handdator

Visa fullständig version : Cardio efter styrketräning


KarlzzonJ
2016-05-11, 18:00
Tjena!
Nu vill jag veta, hur pass mycket påverkar det muskeluppbyggnaden om man springer på löpband en kvart direkt efter gympasset? Och om man lägger den cardion innan gympasset, hur mycket tror ni det påverkar energin i gymmet, orkar man mycket mindre tro?

Har läst olika så nu gör jag en egen tråd, tack på förhand! 😊

King Grub
2016-05-11, 18:04
1. Inte mycket. 2. Prova.

ATJL
2016-05-11, 21:03
1. Inte mycket. 2. Prova.

När skulle du säga att påverkan av konditionsträning på hypertrofi blir signifikant (ca), pratar vi en timmes löpning, mer/mindre?

Mvh

Rahf
2016-05-11, 21:08
Tjena!
Nu vill jag veta, hur pass mycket påverkar det muskeluppbyggnaden om man springer på löpband en kvart direkt efter gympasset? Och om man lägger den cardion innan gympasset, hur mycket tror ni det påverkar energin i gymmet, orkar man mycket mindre tro?

Har läst olika så nu gör jag en egen tråd, tack på förhand! 😊

Hård kardio innan styrkepasset kommer påverka prestationsförmågan negativt, det är åtminstone vad egen erfarenhet lärt mig. Men lugnt joggande som uppvärmning brukar inte vara några problem.

Sohlsken
2016-05-11, 22:38
Att köra ett ordentligt cardiopass innan styrketräning avrådes generellt sett p.g.a. att det påverkar orken. Du vill inte vara trött när du lyfter.

Alexton
2016-05-12, 08:30
Själv brukar jag köra HiiT på treadmill eller roddmaskin innan jag tränar styrka. Känns betydligt bättre än att ta det efteråt.

Jag skulle inte jogga en timme och sedan träna men kortare, intensiv cardio fungerar bra för min del.

Bärsärk
2016-05-12, 08:35
Att köra ett ordentligt cardiopass innan styrketräning avrådes generellt sett p.g.a. att det påverkar orken. Du vill inte vara trött när du lyfter.

Men det är en tunn gräns, ligger man precis lagom hårt så känner jag att energinivån går upp och jag blir piggare av kondition innan speciellt om man haft en seg dag i övrigt.

Svårt att förklara det, men det känns som att hela kroppen är med på ett annat sätt och att alla system är igång/bra blodflöde i hela kroppen.

Flåset är ju bara temporärt, och mycket mentalt. Jag vet ju om att bara för att jag sprungit en halvtimme innan jag ska träna så kommer ju inte min styrka i exempelvis biceps att dala med 90%, om det blir något tapp överhuvudtaget pratar vi ju ynka procent.