handdator

Visa fullständig version : Formcheck bänkpress


svartakronan
2016-05-17, 19:31
Har problem med axlar och har bestämt en gång för alla att börja vara noga med tekniken.

https://vimeo.com/167004281
Så vad tycker ni, vad behöver förbättras?

Tack på förhand.
Skickat från min iPhone med Tapatalk

Nyckel
2016-05-17, 20:20
Har problem med axlar och har bestämt en gång för alla att börja vara noga med tekniken.

https://vimeo.com/167004281
Så vad tycker ni, vad behöver förbättras?

Tack på förhand.
Skickat från min iPhone med Tapatalk

Ha armbågarna under stången och inte framför.

Blomkål
2016-05-17, 20:34
Något bättre än senast vi skrev. Stångens bana är bättre men du gör lite av en jm-press av det på grund av handlederna och armbågarna (youtuba).

För mig löste sig verkligen allt av att jag lärde mig stå rätt. Traps/skuldror hårt ner i bänken, lätt touch med rumpan och nästa kontaktpunkt är fötterna som hjälper till att driva ner nacken i bänken. Det finns olika tekniker också, bred stance som Fredrik Smulter eller väldigt smal och tight där fötterna i stort sett är under rumpan för att ge två exempel.

För att få rätt känsla kan du testa lägga dig ner på bänken, sätta upp fötterna på bänken och ställa dig med övre traps och hela fotsulorna som enda kontaktpunkter. Därifrån kliver du ner med ena foten precis under bänken och sedan andra.

https://www.youtube.com/watch?v=BvC9y-Xmsi8 Kolla denna men akta ryggen.

svartakronan
2016-05-17, 20:53
Något bättre än senast vi skrev. Stångens bana är bättre men du gör lite av en jm-press av det på grund av handlederna och armbågarna (youtuba).

För mig löste sig verkligen allt av att jag lärde mig stå rätt. Traps/skuldror hårt ner i bänken, lätt touch med rumpan och nästa kontaktpunkt är fötterna som hjälper till att driva ner nacken i bänken. Det finns olika tekniker också, bred stance som Fredrik Smulter eller väldigt smal och tight där fötterna i stort sett är under rumpan för att ge två exempel.

För att få rätt känsla kan du testa lägga dig ner på bänken, sätta upp fötterna på bänken och ställa dig med övre traps och hela fotsulorna som enda kontaktpunkter. Därifrån kliver du ner med ena foten precis under bänken och sedan andra.

https://www.youtube.com/watch?v=BvC9y-Xmsi8 Kolla denna men akta ryggen.
Tack som fan för tipsen, uppskattas verkligen! Kul att du tycker att det ser lite bättre ut än förra videon iaf.
Brukar få lite ont i ryggen ibland när jag svankar väldigt men ska absolut prova att göra så!:)

Anders The Peak
2016-05-17, 21:06
Vad är syftet med bänkpressarna? Det ser ut som om det saknas något år träning och inte direkt något annat. Om man nu inte är SL fanatisk i så fall drar du inte ihop skulderbladen ordentligt och bryggar inte upp har rumpan för vilande mot bänken och stadgar inte med fötterna så att du kan få driv i lyftet. Men allt det där bygger inte mer muskelmassa utan gör dig bara mer tekniskt fulländad som bänkpressare. För min del gillar jag snygga muskler och bär hellre det på stranden än ser ut som en ...

broman
2016-05-17, 21:15
Ha armbågarna under stången och inte framför.

Man pressar ej 180 graders vinkel, så lätt framför bör armbågarna vara, för dom flesta.

Inte så mycket om på klippet dock :)

svartakronan
2016-05-17, 21:46
Vad är syftet med bänkpressarna? Det ser ut som om det saknas något år träning och inte direkt något annat. Om man nu inte är SL fanatisk i så fall drar du inte ihop skulderbladen ordentligt och bryggar inte upp har rumpan för vilande mot bänken och stadgar inte med fötterna så att du kan få driv i lyftet. Men allt det där bygger inte mer muskelmassa utan gör dig bara mer tekniskt fulländad som bänkpressare. För min del gillar jag snygga muskler och bär hellre det på stranden än ser ut som en ...
Mitt syfte med bänkpress är att bygga snygg överkropp, har inga som helst planer på att börja tävla i det eller något. Vill bara försäkra mig om att jag har rätt teknik då jag vill såklart träna så skadeförebyggande som möjligt.

waspen123
2016-05-18, 05:23
Ser inte ut som du drar bak skuldrorna alls nästan, tänk att du ska lägga dom i bakfickorna. Sen lite mer tryck i formen kanske, kolla på lite how-to's på youtube så blir det nog perfekt :)

svartakronan
2016-05-18, 05:51
Ser inte ut som du drar bak skuldrorna alls nästan, tänk att du ska lägga dom i bakfickorna. Sen lite mer tryck i formen kanske, kolla på lite how-to's på youtube så blir det nog perfekt :)
Inte? Jag försöker verkligen dra bak de, är jag orörlig någonstanns kanske?
Nu när jag tänker efter dock så brukar jag inte kunna hålla skuldrorna på plats när jag rätar ut armarna, ska jag testa att inte gå hela vägen upp med armarna ?

HerrLuta
2016-05-18, 07:43
Är 40kg din ordinarie arbetsvikt eller brukar du reppa på tyngre vikter? Oftast är det ju då teknikmissarna visar sig tydligare, så du kanske även borde lägga upp ett set med en tyngre trea eller liknande?

ARMSTARK
2016-05-18, 07:54
Vad är syftet med bänkpressarna? Det ser ut som om det saknas något år träning och inte direkt något annat. Om man nu inte är SL fanatisk i så fall drar du inte ihop skulderbladen ordentligt och bryggar inte upp har rumpan för vilande mot bänken och stadgar inte med fötterna så att du kan få driv i lyftet. Men allt det där bygger inte mer muskelmassa utan gör dig bara mer tekniskt fulländad som bänkpressare. För min del gillar jag snygga muskler och bär hellre det på stranden än ser ut som en ...

Förvånad över en ett sånt inlägg från dig som brukar vara rätt påläst om träning. Hur tänkte du att ett korrekt lyft skulle bygga annorlunda muskler än ett felaktigt? Du formar alltså musklerna genom att ligga olika på bänken? *jorgen*

Anders The Peak
2016-05-18, 09:06
Förvånad över en ett sånt inlägg från dig som brukar vara rätt påläst om träning. Hur tänkte du att ett korrekt lyft skulle bygga annorlunda muskler än ett felaktigt? Du formar alltså musklerna genom att ligga olika på bänken? *jorgen*

Menar bara att en korrekt SL bänk inte är det bästa sättet för att bygga muskler utan ger mer teknik i att lyfta tungt med "minimal" muskelaktivering.

svartakronan
2016-05-18, 09:15
Menar bara att en korrekt SL bänk inte är det bästa sättet för att bygga muskler utan ger mer teknik i att lyfta tungt med "minimal" muskelaktivering.
Jag vill inte nödväntigtvis träna teknik för att lyfta så tungt som möjligt då mitt mål är att bygga muskler och inte lyfta så tungt som möjligt. Men jag vill ju samtidigt inte köra en teknik som det är mer skaderisk med bara för att det aktiverar bröstmusklerna bättre, så med andra ord väljer jag hellre en teknik som är säkrare men som aktiverar kanske inte lika bra. Vill verkligen inte skada mig.

MinLillaPyjamas
2016-05-18, 10:58
Jag vill inte nödväntigtvis träna teknik för att lyfta så tungt som möjligt då mitt mål är att bygga muskler och inte lyfta så tungt som möjligt. Men jag vill ju samtidigt inte köra en teknik som det är mer skaderisk med bara för att det aktiverar bröstmusklerna bättre, så med andra ord väljer jag hellre en teknik som är säkrare men som aktiverar kanske inte lika bra. Vill verkligen inte skada mig.

Det låter som en sund inställning. Det är inte särskilt snyggt att gå omkring och se skadad ut på stranden. ;)

exevision
2016-05-18, 12:06
det låter som en sund inställning. Det är inte särskilt snyggt att gå omkring och se skadad ut på stranden. ;)

+1

Anders The Peak
2016-05-18, 13:59
Jag vill inte nödväntigtvis träna teknik för att lyfta så tungt som möjligt då mitt mål är att bygga muskler och inte lyfta så tungt som möjligt. Men jag vill ju samtidigt inte köra en teknik som det är mer skaderisk med bara för att det aktiverar bröstmusklerna bättre, så med andra ord väljer jag hellre en teknik som är säkrare men som aktiverar kanske inte lika bra. Vill verkligen inte skada mig.

I så fall rekommenderar jag att hellre köra hantelpressar och komplettera med bröstpressar för att få ett bättre resultat. Men som jag sa tidigare är det mest tiden som är avgörande för din del. Om ett par år har du musklerna men lyft förståndigt det är inte vikten som är helt avgörande utan kontinuiteten att kunna träna progressivt över tid .

hurril
2016-05-18, 14:12
Menar bara att en korrekt SL bänk inte är det bästa sättet för att bygga muskler utan ger mer teknik i att lyfta tungt med "minimal" muskelaktivering.

Kör du din giljotinpress och var tuff du. I tre månader växer pattarna mer men sen går axlarna sönder. Så långt din hjärnfärs' kommentar om hur styrkelyftare ser ut på stranden.

Personen i filmen har en bra utgångsteknik i skadehänseende och behöver, som du ju ändå skriver, mest träna på.

MackeJuve
2016-05-18, 15:39
Kör du din giljotinpress och var tuff du. I tre månader växer pattarna mer men sen går axlarna sönder. Så långt din hjärnfärs' kommentar om hur styrkelyftare ser ut på stranden.

Personen i filmen har en bra utgångsteknik i skadehänseende och behöver, som du ju ändå skriver, mest träna på.

Var det här ironi från din sida eller finns det uppenbara nackdelar muskelbyggarmässigt med en korrekt utförd SL-bänk jämfört med en annan variant(typ giljotinpress)? Jag tänker om vi tar bort exempel där folk har väldigt stor brygga, d.v.s. ROM:en blir snarlik med/utan brygga. I mitt fall, och säkert mångas med mig, så är ju bryggan snarare ett sätt att bli hård i kroppen snarare än att korta lyftvägen.

Varför jag frågar är eftersom att när jag får till tekniken "perfekt" så känns det inte som att bröst/axlar jobbar särskilt mycket i den excentriska fasen av lyftet. Känslan är att ryggen gör det mesta av jobbet. Har funderat ett tag på om det tar bort en del av träningseffekten(om mitt mål hade varit att bygga bröst snarare än att bli bra i bänkpress).

hurril
2016-05-18, 21:39
Var det här ironi från din sida eller finns det uppenbara nackdelar muskelbyggarmässigt med en korrekt utförd SL-bänk jämfört med en annan variant(typ giljotinpress)? Jag tänker om vi tar bort exempel där folk har väldigt stor brygga, d.v.s. ROM:en blir snarlik med/utan brygga. I mitt fall, och säkert mångas med mig, så är ju bryggan snarare ett sätt att bli hård i kroppen snarare än att korta lyftvägen.

Varför jag frågar är eftersom att när jag får till tekniken "perfekt" så känns det inte som att bröst/axlar jobbar särskilt mycket i den excentriska fasen av lyftet. Känslan är att ryggen gör det mesta av jobbet. Har funderat ett tag på om det tar bort en del av träningseffekten(om mitt mål hade varit att bygga bröst snarare än att bli bra i bänkpress).

Det är ATP som hävdar att en SL-bänk bygger muskler dåligt. Jag tog som exempel en Giljotinbänk som jag någonstans ändå tror bygger (bröst)muskler bra men som samtidigt skiter på dina AC-leder från hög höjd.

Vad _är_ ens en SL-bänk? Detta är en falsk tvåvalsretorik från ATP bara och ärligt talat: du och jag kan mest cirkulera och lämna ATP att förklara sin horse shit :)

Ett Orm
2016-05-18, 22:11
Det är ATP som hävdar att en SL-bänk bygger muskler dåligt. Jag tog som exempel en Giljotinbänk som jag någonstans ändå tror bygger (bröst)muskler bra men som samtidigt skiter på dina AC-leder från hög höjd.

Vad _är_ ens en SL-bänk? Detta är en falsk tvåvalsretorik från ATP bara och ärligt talat: du och jag kan mest cirkulera och lämna ATP att förklara sin horse shit :)

Fast skulle du välja det utförandet du har på tävling om syftet var enkom att bygga muskler?

hurril
2016-05-18, 23:17
Fast skulle du välja det utförandet du har på tävling om syftet var enkom att bygga muskler?

Ja? Men jag skulle inte enbart träna en övning.

MackeJuve
2016-05-19, 07:12
Vad _är_ ens en SL-bänk? Detta är en falsk tvåvalsretorik från ATP bara och ärligt talat: du och jag kan mest cirkulera och lämna ATP att förklara sin horse shit :)

Sure, det ser ju olika ut så det kanske inte går att definiera "exakt så HÄR ser en SL-bänk ut". I min värld, och på det sättet jag utför mina bänkpressar, är det med en lätt brygga, axlarna ned i bänken och skuldrorna ihop, fötterna plant på marken, sänka stången samtidigt som jag bromsar med ryggen, stanna med stången precis nedanför bröstet och pausa där, pressa snett uppåt med röven kvar mot bänken. "Normalbrett" grepp. Tänkte det utförandet jämfört med typ FU-bänk eller giljotinpress. Skulle jag gissa så är det så de flesta icke-tävlande tänker sig en SL-bänk.

svartakronan
2016-05-20, 12:06
Idag när jag bänkade. Provade att spänna nedre kroppen mer. Vad tycker ni, bättre eller sämre?
https://vimeo.com/167408737


Skickat från min iPhone med Tapatalk

MinLillaPyjamas
2016-05-20, 18:56
Jag tycker det ser stabilare ut. Fortfarande en del att jobba på såklart. De tidigare råden gäller alltjämt. Fortsätt nöta!

svartakronan
2016-05-20, 20:32
Jag tycker det ser stabilare ut. Fortfarande en del att jobba på såklart. De tidigare råden gäller alltjämt. Fortsätt nöta!
Vad är det jag behöver jobba på mest ?

waspen123
2016-05-21, 12:51
Idag när jag bänkade. Provade att spänna nedre kroppen mer. Vad tycker ni, bättre eller sämre?
https://vimeo.com/167408737


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Ser bra ut! Stabilt, har du sjukt långa armar dock eller ser det bara ut som det pga att du är ganska tunn kanske? Du ser ut att få ganska rejäl ROM! Inget negativt med det dock, såg lätt ut!

svartakronan
2016-05-21, 16:15
Ser bra ut! Stabilt, har du sjukt långa armar dock eller ser det bara ut som det pga att du är ganska tunn kanske? Du ser ut att få ganska rejäl ROM! Inget negativt med det dock, såg lätt ut!
Skönt att höra!
Jag har nog långa armar sen är jag ju ganska tunn som du säger.
Noob fråga kanske men vad är ROM?

broman
2016-05-21, 16:30
Skönt att höra!
Jag har nog långa armar sen är jag ju ganska tunn som du säger.
Noob fråga kanske men vad är ROM?

Range of motion.

svartakronan
2016-05-22, 21:49
Varför får jag ont i axlarna ändå? Körde bänk med väldigt lätt vikt idag i hopp om att jag inte skulle få ont i axeln men det ger sig inte! Får ont av alla axelövningar och pressövningar. Lust att bara skita i dem och bara köra rygg och ben.... Så trött på det.



Skickat från min iPhone med Tapatalk

kvarnis
2016-05-22, 22:02
Att du får ont i axlarna kan vara "anatomiskt" övningen kanske inte passar just för dig, för mig är det nämligen så trots att jag kör med exemplarisk form, kan köra militärpress och hantelpress för bröst men inte bänk, blir skadad direkt.

svartakronan
2016-05-22, 22:26
Att du får ont i axlarna kan vara "anatomiskt" övningen kanske inte passar just för dig, för mig är det nämligen så trots att jag kör med exemplarisk form, kan köra militärpress och hantelpress för bröst men inte bänk, blir skadad direkt.
Saken är att jag får ont av hantelpress också...

bigjepp
2016-05-23, 07:01
Saken är att jag får ont av hantelpress också...

Vi vet ju inte hur dina pressar ser ut i övriga övningar. Sedan kan de vara cuffarna som spökar.
Får du ont i axlarna så vila från de övningarna.

svartakronan
2016-05-23, 07:18
Jag har vilat ett flertal gånger och sedan försökt igen men smärtan kmr tillbaka varje gång.
Värmer upp rotatorcuffarna innan varje presspass.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

TIMPA
2016-05-23, 08:02
Jag har vilat ett flertal gånger och sedan försökt igen men smärtan kmr tillbaka varje gång.
Värmer upp rotatorcuffarna innan varje presspass.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Testat att kasta om lite i rutinen? Kör pressarna sist på passet te.x.?

Om det är så att det är något i ryggpartiet som behöver lite värme innan du kör pressar, bröstryggen te.x.

bigjepp
2016-05-23, 09:09
Jag har vilat ett flertal gånger och sedan försökt igen men smärtan kmr tillbaka varje gång.
Värmer upp rotatorcuffarna innan varje presspass.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Hur länge har du vilat från träningen? (Den du får ont av)?

svartakronan
2016-05-23, 09:12
Asså vilade i ca 2 veckor från press övningar. Kände att smärtan hade försvunnit helt så jag provade igen men då kom smärtan tillbaka...


Skickat från min iPhone med Tapatalk

svartakronan
2016-05-23, 15:24
Testat att kasta om lite i rutinen? Kör pressarna sist på passet te.x.?



Om det är så att det är något i ryggpartiet som behöver lite värme innan du kör pressar, bröstryggen te.x.



Men om jag börjar med att köra rygg och bröst på samma pass ? Så kör jag dragövningarna först ?

bigjepp
2016-05-23, 20:26
Asså vilade i ca 2 veckor från press övningar. Kände att smärtan hade försvunnit helt så jag provade igen men då kom smärtan tillbaka...


Skickat från min iPhone med Tapatalk

2 veckor är ingenting för en axelskada..
Vila ordentligt.

svartakronan
2016-05-23, 20:30
Var hos sjukgymnast och hon sa att jag skulle vila från pressövningar tills att smärtan försvunnit. Den hade försvunnit helt på de veckorna men så fort jag körde pressövningar igen så kom det tillbaka.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

bigjepp
2016-05-23, 21:26
Var hos sjukgymnast och hon sa att jag skulle vila från pressövningar tills att smärtan försvunnit. Den hade försvunnit helt på de veckorna men så fort jag körde pressövningar igen så kom det tillbaka.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Och jag vidhåller att vila längre är ett måste.
Eller så kör du vidare och de kommer högst troligt bli sämre och mer rehab kommer krävas (ännu längre vila)..
Men som.sagt du gör som du vill.

waspen123
2016-05-24, 05:33
Detta är ju ett problem väldigt många gör. Dom får ont och vilar då tills dom blir bättre, men börjar igen DIREKT då smärtan inte känns av. Det betyder ju inte att skadan är helt återställd, ge det tid!

svartakronan
2016-05-24, 06:35
Hur bör jag rehaba utöver vila för att få det att läka fortare?
Antagligen är det någon sorts inpinchment i axelleden.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Arbeider
2016-05-24, 06:37
Hur bör jag rehaba utöver vila för att få det att läka fortare?
Antagligen är det någon sorts inpinchment i axelleden.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Sov inte på sidorna eller magen. Sov 100% liggandes på ryggen. Sov på golvet om du måste(inget skämt).

TIMPA
2016-05-30, 07:35
Men om jag börjar med att köra rygg och bröst på samma pass ? Så kör jag dragövningarna först ?

Ja precis, testa?

Har du prövat att värma ordentligt med ett gummiband te.x.? Få igång rörligheten i hela kedjan allt från axlar, bröst och bröstrygg?

svartakronan
2016-05-30, 08:58
Ja precis, testa?



Har du prövat att värma ordentligt med ett gummiband te.x.? Få igång rörligheten i hela kedjan allt från axlar, bröst och bröstrygg?



Inte med gummiband men brukar köra lite med en pinne. Sen kör jag rotatorcuffsövningar och någon axelövning.

Magnus Larsson
2016-05-30, 12:28
Mina reflektioner var till att börja med att den där trappan var sjukt felplacerad. Eller så var bänkpressen ostrategiskt utställd. I don't know.

Annars är det så att jag själv har haft väldiga problem med axlarna. Det som hjälpt mig rent teknikmässigt (utelämnandes rehab, prehab och allt vad det heter), är att låsa baksidan av axlarna i bänken; fullt rörelseomfång och utlåsningsträning (du låser ut sådär); relativt mycket svank och ffa böjd bröstrygg så att det blir incline.

Sen är det ca 1,5 roddrep per pressrep som gäller för den här farbrorn

svartakronan
2016-06-05, 13:36
Mina reflektioner var till att börja med att den där trappan var sjukt felplacerad. Eller så var bänkpressen ostrategiskt utställd. I don't know.

Annars är det så att jag själv har haft väldiga problem med axlarna. Det som hjälpt mig rent teknikmässigt (utelämnandes rehab, prehab och allt vad det heter), är att låsa baksidan av axlarna i bänken; fullt rörelseomfång och utlåsningsträning (du låser ut sådär); relativt mycket svank och ffa böjd bröstrygg så att det blir incline.

Sen är det ca 1,5 roddrep per pressrep som gäller för den här farbrorn

Jag försöker för kung och fosterland att ha mina skulderblad ihop under hela lyftet men jag tenderar till att alltid tappa hållningen i skuldrorna i toppenläget. När jag pressar upp med armarna så åker lixom skuldrorna med... Spänner verkligen ryggen så mycket att jag brukar få ont i ryggen efter, känns nästan mer i rygg än framsida haha.