handdator

Visa fullständig version : Kan jag träna på "maintenance" när jag är nöjd med min fysik?


camarade
2016-05-15, 14:19
Jag är den sortens person som planerar mitt liv noggrant. En aspekt av detta är att jag vet vilken sorts fysik jag vill ha, vilket är något jag lär uppnå inom ett par år (förmodligen tidigare).

Ska man tänka på något speciellt när man bara vill träna "maintenance"? Lyfta samma vikt med stor fokus på att variera övningarna? Planerar att lägga mer träningstid på yoga & TRX-banden men ändå fortsätta lyfta för att behålla min storlek.

Sheogorath
2016-05-15, 14:28
Fundera på det där när du nått ditt mål. Sannolikt kommer din målbild hela tiden förskjutas: det finns alltid något att förbättra och därför kommer den tanken du har nu kanske aldrig bli aktuell.

Men visst: när du lyft skrot tillräckligt kanske det finns annan träning du vill göra, och då kanske det räcker med 1-2 intensiva helkroppspass i veckan för att inte tappa massa.

Ram Dass
2016-05-15, 14:32
Att träna en muskel en gång i veckan på en intensitet över 60% av ditt 1RM, där du siktar på 30-60 repetioner och en set-vila på 1-5 minuter beroende på vilken intensitet, ska väl räcka för att bibehålla muskelmassan i många fall.

Gör du det, så kan du nog göra hur du vill med andra parametrar.

Termy
2016-05-15, 14:32
Om du har nått ditt mål inom styrkelyftsövningar eller vad det nu är så kan du väl absolut hålla dig på de vikterna du har haft som mål, om du så önskar, och sedan kanske börja "experimentera" med alternativa träningsmetoder för att slänga in mer variation i det hela, vilket verkar vara din plan med TRX och yoga?

Andra kompletterande förslag: t.ex. diverse gymnastiska målsättningar: V-sit, L-sit, manna, romerska ringar (front lever, back lever), planche, generellt ökad flexibilitet (men det kommer väl säkerligen i yogan), m.m.

cero
2016-05-15, 15:00
1 helkroppspass per vecka räcker, om man inte har överdrivet mycket muskelmassa.

Källa: Grub :D

cero
2016-05-15, 15:13
För att enbart bibehålla, alltså.

Bossebäver
2016-05-15, 16:04
Jag fruktar den dag jag är nöjd och inte vill "satsa" längre, helvete vad tungt att motivera sig att gå på gymmet...

ThomasA
2016-05-15, 17:09
Man blir aldrig nöjd! Eller kanske nån som har vunnit Mr. Olympia 5+ ggr är nöjd? Jag vet inte. Tränar man rent (som jag) tar dessutom varje gram ny muskelmassa så förbannat lång tid att få till. Speciellt efter 10+ års träningstid.

z_bumbi
2016-05-15, 18:33
Att byta inriktning brukar vara en bra idé dvs skaffa andra mål som går att kombinera med de mål du har idag. Att lära sig tekniskt svårare övningar brukar vara en variant och då passar väl både yoga och TRX in. Att börja med en idrott kan vara en annan variant.

HenrikJ
2016-05-15, 21:51
Jag fruktar den dag jag är nöjd och inte vill "satsa" längre, helvete vad tungt att motivera sig att gå på gymmet...

Jag är inte lika orolig för egen del. När det blir mycket stillasittande kan det vara gött att gå till gymmet bara för att få röra på sig.

ARMSTARK
2016-05-16, 08:29
När du når ditt mål märker du att målet har flyttat sig och det du från början tyckte var asgrymmt är inget märkvärdigt. Tro mig, det händer alla. :d

Diomedea exulans
2016-05-16, 08:32
Man blir aldrig nöjd! Eller kanske nån som har vunnit Mr. Olympia 5+ ggr är nöjd? Jag vet inte. Tränar man rent (som jag) tar dessutom varje gram ny muskelmassa så förbannat lång tid att få till. Speciellt efter 10+ års träningstid.

När du når ditt mål märker du att målet har flyttat sig och det du från början tyckte var asgrymmt är inget märkvärdigt. Tro mig, det händer alla. :d

Inte nödvändigtvis. Då och då (var tredje år eller nåt) dyker det upp en medlem på brädan som påstår sig vara nöjd med sin fysik.

Slartibartfast
2016-05-16, 09:13
Grejen är väl den att det krävs väldigt mycket att fortfarande öka efter 5 års träning. Jämförelsevis krävs det väldigt lite för att behålla det man tränat upp på fem år.

Vill man lägga 6 timmar i veckan på att försöka bygga 100g muskler till nästa år, eller 1-2 timmar på att bibehålla det man byggt upp? I nåt skede känns det inte värt att försöka öka längre, utan man nöjer sig med att behålla och sen bromsa.

Donner
2016-05-16, 12:50
Just muskelmassa är det inte så mycket ansträngning i att behålla, men formen märker jag själv att jag har svårare att behålla när jag går ner i frekvens. Behöver minst 4 pass i veckan för att kunna ligga <10% bf känns det som.