handdator

Visa fullständig version : Gigantisk muskelknut, behandlas bæst genom att..?


Griip
2016-05-16, 10:50
Insida lår.. kom efter ett hårt pass utav stretching och MT. Suttit still en månad pga infektion och skador(Fortf infektion i kroppen men næstan borta).


Tigerbalsam och massage flertalet gånger per dag tills den førsvinner? Undvika både stretching och belastning??

Ser ut som en halv tennisboll ungefær :/

hurril
2016-05-16, 11:04
Låter mer som att du dragit på dig en muskelbristning och den kommer inte att försvinna.

Morty
2016-05-16, 11:11
Låter mer som att du dragit på dig en muskelbristning och den kommer inte att försvinna.

Hur menar du? Klart att det går att förbättra rupturer!

hurril
2016-05-16, 11:26
Hur menar du? Klart att det går att förbättra rupturer!

Skrev jag det?

Morty
2016-05-16, 12:41
Skrev jag det?

"Den kommer inte att försvinna" ang något som tycks vara en akut partiell ruptur. Låter rätt dystert.

hurril
2016-05-16, 12:56
"Den kommer inte att försvinna" ang något som tycks vara en akut partiell ruptur. Låter rätt dystert.

Kommer rupturen att försvinna?

Morty
2016-05-16, 13:23
Kommer rupturen att försvinna?

Det kommer sluta vara en ruptur i alla fall och det finns ju god evidens för att det går att återfå god funktion. Vad man bör diskutera är vägen till god funktion och hur man minskar risken för återfall, inte bara droppa "du verkar ha en muskelbristning som inte kommer försvinna". Tänk dig själv scenariot som vårdgivare när det kommer en person med en skada och redan innan du undersökt så har personen med sig bagaget att nån med lång e-penis sagt att detta inte kommer att försvinna. Då spelar det liksom inte någon roll om personen med lång e-penis menade att rupturer inte läker ihop till perfekt muskelmassa av sig självt, den skadade personen har negativa förväntningar med sig.

Griip
2016-05-16, 14:17
Muskelbristning? Nej. Hade 2 knutar i benen førra månaden också men mycket mindre. Fått det pga att jag återgått till hård træning efter 1 månads total vila.. tænker jag.

Men kan man massera på som fan utan oro eller? Stretcha? Stretchade inte denna muskeldel under træning/stretch alltså, utan mer att jag kommit åt/aktiverat muskeln av att andra delar av høft å ben varit mjuka)

Gober
2016-05-16, 14:55
Vet man ens att muskelknutor existerar? Jag får själv enorma problem mellan skuldrorna och endast kraftig massage, nålning och stötvåg hjälper. Men som jag förstått vet man inte riktigt vad dessa "knutor" är?

Ibland har det räckt med nålning (inte vanlig akapunktur utan effekt utan en singel nål sjukgymnasten trycker in på samma område). Det får mig att tro det är någon extrem spänning?

Luca Brasi
2016-05-16, 15:08
Jag tror att jag har ett litet hål i fascian på vaden så att muskler läcker ut litet.
Typ ett bråck.
Ser ut så här ungefär:
http://escholarship.org/uc/item/1dm023gj/1.jpg

Griip
2016-05-16, 15:13
Vet man ens att muskelknutor existerar? Jag får själv enorma problem mellan skuldrorna och endast kraftig massage, nålning och stötvåg hjälper. Men som jag förstått vet man inte riktigt vad dessa "knutor" är?

Ibland har det räckt med nålning (inte vanlig akapunktur utan effekt utan en singel nål sjukgymnasten trycker in på samma område). Det får mig att tro det är någon extrem spänning?

Hmm ja du.. googlade muskelknut før det var det enda jag kom på och hittade en del om det.. men ja, jag har aldrig kallat något "muskelknut" førut :P

Kænner inte av det i vilolæge, kænns mer som en finne under huden nær man trycker på den/området. Men konstigt stor.. kan en infektion ha med saken att gøra tro?

Smklnn
2016-05-16, 15:22
Uteslut inte lymfkörtlar i och med din infektion. Sök riktig vård istället.

Lymfkörtlarna ingår i lymfsystemet och är en viktig del av kroppens försvar mot infektioner. Via ett nät av lymfkärl har lymfkörtlarna kontakt med varandra. De finns bland annat under huden, till exempel på halsen, i armhålorna och i ljumskarna.

En lymfkörtel hos en vuxen är ungefär lika stor som ett risgryn och kan inte kännas. Barn däremot kan ha större lymfkörtlar som känns tydligt.

Om du får en infektion orsakad av bakterier eller virus reagerar lymfkörtlarna med att börja producera antikroppar, öka i storlek och göra lite ont. Lymfkörtlarna svullnar nära det område på kroppen som är infekterat. Om du till exempel har en infektion i luftvägarna eller i halsen svullnar i första hand lymfkörtlarna under hakan och på halsen och du kan känna dem som avlånga, lätt ömmande knölar under huden.

När infektionen har gått över kan det dröja upp till en månad eller längre innan lymfkörtlarna återfår sin vanliga storlek. Ibland går lymfkörtlarna inte helt tillbaka i storlek fast infektionen har gått över.

http://www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Svullna-lymfkortlar/

Griip
2016-05-16, 15:56
Uteslut inte lymfkörtlar i och med din infektion. Sök riktig vård istället.



http://www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Svullna-lymfkortlar/

Låter mycket rimligt. Sista småsåret som inte ær helt 100% lækt ær på samma ben och inte långt från knuten.. får se vad morgondagen sæger

Termy
2016-05-20, 20:08
Vet man ens att muskelknutor existerar? Jag får själv enorma problem mellan skuldrorna och endast kraftig massage, nålning och stötvåg hjälper. Men som jag förstått vet man inte riktigt vad dessa "knutor" är?

Ibland har det räckt med nålning (inte vanlig akapunktur utan effekt utan en singel nål sjukgymnasten trycker in på samma område). Det får mig att tro det är någon extrem spänning?

Klipper in lite från min dry needling / triggerpunktsföreläsning:

"Ultraljud/sonografi har i studier visat sig kunnat lokalisera aktiva och latenta triggerpunkter hos personer med myofasciellt smärtsyndrom.

Triggerpunkterna visade sig i en studie (på trapeziusmuskulaturen) vara epileptiskt formade områden som motsvarade de palpabla noduler som kunde kännas, hos alla försökspersoner.

13 områden klassificerades som A-MTrPs, 6 områden som L-MTrPs och 14 områden som normala. En A-MTrP var i snitt 16±11 cm2 och en L-MTrP 15±13cm2.

I vissa områden fanns väldefinierade enstaka noduler medan andra områden hade multipla noduler.
"

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2774893/bin/nihms143937f3.jpg

I samma studie visade dopplerteknik att flera prominenta blodkärl lokaliserades vid A-MTrPs och L-MTrPs. I vissa fall passerade blodkärlet rakt igenom triggerpunkten.

I 69 % av alla A-MTrPs observerade dopplertekniken ett retrograd diastoliskt blodflöde, jämfört med 16.7 % av alla L-MTrP, indikerandes en högre vaskulär resistans i området.

Dessa fynd kan kopplas samman till teorin att blodkärlen komprimeras av ihållande muskelkontraktioner som tros ge upphov till triggerpunkter, via lokal ischemi och hypoxi.

Lite mer om rådande teorier kring patofysiologin för uppkomsten av triggerpunkter kan läsas i Gerwin, R.D. Dommerholt, J. Shah, J.P. An expansion of Simons’ Integrated Hypothesis of Trigger Point Formation.
Curr Pain Headache Rep 2004;8(6):468-75.

Nålningen du snackar om är dry needling / nålbehandling. Det har jag behandlat hundratals för muskelspänningar, smärtor och refererade smärtor.

Måsse
2016-06-03, 00:47
Klipper in lite från min dry needling / triggerpunktsföreläsning:

"Ultraljud/sonografi har i studier visat sig kunnat lokalisera aktiva och latenta triggerpunkter hos personer med myofasciellt smärtsyndrom.

Triggerpunkterna visade sig i en studie (på trapeziusmuskulaturen) vara epileptiskt formade områden som motsvarade de palpabla noduler som kunde kännas, hos alla försökspersoner.

13 områden klassificerades som A-MTrPs, 6 områden som L-MTrPs och 14 områden som normala. En A-MTrP var i snitt 16±11 cm2 och en L-MTrP 15±13cm2.

I vissa områden fanns väldefinierade enstaka noduler medan andra områden hade multipla noduler.
"

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2774893/bin/nihms143937f3.jpg

I samma studie visade dopplerteknik att flera prominenta blodkärl lokaliserades vid A-MTrPs och L-MTrPs. I vissa fall passerade blodkärlet rakt igenom triggerpunkten.

I 69 % av alla A-MTrPs observerade dopplertekniken ett retrograd diastoliskt blodflöde, jämfört med 16.7 % av alla L-MTrP, indikerandes en högre vaskulär resistans i området.

Dessa fynd kan kopplas samman till teorin att blodkärlen komprimeras av ihållande muskelkontraktioner som tros ge upphov till triggerpunkter, via lokal ischemi och hypoxi.

Lite mer om rådande teorier kring patofysiologin för uppkomsten av triggerpunkter kan läsas i Gerwin, R.D. Dommerholt, J. Shah, J.P. An expansion of Simons’ Integrated Hypothesis of Trigger Point Formation.
Curr Pain Headache Rep 2004;8(6):468-75.

Nålningen du snackar om är dry needling / nålbehandling. Det har jag behandlat hundratals för muskelspänningar, smärtor och refererade smärtor.

Tror mig ha myofasciellt smärtsyndrom.. Har/har haft triggerpunkter typ överallt känns det som. Överallt i övre rygg, nacken, magen, kindkotorna på två ställen, käkarna, gluteus, vastus medialis, vader, ländrygg osv. Fruktansvärt jobbigt.

Var hos naprapat en gång men då nämnde jag bara punkterna vid skulderbladet (eftersom jag hade fått problem med axeln, domningar, stickningar tappad känsel osv) och gluteus. Fick torr nålbehandling och det blev bättre ett tag men har nu kommit tillbaka. Har även haft falsk ischias som kommit och gått tillsammans med ett låst bäcken. Även bäckenet "låste han upp" och det har blivit nästan helt bra med "ischiasen" då jag även börjat träna på svagheter, men bäckenet verkar ha åkt tillbaka lite..

Nån som har tips på vad jag ska ta mig till? Har så fruktansvärt ont i övre rygg ibland pga. triggerpunkterna och axlarna är i princip obrukbara (först den ena och nu den andra).

Termy
2016-06-03, 19:23
Tror mig ha myofasciellt smärtsyndrom.. Har/har haft triggerpunkter typ överallt känns det som. Överallt i övre rygg, nacken, magen, kindkotorna på två ställen, käkarna, gluteus, vastus medialis, vader, ländrygg osv. Fruktansvärt jobbigt.

Var hos naprapat en gång men då nämnde jag bara punkterna vid skulderbladet (eftersom jag hade fått problem med axeln, domningar, stickningar tappad känsel osv) och gluteus. Fick torr nålbehandling och det blev bättre ett tag men har nu kommit tillbaka. Har även haft falsk ischias som kommit och gått tillsammans med ett låst bäcken. Även bäckenet "låste han upp" och det har blivit nästan helt bra med "ischiasen" då jag även börjat träna på svagheter, men bäckenet verkar ha åkt tillbaka lite..

Nån som har tips på vad jag ska ta mig till? Har så fruktansvärt ont i övre rygg ibland pga. triggerpunkterna och axlarna är i princip obrukbara (först den ena och nu den andra).

Det får en ju att dra åt sig öronen lite när du nämner att du har så omfattande problem med flera delar av kroppen. Även om triggerpunkter i sig kan orsaka en hel del smärta och utstrålande smärta både hit och dit så uppstår alltid frågan vad som orsakar triggerpunkterna. Beaktandes att du känner att dry needling hjälper dig, men enbart tillfälligt.

Har du någon bakomliggande diagnos eller andra tydligt provocerande faktorer i vardagen som ger upphov till så mycket besvär? Som exempel så kan personer med stor ledöverrörlighet typ Ehlers-Danlos syndrom få mycket triggerpunkter i muskler som försöker så gott de kan att stabilisera ostabila leder. Alternativt andra systemiska sjukdomar i släkten eller dylikt? Reumatiska?

Personer med fibromyalgi har påvisats kunna få mindre smärta av dry needling då smärtsignalerna från muskulaturen kan minska och därmed minska smärtkänsligheten i centrala nervsystemet som de har, men det är ju enbart en av många behandlingskoncept som man får applicera på den typen av problematik (där det ofta krävs ett mer biopsykosocialt förhållningssätt).