handdator

Visa fullständig version : Bästa/effektivaste sättet att öka muskler och tappa fett över tid


shogunr
2016-05-10, 19:54
Vill behålla samma vikt då jag är rätt nöjd med själva vikten. Det jag vill sett över en lång period är att öka muskler (såklart) och tappa fett (också såklart). Frågan är vilket sätt som är bäst och effektivast.

1. Man tränar på och försöker gå upp i vikt det mesta av året. Sedan kör man en deff i kanske 3-4 månader varje år.

2. Man kör en slags cykel mellan överskott och underskott på t ex 1 månadsperioder. Alltså 1 månad överskott, 1 månad underskott osv....

3. Man äter som man vill och har vågen som karta. Dvs ibland visar vågen lite över målvikten och då sänker man lite.

Grejen är att jag inte är så förtjust i 9 månader bulk och 3 månader deff. Därför jag undrar om det går lika bra med dom övriga, eller kanske tom bättre....

camarade
2016-05-10, 20:46
Bulk och deff känns rätt 90-tal. Överäta är dessutom en bra inkörsport till insulinresistents.

Jag har hållt mig 100% lean sedan jag la om till fettbaserad kost, undantaget var i början när jag rörde på mig för lite och drack för mycket vispgrädde.

Armed Dingo
2016-05-10, 20:48
Bulk och deff känns rätt 90-tal. Överäta är dessutom en bra inkörsport till insulinresistents.

Jag har hållt mig 100% lean sedan jag la om till fettbaserad kost, undantaget var i början när jag rörde på mig för lite och drack för mycket vispgrädde.

Fettbaserad kost?

kvarnis
2016-05-10, 21:06
Om du käkar på kaloribalans med ett högt proteinintag minst 2gram /kg kroppsvikt kommer du på sikt gå upp i muskler utan att öka i kroppsfett.

shogunr
2016-05-11, 19:16
Bulk och deff känns rätt 90-tal. Överäta är dessutom en bra inkörsport till insulinresistents.

Jag har hållt mig 100% lean sedan jag la om till fettbaserad kost, undantaget var i början när jag rörde på mig för lite och drack för mycket vispgrädde.

Jo klassisk råbulk är väldigt 90-tal kan jag tänka mig. Men idag satsar man på mer moderat viktuppgång, så det blir mindre att deffa bort sen. Det var det jag syftade på med bulk 9 månader och deff 3 månader.

Så frågan var vilket som var mest effektivast, att bygga så, på kaloribalans eller att man cyklar med kortare intervaller, typ 1 månad/1 månad (som ett exampel).


Om du käkar på kaloribalans med ett högt proteinintag minst 2gram /kg kroppsvikt kommer du på sikt gå upp i muskler utan att öka i kroppsfett.

Fast kaloribalans uppnår man väl aldrig i praktiken, varje vecka/dag/timme bör man ha en avvikelse.

Så frågan är om det går lika bra att bygga på det sättet. Dvs ena dagen kanske viktuppgång och bättre muskelbygge, nästa dag kanske kaloriunderskott och deff och så vidare.

Är detta lika effektivt som att ha ett överskott lång period och se köra en traditionell deff. Intuitivt så tycker jag att detta borde vara minst lika bra. Men vad vet jag....

daloatf
2016-05-11, 19:52
Tänk inte överskott och underskott. Träna på hårt och ät vanligt med lite fokus på protein. Håll koll på formen lite. Om du tycker du börjar bli för rund drar du ner kosten en liten stund. Då blir inte det några jobbiga perioder.

Brukar kunna äta och träna runt ett år innan jag behöver sänka kosten för min del.


- Dave

Tactical Teabag
2016-05-13, 22:07
Jo klassisk råbulk är väldigt 90-tal kan jag tänka mig. Men idag satsar man på mer moderat viktuppgång, så det blir mindre att deffa bort sen. Det var det jag syftade på med bulk 9 månader och deff 3 månader.

Så frågan var vilket som var mest effektivast, att bygga så, på kaloribalans eller att man cyklar med kortare intervaller, typ 1 månad/1 månad (som ett exampel).




Fast kaloribalans uppnår man väl aldrig i praktiken, varje vecka/dag/timme bör man ha en avvikelse.

Så frågan är om det går lika bra att bygga på det sättet. Dvs ena dagen kanske viktuppgång och bättre muskelbygge, nästa dag kanske kaloriunderskott och deff och så vidare.

Är detta lika effektivt som att ha ett överskott lång period och se köra en traditionell deff. Intuitivt så tycker jag att detta borde vara minst lika bra. Men vad vet jag....

Mycket riktigt att man aldrig uppnår kaloribalans i praktiken. Det som händer är att man varje dag slutar på ett litet över- eller underskott och att man därmed får sina resultat genom samma principer som vid traditionell bulk/deff. Skillnaden är att det tar lite längre tid innan resultaten syns i spegeln.

Jag anser att (sträva efter) kaloribalans fungerar precis lika bra som att köra en traditionell deff/bulk-cykel om man vill ligga still i vikt och ändra sin kroppssammansättning över tid. I princip ser jag ingen anledning alls att deffa och bulka om man inte håller på med seriös byggning eller behöver nå en viss vikklass i andra idrottssammanhang.

Håller även med daloatf i det han skriver, tänk inte så mycket på över- och underskott. Om du tränar hårt, äter vettigt, håller koll på formen och gör progressiva styrkeökningar så kommer resultaten.