handdator

Visa fullständig version : The way back..


Tactical Teabag
2016-05-14, 12:35
Allmänt

26 år gammal, ca 75 kg, 1,85 lång. Har tränat i varierande omfattning sen jag var 11 år, ffa kampsport och styrketräning. P.g.a. en ganska destruktiv livsstil i min ungdom har jag "börjat om" väldigt många gånger under åren och har därför inte kommit upp den nivå jag önskar. Efter min senaste omstart, för några månader sedan, gick dock saker väldigt bra fram tills i början av Maj.
__________________________________________________ ____________
Den 3:e Maj var jag ute och körde ett träningspass med min CX-cykel. Ca. 15 minuter in i passet, precis efter uppvärmningsen var klar, blev jag påkörd av en bilist i en korsning.

Resultatet blev en bruten vänster Fibula, en liten spricka i vänster ankel, ett (troligtvis) sprucket revben på vänster sida med tillhörande kontusion på lungan, stukning/vrickning av vänster knä, fotled och båda armbågar, en rad skrapsår och blåmärken, samt en hjärnskakning.

Har nu börjat komma igång med lite träning igen (de ytterst få övningar som jag klarar) och tänkte föra en träningsjournal över min resa tillbaka in i träningen. Har bestämt mig för att äntligen jobba mig upp till den nivå jag alltid velat befinna mig på och att föra en offentlig journal så att jag känner att jag har "ögon på mig" är en av många saker som förhoppningsvis kommer hjälpa mig att vara konsekvent och inte börja om igen efter ett tag.
__________________________________________________ ____________
Träningen

Som träningsform ägnar jag mig mycket åt calisthenics, cykling/spinning, hopprep, olika former av greppträning samt boxning på säck. Inom styrkedelen kompletterar jag med att använda olika föremål i hemmet som vikter (allt ifrån gamla bilbatterier till motvikter från en spannmålsvåg som jag har liggande).

Mina långsiktiga mål är (bl.a.) att på min 30-årsdag dag klara av;
* 20 pronerade chins
* 10 Handstand push-ups (mellan bänkar för full ROM)
* 15 enarms armhävningar (/sida)
* 50 fällknivar
* Att stänga Captain of crush #3

Jag kommer även att sätta mål för benen framöver, men då jag lider av främre knäsmärta behöver först vänta och se vilken typ av träning som sjukgymnasten "godkänner" när jag besöker honom om några dagar.

Jag kommer såklart även att sätta upp mindre delmål längs vägen.


Kosten
Jag kör för närvarande periodisk fasta (18/6) med två måltider (12.00 + 18.00) samt ett mindre mellanmål (15.00). Jag kör (nästan) aldrig någon uttalad deff eller bulk, utan strävar efter ungefärlig kaloribalans och använder mig av spegeln samt progression i styrkan för att försäkra mig om att det går åt rätt håll.

Jag försöker varje dag att äta 1.5-2 g protein/kg, en bra fettkälla varje dag, en hygglig mängd kolhydrater och att undvika några större mängder socker. Vad gäller tillskott använder jag vassle, omega 3, ZMA. kreatin, koffein och ibland lite malto (efter konditionsträning, samt lite grann innan styrketräning de dagar jag känner att jag har dålig ork).

Tactical Teabag
2016-05-14, 12:53
Är som sagt skadad i nuläget och är dessutom lite krasslig i halsen. Alla övningar som kräver aktiv bålstabilisering av core-muskulaturen är uteslutna p.g.a. smärta i revbenet. Det jag klarar av just nu är i princip isoleringsövningar för axlar, biceps, triceps och underarms-/greppträning.

Så fort jag blivit frisk i halsen kommer jag börja med lätt spinning (fysioterapeuten rekommenderade detta som cirkulationsträning för att stimulera läkningen av Fibula), samt lite olika benlyft.

Gårdagens pass, 13/5

*Till armövningarna använder jag ett kort stålrör med en krok i änden där jag krokar på gamla gjutjärnsvikter från en gammal spannmålsvåg)

Hammercurl 3x15
Koncentrationscurl 1x20

Liggande tricepsextensions 3x15
Triceps kickback 1x20

Facepulls 5x20 (drar i två rep som jag fäst i väggen och använder kroppsvikten som motstånd)
Gripper CoC #1.5 3x3, med overcrush
Omv. underarmscurl 3x20

Fingerextensions med gummiband 4x15


Passet kändes helt okej för omständigheterna, inga större smärtor trots mina skador och jag klarade att belasta tungt nog för att det skulle kännas givande. Mina skador läker lite för var dag som går och jag kommer börja gradvis utöka volymen/längden på passen.

Tactical Teabag
2016-05-14, 13:23
En suddig och halvkass bild på dagsformen

http://www.ladda-upp.se/bilder/tqwjmwgmgzmvsf/

Edit: att infoga bilden funkade visst inte... Länk: http://www.ladda-upp.se/bilder/tqwjmwgmgzmvsf/