handdator

Visa fullständig version : Tränat för hårt?


_tuva_
2016-05-17, 00:56
Börjat med ett nytt program men efter får jag kallsvettningar och det sticker i fötterna + huvudvärk. Varit nära och svimma ett par gånger också efter passet. Känner mig helt slut efter och vill bara lägga mig ner mellan seten samt efter passet vilket jag också gör.

Kör varje dag

1 set 50 reps 90 kg snedbänk

1 set 50 reps 90 kg plan bänk

1 set 70 reps 70 kg press bakom nacken

1 set 15 reps 80 kg bänkrodd

Repsen är halva rörelsen


Käkar 10 dl havregryn mixat med vatten + ett större mål valfritt efter träning.

Dricker ca 2-3 liter vatten och dricker en kopp kaffe innan träning.

Använder inga kosttilskott eller otillåtna saker.


Funderingar?

svenbanan
2016-05-17, 01:35
Min enda fundering är vad du har för syfte med den här tråden?

Sohlsken
2016-05-17, 02:05
Nyfiken. Äter du en hel liter havregryn?

1x0
2016-05-17, 02:12
Nyfiken. Äter du en hel liter havregryn?
Han blandar det med vatten och sveper.
10dl är 350g havregryn - inga extrema mängder.



ONT: Efterblivet

_tuva_
2016-05-17, 02:26
Min enda fundering är vad du har för syfte med den här tråden?

Syftet är att försöka lösa problemen. Är och tar prover på sjukhuset nu men är ändå bra att höra efter om andra har liknande erfarenheter.

DieErste
2016-05-17, 04:16
Börjat med ett nytt program men efter får jag kallsvettningar och det sticker i fötterna + huvudvärk. Varit nära och svimma ett par gånger också efter passet. Känner mig helt slut efter och vill bara lägga mig ner mellan seten samt efter passet vilket jag också gör.

Kör varje dag

1 set 50 reps 90 kg snedbänk

1 set 50 reps 90 kg plan bänk

1 set 70 reps 70 kg press bakom nacken

1 set 15 reps 80 kg bänkrodd

Repsen är halva rörelsen


Käkar 10 dl havregryn mixat med vatten + ett större mål valfritt efter träning.

Dricker ca 2-3 liter vatten och dricker en kopp kaffe innan träning.

Använder inga kosttilskott eller otillåtna saker.


Funderingar?


Rent spontant känns det ju inte som du borde köra slut kroppen så totalt som du verkar göra ifall du ska köra igenom den varje dag.

Vad är målet med det hela?

_tuva_
2016-05-17, 05:51
Rent spontant känns det ju inte som du borde köra slut kroppen så totalt som du verkar göra ifall du ska köra igenom den varje dag.

Vad är målet med det hela?

Har haft vilodagar och det varken blir bättre eller sämre.

Jag har ökat ca 12 kg i alla övningar på 10 dagar så det vill man ju gärna fortsätta med.

peterson
2016-05-17, 05:54
70 reps axelpress 70 kg? De flesta här klarar antagligen inte en rep

bigjepp
2016-05-17, 06:10
170 reps som ger axlarna stryk. Sedan 15 reps för ryggen? *facepalm*

_tuva_
2016-05-17, 06:22
170 reps som ger axlarna stryk. Sedan 15 reps för ryggen? *facepalm*

Jo sant och många tycker nog jag tränar åt fanders fel men nu handlar det om utmattning efter träning och vad detta kan bero på.

Brofessorn
2016-05-17, 06:29
Du tränar för hårt antagligen.

Tolkia
2016-05-17, 06:35
Nej, om kroppen protesterar och du själv har tänkt tanken "var det här riktigt bra?" så är det antagligen inte det. Och till och med jag kan se att det är ett konstigt upplägg. Men det tror jag att du redan vet; frågan är om du är intresserad av att göra något åt det? Du har ju ställt olika slitagefrågor tidigare och inte varit sådär alldeles intresserad av att anpassa dig efter hur du mår.

Stuffer
2016-05-17, 07:17
Börjat med ett nytt program men efter får jag kallsvettningar och det sticker i fötterna + huvudvärk. Varit nära och svimma ett par gånger också efter passet. Känner mig helt slut efter och vill bara lägga mig ner mellan seten samt efter passet vilket jag också gör.

Kör varje dag

1 set 50 reps 90 kg snedbänk

1 set 50 reps 90 kg plan bänk

1 set 70 reps 70 kg press bakom nacken

1 set 15 reps 80 kg bänkrodd

Repsen är halva rörelsen


Käkar 10 dl havregryn mixat med vatten + ett större mål valfritt efter träning.

Dricker ca 2-3 liter vatten och dricker en kopp kaffe innan träning.

Använder inga kosttilskott eller otillåtna saker.


Funderingar?

Vad är syftet med att trycka ihop alla övningar till endast 1 set? Vem som helst skulle bli yr av att bränna av 50-70 reps i ett svep. Varför inte dela upp till 2-3 set åtminstone?
Du behöver inte ta någon jättelång vila mellan seten om det är hög intensitet du är ute efter men sätt åtminstone ner stången och andas lite i 15-30 sekunder så du syresätter kroppen.

Även om du anser att det är OT i denna tråd bör du ändå överväga att lägga in lite mer rygg och ben. Att bara mata bröst och axlar kommer ju få dig att se ut som en gorilla.

svenbanan
2016-05-17, 07:32
Syftet är att försöka lösa problemen. Är och tar prover på sjukhuset nu men är ändå bra att höra efter om andra har liknande erfarenheter.

Jag trodde inte du var allvarlig. Ser ditt träningsprogram alltså ut så där; och isåfall varför? Alltså varför kör du endast ett set per övning, och varför högreps på endast partiella repetitioner? Vad klarar du som 1RM i militärpress tex?

Lite mer OnT: Ingen aning om det är nån form av överträning (pga för hög intesitet och för stor volym i förhållande till din vila) eller om du bara råkade vara sjuk och fick nån reaktion i samband med träningen eller om du kanske fått nån reaktion pga lite wonky teknik i nån övning och stått och grindat ut 70 reps med på tok för hög vikt (som du bara grejar att göra partiella reps med). Några vilda gissningar på eventuella orsaker...

phattrance
2016-05-17, 07:45
jag som inte ens klarar av 20 reps utan att bli yr!

50 - 70 reps per set är waaaaaaaay overkill!

PureWhey
2016-05-17, 09:12
70 reps 70kg bakom nacken? Film pls


Skickat från min iPhone med Tapatalk

svenbanan
2016-05-17, 09:23
70 reps 70kg bakom nacken? Film pls


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Han skrev ju att det var partiella reps. Jag utgår från att det endast rör sig om utlåsningar typ.

Riddle
2016-05-17, 13:38
Han skrev ju att det var partiella reps. Jag utgår från att det endast rör sig om utlåsningar typ.

Jag hade inte fixat att hålla 70kg över huvudet under tiden det tar för honom att köra 70 reps xd
Måste ju ta typ flera minuter

_tuva_
2016-05-17, 15:06
Jag trodde inte du var allvarlig. Ser ditt träningsprogram alltså ut så där; och isåfall varför? Alltså varför kör du endast ett set per övning, och varför högreps på endast partiella repetitioner? Vad klarar du som 1RM i militärpress tex?

Lite mer OnT: Ingen aning om det är nån form av överträning (pga för hög intesitet och för stor volym i förhållande till din vila) eller om du bara råkade vara sjuk och fick nån reaktion i samband med träningen eller om du kanske fått nån reaktion pga lite wonky teknik i nån övning och stått och grindat ut 70 reps med på tok för hög vikt (som du bara grejar att göra partiella reps med). Några vilda gissningar på eventuella orsaker...

Jag har ökat 5 kg/dag i alla övningar och det stoppar aldrig så ökningarna gör ju att man vill fortsätta med högreps men det verkar inte funka eftersom jag fortfarande har domningar i fötterna och är för slut efter passen. Vet inte vad mitt max är men 70 halva reps på 70 klarar jag i denna stund.

_tuva_
2016-05-17, 15:09
Rent spontant känns det ju inte som du borde köra slut kroppen så totalt som du verkar göra ifall du ska köra igenom den varje dag.

Vad är målet med det hela?

Haft vilodagar och det blir varken sämre eller bättre så det är själva passet som inte funkar inte hur ofta passet körs.

_tuva_
2016-05-17, 15:09
Jag hade inte fixat att hålla 70kg över huvudet under tiden det tar för honom att köra 70 reps xd
Måste ju ta typ flera minuter

Ja tar en stund och gör bränner bra i slutet av setet.

_tuva_
2016-05-17, 15:10
Nej, om kroppen protesterar och du själv har tänkt tanken "var det här riktigt bra?" så är det antagligen inte det. Och till och med jag kan se att det är ett konstigt upplägg. Men det tror jag att du redan vet; frågan är om du är intresserad av att göra något åt det? Du har ju ställt olika slitagefrågor tidigare och inte varit sådär alldeles intresserad av att anpassa dig efter hur du mår.

Alltid bra att höra om andra som haft liknande erfarenheter

_tuva_
2016-05-17, 15:12
70 reps axelpress 70 kg? De flesta här klarar antagligen inte en rep

Är ju halvreps så man kan nog säga att det är 35 reps med 70 kg om man pratar hela. Är i smith maskin

Stuffer
2016-05-17, 15:21
Jag har ökat 5 kg/dag i alla övningar och det stoppar aldrig så ökningarna gör ju att man vill fortsätta med högreps men det verkar inte funka eftersom jag fortfarande har domningar i fötterna och är för slut efter passen. Vet inte vad mitt max är men 70 halva reps på 70 klarar jag i denna stund.

Det var förmodligen nybörjarökningar som kommer trappa av efter någon vecka i det där tempot.
Jag är övertygad om att resultatet av din träning inte kommer bli ett dugg sämre av att du delar upp det till flera set och hämtar andan emellan.

Kan du utveckla varför du håller på att köra halva reps? vilken halva och varför?

_tuva_
2016-05-17, 15:27
Det var förmodligen nybörjarökningar som kommer trappa av efter någon vecka i det där tempot.
Jag är övertygad om att resultatet av din träning inte kommer bli ett dugg sämre av att du delar upp det till flera set och hämtar andan emellan.

Kan du utveckla varför du håller på att köra halva reps? vilken halva och varför?

Kör halva reps för att det är psykiskt mindre jobbigt och lättare att inte tappa rörelsen.

Har kör samma princip i 4 veckor med färre reps innan och då hade jag betydligt mindre ökningar

bigjepp
2016-05-17, 15:27
Det var förmodligen nybörjarökningar som kommer trappa av efter någon vecka i det där tempot.
Jag är övertygad om att resultatet av din träning inte kommer bli ett dugg sämre av att du delar upp det till flera set och hämtar andan emellan.

Kan du utveckla varför du håller på att köra halva reps? vilken halva och varför?

Visa mig gärna den nybörjaren som tar först 90x50 i bänk och efter det 90x50 i incline press.

Xtreme-G
2016-05-17, 15:30
Alltså det är ju uppenbarligen något som inte stämmer med resultaten i pressövningarna.

Tex är värdens bästa resultat någonsin i NFL combine (test för spelare i amerikansk fotboll) 51 reps på 102 kg i bänkpress. Detta sattes av en snubbe på 129 kg.

50 reps på 90 kg i lutande bänkpress borde vara likvärdigt detta och förmodligen svårare. Axelpressen är ännu brutalare.

King Grub
2016-05-17, 15:35
Läser ni inte? Partiella reps.

_tuva_
2016-05-17, 16:25
Alltså det är ju uppenbarligen något som inte stämmer med resultaten i pressövningarna.

Tex är värdens bästa resultat någonsin i NFL combine (test för spelare i amerikansk fotboll) 51 reps på 102 kg i bänkpress. Detta sattes av en snubbe på 129 kg.

50 reps på 90 kg i lutande bänkpress borde vara likvärdigt detta och förmodligen svårare. Axelpressen är ännu brutalare.

Har sett många som gjort fler reps på runt 100 kg men är nog ganska ovanligt att man går upp och tävlar i det.

Sen duttar jag mest på bröstet. Är halva reps.

_tuva_
2016-05-17, 16:27
Min egna teori är att det är syrebrist. Jag andas inte varje rep så kan nog vara orsaken.

Någon som upplevt detta och fått bestående problem långt efter?

_tuva_
2016-05-17, 16:30
Han skrev ju att det var partiella reps. Jag utgår från att det endast rör sig om utlåsningar typ.

Exakt

King Grub
2016-05-17, 17:13
För övrigt gissar jag på att det är ditt nervsystem som inte klarar det dina muskler klarar.

_tuva_
2016-05-17, 17:53
För övrigt gissar jag på att det är ditt nervsystem som inte klarar det dina muskler klarar.

Tack för intressant teori. Har fortfarande domningar i fötterna nu ca 24 timmar efter passet.

Tänker att antingen är det syrebrist då jag inte andas varje rep utan kanske tar 3 större andningar på ca 50-60 reps eller så är det ökningarna som kroppen inte fixar. Började på 60 kg 46 reps för 12 dagar sedan och gör nu 95 kg 56 reps och det är ju ganska ordentliga ökningar.


Fått i mig ca 3000 kcal nu efter och upplevde att det blev lite bättre efter en pizza jag just tog i mej men kan nog vara inbillningen.

Stuffer
2016-05-18, 10:07
Visa mig gärna den nybörjaren som tar först 90x50 i bänk och efter det 90x50 i incline press.

Kanske en nybörjare som bott under en bro och mumsat på bockar hela sitt liv?

Uppenbarligen ingen som har koll på hur kroppen funkar i alla fall eftersom han blir förvånad när han blir yr

Stuffer
2016-05-18, 10:11
Min egna teori är att det är syrebrist. Jag andas inte varje rep så kan nog vara orsaken.

Någon som upplevt detta och fått bestående problem långt efter?

Ja ett av de värre konsekvenserna av syrebrist är ju hjärnskador. Förmodligen kommer du att svimma innan detta inträffar. Att svimma och tappa 90 kg över halsen eller huvudet är förmodligen ingen höjdare heller.

Stuffer
2016-05-18, 10:13
Har sett många som gjort fler reps på runt 100 kg men är nog ganska ovanligt att man går upp och tävlar i det.

Sen duttar jag mest på bröstet. Är halva reps.

Men vad är ditt mål egentligen? Att bli duktig på att dutta på brösten? Gör du aldrig den andra halvan av repsen?

spas
2016-05-18, 11:06
Läser ni inte? Partiella reps.

I smithmaskin. Kan det rent av vare en sådan smith med motvikter och en felräkning?

Kedaran
2016-05-18, 12:40
Hur mycket väger du?

Låter ju väldigt spännande det här, du har inga filmer?

bigjepp
2016-05-18, 15:53
Kanske en nybörjare som bott under en bro och mumsat på bockar hela sitt liv?

Uppenbarligen ingen som har koll på hur kroppen funkar i alla fall eftersom han blir förvånad när han blir yr

De sista håller jag med om.
Väntat med spänning på en film på detta.*popcorn*

Raschmus
2016-05-19, 12:12
Jag tränade en vecka 50 reppare med Jim Kullenstjärna. Det var rent bedrövligt och jag upplevde samma symptom. Jag trodde jag var ensam med att må så för att jag extraordinärt otränad och hade en längre period tränat lågreps.

Dock nyfiken; varför tränar du som du gör?

_tuva_
2016-05-20, 00:32
Jag tränade en vecka 50 reppare med Jim Kullenstjärna. Det var rent bedrövligt och jag upplevde samma symptom. Jag trodde jag var ensam med att må så för att jag extraordinärt otränad och hade en längre period tränat lågreps.

Dock nyfiken; varför tränar du som du gör?

Har tagit bort en del övningar nu och kör endast bänk varje dag 50-60 reps. Upplever att det är ok nu i alla fall men känner fortfarande stickningar i händer och yrsel.

Jag ökar 5 kg i bänk varannan dag och det har inte stoppat sedan 3 veckor så intressant och se hur högt jag kan komma utan att det kommer en platå.

Får i mig ett hyfsat överskott och kvalitativa kalorier också ska tilläggas.

svenbanan
2016-05-20, 05:28
Är du på riktigt så korkad att du inte avbryter om händerna domnar bort och du blir yrslig?

Stuffer
2016-05-20, 06:41
Har tagit bort en del övningar nu och kör endast bänk varje dag 50-60 reps. Upplever att det är ok nu i alla fall men känner fortfarande stickningar i händer och yrsel.

Jag ökar 5 kg i bänk varannan dag och det har inte stoppat sedan 3 veckor så intressant och se hur högt jag kan komma utan att det kommer en platå.

Får i mig ett hyfsat överskott och kvalitativa kalorier också ska tilläggas.

Nej du ökar inte 5kg i bänk. Du ökar 5kg i dutt på bröst.
Vad är det du vill åstadkomma med träningen förutom att vara viktkåt?
Du verkar hela tiden ducka för att svara på sådana frågor

mini
2016-05-20, 07:25
Syftet är att försöka lösa problemen. Är och tar prover på sjukhuset nu men är ändå bra att höra efter om andra har liknande erfarenheter.

När ska du få svar på proverna? Vad har läkaren sagt om dina problem?

knix
2016-05-20, 09:47
Käkar 10 dl havregryn mixat med vatten + ett större mål valfritt efter träning.

Dricker ca 2-3 liter vatten och dricker en kopp kaffe innan träning.


Är det allt du äter på en hel dag?!?

Beemel
2016-05-20, 10:20
Är det allt du äter på en hel dag?!?

Jag äter ungefär så jag med. Tycker inte det är så konstigt.
Men då är det också ett stoooort mål mat.

raramuri
2016-05-21, 07:39
Jag äter ungefär så jag med. Tycker inte det är så konstigt.
Men då är det också ett stoooort mål mat.


10 dl havregryn + ett stort mål valfritt kan man ju lika väl dela upp i 6 måltider om man så vill. Detta är ju kasst för tänderna så jag föredrar att käka 2 gånger per dygn, frukost och kvällsmat.

10 dl havregryn + ett stort mål valfritt är ju ganska mycket - bara gröten ligger väl på cirka 2000 kalorier, sen ett valfritt mål kanske 1000-1200.

_tuva_
2016-05-22, 04:02
Är det allt du äter på en hel dag?!?

Jo precis!

Tänker ca 3000 kcal så ligger väl aningen lågt antar jag.

_tuva_
2016-05-22, 04:06
När ska du få svar på proverna? Vad har läkaren sagt om dina problem?

Proverna såg bra ut än så länge. Tränar på nu men kör endast bröst i ett pass och skippar rygg och axlar i samma. Verkar funka bra än så länge.

Måste vara att man överanstränger kroppen på något sätt när man involverar ryggen tillsammans med högrepsen på bröst och axlar.

Känsla i fötter är kopplat till nervsystemet så King crubs teori känns troligast.

_tuva_
2016-05-22, 04:10
Nej du ökar inte 5kg i bänk. Du ökar 5kg i dutt på bröst.
Vad är det du vill åstadkomma med träningen förutom att vara viktkåt?
Du verkar hela tiden ducka för att svara på sådana frågor

Köra halvrepsen är lättare psykiskt för mej så därför jag kör så. Spelar inte så stor roll hur många riktiga reps jag klarar. Viktigaste är att jag ökar eftersom 50 duttningar är mer än en rep betyder ju det att man hela tiden ökar sitt max. Brukar avsluta och göra sista repsen hela repetitioner.

Så länge man ökar tycker jag man gör rätt i detta avseende men det är ju min åsikt.

Sparven från Minsk
2016-05-22, 07:11
Köra halvrepsen är lättare psykiskt för mej så därför jag kör så.

Det känns lättare psykiskt för mig att köra 1/4 reps med mer vikt.
Men när jag tänker efter så kommer nog 1/8 reps att kännas ännu lättare!

Gör jag rätt då?

Bounga
2016-05-22, 11:18
Risken e att du skadar dig seriöst när du nån gång råkar gå utanför ditt begränsade rörelseomfång antingen på gymmet eller utanför

Nyland
2016-05-23, 03:09
Köra halvrepsen är lättare psykiskt för mej så därför jag kör så. Spelar inte så stor roll hur många riktiga reps jag klarar. Viktigaste är att jag ökar eftersom 50 duttningar är mer än en rep betyder ju det att man hela tiden ökar sitt max. Brukar avsluta och göra sista repsen hela repetitioner.

Så länge man ökar tycker jag man gör rätt i detta avseende men det är ju min åsikt.

Tuva, du tränar på ett väldigt ovanligt sätt, de reaktioner som du fått i den här tråden visar det med all önskvärd tydlighet. Detta sätt att träna har lett till att du har alla möjliga problem med allt från armbågar till fötter. Tycker du inte att det är läge att omvärdera din träningsfilosofi? Du verkar vara en envis person som går sin egen väg, vilket ofta är positivt, men i det här fallet tycker jag att du verkligen borde lyssna på de råd du har fått angående din träning och hälsa.

Stuffer
2016-05-23, 08:47
Proverna såg bra ut än så länge. Tränar på nu men kör endast bröst i ett pass och skippar rygg och axlar i samma. Verkar funka bra än så länge.

Måste vara att man överanstränger kroppen på något sätt när man involverar ryggen tillsammans med högrepsen på bröst och axlar.

Känsla i fötter är kopplat till nervsystemet så King crubs teori känns troligast.

Men varför är du fortfarande förvånad över symptomen trots alla tips du fått här?
Jättekonstigt val att välja bort rygg och fortsätta tokmata bröst.
Testa att dela upp till flera set så ska du se att det löser sig. Kroppen behöver syre, har jag hört