handdator

Visa fullständig version : Hur ska jag förbränna fett? Träning&kost (begränsad träning)


Anonymes
2016-05-14, 11:19
Hej alla kollozzeumare! Jag är ute efter att bli mer "tonad"/smal och vill inte bygga muskler. Jag har normalt BMI men för mycket fett i kroppen därför ser jag inte överviktig ut men jag vet att jag inte är hälsosam. Har lite "mulliga" lår och vader men lite fett i överkroppen dvs armar och mage. Är medveten om att man inte kan punkförbränna men nu vet ni i alla fall hur jag ser ut på ett ungefär. Mitt mål är att bli smal typ som Linn Alhborg. Kom gärna med tips om hur jag ska förändra min kost och vad jag ska träna :)

Info om mig:
Tjej
18 år
159 cm
52,7 kg
BMI: 20,6

BF våg:
5,3 kg muskler (38,3%)
55% vatten
24,6% fett

Frukost: Inget (har ingen aptit, kan trycka i mig något litet men väljer att inte göra det)
Lunch: 1-2 lagostora portioner (skolan)
-Macka-
Middag: Mycket kolhydrater och lite protein

Nu är inlägget redan hur långt som helst så jag håller det här kort: Tränade förut 4-5 gånger i veckan (fotboll), skadade båda knäna och läkarens ord: inga bollsporter, du får inte hoppa eller springa :(. Slutade träna helt för 4 år sedan och nu är jag en soffpotatis helt enkelt. Vet ingenting om att gå ner i vikt då jag alltid varit underviktig men nu har jag lagt på mig lite. Och mina skador gör det svårt för mig att veta vad jag ska göra för att ha hög fettförbränning. Förresten, tycker ni mina vrden ser bra ut?

Tacksam för all hjälp!

Aliaas
2016-05-14, 12:34
Om du ska gå ner i vikt äter du mindre kalorier än du gör av med.

Borde du göra det? Troligtvis inte.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Anonymes
2016-05-14, 12:43
Om du ska gå ner i vikt äter du mindre kalorier än du gör av med.

Borde du göra det? Troligtvis inte.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk


Varför borde jag inte göra det?

Aliaas
2016-05-14, 12:50
Varför borde jag inte göra det?
18 årig tjej med BMI på 20, varför skulle du lägga dig på underskott och gå under normal BMI, potentiellt rubba hormonbalansen och förlora muskelmassa?

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Anonymes
2016-05-14, 13:12
18 årig tjej med BMI på 20, varför skulle du lägga dig på underskott och gå under normal BMI, potentiellt rubba hormonbalansen och förlora muskelmassa?

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

men jag har ju för hög andel fett :/

Anonymes
2016-05-14, 13:31
Kan jag färbränna fett om jag gymmar eller styrketränar med egen kroppsvikt? För om jag gör det kommer jag bli smalare för att muskler har mindre volym än fett men jag kommer fortfarande ha normalt bmi för att jag går upp i vikt av musklerna. Men vad skulle hända om jag slutar styrketräna kommer musklerna omvandlas till fett?

cero
2016-05-14, 13:34
Tvivlar starkt på att du har för hög andel fett, när du väger 52 KG på 160 cm. Lägg upp en bild så får vi se.

BF våg:
5,3 kg muskler (38,3%)
55% vatten
24,6% fett

BF-vågar är värdelösa, så det där stämmer troligtvis inte.

King Grub
2016-05-14, 15:34
Även om kroppsfettprocenten stämmer, så är den fullt normal. Lågt normal, till och med. 21-33% är klassen "hälsosam" nivå.

LunaSpice
2016-05-14, 15:41
24,6% för en kvinna är inte högt på något sätt. Stirra dig inte blind på siffror utan ställ det i relation till andra faktorer.

cero
2016-05-14, 15:41
Även om kroppsfettprocenten stämmer, så är den fullt normal. Lågt normal, till och med. 21-33% är klassen "hälsosam" nivå.

Gäller det kvinnor och män?

Sohlsken
2016-05-14, 15:42
Som tjej är det absolut lägsta man säkert kan uppnå typ 15%, sedan kan man förlora mensen, rubba hormonerna rejält, och så vidare.

Du är absolut inte tjock eller i behov av att gå ner som artonåring med 20%. Om du vill se mer tonad ut, uppsök sjukgymnast och få råd om vilken styrketräning du säkert kan utföra med dina skador.

Dina värden ser redan bra ut :)

King Grub
2016-05-14, 15:56
Gäller det kvinnor och män?

Kvinnor.

Sohlsken
2016-05-14, 16:03
Gäller det kvinnor och män?

Kvinnor behöver ligga på högre kroppsfett än män för att hålla sig hälsosamma. Vet att vissa killar här ligger pä ensiffrigt utan att må dåligt. För en kvinna skule det vara allvarligt skadande.