handdator

Visa fullständig version : Ratio muskler:fett vid nedgång


fecca
2016-05-14, 23:39
Jag sitter och klurar lite på hur mycket av min förlorade vikt som är muskler.
Man kanske inte funderar så aktivt på just ration, men om man bortser från att man vill tappa så lite muskler som möjligt och går mer på vad som är realistiskt, hur mycket muskler bör man räkna med att tappa för varje kilo tappat? Antag 2g protein/kv och ett underskott på 500kcal, samt kontinuerlig styrketräning.

Vad anser ni acceptabelt för eran deff?

Beemel
2016-05-15, 04:53
Jag sitter och klurar lite på hur mycket av min förlorade vikt som är muskler.
Man kanske inte funderar så aktivt på just ration, men om man bortser från att man vill tappa så lite muskler som möjligt och går mer på vad som är realistiskt, hur mycket muskler bör man räkna med att tappa för varje kilo tappat? Antag 2g protein/kv och ett underskott på 500kcal, samt kontinuerlig styrketräning.

Vad anser ni acceptabelt för eran deff?

Vid ett så lågt underskott som 500 kcal underskott tycker jag noll förlust eller till och med en ökning av muskelmassa är acceptabelt

henrikl
2016-05-15, 08:12
Vid ett så lågt underskott som 500 kcal underskott tycker jag noll förlust eller till och med en ökning av muskelmassa är acceptabelt

Beror såklart väldigt mycket på vilken bf man ligger på, hur långt man har kommit i sin träningskarriär osv osv....

Bossebäver
2016-05-15, 11:22
Håll koll på styrkan. Du kommer då inte tappa någon större mängd muskler så länge styrkan är densamma.

fecca
2016-05-15, 18:49
Håll koll på styrkan. Du kommer då inte tappa någon större mängd muskler så länge styrkan är densamma.

Aright. Bara kul att höra lite tankar om det. Ligger jag på 500-800kcal underskott kommer nog inga större muskel-/styrkeöverraskningar, speciellt inte då jag är, relativt sett, en nybörjare och borde, som nämndes tidigare, förmodligen, kanske bygga lite muskler under deffen.

Beemel
2016-05-16, 05:55
Beror såklart väldigt mycket på vilken bf man ligger på, hur långt man har kommit i sin träningskarriär osv osv....

Ja självklart. Men nu frågade TS vad varje person tyckte var acceptabelt för deras viktminskning. Och då svarar jag vad jag tycker och vad som gäller för mig.