handdator

Visa fullständig version : Glute bridge vs hip thruster


Bmwtwinturbo
2016-05-13, 06:56
Tycker att glute bridge känns smidigare att rigga upp vilket gör det mer troligt att jag kör den. Kör med skivstång från låg upphöjning. Frågan är vilken träningsmässig skillnad det är mellan dem? Vill ha upp styrkan för överföring till basövningar. HT har ju längre ROM.

crizzan
2016-05-13, 07:34
Tycker att glute bridge känns smidigare att rigga upp vilket gör det mer troligt att jag kör den. Kör med skivstång från låg upphöjning. Frågan är vilken träningsmässig skillnad det är mellan dem? Vill ha upp styrkan för överföring till basövningar. HT har ju längre ROM.


Jag får upp samma typ av bilder när jag googlar det bägge. Om du menar att glute bridge är liggande på marken och hip thrust är med upphöjd rygg så rekommenderar jag definitivt hip thrust, då som du säger man går längre rom och belastningen blir lite annorlunda, direkt ovanför rumpan.

Bmwtwinturbo
2016-05-13, 08:14
Precis det är min tolkning också, skuldrorna i golvet och hyfsat upprätta smalben= glute bridge, ryggen på en bänk eller liknande = hip thruster.

Stången hamnar på samma plats men kroppens rörelsevinkel blir ju annorlunda samt rom. Frågan är hur stor skillnad det är, för min del tycker jag det går fortare rigga och blir mer praktiskt att köra golvvarianten. Alternativet är att köra HT i smithmaskinen, vi har en som går rakt upp och ned och en som går i lätt vinkel.

Paperbasket
2016-05-13, 08:50
I en glute bridge kommer du att använda dig mindre av hamstrings än i en hip thrust.

Mao, mer gluteus än hamstring. I en hip thrust arbetar både hamstrings och glutes som agonister istället.

Sett till progression hade jag valt glute bridge till hip thrust.

Morty
2016-05-13, 09:57
I en glute bridge kommer du att använda dig mindre av hamstrings än i en hip thrust.

Mao, mer gluteus än hamstring. I en hip thrust arbetar både hamstrings och glutes som agonister istället.

Sett till progression hade jag valt glute bridge till hip thrust.

Berätta mer. Vill höra resonemanget.

Paperbasket
2016-05-13, 10:53
Bara för att klargöra. Det här är hip thrust för mig:

https://bretcontreras.com/wp-content/uploads/barbell-hip-thrust1.jpg

Jag resonerar i att det blir mer vikt vilket kommer tvinga hamstring att arbeta mer, istället för assisterande vid glute bridge.

Blir även större rom vid hip thrusts än glute bridge vilket aktiverar hamstrings mer än vid glute bridge.

Sen kommer även stabiliteten att ändras när du lägger på en stång/vikt kontra en glute bridge.

Paperbasket
2016-05-13, 11:38
Edit på det sista: mer aktivering av hamstring när det blir mer ostabilt.

Loke
2016-05-14, 08:18
Nån som testat att göra detta med gummi mellan knäna för att skapa ytterligare gluteusaktivering? Tycks det funka?

BigForre
2016-05-14, 11:05
Kort synd på det hela. Brukar köra HT om jag klämmer in något åt det här håller då jag är en förespråkare av ROM.

Men i det här fallet skulle jag kunna tänka mig att nyansera min bild något egentligen. Anledningen är att jag trycker in övningen emellanåt just eftersom toppen (kort gluteus) som ät den stora behållningen från dessa övningar i min bok. Detta då belastningen peakar vid toppen, vilket blir ett trevligt komplement till exempelvis böjen och raka marklyft vara belastning peakar i sträckt läge.

crizzan
2016-05-14, 11:46
Om du vill ha bra överföring till basövningarna är ju ett tips att göra stående så man får med den neuromuskulära responsen.

Göra som i videon fast inte hålla sig i. Man kan ju köra alla olika typer, supersetta eller/och variera :D
cfCQZS4tG5k

crizzan
2016-05-14, 11:47
Bara för att klargöra. Det här är hip thrust för mig:

https://bretcontreras.com/wp-content/uploads/barbell-hip-thrust1.jpg

Jag resonerar i att det blir mer vikt vilket kommer tvinga hamstring att arbeta mer, istället för assisterande vid glute bridge.

Blir även större rom vid hip thrusts än glute bridge vilket aktiverar hamstrings mer än vid glute bridge.

Sen kommer även stabiliteten att ändras när du lägger på en stång/vikt kontra en glute bridge.

Varför vill man inte aktivera baksida lår (så mycket)?

Old Nick
2016-05-14, 12:25
Göra som i videon fast inte hålla sig i.
cfCQZS4tG5k

Lär ju vara snudd på omöjligt om man vill ha någon slags belastning.

Paperbasket
2016-05-14, 18:26
Varför vill man inte aktivera baksida lår (så mycket)?

Ingen aning.

Morty
2016-05-14, 18:53
Bara för att klargöra. Det här är hip thrust för mig:

https://bretcontreras.com/wp-content/uploads/barbell-hip-thrust1.jpg

Jag resonerar i att det blir mer vikt vilket kommer tvinga hamstring att arbeta mer, istället för assisterande vid glute bridge.

Blir även större rom vid hip thrusts än glute bridge vilket aktiverar hamstrings mer än vid glute bridge.

Sen kommer även stabiliteten att ändras när du lägger på en stång/vikt kontra en glute bridge.

Du tänker att mer vikt och längre ROM leder till en förskjutning mellan prime movers, från glute max till hams. Jag förstår dock inte hur.

Jag tänker att vid ett givet scenario där yttre momentarmar inte förändras så kommer också inte någon muskel att ta över från en annan, om inte den andra muskeln försätts i ett på annat sätt försämrat läge (ex blir väldigt förkortad, som hamstrings är i just dessa 2 övningar).

Paperbasket
2016-05-14, 19:58
Kanske uttryckte mig fel. Jag menar inte gluteus byts ut som agonist mot hamstring. Däremot menar jag att hamstring är med mer som agonist än synergist vid en hipthrust än vid en glute bridge.

Men ja. Jag påstår att en en större rom (större höftextension) kommer bidra med att aktivera hamstrings mer än vid en glutebridge. Även ökade krav på stabilitet kommer att bidra med att aktivera hamstrings mer.

Morty
2016-05-14, 20:11
Kanske uttryckte mig fel. Jag menar inte gluteus byts ut som agonist mot hamstring. Däremot menar jag att hamstring är med mer som agonist än synergist vid en hipthrust än vid en glute bridge.

Men ja. Jag påstår att en en större rom (större höftextension) kommer bidra med att aktivera hamstrings mer än vid en glutebridge. Även ökade krav på stabilitet kommer att bidra med att aktivera hamstrings mer.

Men hur?

crizzan
2016-05-15, 12:38
Lär ju vara snudd på omöjligt om man vill ha någon slags belastning.

Du har rätt i att man inte kommer kunna ha jättemycket belastning, ett lättare band kanske, men det var också därför jag skrev att man kan variera och supersetta :)