handdator

Visa fullständig version : Träarbetare utbildning


ilikeu
2016-05-10, 19:06
Hej.

Tänkte kolla med er om nån vet hur man ska gå tillväga för att bli träarbetare, har letat en massa massa massa utbildningar, har varit och pratat med olika studievägledare. De enda som finns är en vuxenutbildning men den får jag tydligen inte gå eftersom att jag har så bra betyg.! Och har ett halvtids jobb.! De är ju omöjligt att utbilda sig till de som vuxen, kan tilläga att jag är 30 år.

Har äntligen efter alls dessa år hittat nåt jag vill "plugga" till och de är helt omöjligt.

Så tacksam om ni har tips.
Bor i sthlm

Mvh

LillisJ
2016-05-10, 19:12
Du får inte plugga för att du har för bra betyg? Vad menar du med träarbetare btw? Det är ett ganska brett begrepp. Formsättare behöver ha gått ut förskolan medan finsnickare behöver utbildning, kort sagt.

För det mesta är det inte så svårt att få jobb på en mindre firma om du har någon form av erfarenhet inom bygg.

ilikeu
2016-05-10, 19:14
Precis för att de är en vuxenutbildning via komvux. Finns inga högskolor eller andra utbildningar.
Träarbetare är väl snickare?
De är de jag syftar på snickare

Määng
2016-05-10, 19:23
Var det inte du som ville bli bilmekaniker? Hur som helst, det är samma med snickare som det är med bilmekaniker. Enklaste sättet är att helt enkelt försöka få praktikplats på byggfirma, visa framfötterna, få jobb.

Annars kan du väl läsa komvux och köra nån bygginriktning?

http://www.komvuxutbildningar.se/utbildning/utbildningar-bygg-anlaggning-fastighet

Minikubik
2016-05-10, 19:26
Brukar finnas olika varianter av vuxenutbildning, likaså det som heter traditionell Lärling /vuxen Lärling. http:// Byn.se kan vara värt att kolla lite på.

LillisJ
2016-05-10, 19:27
Precis för att de är en vuxenutbildning via komvux. Finns inga högskolor eller andra utbildningar.
Träarbetare är väl snickare?
De är de jag syftar på snickare

Som sagt, brett begrepp :D

Lärlingsutbildning alternativt pröva din tur hos en mindre firma som ovan sa.

Blaine
2016-05-10, 19:34
Varför skriver du ständigt "de" i stället för "det"?

ilikeu
2016-05-10, 19:35
Var det inte du som ville bli bilmekaniker? Hur som helst, det är samma med snickare som det är med bilmekaniker. Enklaste sättet är att helt enkelt försöka få praktikplats på byggfirma, visa framfötterna, få jobb.

Annars kan du väl läsa komvux och köra nån bygginriktning?

http://www.komvuxutbildningar.se/utbildning/utbildningar-bygg-anlaggning-fastighet

Helt rätt! :)
De är bilmekaniker eller snickare.
Men efter all tänk så vann snickare.

Har kontaktat några byggfirmor så får man se om man får svar. Känns som att de fortfarande prioriterar såna med utbildning.

ilikeu
2016-05-10, 19:37
Varför skriver du ständigt "de" i stället för "det"?

Jag skriver som jag pratar nu. Det är ju ingen uppsats jag skriver :)

ilikeu
2016-05-10, 19:38
Tack för svar. Ska fortsätta med att kontakta olika byggfirmor

Blaine
2016-05-10, 19:50
Jag skriver som jag pratar nu. Det är ju ingen uppsats jag skriver :)

Givetvis, var mest nyfiken. Tycker bara det är märkligt att inte lägga till en bokstav på ett redan kort ord så att det blir korrekt. Hoppas du inte slarvar under din träarbetarutbildning!

Stuffer
2016-05-10, 20:01
Men vad för typ snickare hade du tänkt dig då? Mata upp lösvirkeshus och altaner på löpande band? Fin-/möbelsnickeri eller yxa till timmerkåkar på gammaldags vis?
Några av de senare kan du läsa på träakademien/mittuniversitetet

http://www.miun.se/utbildning/program/medier-och-design/mobel--och-byggnadshantverk/om-programmet

Bärsärk
2016-05-10, 20:03
Vuxenutbildning ska funka oavsett betyg så du har nog sökt något annat mer åt komvux hållet där man först måste läsa upp sina betyg.

Beroende på vart du bor eller nästan oavsett vart du bor så är det svårt att bli snickare då 9/10 som går bygg väljer att bli snickare.

ilikeu
2016-05-10, 20:28
http://www.hermods.se/utbildning-tjanster/traarbetare/

En sån här utbildning är jag ute efter

LillisJ
2016-05-10, 20:55
9/10 som går bygg väljer att bli snickare.

Det här stämmer förbaskat bra. Jag går bygg. Det finns två klasser i min årskurs. 40 människor. 38 snickare, 1 betongare och 1 maskinförare(jag) :laugh:

Minikubik
2016-05-10, 21:07
Det här stämmer förbaskat bra. Jag går bygg. Det finns två klasser i min årskurs. 40 människor. 38 snickare, 1 betongare och 1 maskinförare(jag) :laugh:

När jag gick i skolan var jag ensam betongare på 3 årskurser, snickare fanns det nog två fulla årskurser av :d

Bärsärk
2016-05-10, 21:53
Det här stämmer förbaskat bra. Jag går bygg. Det finns två klasser i min årskurs. 40 människor. 38 snickare, 1 betongare och 1 maskinförare(jag) :laugh:

Var samma sak på min tid, typ 50 snickare, 1 plåtslagare och nån betong/plattsättare.

Ignatius72
2016-05-11, 05:21
Om du är händig så finns det ingen anledning att gå utbildning. Börja jobba istället och lär dig den vägen.

ilikeu
2016-05-11, 12:55
Jag kollar runt om det finns lärlingsjobb. Känns som att jag kan börja med snickeri på en gång. Men om jag ansöker så har nog dom med utbildning företräde.