handdator

Visa fullständig version : Begränsad tid för träning under sommaren


IntenZe
2016-05-10, 13:53
För att spara lite pengar har jag tecknat ett avtal på gymmet som låter mig träna söndag-fredag 06.00-14.30. Detta brukar inte vara något problem alls då jag är student och har möjlighet att träna förmiddag alltid. I sommar kommer jag däremot att jobba 07.00-16-00 och 08.00-17-00 (antar att detta varierar varannan vecka) och då suger kortet.

Har inte tänkt binda upp mig mot högre månadsavgift pga att det blir lite svårare att träna under 1 månad så jag tänkte göra det bästa av situationen helt enkelt.

Eftersom jag inte riktigt vet hur schemat ser ut får jag anta att det är varannan vecka som gäller.

Det jag tänkt mig är att träna något sånt här:

Vecka 1 (jobb 08.00-17.00
Tisdag innan jobbet
Böj 5/3/1
Bänk 5/3/1
Rodd 5x10 (eller vad jag nu hinner)

Söndag
Mark 5/3/1
Press 5/3/1
Chins 5x10

Vecka 2 (jobb 07.00-16.00)
Söndag
Det pass som står näst på tur
Böj 5/3/1
Bänk 5/3/1
Rodd 5x10 (eller vad jag nu hinner)

Har inte direkt några förhoppningar om att öka under denna period men jag kanske i alla fall slipper börja om på nytt igen när jag återupptar träningen?

Stuffer
2016-05-10, 14:45
Vad är det för jobb? Är arbetstiderna så strikta eller finns någon möjlighet till Flex? T.ex att istället jobba 7-17 men klämma in en timme extra lunch och smita iväg för ett pass mitt på dagen?

z_bumbi
2016-05-10, 21:03
Du kan mycket väl behålla på den träningsvolymen men jag är inte med på hur du kommer att jobba? För även om du kör skift så bör du ha en dag i veckan då du kan träna mycket mer än vad som finns i ditt förslag.

Kedaran
2016-05-10, 22:42
Hur mycket pengar skiljer egentligen mellan de olika korten?

Det verkar ju inte som att du i princip har någon möjlighet att träna alls under den tiden då du jobbar 07-16, beroende på restid från gymmet till träningen kanske inte några speciellt långa pass då du börjar 08 heller?

Personligen hade jag jobbar ett par extra dagar under sommaren och inte behövt tänka på det. Verkar ju tråkigt att behöva begränsa sin träning till ett minimum för att spara några hundralappar (?) om du tycker om träning.

IntenZe
2016-05-11, 07:18
Vad är det för jobb? Är arbetstiderna så strikta eller finns någon möjlighet till Flex? T.ex att istället jobba 7-17 men klämma in en timme extra lunch och smita iväg för ett pass mitt på dagen?

Det här hade ju varit en möjlighet. Ska fråga chefen om det är möjligt.

Du kan mycket väl behålla på den träningsvolymen men jag är inte med på hur du kommer att jobba? För även om du kör skift så bör du ha en dag i veckan då du kan träna mycket mer än vad som finns i ditt förslag.

Så här kommer jag jobba:

Vecka 1: 07.00-16.00
Vecka 2: 08.00-17.00
Vecka 3: Som vecka 1
Osv...

Jag kan slänga in ett stort pass varje söndag, ja. Jag utgick bara ifrån en färdig mall där.

Hur mycket pengar skiljer egentligen mellan de olika korten?

Det verkar ju inte som att du i princip har någon möjlighet att träna alls under den tiden då du jobbar 07-16, beroende på restid från gymmet till träningen kanske inte några speciellt långa pass då du börjar 08 heller?

Personligen hade jag jobbar ett par extra dagar under sommaren och inte behövt tänka på det. Verkar ju tråkigt att behöva begränsa sin träning till ett minimum för att spara några hundralappar (?) om du tycker om träning.

Det skiljer ca 100 kronor i månaden och jag har bundit mig ett år så det går inte att bara göra om kortet just de månaderna.

Men du har rätt. Det blir knappt nån träning men samtidigt handlar det bara om 1-2 månader. Det är ju inte så att jag ökar nåt på gymmet i vanliga fall heller så skillnaden blir nog inte så märkbar.

Kedaran
2016-05-11, 09:46
Du får väl göra det bästa av situationen och kanske besöka utomhus-gym eller göra kroppsövningar när det inte är möjligt att bedriva träningen på gymmet.
Som du säger rör det sig inte om mer än 1-2 månader under sommaren och är du bara aktiv kommer säkert eventuell förlust att vara minimal.

Eller så biter du i det s.k. sura äpplet och betalar extra pengarna och slipper fundera mer över eventuella tidsaspekter.


Lycka till!