handdator

Visa fullständig version : Tonfisk och kyckling på burk, vilken smakar bäst?


n000b
2016-05-15, 15:43
Ska köpa på mig en del tonfisk och kyckling på burk, vilket märke föredrar ni och föredrar ni i olja eller vatten?

Brukar ni käka direkt från burken eller gör ni någon god sallad och ris till?

Kom gärna med förslag då min fantasi står helt stilla. :)


Tacksam för svar. :hbang:

anvihl
2016-05-15, 15:45
Den här från ica är typ den enda ätbara varianten, vatten eller olja spelar ingen roll. Faktiskt riktigt fiskkött i och inte tonfiskrens som i vissa andra.

https://www.handla24.se/ProductImages/a_01/original/7310751163903.jpg

King Grub
2016-05-15, 15:48
Bara Abbas är acceptabel.

http://www.testfakta.se/sites/default/files/tittbild_grafik160204.pdf

n000b
2016-05-15, 16:05
Tack för svar. :)

unsuspected
2016-05-15, 22:00
Tycker Lidls är bäst för sitt pris. Den enda tonfisken på burk jag köper.

Tolkia
2016-05-15, 23:38
Köper numera bara Abbas. Dock bitarna och inte tonfiskslarvorna/moset, det är hemskt.

Klein
2016-05-16, 00:18
Man måste ju vara bra okräsen för att ens överväga att köpa tonfisk på burk (och kyckling urk). Jag minns att jag gjorde det själv som fattig student utan kulinariskt vett men det är helt otänkbart idag. Hört talas om färsk mat?

n000b
2016-05-16, 01:44
Okräsen? Är det ens ett ord?

Skiter fullständigt i din åsikt, nu frågade jag om vilken som smakade bäst inte om din åsikt. "Fattig student" Du vet att tonfisk ligger på typ 25kr burken? Men andra ord så var det lyx när du fick käka tonfisk och dela med din kisse. :)

Självklart käkar man väl hellre riktiga kycklingfiléer eller riktig lax, men ibland räcker inte tiden till för oss som faktiskt har ett liv att leva och då är detta ett oerhört bra substitut. En sak till, när du kallar mig "okräsen" som käkar tonfisk samt kyckling på burk tänk då efter hur många som käkar det och att tonfisk är topp tre (kött) i protein.

Klein
2016-05-16, 02:01
Okräsen? Är det ens ett ord?

Skiter fullständigt i din åsikt, nu frågade jag om vilken som smakade bäst inte om din åsikt. "Fattig student" Du vet att tonfisk ligger på typ 25kr burken? Men andra ord så var det lyx när du fick käka tonfisk och dela med din kisse. :)

Självklart käkar man väl hellre riktiga kycklingfiléer eller riktig lax, men ibland räcker inte tiden till för oss som faktiskt har ett liv att leva och då är detta ett oerhört bra substitut. En sak till, när du kallar mig "okräsen" som käkar tonfisk samt kyckling på burk tänk då efter hur många som käkar det och att tonfisk är topp tre (kött) i protein.

Du tog uppenbarligen åt dig så jag är nöjd med ditt svar.

VINGTOR
2016-05-16, 12:21
Man måste ju vara bra okräsen för att ens överväga att köpa tonfisk på burk (och kyckling urk). Jag minns att jag gjorde det själv som fattig student utan kulinariskt vett men det är helt otänkbart idag. Hört talas om färsk mat?

Säger han som äter rått griskött och dricker densammes blod, allt enligt sin egen blogg. Det, min vän, är det sista jag skulle göra med tanke på trikiner och andra parasiter.

/ Jägare

n000b
2016-05-16, 18:13
Snygg comeback där. Inte lätt att inte ha en fungerande hjärna.
Du kan ju hojta till när du skaffat dig någon uppfattning om protein. (Förutom rått kött).

n000b
2016-05-16, 18:16
Säger han som äter rått griskött och dricker densammes blod, allt enligt sin egen blogg. Det, min vän, är det sista jag skulle göra med tanke på trikiner och andra parasiter.

/ Jägare

Såg du bilderna? :D Han sitter på fullaste allvar och käkar ett rått vildsvinshjärta...

gabbiz
2016-05-16, 20:36
Okräsen? Är det ens ett ord?

Skiter fullständigt i din åsikt, nu frågade jag om vilken som smakade bäst inte om din åsikt. "Fattig student" Du vet att tonfisk ligger på typ 25kr burken? Men andra ord så var det lyx när du fick käka tonfisk och dela med din kisse. :)

Självklart käkar man väl hellre riktiga kycklingfiléer eller riktig lax, men ibland räcker inte tiden till för oss som faktiskt har ett liv att leva och då är detta ett oerhört bra substitut. En sak till, när du kallar mig "okräsen" som käkar tonfisk samt kyckling på burk tänk då efter hur många som käkar det och att tonfisk är topp tre (kött) i protein.

Folk som lagar mat har inget liv att leva tydligen :laugh::laugh::laugh:
De som har ett liv äter däremot burkkyckling.

Klagarn
2016-05-17, 00:55
Säger han som äter rått griskött och dricker densammes blod, allt enligt sin egen blogg. Det, min vän, är det sista jag skulle göra med tanke på trikiner och andra parasiter.

/ Jägare

Haha wtf?*spy*

Klein
2016-05-17, 00:57
Säger han som äter rått griskött och dricker densammes blod, allt enligt sin egen blogg. Det, min vän, är det sista jag skulle göra med tanke på trikiner och andra parasiter.

/ Jägare

Ingen motsägelse där. Färskare mat finns inte.

Arbeider
2016-05-17, 01:28
Okräsen? Är det ens ett ord?

Skiter fullständigt i din åsikt, nu frågade jag om vilken som smakade bäst inte om din åsikt. "Fattig student" Du vet att tonfisk ligger på typ 25kr burken? Men andra ord så var det lyx när du fick käka tonfisk och dela med din kisse. :)

Självklart käkar man väl hellre riktiga kycklingfiléer eller riktig lax, men ibland räcker inte tiden till för oss som faktiskt har ett liv att leva och då är detta ett oerhört bra substitut. En sak till, när du kallar mig "okräsen" som käkar tonfisk samt kyckling på burk tänk då efter hur många som käkar det och att tonfisk är topp tre (kött) i protein.
Du pratar dock om att äta ris eller sallad till? Att steka en bit lax tar inte mer än 5 min, att koka ris brukar ta 20 min minst..

Hur som helst så tycker jag att all tonfisk på burk smakar ungefär likadant/lika tråkigt, de med olja inte lika illa som de med vatten. Hade jag vart ute efter proteinet enbart hade jag nog kört på det billigaste märket, oavsett om det är tonfiskskrap eller "filébitar". De med olja är såklart mycket mäktigare och kaloritätare, så är man ute efter proteinet enbart så är det nog bättre att köra på de med vatten i så man orkar mer.

Hur som helst så tycker jag att makrill eller sardiner i tomatsås på burk är överlägsna tonfisk på burk både smak- och konsistensmässigt! Sen är även makrillen en ganska fet fisk rik på omega-3, vilket ger den ett stort näringsmässigt övertag över tonfisken enligt mig.

VINGTOR
2016-05-17, 14:35
Ingen motsägelse där. Färskare mat finns inte.

Det var en reflektion över vad du tycker är "urk" som du uttryckte det, och inte.
Rått kött kan väl vara okej i en del fall, men svin, speciellt vildsvin är inte okej. De har nämligen en tendens likt en dammsugare att dra i sig allt de kommer över i sin väg, inklusive trikinsmittade grävlings och räv kadaver.

n000b
2016-05-17, 16:15
Folk som lagar mat har inget liv att leva tydligen :laugh::laugh::laugh:
De som har ett liv äter däremot burkkyckling.

Läs gärna innan du öppnar käften. :)

Gerdler
2016-05-17, 17:40
Man måste ju vara bra okräsen för att ens överväga att köpa tonfisk på burk (och kyckling urk). Jag minns att jag gjorde det själv som fattig student utan kulinariskt vett men det är helt otänkbart idag. Hört talas om färsk mat?
Det är billigt protein och det är snabbt. Okräsen tar jag som en komplimang, tack!
Okräsen? Är det ens ett ord?

Skiter fullständigt i din åsikt, nu frågade jag om vilken som smakade bäst inte om din åsikt. "Fattig student" Du vet att tonfisk ligger på typ 25kr burken? Men andra ord så var det lyx när du fick käka tonfisk och dela med din kisse. :)

Självklart käkar man väl hellre riktiga kycklingfiléer eller riktig lax, men ibland räcker inte tiden till för oss som faktiskt har ett liv att leva och då är detta ett oerhört bra substitut. En sak till, när du kallar mig "okräsen" som käkar tonfisk samt kyckling på burk tänk då efter hur många som käkar det och att tonfisk är topp tre (kött) i protein.
Jävlar vad man kan snedtända. Min tonfisk ligger på 8-9kr burken, annars hade jag aldrig köpt skiten. Lika gott och smidigt att trycka i sig kvarg blandat med sötat proteinpulver och vatten.

Hur som helst så tycker jag att makrill eller sardiner i tomatsås på burk är överlägsna tonfisk på burk både smak- och konsistensmässigt! Sen är även makrillen en ganska fet fisk rik på omega-3, vilket ger den ett stort näringsmässigt övertag över tonfisken enligt mig.
Njae det håller jag inte med om, för mycket fett och för lite protein i en burk. man får äta 3 burkar och då blir det dyrt. Man kan med fördel blanda en burk tonfisk med en burk makrill för en hyfsad smak, tillräckligt med Omega-3 och tillräckligt med protein. Alternativt kan man blanda i ett/två halvkokta/halvstekta ägg i tonfisken för att få en trevligare sörja och lite fett.
Det var en reflektion över vad du tycker är "urk" som du uttryckte det, och inte.
Rått kött kan väl vara okej i en del fall, men svin, speciellt vildsvin är inte okej. De har nämligen en tendens likt en dammsugare att dra i sig allt de kommer över i sin väg, inklusive trikinsmittade grävlings och räv kadaver.
Rent spontant, utan att vara minsta påläst, så skulle jag nog hellre äta ett rått vildsvinshjärta än ett rått grishjärta. Men ännu hellre vilket än som är tillagat.
Att säga urk om nåt man inte smakat när man talar om burktonfisk som är rätt så vidrigt är väl snudd på inskränkt.

VINGTOR
2016-05-17, 19:01
Gerdler, vad skulle skillnaden vara menar du?

OM jag skulle tvingas välja skulle jag ta tamgrisen allafall, ty den har förmodligen inte ätit rävkadaver i vart fall.

dmoller
2016-05-17, 20:00
Abbas = goast men fan va dyrt det är med duglig tonfisk, en påse fryst pangasius är ju billigare och 100ggr godare. Panerad fisk mmmmmmm..

OT men vildsvin och "vanlig" gris är väl samma djur?

jcs
2016-05-17, 20:07
Finns ens kyckling på burk?!

:smash:

King Grub
2016-05-17, 20:25
Jodå.

King Grub
2016-05-17, 20:25
http://paradoxoff.com/files/2012/04/canned-whole-chicken.jpg

:D

Don H
2016-05-17, 21:23
Det har jag inte sett tidigare.
Min reaktion är väl ungefär samma som ungen på bilden.
Skräckblandad förtjusning med ett litet uns av kräk i munnen.

VINGTOR
2016-05-17, 22:31
Abbas = goast men fan va dyrt det är med duglig tonfisk, en påse fryst pangasius är ju billigare och 100ggr godare. Panerad fisk mmmmmmm..

OT men vildsvin och "vanlig" gris är väl samma djur?

I stora drag ja, med den skillnaden vad de får i sig ute och risk för parasiter.

Zekerna
2016-05-18, 01:25
I stora drag ja, med den skillnaden vad de får i sig ute och risk för parasiter.

Gris är fetare än Vildsvin