handdator

Visa fullständig version : Lägst mortalitet vid BMI på 27


Slartibartfast
2016-05-16, 18:59
Den här studien tok-länkas på sociala medier just nu.

From 1976 to 2013, BMI associated with lowest risk of death increased from 23.7 to 27.

https://www.sciencenews.org/article/healthy-weight-bmi-overweight

Funderingar?

PureWhey
2016-05-16, 21:39
En ursäkt för tjockisar att fortsätta vara tjocka.

Tror inte man skall lägga särskilt mycket vikt på bmi/vikt utan leverne och midjemått t.ex.

cero
2016-05-16, 22:09
En ursäkt för tjockisar att fortsätta vara tjocka.

Tror inte man skall lägga särskilt mycket vikt på bmi/vikt utan leverne och midjemått t.ex.

Är inte BMI ett hyfsat mått när det handlar om 100K+ människor över 40 år?

PureWhey
2016-05-16, 22:18
Är inte BMI ett hyfsat mått när det handlar om 100K+ människor över 40 år?

Jo, vet inte om det finns något bättre[enklare/genomförbart] för så stora grupper.

Diomedea exulans
2016-05-16, 22:24
Min tanke: Det här hjälper nog inte mig så mycket, för det är säkert fortfarande farligt att ha massor fett på magen. Jag lagrar typ allt fett på min mage. Har magen av en BMI-35-person medan resten av kroppen ser ut som en BMI-17-person.

Nyland
2016-05-17, 02:52
Jag har ett BMI på 26.9 och aldrig mått bättre så det låter onekligen som om studien har kommit fram till rätt slutsats. Nu skall jag bara gå upp ett halvkilo till så kommer jag att bli 100+. :d

Slartibartfast
2016-05-17, 07:21
Det jag inte riktigt förstår är varför BMIt med lägst dödlighet har ökat med över tre enheter. Om det är så att halvtjockisar lever gott för att det finns bättre mediciner nu, så borde ju inte det innebära att det är mindre bra att ligga lägre i kroppsvikt?

Kanske folk med BMI 23 för 40 år sedan hade lägre kroppsfett än BMI 23 idag. Dvs dom hade mera muskler, och var därför hälsosammare. Det är lönnfetman som dödar 23:orna idag, medan 27:orna har mera muskler och lite mera fett, och lever längre?

King Grub
2016-05-17, 07:25
Bättre behandlingar för överviktsrelaterade sjukdomar som hjärt- och kärlsjukdom och diabetes i dag än 1976 då studien startade. Man lever årtionden längre med samma sjukdom nu. Att medicinera sig till ett långt liv betyder inte att man mår bäst dom extra åren medicinen givit, om orsaken till att man fick den är kvar.

Luca Brasi
2016-05-17, 07:55
Om man bllir sjuk så tappar man ofta vikt tills man dör?

Smalfetman verkar också vara ett större problem än vad vi har trott och asiater har en tendens till att vara smalfeta och få diabetes vid lågt BMI.

Slartibartfast
2016-05-17, 08:13
Bättre behandlingar för överviktsrelaterade sjukdomar som hjärt- och kärlsjukdom och diabetes i dag än 1976 då studien startade. Man lever årtionden längre med samma sjukdom nu. Att medicinera sig till ett långt liv betyder inte att man mår bäst dom extra åren medicinen givet, om orsaken till att man fick den är kvar.

Det betyder alltså att det är flera idag som har högt BMI, men lever bra och länge tack vare mediciner. Och att dom som har lågt BMI i princip är mera hälsosamma, men eftersom dom är färre idag, så ger dom inte samma utslag i statistiken?

PureWhey
2016-05-17, 09:21
Bättre behandlingar för överviktsrelaterade sjukdomar som hjärt- och kärlsjukdom och diabetes i dag än 1976 då studien startade. Man lever årtionden längre med samma sjukdom nu. Att medicinera sig till ett långt liv betyder inte att man mår bäst dom extra åren medicinen givit, om orsaken till att man fick den är kvar.

Tack

Bossebäver
2016-05-18, 22:40
När en gamling med ett bmi på 19 får cancer så blir hen farligt underviktig rätt snabbt. Jag tror att "fördelen" med lite fett är när man blir sjuk, inte om man blir sjuk.

cero
2016-05-19, 13:01
Bättre behandlingar för överviktsrelaterade sjukdomar som hjärt- och kärlsjukdom och diabetes i dag än 1976 då studien startade. Man lever årtionden längre med samma sjukdom nu. Att medicinera sig till ett långt liv betyder inte att man mår bäst dom extra åren medicinen givit, om orsaken till att man fick den är kvar.

Men det förklarar väl inte hur de med lägre BMI har högre mortalitet?

King Grub
2016-05-19, 13:20
Although many people would like to believe that “putting on extra pounds” has health benefits, these findings are likely the result of bias known as reverse causation, which affects the cohort most severely.

For example, the average follow-up for the 2003-2013 cohort was less than five years, whereas follow-up for the earlier two cohorts was much longer at 11 years and nearly 20 years. With such short follow-up, individuals in the 2003-2013 cohort who died would have been more likely to have existing disease at baseline or be elderly and frail. Many of these participants who died would have experienced weight loss due to the condition that resulted in their death, i.e., reverse causation, making it appear that a higher BMI would be protective against death.

http://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/2016/05/18/does-putting-on-a-few-pounds-help-you-cheat-death-no/

Klein
2016-05-19, 13:34
Kan det inte bara vara så enkelt att genomsnittsligt BMI är högre i denna studie jämfört med äldre studier medan dödlighetskurvan upprätthåller samma U-form? Vi är tyngre överlag men folk med avvikande värden har fortfarande mer hälsoproblem.

shut teh face
2016-05-19, 14:05
Hmm jag har 27,8 i BMI, hade jag inte tränat hade jag haft ganska mycket fett på kroppen med det BMI't

Svårt att tro att det skulle vara hälsosamt.. men det beror ju helt och hållet på vart fettet sitter.

LunaSpice
2016-05-19, 14:46
Min tanke: Det här hjälper nog inte mig så mycket, för det är säkert fortfarande farligt att ha massor fett på magen. Jag lagrar typ allt fett på min mage. Har magen av en BMI-35-person medan resten av kroppen ser ut som en BMI-17-person.

Det är betydligt farligare att lagra fettet inne i magen, alltså intraabdominellt, än utanpå i form av underhudsfläsk.

Anton Fräs
2016-05-21, 14:29
Högre genomsnittligt BMI (>25) har fördelar i princip enbart hos 65+ och i synnerhet i ännu högre åldersgrupper. Detta pga. skyddande effekter vid bland annat fall, reserver att ta av vid sjukdom men sannolikt även andra orsaker som man ännu inte identiferat.

Sambandet med mortalitet verkar även stå sig när man undersöker grupper med sarkopeni, högre BMI är bra även med förhållandevis låg muskelmassa.

HenrikJ
2016-05-23, 13:29
Nu langar jag en hypotes ur röven här, men skulle man inte kunna tänka sig att folk som är _lite_ överviktiga också är lite livsnjutare?

Luca Brasi
2016-05-23, 18:52
Nu langar jag en hypotes ur röven här, men skulle man inte kunna tänka sig att folk som är _lite_ överviktiga också är lite livsnjutare?
Personer med högt BMI kan synas bättre i trafiken speciellt om de har ljusa eller fluorescerande kläder på sig.

HenrikJ
2016-05-24, 11:22
Personer med högt BMI kan synas bättre i trafiken speciellt om de har ljusa eller fluorescerande kläder på sig.

:laugh: Kompenserar det deras större radie som gör att de hamnar delvis längre ut i körfältet?

Luca Brasi
2016-05-24, 15:33
:laugh: Kompenserar det deras större radie som gör att de hamnar delvis längre ut i körfältet?
Tänkte inte på den aspekten.