slut på ex Tour de France och Tour de ski från år till år, 90-tal till nu.

Man räknar och undersöker andelen av röda blodkroppar i olika skeden av sin livscykel samt nivåer av olika frisättande faktorer. Dessa kommer att förhålla sig på ett visst sätt om Hb-värdet är si eller så och de kommer även att förändras förutsägbart över tid hos en frisk och ren person.

Att bara ha ett högt Hb-värde betyder ingenting.

Shqypnia
2016-09-28, 09:38
Varför in i h-vete dopar folk sig fortfarande på OS när chansen är 99% (påhittad siffra) att de åker dit?!

Wain
2016-09-28, 10:19
För att chansen är 99% att de inte åker dit om de vet vad de pysslar med.

hurril
2016-09-28, 11:07
Varför in i h-vete dopar folk sig fortfarande på OS när chansen är 99% (påhittad siffra) att de åker dit?!

1% chans att vinna hur mycket pengar och glory som helst. Fan folk spelar på Lotto där chansen att vinna är typ 1 på 4358310948571209348712093 utan att skämmas.

therunningman
2016-09-28, 12:31
Man räknar och undersöker andelen av röda blodkroppar i olika skeden av sin livscykel samt nivåer av olika frisättande faktorer. Dessa kommer att förhålla sig på ett visst sätt om Hb-värdet är si eller så och de kommer även att förändras förutsägbart över tid hos en frisk och ren person.

Att bara ha ett högt Hb-värde betyder ingenting.

Absolut är det så men det frångår inte det faktum att en person injicerar väldigt små doser epo varje dag kommer ha ett blodpass som ser lika oskyldigt ut, med med högre hb-värden. Så för en person som kan kontrollera fusket så är ett blodpass eg helt värdelöst utan istället måste man fånga personen med spårämnen i urin och det är ju tyvärr inte så lätt.

Vill man fuska lite kan man med högsta sannolikhet fortfarande göra det men minimala risker utan att åka fast. Är man inte nöjd med att fuska lite eller inte vet hur man lurar blodpasset ökar risken att åka fast. För många nationer är nog siffrorna från 90-talet ouppnåeliga med ganska stor marginal. Då krävs det att alla förbund står bakom dig och det är ett systematiskt fusk på många nivåer.

cero
2016-09-28, 12:36
För att chansen är 99% att de inte åker dit om de vet vad de pysslar med.

Hur kommer man runt biologiska pass och slumpade dopingkontroller året runt?