handdator

Visa fullständig version : Enda Bålövning som behövs enligt er?


Adam87
2016-05-14, 18:38
Har fixat ett nytt schema som fokuserar på basövningar. Behövs det mycket bålövningar för att bli stabil. Har hört att det är många styrkelyftare som inte tränar bål för de tycker att basövningar är det enda som behövs för att träna bålen.

ATJL
2016-05-14, 18:49
Brutalbänk, ab- wheel rolouts eller strikta hängande benlyft hade jag satsat på...

Adam87
2016-05-14, 18:59
Vad tycker ni om övningen Renegade row? den tränar jue både magen och stabiliteten i bröstryggen. Är den något och ha?

Nyckel
2016-05-14, 20:11
Eftersom man i basövningar arbetar statiskt med magen tycker jag det låter logiskt att därmed fokusera på bålövningar som är statiska och som du kan öka belastningen i.
Plankan tycker jag borde fungera bra.

Loke
2016-05-14, 20:46
Har hört att det är många styrkelyftare som inte tränar bål för de tycker att basövningar är det enda som behövs för att träna bålen.

Det tror jag få styrkelyftare på lite högre nivå på allvar tycker. Sen att många är för lata för det och rationaliserar sin lathet på olika sätt, det är en annan sak...

ATJL
2016-05-14, 21:01
Eftersom man i basövningar arbetar statiskt med magen tycker jag det låter logiskt att därmed fokusera på bålövningar som är statiska och som du kan öka belastningen i.
Plankan tycker jag borde fungera bra.

Själv resonerar jag i stort sett tvärtom. Eftersom basövningar aktiverar bålen (i begränsad omfattning ska sägas) statiskt, så tänker jag att jag vill komplettera med en dynamisk bålövning.

Adam87
2016-05-14, 22:17
Det tror jag få styrkelyftare på lite högre nivå på allvar tycker. Sen att många är för lata för det och rationaliserar sin lathet på olika sätt, det är en annan sak...


Han som sa det var en mästare inom styrkelyft .Han har förmodligen en genetisk stark bål då haha. Men det är väl högt individuellt verkar det som om de ska lägga till bålträning eller inte inom styrkelyft. Har hört av vissa att plankan med vikter är bra och köra korta sekunder med hög belastning.

Var man än läser så brukar de flesta ha olika uppfattningar vad som är bra bålträning statiskt eller dynamisk så får väl köra lite varierat upplägg verkar det som!?

Beelz
2016-05-14, 22:40
Övningar som strongmans kör, tex farmer walk. Annars är ju olika varianter på plankan fina och sen abwheel.

Jag kör endast statisk magträning, eftersom jag vill ha en stark rygg som inte går av när jag kränger och böjer när jag lyfter tunga saker på jobbet.

LunaSpice
2016-05-14, 22:46
Ab-roll och benlyft är det övningar jag kompletterar med. Nån gång/vecka slänger jag in en övning för obliques också t.ex. stång åt sidan i landmine eller woodchopper i kabelmaskin. Kör rejält med bål i basövningar (vilket är smartast att göra) så behöver du inte träna så vansinnigt mkt mage. Skulle också satsa på dynamiska övningar hellre än statiska.

Tactical Teabag
2016-05-15, 00:48
Han som sa det var en mästare inom styrkelyft .Han har förmodligen en genetisk stark bål då haha. Men det är väl högt individuellt verkar det som om de ska lägga till bålträning eller inte inom styrkelyft. Har hört av vissa att plankan med vikter är bra och köra korta sekunder med hög belastning.

Var man än läser så brukar de flesta ha olika uppfattningar vad som är bra bålträning statiskt eller dynamisk så får väl köra lite varierat upplägg verkar det som!?

Att någon är en "mästare" inom något betyder inte att dom per automatik alltid har rätt i allt dom säger.

En stark och stabil bål är alltid viktigt när man tränar tunga basövningar och jag ser ingen som helst anledning till att låta bli att träna bålmuskulaturen. Dom som inte tränar bålstyrka försöker ofta rationalisera detta genom att påstå att bålen ändå får tillräckligt med träning i böj och mark, men många (inklusive mig själv) är starkt kritiska mot detta påståendet.

Sen tillhör jag också skaran som anser att enbart statisk träning för en muskelgrupp inte räcker om man vill göra ordentliga styrkeökningar. Några tunga, dynamiska bålövningar ett par ggr i veckan är en enkel och värdefull investering i träningen som jag tycker att alla styrketränande borde ägna sig åt.

Sparven från Minsk
2016-05-15, 07:00
Dragonflags

Diomedea exulans
2016-05-15, 07:04
Några tunga, dynamiska bålövningar ett par ggr i veckan är en enkel och värdefull investering i träningen som jag tycker att alla styrketränande borde ägna sig åt.

Hur mycket ROM anser du att man behöver ha i en sådan övning? Är det nödvändigt att ibland luta sig bakåt, som på en sån där stor boll, t ex?

Eljest
2016-05-15, 07:16
GHD leg extension.

Shqypnia
2016-05-15, 08:48
En övning livet ut kommer vara oerhört tråkigt. Benlyft, hjulet och plankan tycker jag är jävligt bra.

crizzan
2016-05-15, 11:28
Träna rotation, antirotation, statiskt, dynamiskt, jag tror att magträning är viktig för hälsan framförallt om man kör många tunga lyft som aktiverar gluteus, hamstrings och erector.

Ab rollouts, planka, sidoplanka, pallofpress, landmine twist är bra övningar :)

Skulle jag kört en bålövning resten av livet skulle det nog vara ab rollouts.

anvihl
2016-05-15, 17:14
En rejäl förstoppning...


Eller plankvarianter.

Arbeider
2016-05-15, 18:26
Om vi snackar om övningar för framsida bål så är incline sit-ups eller ännu bättre, brutalbänk, det som gäller. Båda varianter med extra vikt när det blir för lätt givetvis. Finns inte riktigt någon annan övning som tränar alla magmuskler och höftböjarna i fullt ROM dynamiskt och även så effektivt..

Tactical Teabag
2016-05-15, 18:39
Hur mycket ROM anser du att man behöver ha i en sådan övning? Är det nödvändigt att ibland luta sig bakåt, som på en sån där stor boll, t ex?

Jag anser att man alltid bör sträva efter så lång ROM som möjligt, men utan att överextendera någon led. I din andra fråga antar jag att det är crunches på medicinboll du syftar på? I så fall nej, den är absolut inget måste att ha med i magträningen. Om man bara kör en magövning skulle jag hellre välja något som aktiverar både raka magmuskeln och höftböjarna (t.ex. brutalbänk, knee-to-elbows eller fällknivar). Vill man köra mer än en övning hade jag sen kompletterat med något som fokuserar på sneda magmusklerna och därefter TA-muskeln.

En rejäl förstoppning...


:d

Adam87
2016-05-15, 19:47
Hur ofta kör ni olika plankvarianter?

dmoller
2016-05-15, 19:47
frontböj
maghjul

Termy
2016-05-15, 20:15
Den här är den enda du behöver!

UXwNBdyEewg

shogunr
2016-05-15, 21:07
Svårt att säga en enda, men om jag får välja 2 stycken med en reserv så får det bli.

Benlyft - riktigt jobbig när man kör strikt och hela vägen upp.

Vet inte vad jag skall kalla den, men när man hänger i något med överkroppen helt ner och drar sig uppåt - också riktigt bra. Svårt bara att hitta något att hänga i om man inte är så akrobatisk.

Magmaskiner som känns bra och rätt för kroppen - dom kan enligt mig ta riktigt bra på magen

Men tror att någon av dom förstnämnda klarar man sig långt på (eller båda).

Ett Orm
2016-05-15, 22:52
De jag gillar är ab-weel, toe to bar och raka crunch.

Clajj
2016-05-16, 08:32
Ab wheel verkar poppis. Om man inte klarar ett enda rep med en sån då?

joyride
2016-05-16, 10:04
Ab wheel verkar poppis. Om man inte klarar ett enda rep med en sån då?

Börja på knä istället för stående.

Gör du redan det så borde det fungera att inte gå hela vägen ut, du vänder där du känner att ditt max är och sen försöker du ta dig längre och längre ut allt eftersom.

Dezen
2016-05-16, 10:42
Börja på knä istället för stående.

Gör du redan det så borde det fungera att inte gå hela vägen ut, du vänder där du känner att ditt max är och sen försöker du ta dig längre och längre ut allt eftersom.

Ett knep som kan vara bra i början är att rulla mot en vägg och allt eftersom flytta längre och längre ifrån, så riskerar man inte att gå för långt ner om man är rädd för det. För att bygga vidare på ditt svar :)

LunaSpice
2016-05-16, 11:16
Den här är den enda du behöver!

UXwNBdyEewg

Fuck that kid!

Alexton
2016-05-16, 21:30
Jag brukar sätta fast fötterna och hänga i en ställning, alterntivt slänga knäna över ett chins räcke och sen göra olika slags magövningar.

Lätt att variera genom att göra korta, långa, sneda , statiska osv. När man orkar allt så tar man bara en hantel och vips så har det blivit jobbigt igen.

Rolfarsson
2016-05-17, 09:43
Plank utrullning eller dragon flags på en bosuboll, den sistnämnda är dock brutalt tung.

Illustrerade mannen
2016-05-18, 06:32
Plank utrullning eller dragon flags på en bosuboll, den sistnämnda är dock brutalt tung.

Hur gör man dragonflags på bosuboll? Jag försökte igår, men fick inte till det. Jag gör alltid dragonflags liggandes på en bänk. Jag la bosubollen på bänken, men det gick inte att få något bra grepp om bänken när bollen låg mellan skuldrorna och bänken. Det finns inget tillräckligt tungt/vettigt att hålla i för att kunna köra på golvet... (Det finns men det är opassande - böjracket tex - om det är upptaget känns det lite skumt att köra mellan med en så pass annorlunda övning...)

LunaSpice
2016-05-18, 09:23
Hur gör man dragonflags på bosuboll? Jag försökte igår, men fick inte till det. Jag gör alltid dragonflags liggandes på en bänk. Jag la bosubollen på bänken, men det gick inte att få något bra grepp om bänken när bollen låg mellan skuldrorna och bänken. Det finns inget tillräckligt tungt/vettigt att hålla i för att kunna köra på golvet... (Det finns men det är opassande - böjracket tex - om det är upptaget känns det lite skumt att köra mellan med en så pass annorlunda övning...)

Jag läste av någon anledning "pilatesboll". Den mentala bilden av dig liggandes på bänk PÅ en pilatesboll och försöka göra dragonflags kändes ganska hardcore faktiskt.

Illustrerade mannen
2016-05-18, 11:26
Jag läste av någon anledning "pilatesboll". Den mentala bilden av dig liggandes på bänk PÅ en pilatesboll och försöka göra dragonflags kändes ganska hardcore faktiskt.

:hbang::hbang::hbang:

Rolfarsson
2016-05-18, 22:18
Hur gör man dragonflags på bosuboll?

Se länk nedan, jag råder dig dock att inte gå så högt upp så att din vikt hamnar på övre bröstryggen och halsryggen när dom är i ett flekterat läge, eller så långt ner så att ländryggen hyperextenderas.

http://www.styrkeprogrammet.se/ovningsarkiv/498

Illustrerade mannen
2016-05-19, 06:10
Se länk nedan, jag råder dig dock att inte gå så högt upp så att din vikt hamnar på övre bröstryggen och halsryggen när dom är i ett flekterat läge, eller så långt ner så att ländryggen hyperextenderas.

http://www.styrkeprogrammet.se/ovningsarkiv/498

Tack!