handdator

Visa fullständig version : varför kan jag inte låta bli att äta? tips?


Anonymes
2016-05-17, 21:51
Har ni några bra tips på hur jag ska undvika att äta mycket? Nu har jag hela tiden tänkt: imorgon ska jag äta mindre för att ligga på kaloriunderskott men det slutar alltid med att jag äter mer ändå ... Jag älskar mat helt enkelt :( Jag räknar inte kalorier men vet på ett ungefär om jag har ätit lika mycket som jag brukar. Nåja, är det någon speciell mat som gör en mer hungrig eller rättare sagt mindre mätt? Jag antar att jag ska äta mindre kolhydrater och fett o äta mer protein. Finns det något mer jag ska tänka på? Hur gör ni för att inte äta mer?
Har bmi 21 komma nånting, men jag vill gå ner i vikt ändå. 18, år tjej

Sinaen
2016-05-17, 21:56
Drick mycket vatten lägg dig lite hungrig istället på kvällen
Sätt klockslag där du får/inte får äta tex efter klockan 20.00 ingen mat osv.
Bestäm 2 dagar i förväg om du vill äta nått speciellt. Tex om du vill ha något speciellt bestämmer du på måndagen att onsdag får du äta det.
Drick inte tomma kalorier ex sockerläsk mjölk juice m.m det lägger sig på plus fruktansvärt fort


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Sinaen
2016-05-17, 22:02
Har ni några bra tips på hur jag ska undvika att äta mycket? Nu har jag hela tiden tänkt: imorgon ska jag äta mindre för att ligga på kaloriunderskott men det slutar alltid med att jag äter mer ändå ... Jag älskar mat helt enkelt :( Jag räknar inte kalorier men vet på ett ungefär om jag har ätit lika mycket som jag brukar. Nåja, är det någon speciell mat som gör en mer hungrig eller rättare sagt mindre mätt? Jag antar att jag ska äta mindre kolhydrater och fett o äta mer protein. Finns det något mer jag ska tänka på? Hur gör ni för att inte äta mer?
Har bmi 21 komma nånting, men jag vill gå ner i vikt ändå. 18, år tjej



Det känns bara som att det fattas lite information också,
BMI är ett fruktat dåligt verktyg för att mäta kroppens "hälsa"
Man behöver lite fler parametrar.
Och anledning varför man vill gå ner i vikt.
Så att det inte blir osunt

Xtreme-G
2016-05-17, 22:42
Ett tips är ju att vara mätt. 1 kg kvarg innehåller 640 kcal och 120 g protein så det torde rymmas inom kaloribudgeten. Äter jag det utspritt på 3-4 gånger per dag håller jag mig mätt. Sedan behöver man ju inte äta 1 kg bara för saks skull.

gyros
2016-05-17, 23:13
Ät fiberrik mat, det håller dig mätt längre.

Knäckebröd, baljväxter, frukt osv

Sohlsken
2016-05-17, 23:49
Vad har du för mål med viktnedgång?
Tränar du?
Vad äter du, i detalj, under en genomsnittlig dag?

Anonymes
2016-05-18, 16:24
Vad har du för mål med viktnedgång?
Tränar du?
Vad äter du, i detalj, under en genomsnittlig dag?

svar på dina frågor finns här: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=7577570#post7577570

Anonymes
2016-05-18, 16:25
Det känns bara som att det fattas lite information också,
BMI är ett fruktat dåligt verktyg för att mäta kroppens "hälsa"
Man behöver lite fler parametrar.
Och anledning varför man vill gå ner i vikt.
Så att det inte blir osunt

jag har vägt mig med en BF våg, här är mina värden http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=7577570#post7577570

som du ser har jag mycket fett enligt i alla fall enligt tabellen som jag fick med vågen plus att jag ser inte smal ut men inte heller överviktig

Anton Fräs
2016-05-18, 16:40
jag har vägt mig med en BF våg, här är mina värden http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=7577570#post7577570

som du ser har jag mycket fett enligt i alla fall enligt tabellen som jag fick med vågen plus att jag ser inte smal ut men inte heller överviktig

Sådana vågar är oerhört dåliga, i synnerhet de som finns på gym och liknande. Du bör med andra ord inte ta hänsyn till resultatet den gav.



/ leg. dietist

Sohlsken
2016-05-18, 16:50
svar på dina frågor finns här: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=7577570#post7577570

Det finns även svat på dina egna frågor i den tråden.

Enligt dina egna värden ligger du redan på en hälsosam vikt. Kolo är inte till för att hjälp folk att gå ner ohälsosamt. Detta är ett träningsforum, det är inte till för bantning utöver deff, och deff bibehåller en existerande muskelmassa som de flesta har arbetat i flera år med att bygga upp, och har ätit balans eller med överskott för att nära kroppen.

Jag föreslår att du lyssnar på de välvilliga råd som givits, eller återkommer när du är redo att träna.

Anonymes
2016-05-18, 18:07
Det finns även svat på dina egna frågor i den tråden.

Enligt dina egna värden ligger du redan på en hälsosam vikt. Kolo är inte till för att hjälp folk att gå ner ohälsosamt. Detta är ett träningsforum, det är inte till för bantning utöver deff, och deff bibehåller en existerande muskelmassa som de flesta har arbetat i flera år med att bygga upp, och har ätit balans eller med överskott för att nära kroppen.

Jag föreslår att du lyssnar på de välvilliga råd som givits, eller återkommer när du är redo att träna.

Jo klart jag vill träna!! Vet bara inte vad som har högst fettförbränning/ intensitet. Är väl inte så viktigt att bibehålla muskler jag har knappt nåra haha. Nejmen jag skriver här för att jag vill ha tips på hur jag ska äta mindre och vad jag ska träna :)

Guckenn
2016-05-18, 18:33
jag har vägt mig med en BF våg, här är mina värden http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=7577570#post7577570

som du ser har jag mycket fett enligt i alla fall enligt tabellen som jag fick med vågen plus att jag ser inte smal ut men inte heller överviktig

24,6% är inte "mycket fett" för en kvinna, kom ihåg att de siffror man ser på internet brukar utgå från mäns kroppar och kvinnor bär mer fett naturligt än män. Att gå ner i vikt när man inte har särskilt mycket muskler tjänar ingenting till, man kommer bara att se smalfet ut om man har för lite muskelmassa för sin stomme. Satsa på att träna hårdare istället.

Sohlsken
2016-05-18, 20:27
Jo klart jag vill träna!! Vet bara inte vad som har högst fettförbränning/ intensitet. Är väl inte så viktigt att bibehålla muskler jag har knappt nåra haha. Nejmen jag skriver här för att jag vill ha tips på hur jag ska äta mindre och vad jag ska träna :)

I all ärlighet - börja med att bygga muskler och skippa viktnedgången iaf ett halvår. Du kan hitta gott om råd gällande nybörjarupplägg här på Kolo, och du kan även starta en tråd för hjälp med upplägg för att börja träna.

Jag rekommenderar att lyfta fria vikter. Det är ett bra upplägg för att bygga muskler, och muskler bränner mer kalorier än fett även i vila. Jag är inte så bra på att föreslå program, så det överlåter jag åt andra.

Smal med muskler väger aningen mer än smal utan muskler, men är även hälsosammare och mår generellt sett bättre :)

Lägg på hyllan att äta mindre. Du kan även få råd här om bra och balanserad kost för träning.