handdator

Visa fullständig version : Freeletics / kroppsvikt


Alisonburgers
2016-05-12, 14:48
17årig grabb här som undrar om man faktiskt kan bli 'stor' genom att enbart använda sig utav sin kroppsvikt? Hur många reps samt set kör man då?
På ett ungefär så här alltså: https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/236x/32/fd/65/32fd65446182b63ac7c474c4b2461dd6.jpg

Wormzie
2016-05-12, 15:07
Det går säkert att bli stor genom freeletics :) musklerna bryr sig inte om du använder kroppsvikt eller tyngder.. däremot så tror jag kanske att det kan vara enklare med styrketräning på gym, framför allt med benen.


Den här killen har många bra videor, och har tidigare hängt på kolozzeum:
https://www.youtube.com/c/calisthenicsweighttraining

filmjölk
2016-05-12, 15:08
Jag tror att nästan enbart svarta västafrikaner kan få den typen av fysik som du visade på bilden (förvisso en vit kille där, men ändå) av den typen av träning.

Vita som tränar den typen av träning får en något grövre än Justin Bieber-fysik. Vi (och alla övriga folkgrupper) har behov av "riktig" styrketräning för den typen av resultat du visade på bild.

Så jag tror det hänger på din etnicitet.

Tactical Teabag
2016-05-12, 15:22
självklart "går" det, kroppen svarar utifrån hur tungt du belastar den, inte utifrån vilken utrustning du använder för att skapa belastningen. Vad gäller set och reps så är det såklart precis samma parametrar som vid viktträning för muskelbyggning som gäller, om det är massa du vill uppnå.

Däremot kan det möjligen vara svårt att att skapa ett tillräckligt tungt och heltäckande program efter en viss nivå om du enbart använder kroppsvikten (notera svårt; inte omöjligt). Om du däremot blandar in lite vikter och/eller vardagsföremål för att öka bredden på övningsarsenalen så blir det genast mycket enklare.

Jag använder själv kroppsviktsträning som en omfattande grund i min träning och sen kompletterar jag genom att använda allt från gamla bromsskivor, till stenar, till trästockar för att bredda mina belastnings- och övningsmöjligheter, och jag får ut precis lika mycket av min träning som jag gjorde när jag tränade på gym.

Alisonburgers
2016-05-12, 15:25
Tack så mycket för alla era snabba svar. Och som Wormzie sa så blir det nog tufft att få till grova ben utan vikter. Så jag får ta och hålla mig kvar på gymmet! Tacktack :D

Wormzie
2016-05-12, 16:10
Tack så mycket för alla era snabba svar. Och som Wormzie sa så blir det nog tufft att få till grova ben utan vikter. Så jag får ta och hålla mig kvar på gymmet! Tacktack :D

Kombinationen är nog grym, gym och freeletics :)

Tactical Teabag
2016-05-12, 17:10
Tack så mycket för alla era snabba svar. Och som Wormzie sa så blir det nog tufft att få till grova ben utan vikter. Så jag får ta och hålla mig kvar på gymmet! Tacktack :D

Du kommer ju dock en bit på pistolsquats och utfallvarianter, speciellt om du har tillgång till en ryggsäck och lite stenar eller böcker att lägga i den.

Men varför inte kombinera gymet och kroppsviktsträning? Det ena behöver ju inte utesluta det andra. Chinsvarianter, muscle-ups, dips, repklättring, handstand push-ups, tunga armhävningsvarianter, pistols m.m. är både superkul och funkar kanonbra att kombinera med gymet :)

G_lund
2016-05-12, 22:11
Tack så mycket för alla era snabba svar. Och som Wormzie sa så blir det nog tufft att få till grova ben utan vikter. Så jag får ta och hålla mig kvar på gymmet! Tacktack :D

kroppsviktsträning + marklyft/knäböj kan ju vara en grej annars =)