handdator

Visa fullständig version : Händer det att du skriver Edit utan att faktiskt ha redigerat inlägget i efterhand?


Diomedea exulans
2016-05-11, 16:49
Som väl de flesta av oss vet ska ordet Edit användas ungefär som i det här exemplet:

Glenn skriver ett inlägg med texten "Titanic är den bästa film som gjorts", och postar inlägget, eller lägger upp det, som det heter på ren svenska. Några minuter senare kommer Glenn på att fan, Conan barbaren är ju faktiskt ännu bättre än Titanic. Glenn går in på "redigera inlägg", skriver "Edit: Utom Conan barbaren". Genom att skriva Edit så har Glenn visat att han redigerat sitt inägg, vilket minskar risken för missförstånd, då någon kan ha hunnit svara på hans inlägg innan han hann redigera det.

Men ibland kan det se bra ut att använda ordet Edit utan att man faktiskt har redigerat inlägget i efterhand. Ungefär som Fatima gör i detta exempel:

Fatima skriver ett inlägg som lyder "Star Wars är bäst". Redan innan hon lägger upp inlägget kommer hon på att det finns ett undantag till det hon skrev, nämligen att kapten Picard skulle äga upp amiral Ackbar i brygga. Som en rolig effekt, för att det ska se ut som att Fatima har funderat lite och ångrat sig i efterhand, lägger hon till "Edit: Fast kapten Picard äger upp amiral Ackbar i brygga". Först därefter lägger hon upp inlägget, som hon sedan inte redigerar i efterhand.

Jag själv har gjort som Fatima en gång eller två, men försöker undvika det, eftersom det är att föra folk bakom ljuset, vilket är en synd och kan leda till att man i evigheters evighet kommer våndas i helvetets svavelosande lågor om man gör det till en vana. Hur är det med er? Gör ni så?

blåvitt
2016-05-11, 16:56
I fall som det du beskriver brukar jag posta inlägget, vänta en minut, och den redigera det. Det viktiga är att det ser äkta ut :)

King Grub
2016-05-11, 17:01
Nej, men jag har redigerat inlägg flera år i efterhand så det skulle se ut som om jag visste bättre än jag gjorde. :p Friheten att inte vara begränsad till tre minuter.

Diomedea exulans
2016-05-11, 17:04
I fall som det du beskriver brukar jag posta inlägget, vänta en minut, och den redigera det. Det viktiga är att det ser äkta ut :)

Precis, så det står "redigerat av..."

Nej, men jag har redigerat inlägg flera år i efterhand så det skulle se ut som om jag visste bättre än jag gjorde. :p Friheten att inte vara begränsad till tre minuter.

Hehe, makten av moderatorskapet!

svenbanan
2016-05-11, 17:26
Nej, men jag har redigerat inlägg flera år i efterhand så det skulle se ut som om jag visste bättre än jag gjorde. :p Friheten att inte vara begränsad till tre minuter.

Haha vilket ultramygel.
Hur gör du med inlägg som blivit citerade av andra då?

Derbel McDillet
2016-05-11, 17:28
Haha vilket ultramygel.
Hur gör du med inlägg som blivit citerade av andra då?

Kan moderatorer inte ändra andras inlägg också? Då kan man megaultramygla

Edit: jo, det kan vi ;) /mental

King Grub
2016-05-11, 17:29
Det handlar om enstaka inlägg och givetvis inget som påverkar något någon annan skrivit.

Diomedea exulans
2016-05-11, 17:30
Kan moderatorer inte ändra andras inlägg också? Då kan man megaultramygla

Det är just därför endast särskilt utvalda får axla manteln. Man blir inte insläppt i moderator-templet som lärjunge om man inte visat prov på exceptionell moral.

King Grub
2016-05-11, 17:31
Kan moderatorer inte ändra andras inlägg också? Då kan man megaultramygla

Absolut. Därför är det tur att jag är en ärans man, något av en paladin, som är omutbar och ärlig. Jag tar mig bara friheter med mina egna texter (och reserverar mig rätten att plagiera mig själv).

Mental
2016-05-11, 17:37
Kan moderatorer inte ändra andras inlägg också? Då kan man megaultramygla

Edit: jo, det kan vi ;) /mental

Absolut inte? Eller?

King Grub
2016-05-11, 17:40
Och det står inte ens att inlägget blivit redigerat när vi har gjort det... :p

svenbanan
2016-05-11, 17:40
Vart är vi på väg egentligen?
Ska man inte längre kunna lita att internet säger sanningen?

/Oh, the humanity

King Grub
2016-05-11, 17:44
Kan ju tillägga att om någon moderator skulle börja ändra i andras inlägg utanför moderatorskapets uppgifter skulle denne förlora sina befogenheter omedelbart. ;) Det skulle väl märkas rätt fort av den som fått sina texter ändrade, dessutom.

svenbanan
2016-05-11, 17:48
Pfft.

Det finns ju massor av inlägg under mitt namn, där innehållet är väldigt tveksamt. Jag hävdar med bestämdhet att nån elak moderator tagit bort mina insiktsfulla rader och bytt ut mot dravel, bara för att jävlas.

King Grub
2016-05-11, 17:57
:d

agazza
2016-05-11, 17:58
Självklart, när jag kommit på något innan jag hinner posta inlägget, men är för lat för att redigera hela inlägget.

Dezen
2016-05-11, 18:09
Självklart, när jag kommit på något innan jag hinner posta inlägget, men är för lat för att redigera hela inlägget.

Så brukar jag också göra, det är smidigare än att sitta och sudda ut och skriva om :D

Edit: Så gör väl alla?

Derbel McDillet
2016-05-11, 18:52
Absolut inte? Eller?
Det var jag som editerade mitt eget inlägg i tid för att bringa lite mystik till forumet/ Derbel

Så de så :)

Edit: Eller?

:D

z_bumbi
2016-05-11, 19:23
För lite forumhistorik så var det under en längre period inte alla moderatorer som kunde ändra med stealthmode. Om jag ändrar något idag så brukar jag försöka lägga in en /z_bumbi efter för att det inte ska bli så förvirrat som det nyss blev för Derbel.

:D

BelowAverage
2016-05-11, 19:25
Så de så :)

Edit: Eller?

:D

Vafan, kallar inception på det xD¨

OnT redigerar jag inlägg hela tiden. På tok för ostrukturerad för att kunna låta bli ^^,

spoon
2016-05-11, 19:34
Kan moderatorer inte ändra andras inlägg också? Då kan man megaultramygla

Edit: jo, det kan vi ;) /mental

:Virro

Pfft.

Det finns ju massor av inlägg under mitt namn, där innehållet är väldigt tveksamt. Jag hävdar med bestämdhet att nån elak moderator tagit bort mina insiktsfulla rader och bytt ut mot dravel, bara för att jävlas.

:d

Jag brukar oftast redigera för skrivfel. Det blir tyvärr inte av när jag skriver från telefonen och då ser jag ut som ett mongo.

Diomedea exulans
2016-05-11, 19:44
Haha, den här tråden börjar likna en kombination av Inception, Alice i Underlandet och Matrix. :D

Wormzie
2016-05-11, 21:05
Har aldrig ens tänkt tanken.

Edit: men var tvungen att prova nu.

Edit: det känns bra

Ett Orm
2016-05-11, 21:25
Hmm, har skrivit Edit: för att sen sudda bort det, vänta, och sedan lägga in samma Edit:

Edit: Inte på det här forat dock.. tror jag.

J.V
2016-05-12, 01:40
Ni ska bara veta hur manga inlagg fyllda till bristningsgransen med kunskap jag postat genom aren.

Allt bara redigerat till fullstandig idioti eller nu tydligen postat av King Grub... Jag vet inte riktigt vad jag ska ta mig till, jag kanner mig maktlos.

Rahf
2016-05-12, 02:03
Vafan, folk behöver inte veta hur många utkast jag går igenom!

Andy.da.wohoo
2016-05-12, 10:50
Vafan, folk behöver inte veta hur många utkast jag går igenom!

Givetvis är allt man skriver på internet väl genomtänkt och strukturerat :D

EDIT: Mitt är redigerat på riktigt!!

King Grub
2016-05-12, 10:55
FYI: en del av inläggen i den här tråden som innehåller ett "Edit:" är i själva verket inte redigerade överhuvudtaget. Ni kan inte lita på någonting!

Rawrx
2016-05-12, 11:00
Vadå redigera? Jag redigerar aldrig mina inlägg.

Wormzie
2016-05-13, 08:47
Ibland märks det inte heller att någon förfalskar i citat.

Håller med, skrämmande.

Derbel McDillet
2016-05-13, 21:24
Håller med, tycker inte det är ett skit skrämmande.

Det borde du!