handdator

Visa fullständig version : Basövningar som inte lämpar sig för lågrepp?


Nyland
2016-05-16, 06:13
Jag har tittat en del på Wendler 5-3-1 (Big but Boring) på sistone. Där använder man sig av progressivt lägre antal reps och tyngre vikter i bänkpress, militärpress, knäböj och marklyft medan övningar som rodd, latsdrag och raka mark är komplement som tränas kontinuerligt med högre reps (10) och lägre vikter (50%-60% av 1 RM).

Jag har själv kört ett Push, Pull, Legs schema där jag över tid försökt öka vikten vid 3-5 reps i alla dessa övningar. Vad jag märkt är att just övningarna rodd, latsdrag och raka marklyft är de svåraste för mig att få till en vettig progression i eftersom det är väldigt lätt att fuska med utförandet vid högre vikter.

Är det så att vissa basövningar helt enkelt inte lämpar sig för att köra lågrepp (1-5)? I så fall är detta något jag helt missat trots att jag tycker mig ha läst ganska mycket om styrketräning de senaste åren.

Sansad
2016-05-16, 07:02
Jag har tittat en del på Wendler 5-3-1 (Big but Boring) på sistone. Där använder man sig av progressivt lägre antal reps och tyngre vikter i bänkpress, militärpress, knäböj och marklyft medan övningar som rodd, latsdrag och raka mark är komplement som tränas kontinuerligt med högre reps (10) och lägre vikter (50%-60% av 1 RM).

Jag har själv kört ett Push, Pull, Legs schema där jag över tid försökt öka vikten vid 3-5 reps i alla dessa övningar. Vad jag märkt är att just övningarna rodd, latsdrag och raka marklyft är de svåraste för mig att få till en vettig progression i eftersom det är väldigt lätt att fuska med utförandet vid högre vikter.

Är det så att vissa basövningar helt enkelt inte lämpar sig för att köra lågrepp (1-5)? I så fall är detta något jag helt missat trots att jag tycker mig ha läst ganska mycket om styrketräning de senaste åren.

Har också känt av det här "problemet" och särskilt med rodden fram tills att jag bytte till sälrodd som huvudsakliga rodd. Den är inte särskilt teknisk och handlar mest om råstyrka plus att det går inte att fuska i princip. Antingen klarar man en repetition och ror in stången i bänken eller inte, även upplevt att det är lätt att programmera progression i sälrodden pga just detta.

Däremot undrar jag hur du menar att du skulle fuska i dina raka mark?

Edit: upplevt det mer fördelaktigt att bara hålla sig till riktigt låga reps i just böj,bänk,mark. Resten av övningar ser jag som komplement som lämpar sig mycket bra för högre reps.

Nyland
2016-05-16, 07:21
Däremot undrar jag hur du menar att du skulle fuska i dina raka mark?


Fuska kanske är fel ordval, jag upplever att om jag kör tungt blir det mer en övning för nedre ryggen och inte baksida lår som är huvudsyftet för mig med övningen. Jag startade en annan tråd om just detta för ett tag sedan så den diskussionen kanske passar bättre där.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=223359

Sälrodd har jag hört nämnas flera gånger som en bra övning men jag tror inte att det finns möjlighet för det på mitt gym tyvärr.

Chins är kanske ett bra alternativ till latsdrag så länge man undviker att "fuska" med benen. Tyvärr är jag helt värdelös i den övningen, för tjock antar jag. :em:

Alexton
2016-05-16, 08:32
Rodd är väl inget problem om du har händerna i suspination jämfört med överhandsgrepp. Övning blir lite annorlunda men lättare att inte fuska.

Chins är en vaneövning. Du kan börja med pull ups och när du blivit lite starkare gå över till chins.

Nyland
2016-05-16, 09:21
Rodd är väl inget problem om du har händerna i suspination jämfört med överhandsgrepp. Övning blir lite annorlunda men lättare att inte fuska.

Ok, skall testa det.

Chins är en vaneövning. Du kan börja med pull ups och när du blivit lite starkare gå över till chins.

Jag kanske överdrev när jag skrev att jag var helt värdelös på chins, jag brukar kunna göra 5x5 strikta men på den nivån har jag legat väldigt länge utan att öka. Jag har iofs. gått upp en del kilon under samma period så det är väl bara att fortsätta nöta. Dock verkar 10 chins vara någon sorts standard och dit har jag en bra bit kvar känner jag.

filmjölk
2016-05-16, 12:04
Ligger du kvar på samma antal reps i chins trots viktökning är det en bra ökning även om du kanske inte ser det så. Vill du ha in lite mer reps, så kan du ju köra "tjockispullups" istället för chins. tjockispullups utförs med parallella grepp istället för rak chinsstång.

Alexton
2016-05-16, 12:09
Tycker chins tjänar väldigt mycket på att man lägger till vikt istället för att öka reps.
Övningen fungerar rätt bra lågreps. När jag försökte öka antalet chins jag klarade på 1 set så gav just lågreps mig mer än högreps, ingen aning varför.