handdator

Visa fullständig version : Muskler, men otroligt jävla klen


whuddafuks
2016-05-17, 09:34
Hur går det ihop att jag har lätt att bygga muskler men är otroligt klen? Har under en längre period inte tränat alls, så är för tillfället väldigt svag (gått tillbaka lite där jag började). Men musklerna är kvar, och känns som att de var där innan också. Musklerna började växa ordentligt väldigt fort i början av träningen (från benrangel till rippad), men styrkan följer inte med? Har väldigt små händer/benstomme och allt sånt, styrka som en flicka. Borde inte de två vara synonyma med varandra om man tänker på typ testosteron?

När jag tittar mig i spegeln så är det ologiskt att jag är så otroooligt klen. Körde t.ex. armbrytning mot min tjej som är mindre än mig, har skitsmå armar. Jag förlorade inte men vann inte heller. Trots att min arm såg galet jävla stark ut, så var jag ju lika klen som henne (nej det var ingen teknikfråga, båda är lika kassa).

Min fråga är alltså: hur ser sambandet mellan styrka och muskler ut?

Riddle
2016-05-17, 09:40
Jag skulle nog säga att du har en skev bild av hur mkt muskler du egentligen har.
lite som när tjejer blir biffiga för att de går på ett body pumppass

Ahlnold
2016-05-17, 09:56
De som är deffade kan ha relativt små muskler fast det ger ett intryck av att dom har större då det syns mer utan fettet. Feta människor kan ha mycket fett på armarna vilket också kan ge intryck av att musklerna är större.

Joel le Monge
2016-05-17, 11:01
Men för att svara på frågan, storlek på muskler korrelerar väl med styrka.

Cletus
2016-05-17, 11:05
Men för att svara på frågan, storlek på muskler korrelerar väl med styrka.

Inte nödvändigtvis. Kolla t ex tyngdlyftare som inte ser så starka ut som är brutalt starka vs byggare som ser brutalt starka ut men inte nödvändigtvis är det.

Såg ett klipp på youtube när en strongman skulle lära en byggare lite strongmangrejer, byggaren kunde inte ens rubba däcket. Han som körde strongman såg inte direkt stark eller tränad ut, byggaren var grov.

Edit: Hittade klippet https://youtu.be/VK2X3NSF14U?t=455

Diomedea exulans
2016-05-17, 11:10
Det skulle vara enklare att spekulera i den här tråden om du la upp en eller flera fysikbilder samt några styrkestats, så vi kan avgöra själva hur stark du är för din muskelmassa.

Guckenn
2016-05-17, 12:31
Inte nödvändigtvis. Kolla t ex tyngdlyftare som inte ser så starka ut som är brutalt starka vs byggare som ser brutalt starka ut men inte nödvändigtvis är det.

Såg ett klipp på youtube när en strongman skulle lära en byggare lite strongmangrejer, byggaren kunde inte ens rubba däcket. Han som körde strongman såg inte direkt stark eller tränad ut, byggaren var grov.

Edit: Hittade klippet https://youtu.be/VK2X3NSF14U?t=455

Jag tycker mig ha märkt motsatsen. De flesta tyngdlyftare som tävlar på hög nivå brukar ha mycket muskler där det behövs(benen) för tävlingslyften. De flesta byggarna brukar vara starka i "sina" övningar(hantelpress, kabelövningar osv). Att sedan byggare oftare lägger ut pump-bilder med 14 olika filter på instagram gör ju att också att skillnaden ser större ut.

Cletus
2016-05-17, 13:25
Jag tycker mig ha märkt motsatsen. De flesta tyngdlyftare som tävlar på hög nivå brukar ha mycket muskler där det behövs(benen) för tävlingslyften. De flesta byggarna brukar vara starka i "sina" övningar(hantelpress, kabelövningar osv). Att sedan byggare oftare lägger ut pump-bilder med 14 olika filter på instagram gör ju att också att skillnaden ser större ut.

Motsatsen? Så du tycker rent spontant att Klokov ser ut att vara den starkaste av dom här två:

http://cdn-flex0.heartyhosting.com/sites/flexonline.com/files/styles/athlete_thumbnail_612x918/public/13FLEX_kai_profile.jpg?itok=MdBEs8rg

http://outalpha.com/wp-content/uploads/2015/05/klokov.jpg

Hm okej...

knooox
2016-05-17, 13:30
Varför ta ett extrem-exempel? Styrka är ganska korrelerat till volym också. Du kan inte militärpressa din egen kroppsvikt ett gäng repetitioner, och samtidigt ha en liten överkropp. Eller, det kanske man kan, men jag har inte sett någon som gör det, och är liten.

amarth
2016-05-17, 14:31
Inte nödvändigtvis. Kolla t ex tyngdlyftare som inte ser så starka ut som är brutalt starka vs byggare som ser brutalt starka ut men inte nödvändigtvis är det.

Såg ett klipp på youtube när en strongman skulle lära en byggare lite strongmangrejer, byggaren kunde inte ens rubba däcket. Han som körde strongman såg inte direkt stark eller tränad ut, byggaren var grov.

Edit: Hittade klippet https://youtu.be/VK2X3NSF14U?t=455

Mån får väl skilja på dopade och icke-dopade atleter. Det lär vara en större korrelation mellan massa och styrka hos en icke-dopad atlet.
Sen får ha i åtanke att styrkan är är specifik för rörelser, vilka vinklar man har och hur komplexa rörelser man väljer att jämföra.

Cletus
2016-05-17, 14:36
Mån får väl skilja på dopade och icke-dopade atleter. Det lär vara en större korrelation mellan massa och styrka hos en icke-dopad atlet.
Sen får ha i åtanke att styrkan är är specifik för rörelser, vilka vinklar man har och hur komplexa rörelser man väljer att jämföra.

Vilka är dopade och vilka är icke-dopade menar du....? :confused:

Guckenn
2016-05-17, 14:44
Motsatsen? Så du tycker rent spontant att Klokov ser ut att vara den starkaste av dom här två:

http://cdn-flex0.heartyhosting.com/sites/flexonline.com/files/styles/athlete_thumbnail_612x918/public/13FLEX_kai_profile.jpg?itok=MdBEs8rg

http://outalpha.com/wp-content/uploads/2015/05/klokov.jpg

Hm okej...

Det var inte det jag sa. Jag sa att många tyngdlyftare som är brutalt starka ser ofta starka ut också, se t.ex. på Klokov. Nog fan ser han stark ut.

Cletus
2016-05-17, 14:57
Det var inte det jag sa. Jag sa att många tyngdlyftare som är brutalt starka ser ofta starka ut också, se t.ex. på Klokov. Nog fan ser han stark ut.

Du sa att du har märkt motsatsen till det jag skrev, alltså att tyngdlyftarna ser mindre och svagare ut än t ex byggare men är ändå brutalt starka/starkare.

Självklart ser dom starka ut men i jämförelse med en byggare så ser dom mycket mindre ut. Och det var någon som skrev att stora muskler och styrka korrelerar med varandra, vilket det uppenbarligen inte behöver göra.

och ja, Klokov ser jävligt stark ut, men Kai ser starkare ut rent spontant. Fast han är svagare.

Diomedea exulans
2016-05-17, 15:03
Självklart ser dom starka ut men i jämförelse med en byggare så ser dom mycket mindre ut. Och det var någon som skrev att stora muskler och styrka korrelerar med varandra, vilket det uppenbarligen inte behöver göra.


Men det korrelerar ju. Det är bara att korrelationen inte är hundraprocentig.

Tror du att Kai Greene är svagare än Woody Allen?

Tycker du att Klokov har större muskler än Woody Allen?

Cletus
2016-05-17, 15:14
Men det korrelerar ju. Det är bara att korrelationen inte är hundraprocentig.

Tror du att Kai Greene är svagare än Woody Allen?

Tycker du att Klokov har större muskler än Woody Allen?

*rolleyes*

MackeJuve
2016-05-17, 15:19
Du sa att du har märkt motsatsen till det jag skrev, alltså att tyngdlyftarna ser mindre och svagare ut än t ex byggare men är ändå brutalt starka/starkare.

Självklart ser dom starka ut men i jämförelse med en byggare så ser dom mycket mindre ut. Och det var någon som skrev att stora muskler och styrka korrelerar med varandra, vilket det uppenbarligen inte behöver göra.

och ja, Klokov ser jävligt stark ut, men Kai ser starkare ut rent spontant. Fast han är svagare.

Han skrev att det korrelerar väl, inte att det korrelerar till 100 %. Nu lyfter du ju fram två extremer också. Det är klart att Klokov är starkare i t.ex. knäböj, marklyft och press OH eftersom att han har lagt merparten av sitt liv på att bli bra på det. Finns video på när Kai Greene kör incline-press på 225 kg, det är jag osäker på om Klokov skulle klara. Jag tror inte att Klokov är starkare i allt utan främst det som han har lagt stort fokus på.

Cletus
2016-05-17, 17:15
Han skrev att det korrelerar väl, inte att det korrelerar till 100 %. Nu lyfter du ju fram två extremer också. Det är klart att Klokov är starkare i t.ex. knäböj, marklyft och press OH eftersom att han har lagt merparten av sitt liv på att bli bra på det. Finns video på när Kai Greene kör incline-press på 225 kg, det är jag osäker på om Klokov skulle klara. Jag tror inte att Klokov är starkare i allt utan främst det som han har lagt stort fokus på.

Att muskelstorlek och styrka korrelerar till en viss % är lika självklart som att havet är blött och att himlen är blå.

Och ja, Klokov är starkare i benen. Ser det ut som det om man tittar rent spontant? Nej.

Bärsärk
2016-05-17, 17:32
Samma här, men eftersom jag varken tränar för styrka eller storlek så orkar jag inte bry mig.

Ett Orm
2016-05-17, 21:48
Betvivlar stark att klokov är rent muskulärt starkare än Kai som har runt 30 kilo mer muskler.
Att han är bättre, kanske tom tar mer, i vissa moment är inte samma sak.

revilo
2016-05-19, 16:42
Kalle Zackari Wahlström tar 240 kg i marklyft och ser ut såhär.

http://d6jf7ok6u1qis.cloudfront.net/imengine/image.php?uuid=b051ffc6-457b-4c8c-83c8-c61bfe23146d&type=preview&source=false&function=cropresize&width=768&height=512&q=40&x=0&y=0&crop_w=1165&crop_h=777&z=1.2944983818770226

Är du odopad och har average gener räcker det inte att vara stark för att bli grov. Du måste dessutom pusha dina gränser i högre repranges och BB-träning snarare än enbart SL.

Med det sagt, så är styrka en nödvändig förutsättning. Har du inte monstergener så kommer du inte bli stor innan du blir stark.

BobaFett
2016-05-19, 20:24
Kalle Zackari Wahlström tar 240 kg i marklyft och ser ut såhär.

Varför tror du att man blir stor av marklyft?

BobaFett
2016-05-19, 20:25
betvivlar stark att klokov är rent muskulärt starkare än kai som har runt 30 kilo mer muskler.
Att han är bättre, kanske tom tar mer, i vissa moment är inte samma sak.

+1

Kai Greene har knäböjt 360 kilo. Vad tar Klokov?

revilo
2016-05-19, 20:35
Varför tror du att man blir stor av marklyft?
Har jag aldrig påstått

Diomedea exulans
2016-05-19, 20:46
Kalle Zackari Wahlström tar 240 kg i marklyft och ser ut såhär.


Man ser ju inte hans marklyftsmuskler. Det kan ju vara så att karln chillar med bröst/arm/axelträningen och därför ser ganska omuskulös ut.

Bärsärk
2016-05-19, 20:48
Kalle Zackari Wahlström tar 240 kg i marklyft och ser ut såhär.

OffTopic men att person tar X kg i mark/böj/bänk handlar ju mer om teknik än att man är muskulärt stor eller stark, om vi inte pratar världsklass vikter då.

Just 240 kg i mark tror jag är en sådan vikt som vem som helst skulle klara av som är full frisk och blir tränad av världsmästare/får personligt upplägg och så vidare.

Joel le Monge
2016-05-19, 21:12
Jag vet inte hur det är med er andra, men jag skulle gärna se en bild på vår grove men ack så svage trådstartare. :)

HenrikJ
2016-05-19, 21:36
Jag vet inte hur det är med er andra, men jag skulle gärna se en bild på vår grove men ack så svage trådstartare. :)

Hade ju inte lagt ut en bild om jag var TS. Allt att förlora (framförallt självförtroendet) i det här läget :D

Nanderöd
2016-05-19, 22:03
Troligtvis något i den här stilen

BJM
2016-05-19, 22:31
+1

Kai Greene har knäböjt 360 kilo. Vad tar Klokov?

325 kg enligt internetz. På 105 kg KV, vilket betyder att han böjt 3xKV, helt ok.

Det roliga i kråksången är att världsrekordhållaren på böj i Klokovs viktklass hålls av en byggare, Amit Sapir. :D

https://pbs.twimg.com/media/BWCGDXYIgAApZsP.jpg

kvarnis
2016-05-19, 23:28
Jag vet inte hur det är med er andra, men jag skulle gärna se en bild på vår grove men ack så svage trådstartare. :)

https://pbs.twimg.com/media/BKf1HEjCIAEpJzf.jpg

whuddafuks
2016-05-20, 09:27
Vad jag förstod så skulle ingen bemöda sig att svara på självaste frågan, för det är så jäkla mycket viktigare att bevisa mig att jag är nå auswitchz-mode snubbe som bara tror att han har muskler. Ett par osäkra översittare som inte kan ta att någon annan påstår sig vara större/bitigare än översnittet (ser ni så kassa ut att ni tar illa upp eller vad? Och sen påstod jag aldrig att jag var någon j*vla Arnold. Jag jämför mig, med de på gymmet, kompisar och folk på denna sida där ALLA är starkare än mig, men dock SER så många otroligt otränade ut. Det var detta jag undrade, hur jag kan vara så klen i JÄMFÖRELSE med min fysik. Ni vet, lära sig mer om kroppens fysioligi/kemi (nej jag tänker inte lägga upp några bilder för jag behöver inte bevisa ett skit för er. Ni får tro som ni vill och fortsätta förneka sånt som verkar såra ert ej existerande självförtroende). Ja jag blir skapligt upprörd på vissa typer. Rant over.

Jag vet inte hur det är med er andra, men jag skulle gärna se en bild på vår grove men ack så svage trådstartare. :)

Troligtvis något i den här stilen

Diomedea exulans
2016-05-20, 09:30
Vad jag förstod så skulle ingen bemöda sig att svara på självaste frågan

Det är ju flera som har svarat ju.

Jag skulle nog säga att du har en skev bild av hur mkt muskler du egentligen har.
lite som när tjejer blir biffiga för att de går på ett body pumppass

De som är deffade kan ha relativt små muskler fast det ger ett intryck av att dom har större då det syns mer utan fettet. Feta människor kan ha mycket fett på armarna vilket också kan ge intryck av att musklerna är större.

... Och sen en diskussion om hur mycket muskler korrelerar med styrka.

Ett Orm
2016-05-20, 11:00
Vad jag förstod så skulle ingen bemöda sig att svara på självaste frågan, för det är så jäkla mycket viktigare att bevisa mig att jag är nå auswitchz-mode snubbe som bara tror att han har muskler. Ett par osäkra översittare som inte kan ta att någon annan påstår sig vara större/bitigare än översnittet (ser ni så kassa ut att ni tar illa upp eller vad? Och sen påstod jag aldrig att jag var någon j*vla Arnold. Jag jämför mig, med de på gymmet, kompisar och folk på denna sida där ALLA är starkare än mig, men dock SER så många otroligt otränade ut. Det var detta jag undrade, hur jag kan vara så klen i JÄMFÖRELSE med min fysik. Ni vet, lära sig mer om kroppens fysioligi/kemi (nej jag tänker inte lägga upp några bilder för jag behöver inte bevisa ett skit för er. Ni får tro som ni vill och fortsätta förneka sånt som verkar såra ert ej existerande självförtroende). Ja jag blir skapligt upprörd på vissa typer. Rant over.
För att svar något annat så kan det även påverka hur explosiv du är vilka vikter du kan hantera, särskilt när det kommer till RM max.

Sen om du har väldigt tunnstomme och tunna leder blir man oftast mer instabil i kroppen vilket gör att musklerna inte kan få full kraftöverföring, lite som att bryta med en mjuk kofot.

En högre kroppsvikt med lite fett kan i viss mån bidra till ökad stabilitet, så är du väldigt rippad kan det påverka negativt även om muskelmassan är densamma.

Nanderöd
2016-05-20, 16:42
Vad jag förstod så skulle ingen bemöda sig att svara på självaste frågan, för det är så jäkla mycket viktigare att bevisa mig att jag är nå auswitchz-mode snubbe som bara tror att han har muskler. Ett par osäkra översittare som inte kan ta att någon annan påstår sig vara större/bitigare än översnittet (ser ni så kassa ut att ni tar illa upp eller vad? Och sen påstod jag aldrig att jag var någon j*vla Arnold. Jag jämför mig, med de på gymmet, kompisar och folk på denna sida där ALLA är starkare än mig, men dock SER så många otroligt otränade ut. Det var detta jag undrade, hur jag kan vara så klen i JÄMFÖRELSE med min fysik. Ni vet, lära sig mer om kroppens fysioligi/kemi (nej jag tänker inte lägga upp några bilder för jag behöver inte bevisa ett skit för er. Ni får tro som ni vill och fortsätta förneka sånt som verkar såra ert ej existerande självförtroende). Ja jag blir skapligt upprörd på vissa typer. Rant over.


Jag ber om ursäkt. Det var inte meningen som ett påhopp.
Men din fråga hade dock gått att reda ut lite bättre med lite stats, längd, kroppsvikt, hur länge du tränat och hur mycket du lyfter. Armbrytning t ex är inte en direkt värdemätare av vad du har åstadkommit på gymmet.
Jag känner själv igen mig i din beskrivning. Jag har tränat hårt och bra i 4 år och är grov. Väger 100kg på 171 cm men lyfter inte mer än 160 125 190. Jag är stark i händerna och ryggen och är väldigt bra på att jobba hårt och länge, men har kanske dåliga vinklar för styrkelyft, dålig teknik, för liten andel explosiva muskelfibrer?
Men det är bara att träna på. Försöker att lägga pass efter pass, vecka efter vecka, år efter år på hög och sakta men säkert utvecklas. Alla kan inte vinna vm eller ens sm men de allra flesta kan bli mycket starkare än vad man för tillfället är.

cero
2016-05-20, 17:06
Det var detta jag undrade, hur jag kan vara så klen i JÄMFÖRELSE med min fysik.

Troligtvis har du mindre kroppsfett än dina polare, och därför ser du mer "muskulös" ut utan att egentligen vara det.

whuddafuks
2016-05-20, 21:06
Det är ju flera som har svarat ju.





... Och sen en diskussion om hur mycket muskler korrelerar med styrka.

Nej det är det inte. Ingen svarade vad styrka och muskler har för samband, de påpekade att jag inte alls är så muskulös som jag tror att jag är vilket inte hade något med själva frågan att göra. Sen började vissa diskutera om vem som var starkast av kai greene och klokov. Men skitsamma

För att svar något annat så kan det även påverka hur explosiv du är vilka vikter du kan hantera, särskilt när det kommer till RM max.

Sen om du har väldigt tunnstomme och tunna leder blir man oftast mer instabil i kroppen vilket gör att musklerna inte kan få full kraftöverföring, lite som att bryta med en mjuk kofot.

En högre kroppsvikt med lite fett kan i viss mån bidra till ökad stabilitet, så är du väldigt rippad kan det påverka negativt även om muskelmassan är densamma.

Detta var ett rimligt svar, tack

Jag ber om ursäkt. Det var inte meningen som ett påhopp.
Men din fråga hade dock gått att reda ut lite bättre med lite stats, längd, kroppsvikt, hur länge du tränat och hur mycket du lyfter. Armbrytning t ex är inte en direkt värdemätare av vad du har åstadkommit på gymmet.
Jag känner själv igen mig i din beskrivning. Jag har tränat hårt och bra i 4 år och är grov. Väger 100kg på 171 cm men lyfter inte mer än 160 125 190. Jag är stark i händerna och ryggen och är väldigt bra på att jobba hårt och länge, men har kanske dåliga vinklar för styrkelyft, dålig teknik, för liten andel explosiva muskelfibrer?
Men det är bara att träna på. Försöker att lägga pass efter pass, vecka efter vecka, år efter år på hög och sakta men säkert utvecklas. Alla kan inte vinna vm eller ens sm men de allra flesta kan bli mycket starkare än vad man för tillfället är.

Det är lugnt mannen. Låter lite som mig (bortsett från vikter/stats). Kan ligga något i det!

Diomedea exulans
2016-05-20, 21:13
Nej det är det inte. Ingen svarade vad styrka och muskler har för samband, de påpekade att jag inte alls är så muskulös som jag tror att jag är vilket inte hade något med själva frågan att göra. Sen började vissa diskutera om vem som var starkast av kai greene och klokov. Men skitsamma

Om du är så pass självmedveten att du med säkerhet kan säga att du har stora muskler för din styrka, då får jag väl tro dig! Men det är rätt vanligt att man är "hemmablind" och tror man ser annorlunda ut än man gör. Det kan även vara så att du missbedömer hur svag du är, du kanske tar 120 i bänk och tycker det är skitklent, när det egentligen är ganska starkt.

Men men, jag råkar ofta ut själv för att folk inte tror mig när jag skriver saker på det här forumet och vet hur jävla drygt det är, så jag ska inte sitta och säga att du har små muskler när jag inte har något bevis för det. :)

Klagarn
2016-05-20, 21:19
Ser inte vad problemet är. Du borde vara glad över det istället. För de flesta är det ju tvärtom.

Diomedea exulans
2016-05-20, 21:22
Ser inte vad problemet är. Du borde vara glad över det istället. För de flesta är det ju tvärtom.

Typ 30 % av anledningen att man tränar är ju, handen på hjärtat, för att man vill bli superhjälte en dag och börja patrullera gatorna på nätterna iförd spandexdräkt och spöa skurkar. Det går ju inte om man inte har lite styrka i sina muskler.

Don H
2016-05-20, 21:52
+1