handdator

Visa fullständig version : Hur onyttigt är PWO?


steelrich
2016-05-16, 19:37
Tja, har börjat köra med PWO på sistone, och man blir ju en helt annan människa. Jag blir som ett odjur på steroider iaf.. Vet att alla PWOs har olika sammansättningar, men blir lika stimmig av alla, coffein + beta alanine + massa annat skit. I mina öron låter det inte alltför nyttigt att kroppsdelar börjar klia och man orkar nästan dubbla vikterna ( överdriver lite) .. Hur mycket påverkar dessa ämnen kroppen i längre utsträckning, säg att man kör 2 månader och pauser 2 månader, i 10 år??

Wipflash
2016-05-16, 21:20
Vilken pwo är det

steelrich
2016-05-17, 00:47
Vilken pwo är det

Alla, allt från neurocore, MR hyde, aldrig vila osv osv

Sohlsken
2016-05-17, 01:54
Din kropp säger uppenbart "Hörru, sluta upp med dumheterna" gällande PWO. Varför har du fortsatt med det?

Teres minor
2016-05-17, 03:59
lol, all pwo är ren dynga. Grattis till att du reagerar på placebo.

King Grub
2016-05-17, 04:29
Hur mycket påverkar dessa ämnen kroppen i längre utsträckning, säg att man kör 2 månader och pauser 2 månader, i 10 år??

Återkom om 15-20 år så kanske det finns studier på det. Fast då har du väl redan märkt vad som har hänt.

PureWhey
2016-05-17, 09:06
lol, all pwo är ren dynga. Grattis till att du reagerar på placebo.



Nej.

DJJOHANSSON
2016-05-17, 09:33
Inte konstigt att folk blir 'crazy' på mr hyde. Är ju fan 400mg koffein per skopa.

pellepedal
2016-05-17, 15:19
PWO är bra skit...

Sheogorath
2016-05-17, 16:26
Att folk kan prata om PWO som en och samma sak är helt befängt. Det spelar ganska stor roll om den t.ex. innehåller ett metamfetaminderivat som Craze gjorde, eller inte. DMAA som Jack3d? Synefrin? Hordenin? Dessa är olika ämnen. Det är lika dumt som om en nötallergier frågar om hon kan äta müsliblandning.

LunaSpice
2016-05-17, 16:58
Att det kliar är faktiskt en biverkan av betaalaninet så tycker du det är jobbigt så välj ett tillskott som inte innehåller betaalanin.

Teres minor
2016-05-17, 17:07
Nej.

Nu när man inte är 15 längre och påverkas av en COOL JÄVLA BURK med BLODSTÄNK på och namnet BUTCHERZZZ112???? så är reaktionen ungefär cofffee på PWO. Alla PWOer som säljs nuförtiden är värdelösa blandningar av koffein och beta-alanin + några helt verkningslösa skräpingredienser med exotiska namn. De enda pworna som faktiskt fungerar är olagliga. Och då kan vi tala om faktiska negativa hälsoeffekter.

King Grub
2016-05-17, 17:15
Falsk, katabol energi som stressar nervsystemet och försämrar testosteron/kortisol-ration.

steelrich
2016-05-17, 17:30
Falsk, katabol energi som stressar nervsystemet och försämrar testosteron/kortisol-ration.

Förstår verkligen inte vad ni pratar om, men tar jag en skopa av mr hyde eller Neurocore PWO, så höjs min vilopuls med ca 20% jag blir helt skakis och kan knappt tänka klart, och nej jag inbillar mig inte.

Edit, sen om detta är PGA coffein och beta alenine vet jag inte. Mkt stor chans att det hade räckt med coffe + beta för att få mig i samma skick och tagg, men då ställer jag frågan, hur påverkar de två ingredienserna kroppen på lång sikt?

steelrich
2016-05-17, 17:34
Falsk, katabol energi som stressar nervsystemet och försämrar testosteron/kortisol-ration.

Till vilken kommentar syftar du denna mening på?

Rudan86
2016-05-17, 17:55
Pwo är precis som det låter, det du äter innan passet. Alltifrån en måltid, färdiga hexdrinkar, smoothie eller läskeblask

Vill jag ha pump=en halv liter Coca-Cola
Fysisk energi=överkokta snabb makaroner med senap/ketchup
Mental energi=2 Celcius 5gram beta alanin

Undviker färdiga Blends då jag tycker de är dyra och sitter i förlänge!

Alla är vi olika! Du får prova dig fram 😂👍

King Grub
2016-05-17, 17:59
Till vilken kommentar syftar du denna mening på?

Ingen.

demode85
2016-05-17, 18:05
Falsk katabol energi utan kommatecken, annars tror man att du sa falsk till något statement. :D

Själv använder jag PWO med bra effekt dock inte köpt inom sveriges gränser. Sista burken sen ska jag vara utan. Vill inte skapa ett beroende av pwo. Har provat Butcher.. bortkastade pengar.

Sverker
2016-05-17, 18:13
Klart att PWO är ohälsosamt. Främst blodsockerhöjande och sänkande av insulinkänsligheten.

steelrich
2016-05-17, 18:21
Klart att PWO är ohälsosamt. Främst blodsockerhöjande och sänkande av insulinkänsligheten.

Påverkar det muskeltillväxten negativt? Man vill väl ha hög insulinkänslighet, då det är väldigt anabolt?

King Grub
2016-05-17, 18:28
Hög insulinkänslighet är bra, men sänkt insulinkänslighet betyder försämrad insulinkänslighet, dvs mer insulin måste frisättas när man äter något för att ta hand om blodsockersvaret. Det är synnerligen ohälsosamt i längden. Man vill ha så liten insulinfrisättning som möjligt vid födointag. För övrigt är insulin väldigt anabolt... för fettcellerna. Inte för muskelcellerna.

hurril
2016-05-17, 18:29
Att folk kan prata om PWO som en och samma sak är helt befängt. Det spelar ganska stor roll om den t.ex. innehåller ett metamfetaminderivat som Craze gjorde, eller inte. DMAA som Jack3d? Synefrin? Hordenin? Dessa är olika ämnen. Det är lika dumt som om en nötallergier frågar om hon kan äta müsliblandning.

Samtidigt måste de verka via ett ganska litet fåtal centrala system i kroppen. Hur påverkas vi av att de körs "onaturligt?" (I betydelsen att de trimmas kemiskt och inte via våra sinnen.)

steelrich
2016-05-17, 18:33
Hög insulinkänslighet är bra, men sänkt insulinkänslighet betyder försämrad insulinkänslighet, dvs mer insulin måste frisättas när man äter något för att ta hand om blodsockersvaret. Det är synnerligen ohälsosamt i längden. Man vill ha så liten insulinfrisättning som möjligt vid födointag. För övrigt är insulin väldigt anabolt... för fettcellerna. Inte för muskelcellerna.

så att äta en banan efter träningspass är inte så nödvändigt som jag trott hittils? hört att 100g snabba kolhydrader ska utveckla väldigt mkt muskler i förhållande till om man inte äter direkt efter...

King Grub
2016-05-17, 18:34
Kolhydrat efter träning bidrar inte till muskeluppbyggnaden. Det sköter protein ensamt om. Och banan och annan frukt frisätter för övrigt mycket lite insulin. Fruktos är nästan icke insulinfrisättande.

PureWhey
2016-05-17, 18:41
Nu när man inte är 15 längre och påverkas av en COOL JÄVLA BURK med BLODSTÄNK på och namnet BUTCHERZZZ112???? så är reaktionen ungefär cofffee på PWO. Alla PWOer som säljs nuförtiden är värdelösa blandningar av koffein och beta-alanin + några helt verkningslösa skräpingredienser med exotiska namn. De enda pworna som faktiskt fungerar är olagliga. Och då kan vi tala om faktiska negativa hälsoeffekter.



Beta alanin är inte verkningslöst.

arogen
2016-05-17, 18:41
så att äta en banan efter träningspass är inte så nödvändigt som jag trott hittils? hört att 100g snabba kolhydrader ska utveckla väldigt mkt muskler i förhållande till om man inte äter direkt efter...

En banan innehåller inte 100g kolhydrater.

LunaSpice
2016-05-17, 19:07
En banan innehåller inte 100g kolhydrater.

Men dock 100 kcal cirkus. Lätt att förväxla. :D

komigen
2016-05-17, 20:47
Jag har börjat ta koffein-tabletter innan styrketräning, hur är det med endast koffein?

LunaSpice
2016-05-17, 20:50
Jag har börjat ta koffein-tabletter innan styrketräning, hur är det med endast koffein?

Hur är det vadå? Personligen tar jag en stark kopp kaffe och en stor näve russin ca 30 min innan träning. Funkar fantastiskt bra! :D

RassK
2016-05-17, 21:43
Jag har börjat ta koffein-tabletter innan styrketräning, hur är det med endast koffein?

Koffein står för den huvudsakliga katabola effekten och försämringen av testosteron/kortisol-ration som Grub sa. Koffein är en alkaloid som stressar nervsystemet och leder till en kaskad av negativa effekter på både muskeluppbyggnad och återhämtning från träning och vardagsstressorer. Problemet är inte bara PWO:er, i jämförelse med alla energidrycker som florerar i dagens media (Celcius, NOCCO, Aminopro).

steelrich, du behöver läsa en bok om näringslära. Inte ställa 1000 frågor på ett internetforum.

Donkens
2016-05-17, 22:49
Pwo är precis som det låter, det du äter innan passet. Alltifrån en måltid, färdiga hexdrinkar, smoothie eller läskeblask

Vill jag ha pump=en halv liter Coca-Cola
Fysisk energi=överkokta snabb makaroner med senap/ketchup
Mental energi=2 Celcius 5gram beta alanin

Undviker färdiga Blends då jag tycker de är dyra och sitter i förlänge!

Alla är vi olika! Du får prova dig fram 😂👍

Du tycker att pwo's är dyra men blandar din egen beta alanin med Celsius cofffee

steelrich
2016-05-18, 00:54
Koffein står för den huvudsakliga katabola effekten och försämringen av testosteron/kortisol-ration som Grub sa. Koffein är en alkaloid som stressar nervsystemet och leder till en kaskad av negativa effekter på både muskeluppbyggnad och återhämtning från träning och vardagsstressorer. Problemet är inte bara PWO:er, i jämförelse med alla energidrycker som florerar i dagens media (Celcius, NOCCO, Aminopro).

steelrich, du behöver läsa en bok om näringslära. Inte ställa 1000 frågor på ett internetforum.

Finns det någon bra bok du rekomenderar?

Hur pass mkt försämrar det testot? Pratar vi flera % där det under långa loppet hämmar muskeluppväxt märkbart?

PureWhey
2016-05-18, 06:32
Näringslära för högskolan


Skickat från min iPhone med Tapatalk

exevision
2016-05-18, 07:04
Finns det någon bra bok du rekomenderar?

Hur pass mkt försämrar det testot? Pratar vi flera % där det under långa loppet hämmar muskeluppväxt märkbart?

Beror på hur mycket du tar.
Läs denna:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=7301788

King Grub
2016-05-18, 07:25
Finns det någon bra bok du rekomenderar?

Hur pass mkt försämrar det testot? Pratar vi flera % där det under långa loppet hämmar muskeluppväxt märkbart?

Det ökar testosteronet. Men även kortisolfrisättningen, mer än testosteronnivåerna. Därför försämras ration mellan dessa.

hurril
2016-05-18, 10:27
Det ökar testosteronet. Men även kortisolfrisättningen, mer än testosteronnivåerna. Därför försämras ration mellan dessa.

Vilket leder till, vad?

Diomedea exulans
2016-05-18, 10:43
Falsk katabol energi utan kommatecken, annars tror man att du sa falsk till något statement. :D

Nej, då hade han sagt falskt, med t.

steelrich
2016-05-18, 13:14
Det ökar testosteronet. Men även kortisolfrisättningen, mer än testosteronnivåerna. Därför försämras ration mellan dessa.

Allright. Har du eller forskarna någon aning om hur detta påverkar muskeltillväxten?

Om jag tex trycker 400mg coffein innan träningspasset ,är det en någon ide att dra och träna då? Eller försämras ration såpass mycket att det knappt går att bygga muskler?

King Grub
2016-05-18, 13:32
Om jag tex trycker 400mg coffein innan träningspasset ,är det en någon ide att dra och träna då?

http://i.imgur.com/xspV8A3.jpg

PureWhey
2016-05-18, 13:55
Utvärdera ett halvår utan träning med koffein vs ett halvårs träning med koffein

:D

hurril
2016-05-18, 14:03
Men sluta nu - det är en befogad (om än något naiv) fråga efter att man ger en cliff hanger om testosteron/ kortisol-kvot. Svara på min fråga om den där kvoten istället för att gömma sig bakom primitiva utlåtanden.

PureWhey
2016-05-18, 14:11
Det är en god idé att träna "ändå".

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25297344

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18458357

Testosterone concentration showed a small increase of 15% (90% confidence limits, +/- 19%) during exercise. Caffeine raised this concentration in a dose-dependent manner by a further small 21% (+/- 24%) at the highest dose. The 800-mg dose also produced a moderate 52% (+/- 44%) increase in cortisol. The effect of caffeine on the testosterone:cortisol ratio was a small decline (14%; +/- 21%).

King Grub
2016-05-18, 14:12
Jag har skrivit om det ett antal gånger förut, men man kan givetvis inte sätta en procentsiffra på "hur bra" eller "hur dåligt" något är, speciellt inte på sikt. Prestationsmässigt är det onekligen bra.

StarkaUlf
2016-05-18, 18:25
Eftersom väldigt många presterar bättre med koffein i kroppen så kanske det väger upp den negativa effekten med testo/kortisol-ration?

Har man sett likadana skillnader på lägre intag av koffein? T.ex 200-400 mg. (Om det har undersökts) Jag menar, 800 mg är ju ganska maffigt :D

exevision
2016-05-18, 19:23
Jag tror många som intar koffein vid träning på eftermiddagen eller kvällen skulle få bättre resultat av att inte ta koffeinet. Av den enkla anledningen att sömnen skulle bli bättra utan koffeinet.

Määng
2016-05-18, 19:49
"Behöver" man överhuvudtaget koffein om man tränar eftermiddag/kväll? Är väldigt länge sen jag tränade annat än i nyvaket tillstånd så jag har glömt bort känslan att träna utan att vara i zombie-mode.

Rudan86
2016-05-18, 22:25
Du tycker att pwo's är dyra men blandar din egen beta alanin med Celsius cofffee

Jaa du ser :) märkliga prioriteringar har jag också *drool*

Chok Dee
2016-06-13, 22:08
jag har testat en PWO som jag fick på köpet vid namn " Jacked XX" tycker det mest verkar som någon mumbo jumbo skit i längden, men den innehåller dock kreatin som jag får lite extra "pump" / "tryck" i musklerna, men kan inte tänka mig att de skulle löna sig att ha "MAX STIM" o sånt skit når man ska träna, det e ju inte meningen man ska slänga vikterna om sig som en babian...
dessutom misstänker jag att det är keatinet som faktist ger någon märkbar effekt i längden , inte alla dessa coola syntetiska namn som oftast inte leder någonvart än till nya frågetecken.
bättre att hålla sig fokuserad på det man ska göra så det inte spårar ur och man kommer ut som Arnold Swarzenegger. ( om det endå vore så bra )