handdator

Visa fullständig version : Om man inte kommer ända ner i latsdrag, är man svag i någon särskild muskel då?


Diomedea exulans
2016-05-13, 13:10
Har man svårt med utlåset i bänkpress sägs det att man är svag i triceps. Finns det någon motsvarande regel för när man har svårt att dra stången ända till nyckelbenen i latsdrag med axelbrett supinerat grepp? Jag brukar kunna dra tills stången nuddar nyckelbenen de första repsen, sen kommer flera reps där jag bara kan dra den till några centimeter ifrån nyckelbenen.

AntonHA
2016-05-13, 13:27
Biceps?

MackeJuve
2016-05-13, 13:28
Latsen skulle jag gissa på(för tung vikt).

Agitator
2016-05-13, 14:13
Har man svårt med utlåset i bänkpress sägs det att man är svag i triceps. Finns det någon motsvarande regel för när man har svårt att dra stången ända till nyckelbenen i latsdrag med axelbrett supinerat grepp? Jag brukar kunna dra tills stången nuddar nyckelbenen de första repsen, sen kommer flera reps där jag bara kan dra den till några centimeter ifrån nyckelbenen.

Du kommer ju ner första repsen.

Så vikten/volymen blir ju för tung för dig för snabbt.

Men det är väl inget större problem, så länge du är runt hakan så känns det som du gjort tillräckligt med rom. Ska du sitta och träna strikt och seriöst jaga full rom i det, så visst, kör låg vikt och nudda nyckelbenet.

Men det ger troligen mer om du kan köra kontrollerad cheating med lite mer vikt och lätt gung och bra lutning på ryggen.

Beroende på mål du har med träningen då.

svenbanan
2016-05-13, 14:13
Som Mackan säger. Det låter som om du helt enkelt orkar göra fulla reps från början men sedan inte har kräm kvar. Särskilt om du kommer längre och längre ifrån med varje repetition.

Ifall du efter 1-2 reps kan göra 8 reps då du kommer till exakt samma punkt (tex 2cm grundare) än de första repsen så låter det dock som att du kanske har nån liten skitmuskel nånstans som är för svag, eller att du tappar tekniken kanske...

Loke
2016-05-13, 14:36
Jag tror adduktionen axeln måste övergå i mer depression/nedåtrotation av skuldran för att få till den där sista centimetern. Det är trapezius som gör det främst här. Tror det är en bra grej att vara noga med, åtminstone bland sänka vikten och dra längre och gärna hålla i botten. Men det är bara nåt jag tror :)

Sheogorath
2016-05-13, 14:41
(trapezius gör lateralrotation/utråtrotation, det är levator scapulae och rhomboideus som gör medialrotation/inåtrotation, däremot stämmer det att nedre trapezius assisterar vid depression)

AntonHA
2016-05-13, 16:21
Motsvarar den sista centimetern i latsdrag den sista centimetern i chins? Efter 10 chins så kommer jag bara med ögonen till stången. Känns som att jag kan kräma ur en massa reps till det läget sen.

Wormzie
2016-05-13, 16:23
Motsvarar den sista centimetern i latsdrag den sista centimetern i chins? Efter 10 chins så kommer jag bara med ögonen till stången. Känns som att jag kan kräma ur en massa reps till det läget sen.

Med samma greppbredd borde det vara någotsånär samma princip ja.

Behöver ju inte vara en specifik muskel, kortare ROM tillåter mer vikt än full ROM.

Diomedea exulans
2016-05-13, 18:21
Vet inte om stången stannar vid samma punkt ovanför nyckelbenet, den kanske vandrar uppåt för varje rep. Fast den vandrar liksom inte uppåt i jämn takt tills jag inte kan böja armbågen överhuvudtaget (no pun intended); den håller sig ungefär vid hakan några reps, och efter det blir det ett stort hopp till att jag inte kan dra ner stången ens i närheten av huvudet. Det är då jag ser setet som färdigt.

Mål? Ptja, bli "starkare i allmänhet".

Kör nog på som nu och tillåter lite fusk tillsvidare.

Old Nick
2016-05-13, 19:05
Vad är det som säger att man måste gå hela vägen ner? De flesta jag ser på gymmet har kontraherat latsen maximalt när stången är vid eller strax nedanför hakan. Sedan gör de någon slags inåtrotation av axeln och låter armbågarna gå bakåt för att få ner stången de sista centimetrarna.

Diomedea exulans
2016-05-13, 19:06
Vad är det som säger att man måste gå hela vägen ner? De flesta jag ser på gymmet har kontraherat latsen maximalt när stången är vid eller strax nedanför hakan. Sedan gör de någon slags inåtrotation av axeln och låter armbågarna gå bakåt för att få ner stången de sista centimetrarna.

Mest någon allmän princip jag har i alla övningar att ha full ROM, för att musklerna ska bli starka i hela sin längd och smidiga. Men jag håller inte benhårt på den principen, jag bänkar t ex med brygga.

Sheogorath
2016-05-13, 19:06
Vad är det som säger att man måste gå hela vägen ner? De flesta jag ser på gymmet har kontraherat latsen maximalt när stången är vid eller strax nedanför hakan. Sedan gör de någon slags inåtrotation av axeln och låter armbågarna gå bakåt för att få ner stången de sista centimetrarna.

Instämmer. Det är inte alls säkert att man har rörligheten för drag till bröstet om man vill jobba med avsedda muskler. Många har det, och särskilt om man lutar sig lite tillbaka i draget, men alla har det inte.

cero
2016-05-13, 20:10
Mest någon allmän princip jag har i alla övningar att ha full ROM, för att musklerna ska bli starka i hela sin längd och smidiga. Men jag håller inte benhårt på den principen, jag bänkar t ex med brygga.

Se det från den ljusa sidan: Nu kan du lasta på lite mer vikt. ;)

Grans
2016-05-13, 20:13
Svaga lats antagligen. Använd straps så kopplar du ur greppet och biceps lite mer och kan lägga större fokus på lats.

VikG
2016-05-13, 21:19
För lite sving i rörelsen

Agitator
2016-05-13, 21:28
Fortsätt träna bara och lasta på mer vikt och fokusera på att få ner vikten till hakan/näsan.

Släng inte på massa utrustning och skapa svaga länkar.

Scratch89
2016-05-14, 12:58
Stel/stram i bröst och framsida axlar, möjligen. Dålig funktion i nedre trapezius. Svag underarmsmuskulatur och/eller biceps. Det är ju svårt att säga utan att se hur du rör dig.

Shqypnia
2016-05-14, 13:53
Eftersom TS är den han är så är jag förvånad över att ingen har kommenterat dåliga gener :P

Skämt åsido så tror jag det handlar om att det är alldeles för tung. Händer mig med. Så fort jag går ner liiiite klarar jag 8-10 rep lika bra som den första.

Diomedea exulans
2016-05-14, 14:29
Eftersom TS är den han är så är jag förvånad över att ingen har kommenterat dåliga gener :P

Varför skulle de? Hela forumet är ju övertygat om att jag har fantastiska gener.

Scratch89: Alla de grejerna låter som saker som jag har. Funderar på att slänga in lite chins med rephandtag för att motverka det.

Agitator
2016-05-14, 15:57
Sluta noja istället? Kör ner till nyckelbenen första två lätta uppvärmningsseten.

Kör sedan tunga latsdrag som du är bekväm med, så länge du kommer ner med armbågarna till 90 grader så kan du ju stöna fram orden bodybuilder reps.

Kötta på, bli starkare, kör strikt på lätta uppvärmningsvikter. Kör lite kontrollerad cheating på halvtunga vikter, is all good.

Diomedea exulans
2016-05-14, 16:37
Sluta noja istället? Kör ner till nyckelbenen första två lätta uppvärmningsseten.

Kör sedan tunga latsdrag som du är bekväm med, så länge du kommer ner med armbågarna till 90 grader så kan du ju stöna fram orden bodybuilder reps.

Kötta på, bli starkare, kör strikt på lätta uppvärmningsvikter. Kör lite kontrollerad cheating på halvtunga vikter, is all good.

"Sluta noja", följt av att du noggrannt berättar utförligt hur jag ska göra. #ironi